112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?

Auteur Topic: 112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?  (gelezen 268678 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #300 Gepost op: 6 december 2011, 19:37:06
Als dit topic uitsluitend over die fotografen gaat die louter incidenten fotograferen klopt dat.

Daar hebben we het inderdaad over. Maar over welke soort fotografen had jij het dan?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #301 Gepost op: 6 december 2011, 19:38:57
Daar hebben we het inderdaad over. Maar over welke soort fotografen had jij het dan?
Iemand die ook bloemetjes en plantjes fotografeert, om het maar even zo uit te drukken, kan net zo goed een '112-cowboy' zijn. Maar voor mij is het nu duidelijk.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #302 Gepost op: 6 december 2011, 19:59:04
Iemand die ook bloemetjes en plantjes fotografeert, om het maar even zo uit te drukken, kan net zo goed een '112-cowboy' zijn. Maar voor mij is het nu duidelijk.

Oké, daar gaat het dus mis. Iemand die ook bloemetjes en plantjes fotografeert.... nouja kromme uitdrukking. Ik pak jou even als voorbeeld :D
Ik heb net even je site bekeken. Jij doet ook 112 fotografie maar duidelijk met een heel andere insteek. Jouw insteek is fotografie. Je probeert iets duidelijk weer te geven, en voor mij is duidelijk dat je inhoudelijk bezig bent met het maken van foto’s. Waarschijnlijk wil je er ook verder mee?  Prima toch? Ik zie incidenten maar ook foto's van vuurwerk, een vliegshow etc. Je bent duidelijk op een ander niveau bezig dan de 112 cowboys die ik bedoel. Maar ook al zou je enkel beperken tot incidentfotografie wil dat niet zeggen dat dit bij voorbaat negatief is. Lees even mijn reacties terug en probeer even te filteren, Dan zie je dat ik niet iedereen die 112 foto's maakt bij voorbaat afkeur.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


G.Mans

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 95
Reactie #303 Gepost op: 6 december 2011, 21:29:17
Sorry, maar je weet echt niet waar je over praat. Goede HV fotografie is moeilijk. Zeer moeilijk. Altijd onberekenbaar, vaak moeilijke lichtomstandigheden en fotograferen in een fractie van een seconde, want je model blijft echt niet stil staan zoals in de studio om die vergelijking maar even te trekken. En daarmee bedoel ik puur op de vergelijking, want een slachtoffer of incident is geen model uiteraard! 500 foto's maken en dan wat geluk schieten kan iedereen. En dat jij denkt dat een beroepsfotograaf alleen maar 112 fotografie doet wil niet zeggen dat dit ook zo is. Ik ken behoorlijk wat beroepsfotografen (blijkbaar heel wat meer dan jou) die allemaal naast de incidentfotografie gewoon andere opdrachten dan wel, journalistiek of andere vorm van fotografie doen om hun brood te verdienen.

Dat je van mening bent dat veel amateurfotografen het niet slecht doen en dat er niet veel voor nodig is om 112fotografie te doen ben ik niet met je eens. Het merendeel doet het ronduit slecht en levert een hoop bagger. Gewoon troep van de bovenste plank genomen in de P of groene stand en maar aankloten. Wel een spiegelreflex willen omdat het zo professioneel uitziet maar nog nooit gehoord dat je ook foto’s kunt maken zonder de groene stand  Daar tegen zijn er een paar 112website’s die het echt goed doen. Goed en duidelijk beeldmateriaal met verslagen die maar niet iets suggereren. Top!
Van concurrentie is geen sprake, want hoe kun je nou concurreren met iemand die gratis het beeldmateriaal aanlevert aan redacties. Dat is gewoon de markt kapot maken en geen concurrentie.

Dan sluit ik me toch aan bij Peen. Mijns inziens is dit gewoon concurrentie en dit blijkt al uit het feit dat de markt "kapot" wordt gemaakt. Iedereen kan dit doen, dus de markt raakt verzadigd en de prijzen zakken of verdwijnen.


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #304 Gepost op: 7 december 2011, 10:52:14
Dan sluit ik me toch aan bij Peen. Mijns inziens is dit gewoon concurrentie en dit blijkt al uit het feit dat de markt "kapot" wordt gemaakt. Iedereen kan dit doen, dus de markt raakt verzadigd en de prijzen zakken of verdwijnen.
Helaas sta je daar zelf ook met je klik-klak cameratje tussen, met je iedereen kan het doen :-\ ::). Er zijn ook nog fotografen die serieus met hun vak bezig zijn en een opleiding daartoe volgen. Het lijkt allemaal zo makkelijk, misschien is dat het soms ook wel, maar duidelijk verschil in kwaliteit is er soms echt wel te zien!
Weer of geen weer... altijd brandweer


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #305 Gepost op: 7 december 2011, 11:01:32
Lees even mijn reacties terug en probeer even te filteren, Dan zie je dat ik niet iedereen die 112 foto's maakt bij voorbaat afkeur.
Is maar goed ook, gezien je persoonlijke titel :D


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #306 Gepost op: 7 december 2011, 11:59:34
Eindelijk kan ik hier ook eens wat over zeggen! :)
Het beroep van fotograaf vereist geen opleiding. Iedereen die een leuke camera heeft en vindt dat hij goed kan fotograferen kan aan de slag. Fotografen die hun geld verdienen met het maken van foto's zeuren wel eens over 112-cowboys, maar ik vind dat ze niet moeten zeuren. Iedereen kan foto's maken. Over de kwaliteit kun je dan nog discussieren. Dus niet mekkeren en leer anders gewoon een vak!
Commandeer je hond en blaf zelf!

