112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?

Auteur Topic: 112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?  (gelezen 268746 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #280 Gepost op: 3 december 2011, 23:14:06
echte pers allemaal regels krijgt aangemeten waar jij en ik als burger niet blij mee moeten zijn. En niet te vergeten, de echte beroepsgroep word steeds kleiner en hebben het steeds moeilijker omdat een groep hobbyisten het beeldmateriaal gratis of onder de prijs verkopen aan de redacties.

Ach joh, maak je niet zo druk. Ik ben nog uit de tijd dat de melkboer de melk kwam bezorgen, in glazen flessen met een lekker laagje room bovenop. Dat de kolenman zakken kolen van 25 kg. drie hoog achter sjouwde, je je vlees bij de slager haalde, je brood bij de bakker, je auto volgetankt werd door een bediende (hoe heetten die medewerkers eigenlijk, pompbediende of zo?) en je je kapotte schoenen nog naar de schoenmaker bracht. Allemaal beroepen die met het verstrijken van de tijd en het evolueren van de samenleving en techniek verdwenen zijn. En zo zal het de oude, traditionele persfotograaf ook vergaan.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #281 Gepost op: 3 december 2011, 23:35:53
Zo, ruzie gehad thuis? Of valt de kerstbonus dit jaar tegen?

Over handhaven gesproken: in dit land mag nieuws vrij vergaard worden. We noemen dat persvrijheid en dat leidt er ook toe dat elke twaalfjarige op de openbare weg foto's van ongevallen mag maken en publiceren. Wat en hoe wil je precies handhaven als er geen wetten overtreden worden? Het heeft niets met afspraken te maken maar alles met wetgeving en zelfs een grondwet. De zaken die je er bij haalt slaan nergens op, maar het is natuurlijk wel leuk geprobeerd.

Wat mijn functie is? Een beetje azijnzeiken hier tegen mensen zoals jij, die er weer van alles bij halen wat er niet toe doet en regels willen verzinnen die nergens op slaan. Zou best kunnen zijn dat er ergernissen zijn over het optreden van fotograFen, maar daar moet je maar tegen kunnen als je in het publieke domein werkt want ze doen uiteindelijk niets wat niet mag.

Potjandorie! Ik heb net ruzie gehad in de winkel, kerstbonus valt tegen en de kat is overleden, het bier is op en ik ben ziek. (Het is wat he)

Maar dan nog heb ik het vermogen om dat alles buiten schot te laten en inhoudelijk te reageren zonder privé zaken erbij te betrekken. Maar oké! Ik heb niet gezegd dat je niet op de openbare weg mag fotograferen. Ik heb het over het toelaten tot incidenten binnen de afzetting. En daar zijn wel degelijk afspraken over maar dat kun je vast niet weten als je functie beroepsazijnzijkerd is!. En als je het zo leuk vind op de man te spelen mag je dit per PM doen, scheelt de mods alweer een hoop gedoe! Kunnen we een beetje over en weer mopperen naar elkaar. Zullen we hier dan weer OT gaan?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #282 Gepost op: 3 december 2011, 23:47:14
Ach joh, maak je niet zo druk. Ik ben nog uit de tijd dat de melkboer de melk kwam bezorgen, in glazen flessen met een lekker laagje room bovenop. Dat de kolenman zakken kolen van 25 kg. drie hoog achter sjouwde, je je vlees bij de slager haalde, je brood bij de bakker, je auto volgetankt werd door een bediende (hoe heetten die medewerkers eigenlijk, pompbediende of zo?) en je je kapotte schoenen nog naar de schoenmaker bracht. Allemaal beroepen die met het verstrijken van de tijd en het evolueren van de samenleving en techniek verdwenen zijn. En zo zal het de oude, traditionele persfotograaf ook vergaan.

Maar als ik mijn melk bij de AH haal of het vlees bij de AH weet ik wel dat het goed zit met de kwaliteit. En verwijzend naar het oorspronkelijk onderwerp bedoel ik niet dat een hobbyfotograaf geen goede foto's maakt want dat is kul, maar wel dat je moet afvragen of andere zaken goed geregeld zijn. En ik concludeer dat dit niet zo is. En om niet in herhaling te vallen verwijs ik naar mijn eerder post.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #283 Gepost op: 4 december 2011, 01:23:52
Het valt mij gewoon op dat overal waar iemand iets roept over 112-fotografen of jij of Ko er meteen inspringen en nogal laatdunkend uit de hoek komen, alsof het allemaal van het niveau 12-jarige in de weg lopers is.
Oh?! Ik heb al meerdere malen aangegeven dat 112-fotografen het soms beter doen dan beroepsfotografen.
Daarnaast doe je het nu voorkomen alsof kritiek niet mag, dat lijkt mij toch niet de bedoeling.

Feit is dat er soms een spanningsveld is tussen beroeps en amateurs. Maar niet altijd. Ik ken een aantal amateurs waar heel goed mee valt te werken. Maar, zoals in het verhaal van 112hm.nl, zie je dat er verschillen zijn, o.a. met betrekking tot het leveren aan de politie. Ik vindt dit niet verstandig en vanuit journalistiek oogpunt ook onjuist.


