112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?

Auteur Topic: 112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?  (gelezen 268589 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #260 Gepost op: 24 augustus 2011, 20:09:29
Ja ik ga toch weer reageren, misschien dat de leeftijd van een fotograaf er tegenwoordig niet meer tot doet. Meestal als de kwaliteit van je foto's prima is wordt je al geaccepteerd als zijnde fotograaf. Zelfde met foto's verkopen aan kranten. Ze kijken niet meer naar namen maar meer wie heeft de beste kwaliteit en is het goedkoopst. Als je vroeger goede naam had verkocht je meer foto's. Nu is dat niet meer zo.

Het gaat hier niet om wat wel en niet mag, het gaat hier om fatsoen!
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #261 Gepost op: 24 augustus 2011, 22:54:27
Misschien moet dit forum dan ook maar een leeftijdsgrens instellen ;-)
.....

Ik bedoel meer te zeggen dat tegenwoordig alles maar schijnt te moeten kunnen. Het lijkt mij een verantwoordelijkheid van allereerst de ouders tijdens de opvoeding om een kind normen en waarden bij te brengen en te beschermen tegen te heftige ervaringen op jonge leeftijd. Helaas blijkt uit hetgeen we dagelijks kunnen waarnemen dat dit schijnbaar een denkbeeld uit de tijd van de McDino's is  :( In tweede instantie komt de verantwoording dan te liggen bij (in dit onderwerp althans) de HV-ers die de plaats ongeval afschermen. Op zich beroerd genoeg, want ze hebben wel wat beters te doen dan.

Een leeftijdsgrens op een forum als deze instellen lijkt me geen goede optie, ten eerste omdat de beelden toch overal te zien zijn op youtube en websites, maar meer belangrijk nog omdat er voldoende jonge mensen zijn die een oprechte interesse hebben in het HV-werk (de kweekvijver dus) en via een forum als deze graag hun kennis daarover willen vergroten. Daarbij is het haast niet controleerbaar of iemand zijn of haar werkelijke leeftijd opgeeft.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #262 Gepost op: 24 augustus 2011, 23:04:06
Ja ik ga toch weer reageren, misschien dat de leeftijd van een fotograaf er tegenwoordig niet meer tot doet. Meestal als de kwaliteit van je foto's prima is wordt je al geaccepteerd als zijnde fotograaf. Zelfde met foto's verkopen aan kranten.
En dan zijn we weer helemaal on topic. Cowboys die met meer praatjes als verstand wel even de normen zullen bijstellen ten gunste van zichzelf.

Ze kijken niet meer naar namen maar meer wie heeft de beste kwaliteit en is het goedkoopst. Als je vroeger goede naam had verkocht je meer foto's. Nu is dat niet meer zo.
Dat hoor ik wel vaker van hobbyfotografen. Maar ik kan je vertellen dat een aantal media de kwaliteitscriteria snel inslikken als een foto goedkoop/gratis is.

En wie een prijs vraagt onder het economische bestaansminimum is dus bezig om een ander werkeloos te maken. Niet voor het geld, maar voor de kick. Ik maak het vaak genoeg mee dat een goede foto van mij het niet haalt, maar als een gratis fotograaf met een soortgelijk onderwerp komt is er wel ruimte :-(

Ik raad je aan een vak te kiezen waar diploma's voor nodig zijn anders wordt jij straks werkeloos gemaakt voor de volgende generatie blaaskaken.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #263 Gepost op: 24 augustus 2011, 23:17:52
Ik bedoel meer te zeggen dat tegenwoordig alles maar schijnt te moeten kunnen. Het lijkt mij een verantwoordelijkheid van allereerst de ouders tijdens de opvoeding om een kind normen en waarden bij te brengen en te beschermen tegen te heftige ervaringen op jonge leeftijd. Helaas blijkt uit hetgeen we dagelijks kunnen waarnemen dat dit schijnbaar een denkbeeld uit de tijd van de McDino's is  :( In tweede instantie komt de verantwoording dan te liggen bij (in dit onderwerp althans) de HV-ers die de plaats ongeval afschermen. Op zich beroerd genoeg, want ze hebben wel wat beters te doen dan.
Ik zie vaak genoeg ouders die samen met hun kinderen naar een incident staan te kijken. En soms ook ouders die hun kinderen zelfs doelbewust komen brengen. Gelukkig zijn er nog genoeg ouders die dat niet doen. Ook kom ik kinderen tegen die vragen of ze foto's met bloed mogen zien. Die hebben uiteraard dikke pech.

