112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?

Auteur Topic: 112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?  (gelezen 268609 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #320 Gepost op: 8 december 2011, 12:19:44
Op het moment dat jij marktconforme tarieven/de geldende prijzen handhaaft is er feitelijk geen sprake van oneerlijke concurentie en ben je eigenlijk ook gewoon freelancer.
Klopt; regio15 is tegenwoordig veel meer een foto/video persbureau dan een website. We leveren niet gratis (tenzij voor intern gebruik brandweer of niet-commercieel zoals de site van de dierenambulance e.d.). Wat dat betreft verpesten we dus juist de markt niet. Maar wat je wel ziet is dat er steeds meer vissen in hetzelfde vijvertje rondzwemmen. Dat komt misschien door de daling van prijzen van foto apparatuur en de beschikbaarheid van camera's in mobieltjes etc. We zien in onze regio bijvoorbeeld 112 sites die zelfs foto's publiceren die ze ter plaatse met smartphones maken. Tja; met name 's nachts kom je dan soms wat te kort qua lichtgevoeligheid of zoombereik.

Maar goed: we gaan dus gewoon de concurrentie aan met elke andere leverancier van beeld; en zien dus dat AD, West, SBS, NOS en noem maar op toch vaak kiezen voor onze beelden - ondanks dat daar dus een factuur op volgt.

De trend die ik zelf zie dat de media dus graag werken met persbureau's waarvan ze weten dat ze met 1 telefoontje beelden hebben van "vrijwel elk incident" - maar waar ze andersom geen kosten aan hebben als het even stil is qua nieuwsfeiten. En als ondernemer snap ik nog best waarom dat is. Dus ja: ze doen graag zaken met freelancers en ontslaan hun vaste krachten.

Maar dan mogen die beelden nog steeds best geld kosten hoor.... Ik zie heel weinig beeld van 112-cowboys "op de zender" van nieuwsfeiten waarvan wij ook beeld hebben aangeleverd. Hoogstens van professionele concurrenten; en dat is dan ook prima - laat de zenders/kranten maar gewoon kiezen uit het beschikbare aanbod.

Peen
Redacteur van


Code3NL

  • Manschap A, brandweer Heerjansdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
    • Code3NL Emergency vehicles photo and videography
Reactie #321 Gepost op: 3 april 2012, 00:36:25
Om even verder te gaan met de discussie. Ik ben 15 en maak regelmatig foto's van incidenten. Ik verdien hier per maand toch zo'n 400 a 500 euro mee. Met fotoverkoop aan korpsen, kranten en particulieren. Ik houd mij altijd aan de regels en vraag meestal aan de aanwezige agenten, of dat ze er problemen mee hebben dat ik foto's maak. Vaak worden diegene die geen toestemming hebben gevraagd weggestuurd.

Val ik dan ook onder de categorie "cowboys"??


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #322 Gepost op: 3 april 2012, 08:33:55
Met de term 'cowboys' wordt te pas en te onpas gestrooid. Vaak door fotografen die neerkijken op een ander en van alles en nog wat verzinnen en/of aangrijpen om een ander slecht neer te zetten.

Als jij je netjes gedraagt, niet in de weg staat, geen sporen vernielt, niet (opzettelijk) voor de camera van andere fotografen gaat heen en weer springen, geen slachtoffers vol in beeld publiceert etc. dan zou ik niet weten waarom jij een 'cowboy' zou moeten zijn.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Code3NL

  • Manschap A, brandweer Heerjansdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
    • Code3NL Emergency vehicles photo and videography
Reactie #323 Gepost op: 3 april 2012, 11:36:06
Nou,ik praat vaak met de "persfototgrafen" van rijnmond enz.

Maar een fotograaf van het AD!! noemt mij vaak een parasiet ::), ik vind dit nergens op slaan want ik probeer niemand in de weg te lopen, hij staat voor het lint en ik erachter (meestal, soms mag ik meteen persfotograaf mee 098uo).


