112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?

Auteur Topic: 112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?  (gelezen 268622 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Gepost op: 4 juli 2007, 13:00:44
wat voor doeleinden bedoel jij, daar kan je toch gewoon een officiele brandweerfotograaf voor gebruiken? ???

Excusez mods, maar wil nog ff reageren. Anders moet daar ook weer apart topic voor worden aangemaakt....

Niet elk korps heeft een eigen officiele brandweerfotograaf. En die doeleinden van een fotograaf in een korps (volgens mij heeft tegenwoordig bijna elk korps iemand die achter meldingen aangaat en foto's maakt) zijn dan wel dezelfde als officiele brandweerfotograaf (dus oefeningen, demo's, inzetten en plechtigheden als afscheid, nieuw voertuig), maar noemt deze zich niet officiele brandweerfotograaf en is hij ook niet direct verbonden met het korps maar wordt hij er wel bij getrokken.

Zo zijn er genoeg fotografen die wel degelijk contact hebben met leden van een korps, maar niet officieel is.


Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Karim

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 4 juli 2007, 16:00:39
Zo zijn er genoeg fotografen die wel degelijk contact hebben met leden van een korps, maar niet officieel is.

"Contact hebben met" is iets heel anders als "in dienst zijn van" en daar is waar de schoent knelt op de dit punt. Mensen die niet voor de brandweer werken maar toch met "brandweerfotograaf" hesjes doen alsof ze er wel bijhoren.
En dan kan 't problemen opleveren als 't mis gaat en er verwondingen ontstaan, maar uiteraard is 't ook van de slachtoffers en 't publiek soms een raar gezicht.

Jos (90-8) is officieel aangesteld als brandweerfotograaf en doet dat naast z'n gewone functie binnen de brandweer, en hij is dus ook gewoon herkenbaar (en verzekerd als) brandweerman.
En daarnaast kwam hij ook nooit eerder ter plaatse als z'n collega's van de uitrukploeg, en daarmee zijn we gelijk weer ontopic.

Mijn mening is dat als je al zonodig plaatjes/filmpjes wilt schieten van 'n aanrijdend HV voertuig en je bent eerder tp dan dat voertuig ga dan gewoon aan't begin van de straat ofzo staan dat je niet zichtbaar bent voor 't publiek/slachtoffers, dat is gewoon 'n gek gezicht en ik zou 't ook niet leuk vinden als mijn huis in de fik zou staan en er al 20 jochie's met camera's zouden rondrennen voordat de brandweer er zou zijn.


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #2 Gepost op: 4 juli 2007, 16:07:52

 ik zou 't ook niet leuk vinden als mijn huis in de fik zou staan en er al 20 jochie's met camera's zouden rondrennen voordat de brandweer er zou zijn.

Hoezo is dat zo gek? Het is een vreemd gezicht, maar wat moeten jochies doen met een brand mede gelet op hun eigen veiligheid? Soms kan je eventueel assisteren als je eerder ter plaatse bent dan de HV, maar lang niet in alle gevallen. En als je erheen gaat om foto's te maken bij bijvoorbeeld een beknelling en je ziet dat er al mensen zijn gestopt en tegen het slachtoffer praten, nek stabiel houden en eventueel iemand die het verkeer vrij probeerd te houden, waarom zou je dan niet al beginnen met foto's maken? En waarom zou je dat zelfde niet doen bij een brand?

Ja, als er niemand is die bij een beknelling tegen het slachtoffer gaat praten dan zal ik de eerste zijn die erheen rent en voor het slachtoffer zorgt.

Maar wat ik hier heb gehoord van de brandweer is dat ze liever niet zien dat ik me bezig houd met hun taken, bijv. het wijzen van de weg. Als dit fout gaat dan ben jij de lul. Ik denk: ieder zijn eigen ding/zaak bij een uitruk.
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #3 Gepost op: 4 juli 2007, 16:09:35
Ik vind trouwens wel de reacties een beetje overdreven. '20 jochies', kom op... :|


Karim

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 4 juli 2007, 16:16:43
maar wat moeten jochies doen met een brand mede gelet op hun eigen veiligheid?

Als 't aan mij lag, gewoon helemaal wegblijven. Ik moet niks hebben van dat hele ramptoeristen gebeuren.

1 of 2 fotografen die aan de media leveren oke, daar kan ik nog mee leven, maar hier had soms je letterlijk 8-9 kinderen naast elkaar staan die allemaal in 't wilde weg plaatjes aan't schieten waren voor hun 112website.tk en die plaatjes verschilden dus onderling nauwelijks, maar ze moesten wel allemaal persee het mooiste plaatje hebben.


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #5 Gepost op: 4 juli 2007, 16:31:49
Als 't aan mij lag, gewoon helemaal wegblijven. Ik moet niks hebben van dat hele ramptoeristen gebeuren.

