112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?

Auteur Topic: 112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?  (gelezen 268588 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

G.Mans

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 95
Reactie #310 Gepost op: 7 december 2011, 19:15:56
Gaarne niet zo negatief over klik-klak camera, die is inmiddels overleden:) En ja iedereen kan het doen, dus ik ook:)

Bovendien is er niemand die mijn hondenbaan wil overnemen, dus ik vrees geen concurrentie:)

@90-8: zo simpel is het toch?  :|


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #311 Gepost op: 7 december 2011, 19:19:07
Klopt. Maar wat ik bedoel is: elke vorm van concurrentie is een vrije markt economie een motivator om het beter te doen.

Ja; de kranten en zenders krijgen allerhande beelden van mobieltjes/amateurs binnen. En ja; ze ontslaan de laatste jaren vaak de mensen die ze jarenlang in loondienst hadden om die nieuwsbeelden te maken. Maar voor een freelancer/persbureau is er nog steeds een aanzienlijke markt; we verkopen echt genoeg (en doen dat gewoon voor marktconforme tarieven/de geldende prijzen).

<knuppel in het hoenderhok>Mensen die heel hard roepen dat die verderfelijke 112-cowboys hun het brood uit de mond stoten, moeten misschien bij zichzelf ten rade gaan ?</knuppel>

Peen

Peen,
we zitten misschien meer op een lijn dan we denken. Op het moment dat jij marktconforme tarieven/de geldende prijzen handhaaft is er feitelijk geen sprake van oneerlijke concurentie en ben je eigenlijk ook gewoon freelancer.

Ik merk in deze discussie dat het woord 112-cowboy voor iedereen een andere betekenis heeft waardoor er behoorlijk wat misverstanden ontstaan.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #312 Gepost op: 7 december 2011, 19:20:55

@90-8: zo simpel is het toch?  :|

Nee, maar dat wil er toch niet bij je in O0
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


G.Mans

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 95
Reactie #313 Gepost op: 7 december 2011, 19:22:35
Nee precies O0  :)

Dat is trouwens ook een goeie: laten we eerst het woord 112-cowboy definieren...


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #314 Gepost op: 7 december 2011, 19:24:04
<knuppel in het hoenderhok>Mensen die heel hard roepen dat die verderfelijke 112-cowboys hun het brood uit de mond stoten, moeten misschien bij zichzelf ten rade gaan ?</knuppel>
Ja en nee. In mijn situatie kiest men ook vaak voor een betaalde foto en dus doe ik het meestal wel goed. Maar soms kom je ook van de redacteuren tegen die met gebrekkige fotokennis beslissingen gaan nemen. De ene keer wordt mij verweten dat ik het beeld niet 'lokaliseer' (niet in de omgeving plaats), de andere keer vinden ze dat ik te weinig inzoom ;-)

En als de foto van een ander echt beter is dan zal je mij niet horen, maar dat er voor beroepsfotografen geen plaats meer is wordt meestal geroepen door amateur-fotografen (lees: niet beroeps) en tegenstanders van fotografen. En zo predikt iedereen weer voor zijn eigen kerk ;-)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #315 Gepost op: 7 december 2011, 19:52:04
Ware woorden. In mijn omgeving liep een 'fotopersbureau' rond welke altijd foto's aanleverde voor het plaatselijke suffertje. Ik weet zelf genoeg van fotografie om te durven zeggen dat ik dat met een compact camera beter kan dan wat zij presteerden met hun high-end apparatuur. Foto's stonden bol van de compositie of technische fouten. Bij een sfeerplaatje van bijvoorbeeld een evenement was alles zonder pardon dood geflitst, of bij 112 fotografie direct flitsen op reflecterende kleding etc. Het plaatselijke suffertje is daar na een jaar ook vanaf gestapt en gebruikt nu spul van '112-cowboys'.
Toch is de kwaliteit drastisch omhoog gegaan.
Natuurlijk gebeurd dat, maar doe nu niet alsof dat de standaard is voor fotopersbureau's.

Maar ik heb het andersom meegemaakt. Iemand die gratis bagger leverde aan de krant is grotendeels op een zijspoor gezet doorat hij niet begreep waar hij mee bezig was. In de tussentijd had hij wel alle beroeps- en hobbyfotogrqafen plus een aantal redacteuren tegen zich in het harnas gejaagd.


