112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?

Auteur Topic: 112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?  (gelezen 268607 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #170 Gepost op: 15 maart 2011, 22:50:36
En wat voort soort regelgeving zou er moeten komen? Ik denk dat zelfs een 12 jarige met een 112 website waar 3 bezoekers per jaar komen een succes vol beroep kan doen op vrije nieuwsgaring. En regelgeving moet ook gehandhaafd worden. Soms is het leuk bepaalde wetgeving in te voeren maar er moet ook wel capaciteit zijn om het te handhaven. Ik denk dt dit "probleem"niet zo 1,2,3 is op te lossen.
Het zal lastig zijn, maar de regelgeving is er middels de politieperskaart. Alleen hebben de politiekorpsen dit een beetje laten versloffen. En of deze regelgeving in de huidige tijd stand houd? Ik denk zelf dat de regeling aan een update toe is. Maar het belangrijkste criterium dat de pers de hulpdiensten niet mag hinderen zal altijd overeind blijven staan.




Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #172 Gepost op: 16 maart 2011, 07:31:56
En wat voort soort regelgeving zou er moeten komen? Ik denk dat zelfs een 12 jarige met een 112 website waar 3 bezoekers per jaar komen een succes vol beroep kan doen op vrije nieuwsgaring. En regelgeving moet ook gehandhaafd worden. Soms is het leuk bepaalde wetgeving in te voeren maar er moet ook wel capaciteit zijn om het te handhaven. Ik denk dt dit "probleem"niet zo 1,2,3 is op te lossen.

Dat is ook zo. Kijk, dat men strenger wordt op wie men tussen de linten toelaat daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. Maar men kan moeilijk gaan verbieden dat men in de openbare ruimte, van achter de linten, foto's maakt. Wat is de volgende stap? Voetgangers verbieden stil te staan als men langs een incident wandelt? Nieuwsgierigen/geïnteresseerden hou je immers altijd.

Men hoeft dan ook geen nieuwe regelgeving te maken als men bepaalde 'uitwassen' (lees: hordes twaalfjarigen die plaats incident overspoelen, in de weg lopen, sporen vernielen en beelden van slachtoffers op internet knallen) wil bestrijden. Slechts de bestaande verordeningen goed handhaven (alhoewel ik mij aan de andere kant goed kan voorstellen dat politiemensen wat anders te doen hebben op plaats incident dan continu pubertjes op hun nummer te zetten). En wellicht de regels voor het verkrijgen van een perskaart aanscherpen.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat hulpverleners of beroepsfotografen zich nu al rijk moeten rekenen. Sorry, het is niet anders.  :-\
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #173 Gepost op: 16 maart 2011, 12:24:05
En wat voort soort regelgeving zou er moeten komen? Ik denk dat zelfs een 12 jarige met een 112 website waar 3 bezoekers per jaar komen een succes vol beroep kan doen op vrije nieuwsgaring. En regelgeving moet ook gehandhaafd worden. Soms is het leuk bepaalde wetgeving in te voeren maar er moet ook wel capaciteit zijn om het te handhaven. Ik denk dt dit "probleem"niet zo 1,2,3 is op te lossen.
Dat is ook zo. Kijk, dat men strenger wordt op wie men tussen de linten toelaat daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. Maar men kan moeilijk gaan verbieden dat men in de openbare ruimte, van achter de linten, foto's maakt. Wat is de volgende stap? Voetgangers verbieden stil te staan als men langs een incident wandelt? Nieuwsgierigen/geïnteresseerden hou je immers altijd.
(alhoewel ik mij aan de andere kant goed kan voorstellen dat politiemensen wat anders te doen hebben op plaats incident dan continu pubertjes op hun nummer te zetten).

Het gaat toch niet om het verbieden van fotografie? Natuurlijk mag iedereen buiten het lint zijn gang gaan. Maar waar het om gaat is dat er in Oegstgeest veel fotografen tussen de hulpverleners liepen. Daar verbaasd de burgemeester zich over.

En in de eerste 5-10 minuten is er inderdaad weinig tijd om op dit soort zaken te handhaven (maar dan help ik desnoods ook even mee in plaats van foto's maken). Maar later beslist wel. Dat maak ik vaak genoeg mee. En of je wilt of niet, het afzetten van het incidentgebied is onderdeel van de politietaak. Vervolgens zijn de bestaande regels vrij simpel: Politieperskaart? Dan toegang geven mits de hulpverlening niet wordt gehinderd.

En als de politie geen tijd heeft, waarom worden er dan politieperskaarten vervalst?
En lees ook nog even het artikel van het Leids Dagblad: Hielco Kuipers wordt zelfs met PPK niet toegelaten "omdat er al iemand van het Leidsch Dagblad rondloopt".

Men hoeft dan ook geen nieuwe regelgeving te maken als men bepaalde 'uitwassen' (lees: hordes twaalfjarigen die plaats incident overspoelen, in de weg lopen, sporen vernielen en beelden van slachtoffers op internet knallen) wil bestrijden. Slechts de bestaande verordeningen goed handhaven
...
En wellicht de regels voor het verkrijgen van een perskaart aanscherpen.
De regels zijn scherp, maar worden zowel door de politie als de Stichting Politieperskaart niet goed gehanteerd. Ik denk dat het beter is dat de regels aan de moderne tijd worden aangepast. En een babbeltje met die "12-jarigen" wil ook nog wel eens helpen. Ook daar heb ik ervaring mee.

