112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?

Auteur Topic: 112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?  (gelezen 268521 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

G.Mans

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 95
Reactie #290 Gepost op: 5 december 2011, 20:50:51
Oh? Ik wel. Ik ken in mijn direkte omgeving meerdere fotografen die zowel bruiloften als "112-nieuws" fotograferen. Toegegeven, je ziet de combinatie niet veel, maar jij sluit hem onterecht uit.

Onzin. Iedereen met een camera 'denkt' dat hij foto's kan maken. Ik wil niemand persoonlijk beledigen, maar ik heb 'kleuters' zien lopen met camera's die bijna groter zijn dan henzelf. De camera zal het werk wel doen zullen ze waarschijnlijk gedacht hebben. Fotograferen is iets meer dan de camera vasthouden en op het knopje drukken. Het is juist bij dit soort indrukwekkende situaties (met de nadruk op 'druk') een grote kunst om alles met 1 foto samen te kunnen vatten. Een klein kind kan nog wel een foto maken van een kluit hulpverleners die zich buigen om bergen verwrongen staal, wat voorheen een auto moest voorstellen. Vooral in het donker vallen de 'wanabees' af door het overmatige direkte flitsen, waardoor de overbelichte retroreflectie de foto finaal verziekt. Of de kleur van de straatverlichting die soms de gehele foto overheerst, iets wat met een beetje kennis van fotografie vaak vrij eenvoudig te voorkomen is (kennis van fotografie, niet van Photoshop).

Maarja, het kan allemaal vanaf de openbare weg, het is spannend en sensationeel en de juiste hoeveelheid andrenaline laat die kabouters al snel denken dat ze zichzelf "fotograaf" kunnen noemen. Ik vraag me af of ze zichzelf ook schoonmaker noemen als ze een keer een bezem vasthouden of kok als ze een eitje bakken.

Ik ben van mening dat veel amateurfotografen en 112-cowboys het helemaal niet slecht doen, dus onder het lintje door levert zeker niet altijd mooiere of betere plaatjes op. Veel van deze fotografen zorgen dus zeker voor een goede concurrentie op deze markt die makkelijk door iedereen betreden kan worden, omdat je er maar weinig voor hoeft te kunnen en te weten.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #291 Gepost op: 5 december 2011, 21:37:41
Ik ben van mening dat veel amateurfotografen en 112-cowboys het helemaal niet slecht doen, dus onder het lintje door levert zeker niet altijd mooiere of betere plaatjes op. Veel van deze fotografen zorgen dus zeker voor een goede concurrentie op deze markt die makkelijk door iedereen betreden kan worden, omdat je er maar weinig voor hoeft te kunnen en te weten.

Sorry, maar je weet echt niet waar je over praat. Goede HV fotografie is moeilijk. Zeer moeilijk. Altijd onberekenbaar, vaak moeilijke lichtomstandigheden en fotograferen in een fractie van een seconde, want je model blijft echt niet stil staan zoals in de studio om die vergelijking maar even te trekken. En daarmee bedoel ik puur op de vergelijking, want een slachtoffer of incident is geen model uiteraard! 500 foto's maken en dan wat geluk schieten kan iedereen. En dat jij denkt dat een beroepsfotograaf alleen maar 112 fotografie doet wil niet zeggen dat dit ook zo is. Ik ken behoorlijk wat beroepsfotografen (blijkbaar heel wat meer dan jou) die allemaal naast de incidentfotografie gewoon andere opdrachten dan wel, journalistiek of andere vorm van fotografie doen om hun brood te verdienen.

Dat je van mening bent dat veel amateurfotografen het niet slecht doen en dat er niet veel voor nodig is om 112fotografie te doen ben ik niet met je eens. Het merendeel doet het ronduit slecht en levert een hoop bagger. Gewoon troep van de bovenste plank genomen in de P of groene stand en maar aankloten. Wel een spiegelreflex willen omdat het zo professioneel uitziet maar nog nooit gehoord dat je ook foto’s kunt maken zonder de groene stand  Daar tegen zijn er een paar 112website’s die het echt goed doen. Goed en duidelijk beeldmateriaal met verslagen die maar niet iets suggereren. Top!
Van concurrentie is geen sprake, want hoe kun je nou concurreren met iemand die gratis het beeldmateriaal aanlevert aan redacties. Dat is gewoon de markt kapot maken en geen concurrentie.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #292 Gepost op: 6 december 2011, 12:31:36
Van concurrentie is geen sprake, want hoe kun je nou concurreren met iemand die gratis het beeldmateriaal aanlevert aan redacties.
Gewoon goed beeld leveren. Wij leveren ons beeld zeker niet gratis aan andere media; maar desondanks verkiezen ze vaak onze beelden boven die gemaakt zijn met het mobieltje.

