Eindelijk kan ik hier ook eens wat over zeggen!
Het beroep van fotograaf vereist geen opleiding. Iedereen die een leuke camera heeft en vindt dat hij goed kan fotograferen kan aan de slag. Fotografen die hun geld verdienen met het maken van foto's zeuren wel eens over 112-cowboys, maar ik vind dat ze niet moeten zeuren. Iedereen kan foto's maken. Over de kwaliteit kun je dan nog discussieren. Dus niet mekkeren en leer anders gewoon een vak!
Commandeer je hond en blaf zelf!
Natuurlijk wordt er bezwaar gemaakt. Jij doet het nu net voorkomen dat mensen niet mogen protesteren als hun werk in gevaar komt. En dat is niet zo. Kijk eens wat er gedemonstreerd en gestaakt wordt voor behoud van werk. Waarom zouden fotografen dan niet mogen "mekkeren"?
En wat als iemand jouw werk zou overnemen? Zou je dan ook niet klagen?
Een foto bij een ongeval of brand maken is geen kunst, dus makkelijk door iedereen te doen, vandaar dat er zoveel 112-cowboys zijn. (Beroeps)fotografen moeten daar dus ook niet over zeuren.
Er zijn 112-cowboys die goede foto's maken, maar er zit ook een hoop bagger tussen. Nu moet ook de beroeps het doen met de omstandigheden die er toevallig zijn, maar die kunnen zich niet veroorloven om bagger te leveren. Daarbij gaat het niet alleen om het maken van de foto, maar ook de nabewerking.
Dan sluit ik me toch aan bij Peen. Mijns inziens is dit gewoon concurrentie en dit blijkt al uit het feit dat de markt "kapot" wordt gemaakt. Iedereen kan dit doen, dus de markt raakt verzadigd en de prijzen zakken of verdwijnen.
Er zijn twee soorten concurrentie: eerlijke concurrentie van hobbyisten die net als de beroeps een prijs rekenen en valse concurrentie van hobbyisten die gratis leveren. De eerste hoort er bij, de tweede valt lastig tegenop te boksen. Enkele jaren geleden kon je twee uur bij een brand staan om vervolgens te merken dat er een gratis hobbyfoto werd gebruikt van iemand die van toeten nog blazen wist. En dan wilde de krant nog wel informatie van mij hebben om er wat onder te zetten :-( Die tijd is gelukkig voorbij, lever een goede foto met goede informatie en het wordt afgenomen.
(Schiet mij meteen de vraag te binnen hoe het met de afdracht van belasting etc geregeld is)
De meeste uitgevers hebben een strakke boekhouding waarbij ze gegevens aan de belastingdienst moeten leveren. Alles keurig opgeven is dan ook wel aan te raden. Maar er is nog wel een ander addertje onder het gras:
Hoeveel (hobby)fotografen maken gebruik van illegale software terwijl hun collega's wel gewoon een licentie kopen?