Of de hulpverleners een plaats ongeval afschermen speciaal voor kinderen en/of cowboys betwijfel ik. Het zal meer in het algemeen tegen kijkers zijn. Soms echter ook in verband met weersinvloeden.

Een leeftijdsgrens op een forum als deze instellen lijkt me geen goede optie, ten eerste omdat de beelden toch overal te zien zijn op youtube en websites, maar meer belangrijk nog omdat er voldoende jonge mensen zijn die een oprechte interesse hebben in het HV-werk (de kweekvijver dus) en via een forum als deze graag hun kennis daarover willen vergroten. Daarbij is het haast niet controleerbaar of iemand zijn of haar werkelijke leeftijd opgeeft.
Dat van die kweekvijver en het niet kunnen controleren is inderdaad juist. Het instellen van een leeftijdsgrens had ook enkele jaren eerder moeten gebeuren. Nu gaat dat niet meer. Maar het is mij wel duidelijk dat de gretigheid voor foto's wel degelijk van invloed is. En die gretigheid bestaat niet alleen op de forums, ook de brandweer is gek op foto's.

Daarnaast weet ik van een van mijn klanten dat video's van ongevallen en branden vaker bekeken worden als andere video's. Het zit hem gewoon in de aard van de mensheid.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #264 Gepost op: 24 augustus 2011, 23:19:06
Ik raad je aan een vak te kiezen waar diploma's voor nodig zijn anders wordt jij straks werkeloos gemaakt voor de volgende generatie blaaskaken.
Correctie:
Ik raad je aan een vak te kiezen waar diploma's voor nodig zijn anders wordt jij straks werkeloos gemaakt door de volgende generatie blaaskaken.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #265 Gepost op: 3 december 2011, 11:14:53
Uit digitale nieuwsbrief Politie Hollands Midden

Een beetje hulpverlener, een beetje journalist

Ze volgen de meldingen voor de meldkamer op de voet en zijn vaak te vinden in de schaduw van de politie: de fotografen van de lokale en regionale 112-sites. Wat moet je in huis hebben om 112-fotograaf te kunnen worden? Je moet behalve hobbyfotograaf een beetje journalist zijn, maar vooral interesse hebben voor hulpverlening. En van actie houden. De mannen van 112 Hollands Midden herkennen zich helemaal in deze omschrijving.

Drie van de mannen stellen zich in deze nieuwsbrief aan u voor. Casper, 27 jaar oud en student Logistiek en Economie, beheert sinds twee jaar de website. Daarnaast is hij fotograaf. Rens (19) zegt al vanaf de wieg bij de politie te willen werken, maar hij vindt zichzelf daar nu nog te jong voor. Bij de jeugdbrandweer volgde hij een EHBO-opleiding. Later kocht hij een pieper en een kleine camera, die hij daarna verving door een grotere. Als 112-fotograaf staat hij vaak vooraan bij incidenten in de omgeving Gouda. En dan is er nog Eugène (61), hoofdbeheerder van de 112-site, die het werk is gaan doen toen hij het zelf wat rustiger kreeg. Met ingang van 2012 draagt hij zijn taken helemaal aan Casper over en begint hij zijn eigen persbureau.

Regels
Rens, Casper en Eugène zijn maar drie van de ongeveer twintig mannen (want de 112-fotografie is een echte mannenwereld) die werken voor 112 Hollands Midden. Een groep hobbyisten die groeit in omvang en professionaliteit. Eugène: “We functioneren tegenwoordig onder een vijfkoppige raad van bestuur. Onlangs hebben we een bijeenkomst gehad met alle medewerkers. Daar zijn nieuwe reflecterende hesjes uitgedeeld, zodat onze fotografen altijd meteen herkenbaar zijn. Ook hebben we daar de e-learning voor onze medewerkers gepresenteerd. Iedereen moet zich aan bepaalde regels houden, zoals: geen slachtoffers, bloed of kentekens herkenbaar in beeld. We stimuleren daarnaast om cursussen te volgen, zoals een EHBO-cursus. Zelf heb ik bijvoorbeeld een AED-training gedaan.”