Dus wat dat betreft zijn de "112 cowboys" in mijn ogen alleen een goede motivatie om je zaakjes als professional beter op orde te hebben dan "zij". Heel verfrissend en gezond, en verder niets mis mee.

Peen
Redacteur van


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #293 Gepost op: 6 december 2011, 12:54:08
Van concurrentie is geen sprake, want hoe kun je nou concurreren met iemand die gratis het beeldmateriaal aanlevert aan redacties. Dat is gewoon de markt kapot maken en geen concurrentie.
Zoals Peen aangeeft leveren lang niet alle zoals, jij ze noemt 112-, fotografen hun beelden gratis aan bij de media. Er zitten er inderdaad tussen die het wel doen, en dan kan er sprake zijn van concurrentie. Helaas verkiezen media soms (zijn vaak dezelfde media) beelden van lage kwaliteit boven beelden van goede kwaliteit waarvoor terecht een prijs gevraagd wordt.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #294 Gepost op: 6 december 2011, 18:18:20
Gewoon goed beeld leveren. Wij leveren ons beeld zeker niet gratis aan andere media; maar desondanks verkiezen ze vaak onze beelden boven die gemaakt zijn met het mobieltje.

Dus wat dat betreft zijn de "112 cowboys" in mijn ogen alleen een goede motivatie om je zaakjes als professional beter op orde te hebben dan "zij". Heel verfrissend en gezond, en verder niets mis mee.

Peen

Zou ook vreemd zijn als je er anders over dacht gezien je link met Regio15. Des al niet te min, niets slechts over regio15 want dat is een van de site's die voor mij binnen de catogorie '' het goed doen'' vallen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #295 Gepost op: 6 december 2011, 18:22:44
Zoals Peen aangeeft leveren lang niet alle zoals, jij ze noemt 112-, fotografen hun beelden gratis aan bij de media. Er zitten er inderdaad tussen die het wel doen, en dan kan er sprake zijn van concurrentie. Helaas verkiezen media soms (zijn vaak dezelfde media) beelden van lage kwaliteit boven beelden van goede kwaliteit waarvoor terecht een prijs gevraagd wordt.

Hoe noem jij ze dan? Deze titel hebben zij zichzelf toch aangemeten? Nee natuurlijk doen ze dat niet allemaal. Maar genoeg doen dit wel degelijk.  (Schiet mij meteen de vraag te binnen hoe het met de afdracht van belasting etc geregeld is)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Alwin

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
  • Fotograaf en EHBO er
    • aw foto
Reactie #296 Gepost op: 6 december 2011, 18:44:12
Hoe noem jij ze dan? Deze titel hebben zij zichzelf toch aangemeten? Nee natuurlijk doen ze dat niet allemaal. Maar genoeg doen dit wel degelijk.  (Schiet mij meteen de vraag te binnen hoe het met de afdracht van belasting etc geregeld is)

( belasting ) Daar is een VAR verklaring voor.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #297 Gepost op: 6 december 2011, 19:25:16
(Schiet mij meteen de vraag te binnen hoe het met de afdracht van belasting etc geregeld is)
Ik noem ze geen 112-fotografen, tenzij ze uitsluitend hulpdiensten fotograferen, dan wel. Anders gewoon fotograaf, al is dat een rekbaar begrip. Iedereen kan zich immers zo noemen, ongeacht je kwaliteiten als fotograaf.

Waarschijnlijk geeft niet iedereen zijn inkomsten aan in box I onder resultaat uit overige werkzaamheden, of voor sommigen misschien eigenlijk zelfs wel winst uit onderneming. Verder hebben we inderdaad de VAR-ROW.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #298 Gepost op: 6 december 2011, 19:33:14
Ik noem ze geen 112-fotografen, tenzij ze uitsluitend hulpdiensten fotograferen, dan wel. Anders gewoon fotograaf, al is dat een rekbaar begrip. Iedereen kan zich immers zo noemen, ongeacht je kwaliteiten als fotograaf.

Waarschijnlijk geeft niet iedereen zijn inkomsten aan in box I onder resultaat uit overige werkzaamheden, of voor sommigen misschien eigenlijk zelfs wel winst uit onderneming. Verder hebben we inderdaad de VAR-ROW.

Loer eens na de toppictitel. Daar hebben we het toch de hele tijd over. De mensen die hulpdiensten en incidenten fotograferen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #299 Gepost op: 6 december 2011, 19:35:09
Loer eens na de toppictitel. Daar hebben we het toch de hele tijd over. De mensen die hulpdiensten en incidenten fotograferen.
Als dit topic uitsluitend over die fotografen gaat die louter incidenten fotograferen klopt dat.