En ja iedereen kan het doen, dus ik ook:)
Ik verbaas me er nog steeds over dat mensen zich zonder betaling voor een commercieel karretje laten spannen. Wat dat is tenslotte de achtergrond. Men kijkt niet naar de kwaliteit van de foto als deze gratis is.
En dat blijft een spanningsveld als ze bij mij wel naar de kwaliteit kijken.


Bovendien is er niemand die mijn hondenbaan wil overnemen, dus ik vrees geen concurrentie:)
Ook weer zo'n dooddoener: Wat ik jullie aan doe kunnen jullie mij niet aandoen, lekker phuu!


Peen,
we zitten misschien meer op een lijn dan we denken. Op het moment dat jij marktconforme tarieven/de geldende prijzen handhaaft is er feitelijk geen sprake van oneerlijke concurentie en ben je eigenlijk ook gewoon freelancer.
Ik denk dat je daar een goede begin hebt om 112-cowboys te definieeren. Wie, zoals Regio15, op een beroepsmatige manier werkt kan je geen 112-cowboy noemen.
Wat soms ook 112-cowboys zijn, zijn de redacteuren in vaste dienst. Ze krijgen een politieperskaart bij een pakje boter (omdat ze in loondienst zijn) en de enkele keer dat ze op straat lopen stampen ze met olifantenpoten overal door heen.


G.Mans

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 95
Reactie #316 Gepost op: 7 december 2011, 22:00:32
@ Ko van Leeuwen: Dit is geen dooddoener. Je mag als je wilt morgen zeven lessen Duits komen verzorgen aan tweede en derde klassen VMBO op een scholengemeenschap in den landen  :)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #317 Gepost op: 7 december 2011, 22:19:21
@ Ko van Leeuwen: Dit is geen dooddoener. Je mag als je wilt morgen zeven lessen Duits komen verzorgen aan tweede en derde klassen VMBO op een scholengemeenschap in den landen  :)

Er is een verschil tussen het niet willen snappen en het gewoon echt niet snappen...


Bruin511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
Reactie #318 Gepost op: 7 december 2011, 23:54:54
He heren en wellicht dames,

Dit is een einde loze discussie van wel en niet. De wereld veranderd, door de opkomst van sociale media en internet is de nieuw behoefte van mensen veranderd. Vroeger was een ongeluk in het dorp groot nieuws en  een dag oud nog actueel en nu heeft nieuws maar een houdbaarheid van een paar uur. Zeker omdat iedereen een fotocamera heeft waar hij of zij mee kan bellen is nieuws zo gemaakt, is er een brand zoek op twitter en je hebt binnen een half uur het eerste beeld. En is dat nu fotografie? Nee mijns inziens plaatjes maken, zoals velen dit hierdoen. Ik verwacht ook dat de vraag naar foto's en beelden alleen maar toe neemt, maar de markt verschuift. Omdat je als fotograaf een bedrijf heb zal je je zelf moeten gaan onderscheiden, mee gaan met de nieuwe markt. Ik ken veel fotografen welke een goede boterham kunnen verdienen. De gene die dat niet kunnen lopen alleen maar te roepen dat de markt verpest wordt....... De behoefte naar beeld veranderd, het gaat allemaal om wie het eerste het plaatje post op een forum twitter o.i.d. dan een verhaal vertellen met je beelden.....

En ja ook als ik bij een incident staan, lopen er meer hesje rond met 112....... op hun rug dan met de naam brandweer. En ook zie ik die jongetjes en meisjes dingen doen die echt niet handig zijn,( beneden winds bij een OGS incident, diep in de nacht buiten lopen bij een container brand en de volgende dag slapend op de schoolbanken ........ Maar dat is hun eigen keus....

En de foto's hmm ik heb hier maar enkele beelden gezien die ik mij nog kan herinneren en dus zijn opgevallen........

Dus iedereen doe lekker je ding, en de echte fotografen onderscheiden zich door kwaliteit en creativiteit........

Succes!


G.Mans

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 95
Reactie #319 Gepost op: 8 december 2011, 11:42:57
Er is een verschil tussen het niet willen snappen en het gewoon echt niet snappen...

Ja of misschien snap jij het wel gewoon echt niet. :)