1 of 2 fotografen die aan de media leveren oke, daar kan ik nog mee leven, maar hier had soms je letterlijk 8-9 kinderen naast elkaar staan die allemaal in 't wilde weg plaatjes aan't schieten waren voor hun 112website.tk en die plaatjes verschilden dus onderling nauwelijks, maar ze moesten wel allemaal persee het mooiste plaatje hebben.


Dan is emigreren de beste optie. Ik vind het allemaal wat overdreven hoe er gereageerd wordt. Even korte analyse: de meeste hulpverleners willen dus alleen maar officiele fotografen erbij hebben. Dan mag je mij vertellen waarom dat dan geen ramptoeristen zijn? Zij komen ook op een 'ramp' af. En wat is dan het verschil dat er bij een melding 2 andere minderjarige jongens staan met een camera die foto's maken en die diezelfde avond nog door de brandweer worden bekeken en dat ze waarderen en het alleen maar leuk vinden als je erbij bent om foto's te maken? Zij zullen de eerste zijn die tegen mij zeggen: ,,hee waar was je bij die autobrand. Die fikte goed hoor''

Iedereen houd van sensatie en blijft ff kijken als er ineens een brandweerauto je straat incrosst. Ik ken niemand die dan rustig blijft zitten. En wat maakt het dan uit dat er foto's worden gemaakt en dat de brandweer dat alleen maar leuk vind om terug te zien?

Ik zie geen probleem en volgens mij zien sommige hulpverleners ook geen probleem.
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #6 Gepost op: 4 juli 2007, 16:37:02
Ik zie geen probleem en volgens mij zien sommige hulpverleners ook geen probleem.
Mee eens. En als je dit voor jezelf doorhebt in je stad/dorp dan zit je gewoon goed. Als ik zelfs van de politie complimenten krijg over hoe ik foto's maak bij een ongeval en dat een agente naar mij toe komt om mijn foto's even te bekijken en naar mijn site te vragen weet ik gewoon dat ik het goed doe.

En dat dan mensen zeggen 'ik heb een hekel aan rampoeristme' kan ik me zeker in vinden. Maar ik vind niet dat nu meteen alle (jongeren en ouderen) onofficielle fotografen 'aangevallen' moeten worden!

Oeps volgens mij zit ik offtopic

Thanks voor het afsplitsen hetty ;)


Karim

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 4 juli 2007, 16:57:01
Ik vind het allemaal wat overdreven hoe er gereageerd wordt.

Makkelijk gesproken, maar jij bent dan ook geen hulpverlener die aan de slachtoffer moet uitleggen waarom er 20 jochie's om hun autowrak heen rennen en foto's van ons maken...

Zolang je de ervaring niet hebt van onze kant kan je er makkelijk over praten ja.

Citaat
Even korte analyse: de meeste hulpverleners willen dus alleen maar officiele fotografen erbij hebben. Dan mag je mij vertellen waarom dat dan geen ramptoeristen zijn?

Dat zijn ook ramptoeristen ja, maar een volwassen fotograaf die aan bijv. aan de media leverd gaat vaak net even anders tewerk als 'n 13 jarige die graag stoere plaatjes wil voor z'n 112regio.tk

Ik zou 't liefste helemaal geen fotografen erom heen hebben, tenminste niet bij mijn werk, wellicht dat brandweermensen daar anders over denken maar als ik slachtoffers uit 'n auto haal of op straat een reanimatie heb hoef ik echt geen hoefte aan al die zwaailicht-geile pupertjes om me heen.
En gelukkig woon/werk ik nu in 'n land waar we ook geen last hebben van die flauwekul.


Karim

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 4 juli 2007, 17:07:17
,,hee waar was je bij die autobrand. Die fikte goed hoor''


Dat is wat anders als 't inzoomer op de slachtoffers bij een beknelling en van zo dichtbij mogelijk foto's en filmpjes maken van schreeuwden patienten.

Ik heb een aantal zeer slechte ervaringen op dat gebied met jeudige "fotografen" vandaar dat ik liever zie dat P2000 straks alleen voor de hulpverleners zichtbaar wordt.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #9 Gepost op: 4 juli 2007, 17:11:40
Goh, nu we toch bezig zijn, zullen we dit forum dan ook maar alleen toegankelijk maken voor hulpverleners ;)

Mensen, maak je toch niet zo druk. Als het gevaarlijk wordt, ze in de weg lopen of als ze foto's van slachtoffers maken (iets waar je gewoon het fatsoen voor moet hebben om niet te doen), oke dan stuur je die mensen weg. Maar anders laat je ze gewoon eem foto maken...

En professionele brandweerfotografen, jah dat vind ik eigenlijk een beetje voortrekkerij...
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!