112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?

Auteur Topic: 112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?  (gelezen 268539 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #870 Gepost op: 31 oktober 2013, 23:46:55
Citaat van: elvin link=msg=1215852 date=1383229825
omdat ik opleiding doe tot fotograaf op de fotovakschool
nou, ik verkoop foto's via een persbureau
Je bent een kind, wees er blij mee. Je hebt nog voldoende jaren om volwassen te spelen.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #871 Gepost op: 1 november 2013, 08:16:11
Hier zijn nu al 37 pagina's gevuld met die vraag + meningen.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #872 Gepost op: 1 november 2013, 08:34:41
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1216028 date=1383290171
Hier zijn nu al 37 pagina's gevuld met die vraag + meningen.
Dan zal ik 'm hier zelf ook nog even geven; je mag je fotograaf noemen als je er de benodigde papieren en opleiding voor gevolgd hebt. Anders niet.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #873 Gepost op: 1 november 2013, 08:56:07
Citaat van: elvin link=msg=1215807 date=1383215278
ik ben zelf 17, maar omdat ik nog geen 18 ben kan ik geen PPK krijgen, maar ik gedraag me normaal bij meldingen, dus dit is typisch iedereen over een kam scheren. (word zelf ook beroeps fotograaf)

Zo kan je het zien ja,

Het is nou eenmaal zo dat mensen met een politieperskaart op dat gebied iets meer mogen. Buiten dat hebben minderjarige kinderen niks te zoeken bij, bijvoorbeeld een dodelijk ongeval. Ook al zie je dat zelf anders.


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #874 Gepost op: 1 november 2013, 09:28:08
Citaat van: NikonDirk link=msg=1216035 date=1383291281
Dan zal ik 'm hier zelf ook nog even geven; je mag je fotograaf noemen als je er de benodigde papieren en opleiding voor gevolgd hebt. Anders niet.

Dat is volgensmij niet de definitie van een fotograaf, maar wat jij zelf vindt.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #875 Gepost op: 1 november 2013, 09:37:24
Eerste vraag voor het of je je zelf fotograaf mag noemen. Is het een beschermd beroep? Antwoord ja, dan moet je voldoen aan bepaalde eisen. Antwoord nee: Dan mag ieder zich fotograaf noemen. Al ben je een graaf zonder fototoestel die op een foto staat.

Dan zijn er restricties: Plekken waar het verboden is te fotograferen en plekken waar het verboden is om te zijn. Een door de brandweer en politie afgezet gebied valt onder de tweede denk ik. Daar mag je dan alleen komen met PPK. Er wordt daar een privilege gegeven aan een beperkte groep om toch in het gebied te komen. Ik vraag mij af of er eenrechtsgrond is om een onderscheid te maken tussen PPK houdende fotografen en fotografen niet werkend voor een masamedium.

En het aller grappigste vind ik dat je als fotograaf helemaal geen gebruik mag maken van de pas:
    De aanvrager is journalist van hoofdberoep. Leden van de organisaties die de landelijke politieperskaart in het leven hebben geroepen, worden geacht aan deze voorwaarde te voldoen. Wie geen lid is van een van deze organisaties, zal door een verklaring van werkgever of opdrachtgever(s) moeten aantonen dat hij journalist van hoofdberoep is.
    De aanvrager werkt mee aan de redactionele inhoud van een massamedium.
    De aanvrager heeft de politieperskaart voor zijn werk nodig. Het secretariaat van de landelijke politieperskaart beoordeelt dit aan de hand van een verklaring van werkgever of opdrachtgever en/of gepubliceerd journalistiek werk waaruit blijkt dat de journalist een politieperskaart nodig heeft.
Je moet een journalist zijn :).


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #876 Gepost op: 1 november 2013, 09:45:07
Dus als ik in FC Balophetdak 10 voetbal dan ben ik geen voetballer want voetbal is niet mijn beroep?

Als ik als amateurtje op mijn racefiets door de duinen scheurt ben ik geen wielrenner want ik fiets niet bij Rabobank?

Dus de fotografen bij regio15 zonder PPK die zeer regelmatig opnamen maken die heel Nederland of de hele wereld overgaan (schietpartij winkelcentrum Alphen a/d Rijn, inbraak bij Russen, dronken diplomatenvrouw die geparkeerde auto's ramt, foto's brandende aardgasbus, aanrijding politievoertuig/motorscooter met dode), maar die een ander hoofdberoep hebben die mogen zichzelf eigenlijk niet eens 'fotograaf' noemen?

Wat is dat voor een bezopen achterhaald standpunt? Of alleen bedoeld om te provoceren en/of om tegen alles wat ook maar naar '112-fotografie' riekt aan te kunnen trappen?
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #877 Gepost op: 1 november 2013, 09:50:40

En het aller grappigste vind ik dat je als fotograaf helemaal geen gebruik mag maken van de pas:
    De aanvrager is journalist van hoofdberoep.

Goed betoog qua vrij vs beschermd beroep!
Kleine aanvulling: sinds jaren zijn er ook fotojournalisten.....
De NvJ heeft er ook een apart lidmaatschap voor, via de Nederlandse Fotografen Federatie. Dat is inclusief NvJ perskaart, waarmee zij dus ook gewoon een PPK kan aanvragen....

Dat gezegd hebbende, ga ik niet verder discussiėren over wat nu een "fotograaf" is...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #878 Gepost op: 1 november 2013, 10:01:50
Citaat van: Arie link=msg=1216057 date=1383295507
Dus als ik in FC Balophetdak 10 voetbal dan ben ik geen voetballer want voetbal is niet mijn beroep?

Als ik als amateurtje op mijn racefiets door de duinen scheurt ben ik geen wielrenner want ik fiets niet bij Rabobank?

Dus de fotografen bij regio15 zonder PPK die zeer regelmatig opnamen maken die heel Nederland of de hele wereld overgaan (schietpartij winkelcentrum Alphen a/d Rijn, inbraak bij Russen, dronken diplomatenvrouw die geparkeerde auto's ramt, foto's brandende aardgasbus, aanrijding politievoertuig/motorscooter met dode), maar die een ander hoofdberoep hebben die mogen zichzelf eigenlijk niet eens 'fotograaf' noemen?

Wat is dat voor een bezopen achterhaald standpunt? Of alleen bedoeld om te provoceren en/of om tegen alles wat ook maar naar '112-fotografie' riekt aan te kunnen trappen?
Je leest het niet goed. Iedereen mag zich fotograaf noemen zolang het geen beschermd beroep is. En het tweede zie zwelgje. Ik heb gewoon de eisen overgenomen van de NVJ site over de PPK.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #879 Gepost op: 1 november 2013, 10:10:57
Citaat van: JJ75 link=msg=1216060 date=1383296510
Je leest het niet goed. Iedereen mag zich fotograaf noemen zolang het geen beschermd beroep is. En het tweede zie zwelgje. Ik heb gewoon de eisen overgenomen van de NVJ site over de PPK.

Heb het over diegene die vindt dat je pas fotograaf mag heten als je papieren en diploma's hebt.

Overigens vatte ik die reactie op dat hij vond dat het je hoofdberoep moet zijn. Als ie echt alleen doelt op de opleiding/papieren dan blijft mijn mening dat dat onzin is. Lopen heel goede fotografen rond die volkomen autodidact zijn.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)