112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?

Auteur Topic: 112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?  (gelezen 268710 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #330 Gepost op: 10 mei 2012, 13:16:29
Hier is het heel lastig om zo ie zo met je foto in de krant te komen. Zijn aardig wat incidenten bij waar ik als enige aanwezig ben, en als enige foto`s maak, en dit aanlever bij de media, en publiceer op mijn website. Echter gebruikt de media hiervan niets. Ik maak een keurig artikeltje, keurige foto erbij, maar er wordt niets geplaatst.

Klopt. Ze gebruiken niet zomaar je foto's - althans, de grotere kranten (de plaatselijke suffertjes zijn vaak wat makkelijker). Heeft ermee te maken dat ze je eerst moeten kennen, maar ook fiscale aspecten spelen een rol (zoals tower-ladder hierboven ook aangeeft). Als jij niet netjes je heffingen en belastingen afdraagt (en: betrapt wordt) krijg je als fotograaf een naheffing, maar ook je opdrachtgever kan een forse naheffing krijgen. Zoek maar eens op de term 'VAR verklaring'.

Het komt erop neer dat een krant/zender graag wil dat je ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel, een BTW nummer hebt, en dat je een VAR 'winst uit onderneming' kan overleggen, voordat ze (betaald) beeld bij je af gaan nemen. Simpel gezegd: dat je een echt bedrijf bent, in ieder geval in de ogen van de belastingdienst.

Peen
Redacteur van


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #331 Gepost op: 10 mei 2012, 17:06:02

Ik heb zelf hobby fotograaf niet de neiging om direct zo dicht mogelijk bij een ongeluk te komen om de mooiste foto te schieten. De hulpdiensten hebben in mijn ogen bij een ongeluk al genoeg te doen, en dan ook nog op de vingers te worden gekeken door een fotograaf... Dus tja soms maak ik dan niet de winnende foto, maar ja, andere keer weer beter..
Daar herken ik mezelf ook in, maar toch ben ik gevraagd door brandweer Opmeer of film-fotverslagen wil maken van oefeningen en ongelukken. Omdat ze evengoed me foto's en filmverslagen mooi en netjes vinden. Zo zie je maar weer, niet de winnende foto maar wel respect van de hulpverleners (omdat ik ze nooit lastig val of in de weg sta). En dat vind ik meer waard! 8)


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #332 Gepost op: 10 mei 2012, 21:34:10
Maar een fotograaf van het AD!! noemt mij vaak een parasiet ::), ik vind dit nergens op slaan want ik probeer niemand in de weg te lopen, hij staat voor het lint en ik erachter (meestal, soms mag ik meteen persfotograaf mee 098uo).

Ik kan mij toch goed voorstellen dat hij jou een parasiet noemt. Voor deze fotograaf en vele anderen is het fotograferen van o.a. incidenten hun dagelijkse boterham.
Een hoop amateurs ontnemen de professional hun boterham door foto's voor niets naar dagbladen en andere media te sturen.

Misschien doe jij dit niet, maar dat kan zo'n fotograaf ook niet zien van de buitenkant. You snap wat ik bedoel?  ;)
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #333 Gepost op: 11 mei 2012, 00:48:22
Maar om dan maar zo maar iemand een parasiet te gaan nomen vind ik nou ook geen professionele beroepshouding ???
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #334 Gepost op: 11 mei 2012, 16:53:39
Ik kan mij toch goed voorstellen dat hij jou een parasiet noemt. Voor deze fotograaf en vele anderen is het fotograferen van o.a. incidenten hun dagelijkse boterham.
Een hoop amateurs ontnemen de professional hun boterham door foto's voor niets naar dagbladen en andere media te sturen.Misschien doe jij dit niet, maar dat kan zo'n fotograaf ook niet zien van de buitenkant. You snap wat ik bedoel?  ;)
Ik snap best dat de beroeps daarvan balen aangezien het beleg op de boterham daardoor minder wordt, maar je kunt het de amateurfotograven niet aanrekenen. Als de kranten het plaatsen en de lezers vinden het best (blijven de kranten/bladen kopen), dan is het nu eenmaal een gegeven waar je mee moet leven lijkt me.

Anders zou je geen lifters meer mee moeten nemen om de taxichauffeurs te beschermen, niet de container van je oude buurvrouw mogen schoonmaken om de containerreinigers niet voor de voeten te lopen, vrijwillige brandweer moeten afschaffen om de beroeps een kans te geven, etc. etc.