Natuurlijk wordt er bezwaar gemaakt. Jij doet het nu net voorkomen dat mensen niet mogen protesteren als hun werk in gevaar komt. En dat is niet zo. Kijk eens wat er gedemonstreerd en gestaakt wordt voor behoud van werk. Waarom zouden fotografen dan niet mogen "mekkeren"?

En wat als iemand jouw werk zou overnemen? Zou je dan ook niet klagen?



Een foto bij een ongeval of brand maken is geen kunst, dus makkelijk door iedereen te doen, vandaar dat er zoveel 112-cowboys zijn. (Beroeps)fotografen moeten daar dus ook niet over zeuren. :)
Er zijn 112-cowboys die goede foto's maken, maar er zit ook een hoop bagger tussen. Nu moet ook de beroeps het doen met de omstandigheden die er toevallig zijn, maar die kunnen zich niet veroorloven om bagger te leveren. Daarbij gaat het niet alleen om het maken van de foto, maar ook de nabewerking.


Dan sluit ik me toch aan bij Peen. Mijns inziens is dit gewoon concurrentie en dit blijkt al uit het feit dat de markt "kapot" wordt gemaakt. Iedereen kan dit doen, dus de markt raakt verzadigd en de prijzen zakken of verdwijnen.
Er zijn twee soorten concurrentie: eerlijke concurrentie van hobbyisten die net als de beroeps een prijs rekenen en valse concurrentie van hobbyisten die gratis leveren. De eerste hoort er bij, de tweede valt lastig tegenop te boksen. Enkele jaren geleden kon je twee uur bij een brand staan om vervolgens te merken dat er een gratis hobbyfoto werd gebruikt van iemand die van toeten nog blazen wist. En dan wilde de krant nog wel informatie van mij hebben om er wat onder te zetten :-( Die tijd is gelukkig voorbij, lever een goede foto met goede informatie en het wordt afgenomen.


(Schiet mij meteen de vraag te binnen hoe het met de afdracht van belasting etc geregeld is)
De meeste uitgevers hebben een strakke boekhouding waarbij ze gegevens aan de belastingdienst moeten leveren. Alles keurig opgeven is dan ook wel aan te raden. Maar er is nog wel een ander addertje onder het gras:

Hoeveel (hobby)fotografen maken gebruik van illegale software terwijl hun collega's wel gewoon een licentie kopen?


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #307 Gepost op: 7 december 2011, 13:07:36
Zou ook vreemd zijn als je er anders over dacht gezien je link met Regio15. Des al niet te min, niets slechts over regio15 want dat is een van de site's die voor mij binnen de catogorie '' het goed doen'' vallen.
Klopt. Maar wat ik bedoel is: elke vorm van concurrentie is een vrije markt economie een motivator om het beter te doen.

Ja; de kranten en zenders krijgen allerhande beelden van mobieltjes/amateurs binnen. En ja; ze ontslaan de laatste jaren vaak de mensen die ze jarenlang in loondienst hadden om die nieuwsbeelden te maken. Maar voor een freelancer/persbureau is er nog steeds een aanzienlijke markt; we verkopen echt genoeg (en doen dat gewoon voor marktconforme tarieven/de geldende prijzen).

<knuppel in het hoenderhok>Mensen die heel hard roepen dat die verderfelijke 112-cowboys hun het brood uit de mond stoten, moeten misschien bij zichzelf ten rade gaan ?</knuppel>

Peen
Redacteur van


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #308 Gepost op: 7 december 2011, 18:11:03
Klopt. Maar wat ik bedoel is: elke vorm van concurrentie is een vrije markt economie een motivator om het beter te doen.

Ja; de kranten en zenders krijgen allerhande beelden van mobieltjes/amateurs binnen. En ja; ze ontslaan de laatste jaren vaak de mensen die ze jarenlang in loondienst hadden om die nieuwsbeelden te maken. Maar voor een freelancer/persbureau is er nog steeds een aanzienlijke markt; we verkopen echt genoeg (en doen dat gewoon voor marktconforme tarieven/de geldende prijzen).

<knuppel in het hoenderhok>Mensen die heel hard roepen dat die verderfelijke 112-cowboys hun het brood uit de mond stoten, moeten misschien bij zichzelf ten rade gaan ?</knuppel>

Ware woorden. In mijn omgeving liep een 'fotopersbureau' rond welke altijd foto's aanleverde voor het plaatselijke suffertje. Ik weet zelf genoeg van fotografie om te durven zeggen dat ik dat met een compact camera beter kan dan wat zij presteerden met hun high-end apparatuur. Foto's stonden bol van de compositie of technische fouten. Bij een sfeerplaatje van bijvoorbeeld een evenement was alles zonder pardon dood geflitst, of bij 112 fotografie direct flitsen op reflecterende kleding etc. Het plaatselijke suffertje is daar na een jaar ook vanaf gestapt en gebruikt nu spul van '112-cowboys'.

Toch is de kwaliteit drastisch omhoog gegaan.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #309 Gepost op: 7 december 2011, 19:14:17
Dan sluit ik me toch aan bij Peen. Mijns inziens is dit gewoon concurrentie en dit blijkt al uit het feit dat de markt "kapot" wordt gemaakt. Iedereen kan dit doen, dus de markt raakt verzadigd en de prijzen zakken of verdwijnen.

Tjonge tjonge wat een niveau.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.