'Slachtoffers' zelf laten betalen voor hulpverlening door brandweer?

Auteur Topic: 'Slachtoffers' zelf laten betalen voor hulpverlening door brandweer?  (gelezen 31878 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 25 november 2008, 18:54:41
Als een commerciële partij het ook kan doen dan vind ik het terecht (concurentie vervalsing) maar welke commerciele partij gaat een kat uit de boom halen...

Wat vinden jullie? Moet er in sommige gevallen betaald worden voor het bellen van de brandweer?


http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp?actie=totaalbericht&pid=77429

Redden van kat met hoogtevrees kan prijzig worden

DE MARNE - Katten in gemeente De Marne moeten in de toekomst drie keer nadenken voordat ze in een boom klimmen. Vraagt u de brandweer namelijk uit te rukken voor uw lieveling, dan zult u wellicht flink in de buidel moeten tasten.

Uitrukken voor kleinere, niet spoedeisende acties kost de brandweer veel geld. Zij wil dit daarom deels verhalen op mensen die hen toch menen te moeten bellen met dergelijke klussen. En dat kan flink oplopen. Het redden van een poes kan bijvoorbeeld wel eens 350 tot 500 euro gaan kosten.

De plannen worden dinsdagavond tijdens de gemeenteraadsvergadering besproken. Veel inwoners van De Marne vinden de tarieven overigens wel erg hoog.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 25 november 2008, 19:02:06
Goed plan.. toch ?,

Stop dan ook met een koe in de sloot..  
Stop ook met kelders leeg pompen,

Laat commerciele partijen dat maar doen !!!


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #12 Gepost op: 25 november 2008, 19:06:49
En ik maar denken dat ik voor de brandweer gemeentebelasting betaal... Of gaat die omlaag als dit plan doorgevoerd wordt?
Nee, ik denk dat je met zo'n actie alleen maar gevaarlijke situaties krijgt: mensen gaan zelf de boom in om de kat op te vissen, terwijl ze daar de kennis helemaal niet voor hebben. Of de kat of beknelde vogel blijft tot in de eeuwigheid hangen. In de gemeente waar ik woon zijn van de kleine 200 meldingen per jaar minder dan 10 voor dergelijke 'onnodinge' dingen. Waar hebben we het in vredesnaam over. Gebruik je tijd liever om te overleggen hoe het aantal loze oms'en terug te dringen, daar bespaar je veel meer geld mee. De brandweer is bij mijn weten aangesteld om de burger te helpen, blijf die dan ook helpen. Hoe klein het soms ook is...


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #13 Gepost op: 25 november 2008, 19:08:26

 ;D
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #14 Gepost op: 25 november 2008, 19:09:25
De glazenwasser doet het vast voor twee tientjes.... ::)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 25 november 2008, 19:10:54
Ik vind dat gemeentelijk belastingen voor dit soort activiteiten niet belast mogen worden..

Belasting naar beneden, Burger word meer zelfredzaam, of huur er mensen voor in..  En je mag van mij ook de brandweer kosten betalen..

Als me auto in de sloot ligt, moet ik dat bergen ook betalen.  Waarom een boer niet als door zijn onoplettendheid, de koe of paard in de sloot ligt..


guest4965

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 25 november 2008, 21:23:00
Ik vind het wel een goed plan, een voorbeeld:

'Een bewoner ziet wat blaadjes branden, belt meteen de brandweer en pakt daarna een emmer water en maakt het uit'.

Volgens mij, als de volgorde wat anders is, kan je de brandweer gewoon laten zitten.
Nou hoef je van mij niet speciaal voor alles wat loos is een betaling te vragen, maar voor sommige dingen komt de brandweer écht voor niks en vind ik dat er best wel wat voor betaald kan worden. :)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #17 Gepost op: 26 november 2008, 15:52:37
toevallig had ik een paar weken geleden dezelfde discussie over het volgende incident:

livep2000
16:47:18 11-11-08G BRAN PRIO 2 BERTHA VON SUTTNERSTRAAT xx HOOFDDORP DIER OPGEVAARLIJKE HOOGTE [ 351 ]  
0108999BRW Kennemerland ( Monitorcode )
0108281BRW Hoofddorp ( Lichtkrant )
0108212BRW Hoofddorp ( Bemanning HW-351 )


en ja hoor, ik gok dat het weer onze bekende vriend is...  ;D
(en voor wie dit niks zegt, zoek maar eens op de Brandweer Hoofddorp Weblog van Jeffrey voor foto's  ;) )

De laatste keer zijn de jongens van Hoofddorp een paar uur bezig geweest dezelfde kat weer uit dezelfde boom te krijgen...
Zover ik heb begrepen bestaan er tot dusver geen plannen hiervoor rekeningen te gaan sturen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #18 Gepost op: 26 november 2008, 18:01:03
Gebruik je tijd liever om te overleggen hoe het aantal loze oms'en terug te dringen, daar bespaar je veel meer geld mee.
Is men ook mee bezig ;).
Weer of geen weer... altijd brandweer


Kanarie

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 26 november 2008, 19:45:02
Ik vind het wel een goed plan, een voorbeeld:

'Een bewoner ziet wat blaadjes branden, belt meteen de brandweer en pakt daarna een emmer water en maakt het uit'.

Volgens mij, als de volgorde wat anders is, kan je de brandweer gewoon laten zitten.
Nou hoef je van mij niet speciaal voor alles wat loos is een betaling te vragen, maar voor sommige dingen komt de brandweer écht voor niks en vind ik dat er best wel wat voor betaald kan worden. :)
Dat ben ik niet met je eens. Wel vind ik dat je de brandweer weer af kunt bellen als het probleem is opgelost. Maar je weet van tevoren niet of je een brand uitkrijgt, dus hoe eerder gealarmeerd, hoe beter.