'Slachtoffers' zelf laten betalen voor hulpverlening door brandweer?

Auteur Topic: 'Slachtoffers' zelf laten betalen voor hulpverlening door brandweer?  (gelezen 31887 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #20 Gepost op: 26 november 2008, 23:36:59
Dat ben ik niet met je eens. Wel vind ik dat je de brandweer weer af kunt bellen als het probleem is opgelost. Maar je weet van tevoren niet of je een brand uitkrijgt, dus hoe eerder gealarmeerd, hoe beter.

Afbellen? Als ze rijdende zijn, blijven ze rijden!

Kan de ''wite kant''  ook over meepraten. Is het niet levensbedreigend, breng het s.o. zelf naar eerste hulp. Niet gelijk een ambu roepen. Oftewel, niet gelijk moord en brand schreeuwen als er wat loos is, in een fractie van een seconde kun je zelf inschatten of professionele hulp gewenst is, ja of nee. Toch?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #21 Gepost op: 28 november 2008, 01:31:12
Zou je hiervoor in de Marne moeten betalen?  ::)

http://www.mediatv.nl/reportage.php?r=2558

Meeuw bevrijdt uit benarde positie

Schiedam - Donderdagmiddag kreeg de brandweer melding voor een hulpverlening aan de Dr. Schaepmansingel. Het bleek te gaan om een meeuw die vast zat aan een struik boven het water. De brandweer besloot te wachten op de hoogwerker waar een duikpak in zat, om de meeuw vanuit het water te bevrijden.

De klus was snel geklaard. De meeuw was gewond aan de vleugel en aan de poten. De dierenambulance ontfermde zich over de meeuw.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #22 Gepost op: 28 november 2008, 08:16:01
Nee, laat de vrijwilligers van dierenambulance dat maar doen.. En twee mannetjes van gemeentewerken. (als het in de openbare ruimte is..) kunnen dat ook doen.. Daar hoef je geen rode auto's voor te laten komen..

Ik vind dit een te verre uitleg van de brandweerwet..,  
Ik zal de partij voor dieren wel in me nek krijgen als ik dit schrijf...  Stevige Tik met een stok, en het is over...  Een gewonde meeuw ? Dat is ook niet een beschermde diersoort, maar hier een vaak een plaag...


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #23 Gepost op: 28 november 2008, 11:49:57
 Een gewonde meeuw ? Dat is ook niet een beschermde diersoort, maar hier een vaak een plaag...


Google eens op: ''meeuw beschermde diersoort''.  ::)    

Ze zijn het (nog) wel. En ik ben het zeker met je eens dat het een plaag aan het worden is. Ze schijten alles onder en worden steeds brutaler, heb vaak gezien dat ze mensen belagen die relaxed een patatje eten op bv. de Scheveningse Boulevard. Om nog maar te zwijgen over de vloekende collega's die retour kwamen van patrouille met wat extra versierselen op het uniform...  :-X ;D


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #24 Gepost op: 28 november 2008, 17:27:39
Als we voor de hul verlening voor een dier al geld gaan vragen, waar blijf je dan met je normen en waarden?

Er hangt een gillende vogel in een dakgoot. Maar we gaan zeker niet bellen: kost geld.
Een kat die dood gaat van de honger in een boom? Lekker laten mekkeren. Lekker goedkoop, misschien is er nog wel een verknipt figuur met een luchtbuks die hem wel even uit de boom knalt, kan de buurt vannacht tenminste weer rustig slapen.... ::)

What's next?

Liftopsluitingen maar laten doen door de liftmonteur? Hoop maar voor je dat je brood mee hebt en al een depentbroek aan hebt.


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #25 Gepost op: 28 november 2008, 21:06:11
Eigenlijk is het zo in het verleden gegroeid, voor hulpverlening in alle soorten en maten, belde je de brandweer, die kon altijd alles oplossen, (denk ik).

Nu wordt er veel meer naar de centen gekeken dan vroeger, waardoor er taken die als vanzelfsprekend bij het takenpakket van de brandweer zijn gaan horen, misschien afgestoten gaan worden, of middels extra rekeningen zwaarder belast worden, dan de reguliere brandweer inzet.

Ik vind het geen probleem als je bij een melding "kat in de boom" een HV met 2 man naar die melding stuurt, binnen 10 minuten is de klus geklaard, en is het voertuig incl. bemanning weer inzetgereed.
Maar als er dan bijvoorbeeld een aantal schapen in de sloot is terecht gekomen, is dat wel een groter incident, waar je bij wijze van spreken meer manschappen en voertuigen naar toe stuurt, (duikers, tankautospuit, eventueel andere voertuigen)

Dan zou je je af kunnen vragen of de eigenaar van de schapen EN of de eigenaar van de kat, allebei evenveel schuld hebben aan hetgeen er met hun dier gebeurt is...
De eigenaar van de schapen zou kunnen overwegen om de sloot af te timmeren, zodat de schapen niet te water kunnen gaan, (soort vangrails langs het water), hoewel de schapen ook weer moeten kunnen drinken.... lastig... ;D

Die kat loopt vrij rond, en de eigenaar kan dus niet de kat in de gaten houden, en is volgens mij minder schuldig dan de eigenaar van de schapen....

Hoe denken jullie hierover?
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #26 Gepost op: 28 november 2008, 21:17:19

Hoe denken jullie hierover?

Ik denk dat huiskatten in huis moeten blijven. Krabben ze ook geen vuilniszakken open, poepen niet in je tuin, zitten niet de hele nacht te jammeren....maar da's mijn mening. Het is een HUISdier. Ik ben een dierenvriend en mocht ik ooit een kat hebben (lijkt me sterk, ik ben erg allergisch voor die pluizebollen) dan hou ik deze binnen.  ;D ;D ;D

Maar nu ff inhoudelijk. Ik vind dat je ten allen tijde een beroep moet kunnen doen op de brandweer. Het gaat erom dat een bekwaam iemand de meldingen aanneemt, iemand die het kaf van het koren kan scheiden. Daarbij komt dat een HV-voertig prio boven prio stelt. Zijn ze bezig met een katje en er komt een priotje 1, laat men vallen waar men mee bezig is en gaat ter plaatse. Oftewel: met een goede centralist kom je een heel eind en iedereen heeft recht op hulpverlening.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #27 Gepost op: 28 november 2008, 22:49:16
De brandweer moet nu wettelijk optreden voor 'mens en dier' en dat lijkt me onwerkbaar en achterhaald.

En tegelijkertijd vind ik dat de brandweer gewoon moet rijden voor die kat in de boom. Goed voor het imago, goed voor de teamspirit en een goede trainiing.
Wel vind ik dat de paraatheid er niet onder mag leiden. Komt er een melding voor een mens in nood,  dan gaat dat voor en heeft die kat voorlopig pech gehad.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #28 Gepost op: 1 december 2008, 21:59:10
Even de mening van de overige forum leden.

Casus een kitten van 8 weken zit op het dak(op dit moment) de eigenaren krijgen hem er niet af. Het katje zit er al een paar uur. Gezien de leeftijd en de tempratuur kans op onder koeling. Brandweer gebeld, die willen echter niet komen. Ondanks dat ik weet dat de kazerne ploeg nog niet op bed ligt.

Geen mogelijkheid om de kat op een andere manier er van af te krijgen. Volgens mij is het redden van dieren ook een taak van de brandweer.

Wat vinden jullie??

mvg
Mike


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #29 Gepost op: 1 december 2008, 22:05:58
Hier staan ook al een aantal meningen.... :)


http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,26559.0.html