Ik ben zelf geen fotograaf, maar ik zou zeggen dat je als beroeps een dusdanige meerwaarde moet kunnen leveren dat men toch voor jouw (betaalde) foto's kiest en niet voor de gratis amateurvariant.  98uiye
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


guest13155

  • Gast
Reactie #335 Gepost op: 11 mei 2012, 17:00:11
Ik snap best dat de beroeps daarvan balen aangezien het beleg op de boterham daardoor minder wordt, maar je kunt het de amateurfotograven niet aanrekenen. Als de kranten het plaatsen en de lezers vinden het best (blijven de kranten/bladen kopen), dan is het nu eenmaal een gegeven waar je mee moet leven lijkt me.

Anders zou je geen lifters meer mee moeten nemen om de taxichauffeurs te beschermen, niet de container van je oude buurvrouw mogen schoonmaken om de containerreinigers niet voor de voeten te lopen, vrijwillige brandweer moeten afschaffen om de beroeps een kans te geven, etc. etc.

Ik ben zelf geen fotograaf, maar ik zou zeggen dat je als beroeps een dusdanige meerwaarde moet kunnen leveren dat men toch voor jouw (betaalde) foto's kiest en niet voor de gratis amateurvariant.  98uiye

+1


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #336 Gepost op: 11 mei 2012, 21:52:38
Ik ben zelf geen fotograaf, maar ik zou zeggen dat je als beroeps een dusdanige meerwaarde moet kunnen leveren dat men toch voor jouw (betaalde) foto's kiest en niet voor de gratis amateurvariant.

Mee eens. Ik heb het hier in een andere thread ook wel eens geroepen: je moet gewoon op kwaliteit en snelheid concurreren; en niet gaan zitten huilen omdat je "opeens" geconfronteerd wordt met concurrentie.

Als je afnemers gaan kiezen voor het product van een ander, dan is er iets mis. Dat doen ze niet als ze al jaren tevreden over je zijn, want dan blijven ze gewoon bij je kopen.

Concurrentie is gezond, en een belangrijke pilaar onder onze samenleving.

Peen
Redacteur van


112-Uitgeest

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • www.112-uitgeest.nl
    • Al het nieuws alleen uit uitgeest!
Reactie #337 Gepost op: 30 mei 2012, 17:53:16
Hier is het heel lastig om zo ie zo met je foto in de krant te komen. Zijn aardig wat incidenten bij waar ik als enige aanwezig ben, en als enige foto`s maak, en dit aanlever bij de media, en publiceer op mijn website. Echter gebruikt de media hiervan niets. Ik maak een keurig artikeltje, keurige foto erbij, maar er wordt niets geplaatst.
Ook zie ik dit soms terug in de bezoekersaantallen op mijn website, als er iets is gebeurt, zie je gelijk dat mensen gaan zoeken "Hé, wat was er toen aan de hand?" en in de media wordt er niets over gemeld.

En soms krijg ik ook de reactie: "Sorry, we kunnen aan de foto niet zien wat er precies aan de hand was" of "de foto is gemaakt van een te grote afstand"
Ik heb zelf hobby fotograaf niet de neiging om direct zo dicht mogelijk bij een ongeluk te komen om de mooiste foto te schieten. De hulpdiensten hebben in mijn ogen bij een ongeluk al genoeg te doen, en dan ook nog op de vingers te worden gekeken door een fotograaf... Dus tja soms maak ik dan niet de winnende foto, maar ja, andere keer weer beter. Ik ken hier fotografen die slootjespringend, hard rennend zo snel mogelijk langs de vangrail willen staan. Dat gaat mij dan weer wat te ver.

Vandaag ben ik gevraagd om Freelance fotograaf te worden voor een regionale krant hier :) Tevens ook 3 foto`s in 2 kranten vandaag, dus begint een beetje te lopen.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #338 Gepost op: 13 juli 2012, 14:08:43
Zijn er bij jullie soms wel eens inzetten waar gewoon 4/5 fotografen staan terwijl het niets is? fietser gevallen waar geen auto bij is betrokken en de fietser lichtgewond... als voorbeeld dan.

Voor een beknelling hebben we zowat standaard 6/7 man die rijden in deze omgeving
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #339 Gepost op: 13 juli 2012, 14:19:38
Zijn er bij jullie soms wel eens inzetten waar gewoon 4/5 fotografen staan terwijl het niets is? fietser gevallen waar geen auto bij is betrokken en de fietser lichtgewond... als voorbeeld dan.

Voor een beknelling hebben we zowat standaard 6/7 man die rijden in deze omgeving

Ja, afgelopen woensdag nog meegemaakt. Melding 'aanrijding met letsel', bleek te gaan om gevallen wielrenners. Dan sta je daar dus, zie je dat het wel meevalt en dan komen er nog 4 fotografen  ::)
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!