112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?

Auteur Topic: 112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?  (gelezen 268523 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #510 Gepost op: 25 mei 2013, 20:02:58
Nee?

Of wil je zeggen dat jij beroepsfotograaf bent?

Jij vergelijkt je zelf met een 'cowboy' alleen dan serieus?


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #511 Gepost op: 25 mei 2013, 20:05:50
Jij vergelijkt je zelf met een 'cowboy' alleen dan serieus?

Nee, ik heb het niet over de cowboys die in de weg lopen. Ik heb het over serieuze hobbyfotografen, die er ook zijn.


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #512 Gepost op: 25 mei 2013, 20:11:19
Nee, ik heb het niet over de cowboys die in de weg lopen. Ik heb het over serieuze hobbyfotografen, die er ook zijn.

Oke, maar daar gaat die forum niet over? Het gaat over de 'cowboy's.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #513 Gepost op: 25 mei 2013, 20:26:42
Nog even ter herinnering: waar jullie het over hebben zijn spotters die in plaats van vliegtuigen of vogeltjes de hulpdiensten spotten en vastleggen. Er zijn ook mensen die serieus bezig zijn, zoals hobbyfotografen die incidenten in hun gemeente vastleggen.

De vergelijking gaat deels op, deels niet. Bij een vliegtuig sta je op een dermate afstand dat de piloot je soms niet eens ziet, bij een ambulancepost sta je dichterbij. Dat de bemanning zich bekeken voelt kan ik me wel voorstellen. Aan de andere kant, als deze jongens het een beetje netjes doen, kan je er weinig van zeggen.

Doe is normaal
Doe eens normaal ;-)


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #514 Gepost op: 25 mei 2013, 21:56:24
@Rutger: klopt, en daarom ga ik er verder niet op in. Ik zei het alleen even ter herinnering omdat anders iedereen weer over één kam gescheerd wordt.

@Ko: en daar is waar het vaak mis gaat. Als je met twintig man een ambulance op de middenberm van een drukke weg staat te filmen, is er een grote kans dat er een gevaarlijke situatie optreedt. Dat is al eens eerder gebeurd (zie de filmpjes eerder in dit topic).


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #515 Gepost op: 25 mei 2013, 22:19:57
@Ko: en daar is waar het vaak mis gaat. Als je met twintig man een ambulance op de middenberm van een drukke weg staat te filmen, is er een grote kans dat er een gevaarlijke situatie optreedt. Dat is al eens eerder gebeurd (zie de filmpjes eerder in dit topic).
Ja en nee.  Staan ze op de stoep of op en vluchtheuvel dan kan je er weinig van zeggen. Alhoewel, mag je op een vluchtheuvel stil staan??
Maar in het laatste filmpje zie je aan het begin van deel 1 iemand op het fietspad staan. Bij deel 2 vlak bij de hoek ook. Dat hoort niet en kán gevaarlijk zijn. Minder slim is de positie van de filmer van  deel 2. Die staat in de berm vlak naast een tramrails. Hoe vaak komt de tram langs en hoe dicht gaat hij langs de filmer en heeft de filmer het besef dat er een tram kan komen???
De middenberm van een drukke weg is  inderdaad niet slim, zeker niet omdat het verkeer op volle snelheid langs komt. Maar ook dat kan afhankelijk zijn van de situatie.

Overigens weet ik uit eigen ervaring dat filmen potentieel gevaarlijker is dan fotograferen. Één of enkele foto's maken doen je in enkele seconden en tussendoor kan je om je heen kijken. Bij filmen staat je al snel 20 tot xx seconden stil in 1 richting te kijken. In die tijd kan er al veel veranderen.


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #516 Gepost op: 26 mei 2013, 12:28:12
gelukkig heb je filmpjes waar je percies ziet hoe het niet moet. :o
http://www.youtube.com/watch?v=QjALmuwGeb8
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #517 Gepost op: 26 mei 2013, 12:49:02
Vergeet niet dat kinderen (ja, dat zijn het.. of tieners zo je wilt) natuurlijk in hun jonge jaren nog minder goed zijn in het inschatten van risico's, afstanden en gevaren. Het is en blijft wachten op het eerste ongeval met zo'n spotter.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #518 Gepost op: 26 mei 2013, 13:11:44
Vergeet niet dat kinderen (ja, dat zijn het.. of tieners zo je wilt) natuurlijk in hun jonge jaren nog minder goed zijn in het inschatten van risico's, afstanden en gevaren. Het is en blijft wachten op het eerste ongeval met zo'n spotter.

Dat was ook mijn eerste reactie na het zien van dat filmpje. Er wordt geacht ruimte te maken voor een voertuig met OGS, maar deze personen ( ik heb het dan alleen over de "rotte appels" die ertussen zitten, niet iedereen  ;) ) doen juist het tegenovergestelde. Ze staan het liefst zo dicht mogelijk langs de stoeprand voor het beste filmpje, het is niet ondenkbaar dat een HV voertuig een keer plotseling moet uitwijken en zo'n spotter vol voor z'n sokken rijdt. Spotters die op vluchtheuvels, rotondes etc. staan ga ik geeneens woorden aan vuil maken. Heb ook weleens een filmpje voorbij zien komen van een spotter die de zijkant van een brandweerwagen, die voor de spotter blijkbaar onverwacht de binnenbocht nam, bijna letterlijk kon kussen. Als je dan wilt filmen, daar heb ik niets op tegen voor de duidelijkheid, doe het dan in ieder geval vanaf een 'veilige' plaats.

Bovendien zou ik me kunnen voorstellen dat het voor chauffeurs van HV voertuigen onoverzichtelijk wordt als je bij een drukke kruising aankomt en er staan op alle mogelijke hoeken van de straat spotters met hun filmcamera.

Maargoed, ik verwacht eigenlijk dat het 'spotten' een beetje een hype is momenteel en dat het wel weer overwaait..  :P


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #519 Gepost op: 26 mei 2013, 13:31:43
Je zit als chauffeur dan toch wel stiekem een grote diepe plas te wensen op een strategische plek.