Wacht even, jullie zijn toch fotograaf en geen hulpverlener?
“Wij zijn wel fotograaf, maar niet ten koste van alles. Het gebeurt wel eens dat onze fotografen eerder ter plaatse zijn dan de hulpdiensten. Dan kijken ze eerst of ze iets kunnen doen voor ze foto’s gaan maken. Hulpverlening gaat altijd voor. Rens was bijvoorbeeld een keer als eerste ter plaatse bij een melding in Ouderkerk aan den IJssel. Hij heeft toen een slachtoffer gereanimeerd."

"We zijn geen echte journalisten. Ons werk bevindt zich op de gulden middenweg tussen pers en hulpverlening. We maken ook niet van elke situatie een foto. Iemand die voor de trein is gesprongen of een reanimatie? Daar doen we niets mee. Al is het iedere keer weer een afweging, want we willen wel iets melden als veel mensen zich afvragen wat er in de buurt aan de hand is. Bij gecompliceerde situaties laten we altijd twee personen beslissen of we er iets mee doen.”

Als 112-fotograaf sta je vaak met je neus bovenop andermans ellende. Wat beweegt jullie?
“Dat klopt, niet iedereen wil het werk doen. Het zijn meestal jongens met een hart voor hulpverlening die ook van actie houden. De een is daar fanatieker in dan de ander.” Rens knikt. Hij gaat gerust ’s nachts zijn bed uit om in noodtempo op een melding af te gaan. Casper niet. Nuchter: “Het moet wel een hobby blijven. Bij een groot incident, word ik vanzelf wel gebeld door mijn collega’s.”

Alle drie de mannen kunnen ook een ervaring noemen die op hun netvlies is blijven hangen. Een Poolse automobilist die een woning in Noordwijk binnenreed. Een opengereten voet van iemand die door een vrachtwagen is overreden. En de reanimatie die Rens heeft gedaan. Bij heftige ervaringen moet je het wel van je kunnen afpraten, is hun ervaring. Eugène: “Maar ik neem het niet mee naar huis.”

Voor wie doen jullie dit werk?
“De doelgroep is heel breed: onze grootste afnemers zijn de politie en de pers. Maar ook buurtbewoners volgen ons. En steeds meer andere hulpverleners, zoals brandweermensen. Aan de IP-adressen zien we dat we zelfs vanuit het buitenland worden gevolgd. En dan zijn er nog de slachtoffers en hun familie. Onze foto’s worden vaak gebruikt voor de verzekering, of gewoon voor de verwerking. Ik ken het voorbeeld van een meisje dat op haar scooter frontaal tegen een andere scooter was gebotst. Haar kaak was op vijf plaatsen gebroken. De ouders waren erg blij met onze foto’s.

Beelden van een ernstig ongeval plaatsen we overig pas na minimaal zes uur, zodat de familie eerst kan worden ingelicht door de hulpdiensten. Agenten gaan alleen op de foto als ze dat zelf willen. Ook zij vragen vaak foto’s bij ons op. Net als de pers. Maar die laten we er wel voor betalen.”

Jullie zijn de afgelopen tijd steeds verder gegroeid. Zijn er nog mensen nodig?
Rens: “Ik kijk bij incidenten altijd rond of ik geschikte mensen zie staan. Want we kunnen zeker nog fotografen gebruiken, vooral in de regio’s Leiden en Krimpenerwaard. Heb je interesse, contact ons via de website. We zijn ook te volgen via Twitter: 112hm.”


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #266 Gepost op: 3 december 2011, 15:44:01
Uit digitale nieuwsbrief Politie Hollands Midden

Een beetje hulpverlener, een beetje journalist

Ze volgen de meldingen voor de meldkamer op de voet en zijn vaak te vinden in de schaduw van de politie: de fotografen van de lokale en regionale 112-sites. Wat moet je in huis hebben om 112-fotograaf te kunnen worden? Je moet behalve hobbyfotograaf een beetje journalist zijn, maar vooral interesse hebben voor hulpverlening. En van actie houden. De mannen van 112 Hollands Midden herkennen zich helemaal in deze omschrijving.

geweldig!!!!!!
Interne propaganda toepassen terwijl het gemiddelde korps er veel aan doet om dit soort gasten te weren. Schaf de PPK af en laat alles toe. Kunnen ze straks weer janken dat er te veel fotografen rond rennen op een incident.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #267 Gepost op: 3 december 2011, 17:08:00
Uit digitale nieuwsbrief Politie Hollands Midden
Een beetje hulpverlener, een beetje journalist

“De doelgroep is heel breed: onze grootste afnemers zijn de politie en de pers.
En daar komt meteen een probleem. Je bent pers of je bent politie. Hoe ver moet je gaan in het leveren aan politie?

