Daar zouden we over kunnen praten. Maar ik zie de fotografen die bv trouwreportages en pasfoto's maken over het algemeen niet bij ongevallen en branden.
Oh? Ik wel. Ik ken in mijn direkte omgeving meerdere fotografen die zowel bruiloften als "112-nieuws" fotograferen. Toegegeven, je ziet de combinatie niet veel, maar jij sluit hem onterecht uit.
Een foto bij een ongeval of brand maken is geen kunst, dus makkelijk door iedereen te doen, vandaar dat er zoveel 112-cowboys zijn. (Beroeps)fotografen moeten daar dus ook niet over zeuren.
Onzin. Iedereen met een camera 'denkt' dat hij foto's kan maken. Ik wil niemand persoonlijk beledigen, maar ik heb 'kleuters' zien lopen met camera's die bijna groter zijn dan henzelf. De camera zal het werk wel doen zullen ze waarschijnlijk gedacht hebben. Fotograferen is iets meer dan de camera vasthouden en op het knopje drukken. Het is juist bij dit soort indrukwekkende situaties (met de nadruk op 'druk') een grote kunst om alles met 1 foto samen te kunnen vatten. Een klein kind kan nog wel een foto maken van een kluit hulpverleners die zich buigen om bergen verwrongen staal, wat voorheen een auto moest voorstellen. Vooral in het donker vallen de 'wanabees' af door het overmatige direkte flitsen, waardoor de overbelichte retroreflectie de foto finaal verziekt. Of de kleur van de straatverlichting die soms de gehele foto overheerst, iets wat met een beetje kennis van fotografie vaak vrij eenvoudig te voorkomen is (kennis van fotografie, niet van Photoshop).
Maarja, het kan allemaal vanaf de openbare weg, het is spannend en sensationeel en de juiste hoeveelheid andrenaline laat die kabouters al snel denken dat ze zichzelf "fotograaf" kunnen noemen. Ik vraag me af of ze zichzelf ook schoonmaker noemen als ze een keer een bezem vasthouden of kok als ze een eitje bakken.