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #324 Gepost op: 3 april 2012, 12:22:04
Maar een fotograaf van het AD!! noemt mij vaak een parasiet ::),
Is gewoon frustratie bij die man. Geval van niet snel, vindingrijk etc. zijn zodat hij inkomsten misloopt. Als de beste man wat beter zijn best zou doen, dan zou hij jou kunnen 'verslaan'.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Code3NL

  • Manschap A, brandweer Heerjansdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
    • Code3NL Emergency vehicles photo and videography
Reactie #325 Gepost op: 3 april 2012, 12:32:45
Haha, ik heb inderdaad een keer een fotowedstrijd van hem gewonnen op een expositie 098uo!


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #326 Gepost op: 3 april 2012, 13:34:34
Maar een fotograaf van het AD!! noemt mij vaak een parasiet ::), ik vind dit nergens op slaan want ik probeer niemand in de weg te lopen, hij staat voor het lint en ik erachter (meestal, soms mag ik meteen persfotograaf mee 098uo).
Als beroepsfotograaf ben ik ook niet altijd blij met de amateurs, maar het hoort er gewoon bij. En met veel van de amateurs valt goed samen te werken. Slechts een enkeling vind het nodig om mij via twitter uit te schelden.

Parasiteren is iets anders. Dat is als iemand probeert mee te liften op mijn toegang via PPK of goede relaties: "Ja ik hoor bij hem".
Of van mij eisen dat ik informatie verstrek: "Ja maar ik ben ook pers". Een keer zelf met een dreigement er achteraan.
Ja, mooi niet dus.
Ik heb ook niet de indruk dat jij dat doet, dus parasiteren is niet van toepassing.

Dat je mee kan lopen met persfotografen is leuk voor je, maar bij mij gebeurd dat niet. Je bent minderjarig en dus neem ik geen verantwoordelijkheid voor het geval er wat met je gebeurd.
Daarnaast is een PPK persoonlijk. Mensen meenemen kan leiden tot een officiële klacht.

En ik heb -toen ik net begon- ook buiten het lintje moeten staan. Soms lastig, maar je leert wel om slim te fotograferen ;-)


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #327 Gepost op: 4 april 2012, 13:02:46
En ik heb -toen ik net begon- ook buiten het lintje moeten staan. Soms lastig, maar je leert wel om slim te fotograferen ;-)
En juist DAAR wordt je creatief en vindingrijk door!  O0
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #328 Gepost op: 4 april 2012, 23:19:48
Citaat
Ik ben 15 en maak regelmatig foto's van incidenten. Ik verdien hier per maand toch zo'n 400 a 500 euro mee
Exclusief BTW neem ik aan. Neem aan dat je geen ZZP er bent, gezien je leeftijd en dus de foto´s onderhands (zonder factuur) verkoopt?
Kijk even uit met wat je doet, de belastingdienst kijkt tegenwoordig mee op social media en voor je het weet zijn je ouders hun kinderbijslag oid kwijt.(of een leuke naheffing voor je ouders van de belastingdienst)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


112-Uitgeest

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • www.112-uitgeest.nl
    • Al het nieuws alleen uit uitgeest!
Reactie #329 Gepost op: 9 mei 2012, 19:06:24
Hier is het heel lastig om zo ie zo met je foto in de krant te komen. Zijn aardig wat incidenten bij waar ik als enige aanwezig ben, en als enige foto`s maak, en dit aanlever bij de media, en publiceer op mijn website. Echter gebruikt de media hiervan niets. Ik maak een keurig artikeltje, keurige foto erbij, maar er wordt niets geplaatst.
Ook zie ik dit soms terug in de bezoekersaantallen op mijn website, als er iets is gebeurt, zie je gelijk dat mensen gaan zoeken "Hé, wat was er toen aan de hand?" en in de media wordt er niets over gemeld.

En soms krijg ik ook de reactie: "Sorry, we kunnen aan de foto niet zien wat er precies aan de hand was" of "de foto is gemaakt van een te grote afstand"
Ik heb zelf hobby fotograaf niet de neiging om direct zo dicht mogelijk bij een ongeluk te komen om de mooiste foto te schieten. De hulpdiensten hebben in mijn ogen bij een ongeluk al genoeg te doen, en dan ook nog op de vingers te worden gekeken door een fotograaf... Dus tja soms maak ik dan niet de winnende foto, maar ja, andere keer weer beter. Ik ken hier fotografen die slootjespringend, hard rennend zo snel mogelijk langs de vangrail willen staan. Dat gaat mij dan weer wat te ver.