Mij is laatst door de politie gevraagd om bij een (mogelijk aangestoken) brand foto's te maken van het publiek. "Want dat doet je collega ook." Nu hoor ik uit betrouwbare bron dat deze collega in het verleden informatie kreeg van diezelfde politie. Daarmee werd hij bevoordeeld ten opzichte van andere fotografen.

Ik zeg niet dat dit het geval is in Hollands Midden, maar het klinkt mij niet lekker in de oren.

Bij uitzondering wil ik op verzoek ook wel eens een foto leveren voor de politie, maar dan slechts in speciale gevallen en meestal voor registratie van ongevallen en niet voor opsporingsdoeleinden. Maar het moet wel een uitzondering blijven omdat er anders verkeerde verhoudingen ontstaan. Overigens is de afdeling communicatie van politie Kennemerland hier ook geen voorstander van. Daarom moet de vraag altijd gesteund worden door de OvD.

Daarnaast heeft het gratis leveren aan jan en alleman vooral nadelen voor de beroepsfotografen. Omdat een ander het doet wordt het van hun ook verwacht, terwijl hier toch echt tijd in gaat zitten. Als ik aan elk verzoek gehoor geef dan ben ik meer gratis bezig dan betaald en zit ik straks in de bijstand.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #268 Gepost op: 3 december 2011, 17:33:43
geweldig!!!!!!
Interne propaganda toepassen terwijl het gemiddelde korps er veel aan doet om dit soort gasten te weren. Schaf de PPK af en laat alles toe. Kunnen ze straks weer janken dat er te veel fotografen rond rennen op een incident.

Beetje vreemde reactie en volgens mij ook niet waar. Wat is overigens "het gemiddelde korps?".

Ik vind dit wel een verstandige zet van Hollands-Midden. Je kan je als politie natuurlijk keihard afzetten tegen die gasten en ze zoveel mogelijk plagen, maar dat is nou net een strijd die je als politie gaat verliezen. Heeft iets met burgerrechten en persvrijheid te maken. Maar je kan natuurlijk ook zorgen dat de verhoudingen zo goed mogelijk zijn en gebeurt er iets wat de politie niet zo prettig vindt, dan zal één informeel telefoontje vaak genoeg zijn om het probleem op te lossen......


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #269 Gepost op: 3 december 2011, 20:46:41
Beetje vreemde reactie en volgens mij ook niet waar. Wat is overigens "het gemiddelde korps?".

Ik vind dit wel een verstandige zet van Hollands-Midden. Je kan je als politie natuurlijk keihard afzetten tegen die gasten en ze zoveel mogelijk plagen, maar dat is nou net een strijd die je als politie gaat verliezen. Heeft iets met burgerrechten en persvrijheid te maken. Maar je kan natuurlijk ook zorgen dat de verhoudingen zo goed mogelijk zijn en gebeurt er iets wat de politie niet zo prettig vindt, dan zal één informeel telefoontje vaak genoeg zijn om het probleem op te lossen......

Is geen kwestie van plagen maar handhaven.  Afspraken zijn afspraken, heeft niets met persvrijheid te maken.  Ook maar verkeersboetes afschaffen omdat er mensen zijn die toch altijd te snel blijven rijden, en politie  die strijd toch niet gaan winnen?  Wat zou dat een slap aftreksel zijn als ze er aan toe geven omdat ze er toch niet van kunnen winnen!  112 fotograven kun je niet aanmerken als pers, maar enkel als hobbyisten. Dus kom me niet aan met persvrijheid want dat is hier niet van toepassing.  Dit wordt notabele nog aangehaald in het artikel zelf, dus waarom er aandacht aan besteden binnen een korpsblad?  Vraag eens voor de leukigheid bij de politiekorpsen en veiligheidsregio’s tegen welke problemen en ergernissen ze aan lopen in relatie tot 112-fotografen. Weet je meteen wat ik bedoel met het gemiddelde korps. Wat is trouwens jouw functie? Professioneel hulpverlener, fotograaf, geintereseerde?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.