112 fotograven kun je niet aanmerken als pers, maar enkel als hobbyisten. Dus kom me niet aan met persvrijheid want dat is hier niet van toepassing.

Dat is niet juist. Voor het werken als journalist is geen opleiding/vergunning nodig. Gezien de frequentie van de updates en de inhoud kan je 112hm.nl als pers kenmerken. Het is echter geen beroepspers.


G.Mans

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 95
Reactie #284 Gepost op: 4 december 2011, 15:03:06
Eindelijk kan ik hier ook eens wat over zeggen! :)

Het beroep van fotograaf vereist geen opleiding. Iedereen die een leuke camera heeft en vindt dat hij goed kan fotograferen kan aan de slag. Fotografen die hun geld verdienen met het maken van foto's zeuren wel eens over 112-cowboys, maar ik vind dat ze niet moeten zeuren. Iedereen kan foto's maken. Over de kwaliteit kun je dan nog discussieren. Dus niet mekkeren en leer anders gewoon een vak!


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #285 Gepost op: 4 december 2011, 15:12:05
Dat is niet juist. Voor het werken als journalist is geen opleiding/vergunning nodig. Gezien de frequentie van de updates en de inhoud kan je 112hm.nl als pers kenmerken. Het is echter geen beroepspers.

Klopt, echter voor het toegang krijgen tot een incident heb je een PPK nodig. Om een heel lang verhaal kort te maken, je weet zelf ook hoe het werkt om in aanmerking te komen hiervoor etc. ;D
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #286 Gepost op: 4 december 2011, 15:13:45
Eindelijk kan ik hier ook eens wat over zeggen! :)

Het beroep van fotograaf vereist geen opleiding. Iedereen die een leuke camera heeft en vindt dat hij goed kan fotograferen kan aan de slag. Fotografen die hun geld verdienen met het maken van foto's zeuren wel eens over 112-cowboys, maar ik vind dat ze niet moeten zeuren. Iedereen kan foto's maken. Over de kwaliteit kun je dan nog discussieren. Dus niet mekkeren en leer anders gewoon een vak!

Beroepsfotograaf geen vak?
Ga eerst je huiswerk doen en dan praten we verder.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


G.Mans

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 95
Reactie #287 Gepost op: 4 december 2011, 20:33:56
Daar zouden we over kunnen praten. Maar ik zie de fotografen die bv trouwreportages en pasfoto's maken over het algemeen niet bij ongevallen en branden.

Een foto bij een ongeval of brand maken is geen kunst, dus makkelijk door iedereen te doen, vandaar dat er zoveel 112-cowboys zijn. (Beroeps)fotografen moeten daar dus ook niet over zeuren. :)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #288 Gepost op: 4 december 2011, 20:46:04
Daar zouden we over kunnen praten. Maar ik zie de fotografen die bv trouwreportages en pasfoto's maken over het algemeen niet bij ongevallen en branden.

Oh? Ik wel. Ik ken in mijn direkte omgeving meerdere fotografen die zowel bruiloften als "112-nieuws" fotograferen. Toegegeven, je ziet de combinatie niet veel, maar jij sluit hem onterecht uit.

Een foto bij een ongeval of brand maken is geen kunst, dus makkelijk door iedereen te doen, vandaar dat er zoveel 112-cowboys zijn. (Beroeps)fotografen moeten daar dus ook niet over zeuren. :)

Onzin. Iedereen met een camera 'denkt' dat hij foto's kan maken. Ik wil niemand persoonlijk beledigen, maar ik heb 'kleuters' zien lopen met camera's die bijna groter zijn dan henzelf. De camera zal het werk wel doen zullen ze waarschijnlijk gedacht hebben. Fotograferen is iets meer dan de camera vasthouden en op het knopje drukken. Het is juist bij dit soort indrukwekkende situaties (met de nadruk op 'druk') een grote kunst om alles met 1 foto samen te kunnen vatten. Een klein kind kan nog wel een foto maken van een kluit hulpverleners die zich buigen om bergen verwrongen staal, wat voorheen een auto moest voorstellen. Vooral in het donker vallen de 'wanabees' af door het overmatige direkte flitsen, waardoor de overbelichte retroreflectie de foto finaal verziekt. Of de kleur van de straatverlichting die soms de gehele foto overheerst, iets wat met een beetje kennis van fotografie vaak vrij eenvoudig te voorkomen is (kennis van fotografie, niet van Photoshop).

Maarja, het kan allemaal vanaf de openbare weg, het is spannend en sensationeel en de juiste hoeveelheid andrenaline laat die kabouters al snel denken dat ze zichzelf "fotograaf" kunnen noemen. Ik vraag me af of ze zichzelf ook schoonmaker noemen als ze een keer een bezem vasthouden of kok als ze een eitje bakken.


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #289 Gepost op: 4 december 2011, 22:03:09
Beroepsfotografen hebben inderdaad iets meer concurrentie. Maar met een PPK mag je vaak toch gewoon onder het lintje door, daar waar die cowboys moeten blijven staan? Dat stelt jou als beroeps in staat om je vak uit te blijven oefenen, en als beroeps loop je natuurlijk nooit in de weg dus hebben hulpverleners ook nooit last van je O0