Gisteren maakte je de opmerkingen:
- Broodroof t.a.v. andere fotografen?
...
Denk dat hier geen invalshoeken zijn te bespeuren die niet reeds in andere topics in deze rubriek al zeer uitgebreid besproken zijn....
In dat kader vraag ik mij af of onderstaande opmerking uit eigen belang wordt gemaakt. Het heeft er veel weg van dat je deze discussie niet wilt?
Ik denk eerlijk gezegd niet dat hulpverleners of beroepsfotografen zich nu al rijk moeten rekenen. Sorry, het is niet anders.  :-\


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #174 Gepost op: 16 maart 2011, 21:26:57
Gisteren maakte je de opmerkingen:In dat kader vraag ik mij af of onderstaande opmerking uit eigen belang wordt gemaakt. Het heeft er veel weg van dat je deze discussie niet wilt?

Ik heb hier natuurlijk niets te willen; ik bepaal immers niet of er over zaken wel of niet wordt gediscussieerd.

Vroeg mij alleen af of discussies over de verguisde 112-fotografen niet reeds eerder zijn besproken op dit forum en welke nieuwe invalshoek het geciteerde bericht over die burgemeester op dat punt brengt.

Ook het eventueel in de weg lopen door amateur-fotografen is immers al vaker onderwerp van gesprek geweest. Voordat je het weet zit je weer in het zoveelste welles-nietes verhaal tussen aan de ene kant hulpverleners en beroepsfotografen die al die fotografen/concurrentie maar zozo vinden en 112-fotografen en hun aanhang aan de andere kant van wie gewoon de meesten van goede wil en doen zijn en die ageren tegen een bepaalde beeldvorming.

Ben ook niet bang voor deze discussie want behalve het feit dat ik redacteur ben bij een goed bezochte website heb ik nagenoeg geen financieel belang bij het e.e.a. Als ik het bedrag dat ik in 2010 heb verdiend aan foto's (welgeteld 1 foto geplaatst) deel door het aantal uur dat ik in dat jaar gespendeerd heb aan de website dan komt mijn uurloon uit op hooguit twee of drie cent :) Het is voor mij dus ook echt een hobby. En ik spreek ook echt namens mijzelf hier en niet namens anderen die wellicht wat meer verkopen dan ik.

Buiten dat denk ik dat onze standpunten niet eens zover uit elkaar liggen. Ook ik vind het logisch dat in de weg lopen, werk bemoeilijken, sporen vernielen etc. not done is. Maar dat lijkt mij nogal logisch.  :) Met die laatste geciteerde opmerking bedoelde ik overigens dat 1 burgemeester die wat roept nu niet gelijk grote gevolgen zal hebben. M.a.w.: 1 zwaluw maakt nog geen zomer.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #175 Gepost op: 16 maart 2011, 21:38:19
Wat mij betreft:
Politie houd zich onvoldoende bezig met het creeeren van een afzetting bij incident.
Hierdoor krieoelt het regelmatig van van allerlei fotograven (zonder perskaart) welke "in de weg lopen".
Fotograven met perskaart kennen over het algemeen de regels (binnen de afzetting). Heb van hen ook meestal geen last.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #176 Gepost op: 16 maart 2011, 21:40:09
Politie houd zich onvoldoende bezig met het creeeren van een afzetting bij incident.

Vind dat redelijk kort door de bocht, maar goed. Hoe zou je het anders zien dan? Voor zo ver ik dat zelf mee maakt worden de PD's tegenwoordig steeds ruimer afgezet.


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #177 Gepost op: 16 maart 2011, 21:56:47
Vind dat redelijk kort door de bocht, maar goed. Hoe zou je het anders zien dan? Voor zo ver ik dat zelf mee maakt worden de PD's tegenwoordig steeds ruimer afgezet.

Dat schreef ik al: de politie moet zich meer bezighouden met het afzetten.
Dit wordt eigenlijk al snel bereikt door even een lintje te spannen. Hierdoor ontstaat ook voor een ieder een duidelijk werkgebied van der hulpdiensten.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #178 Gepost op: 16 maart 2011, 22:00:21
Dat schreef ik al: de politie moet zich meer bezighouden met het afzetten.
Dit wordt eigenlijk al snel bereikt door even een lintje te spannen. Hierdoor ontstaat ook voor een ieder een duidelijk werkgebied van der hulpdiensten.

Ik verkeer in de luxe positie dat ik in de stad werk met de meeste politieagenten van heel Nederland. Dus een gebied afzetten is geen probleem want personeel zat omdat te doen. Nou kan ik me voorstellen dat het bij grote incidenten in gebieden waar veel minder politie is een stuk moeilijker wordt. Daar heb je niet even een lading agenten om alles even af te zetten. En uit ervaring weet ik dat een lint niks zegt want er zijn (helaas) genoeg mensen die denken dat het lint niet voor hun geldt........+


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #179 Gepost op: 16 maart 2011, 22:04:05
Stedelijk of landelijk gebied maakt me niet uit.
In beide gebieden constateer ik het bij incidenten.
Dat mensen linten passeren is een handhavings kwestie.