Hoge druk stijgleidingen

Auteur Topic: Hoge druk stijgleidingen  (gelezen 4142 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 30 juni 2012, 17:03:57
Hoe zijn de ervaringen met de hoge druk stijgleidingen in grote gebouwen?
Wij krijgen 2 objecten waar de hoge druk stijgleidingen worden gebouwt. Een nieuw winkelcentrum met daarboven apartementen, wat in September wordt opgelevert. daarnast schijnt er nog een object in ons dorp daarmee te worden uigerust. Hoe zijn de ervaringen?

Wat afbeeldingen

Foto: Kenbri
de tassen met daarin een HDslang plat opgerolt (30mtr met Flash-overstraalpijp)


Foto: Brandweer Maarssen
Het aansluit punt in de gebouwen met oetikerkoppeling




Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2012, 17:15:17
Ervaringen geen idee, maar hier een filmpje van ons korps waarin te zien is hoe het in zijn werk gaat:

Brandweer Leerdam - Hoge druk stijgleiding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 30 juni 2012, 18:45:42
Ervaringen geen idee, maar hier een filmpje van ons korps waarin te zien is hoe het in zijn werk gaat:

Brandweer Leerdam - Hoge druk stijgleiding

Thanks Roy, hier was ik nog naar op zoek! O0


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #3 Gepost op: 30 juni 2012, 22:18:45
Hier in Maarssen werken we al een jaren met de Oetiker snelkoppeling.
Eerst alleen als (snelle) verlengslang van de HD straal en later ook dus als stijgleiding.

Ook bij ons is er bij de pomp twee extra aansluitingen gemaakt (aftakking) van de HD pomp.
Je zou ook de HD haspel kunnen aansluiten maar met eerst 90 meter krijg je dan wel verlies.
Inmiddels hebben we meerdere panden zowel hoogbouw als parkeergarages waar het systeem is aangebracht.

In een verzorgingstehuis hebben we ook een inzet keukenbrand gehad.
Door gebruik te maken van dit systeem bleven de tussen deuren gesloten wat veel rookschade heeft voorkomen (met als bij LD leidingen)
Voordeel is dat dit razendsnel is opgebouwd. Aanvalsploeg gaat met de tassenset naar boven. Waterploeg en pompbediener maken toevoer naar stijgleiding eerst in orde. Druk kan er gelijk opgezet worden omdat de koppeling afsluit als hij los is.
Zodra aanvalsploeg boven de slang aansluit krijgen ze direct water en aan de slag. Behoorlijk tijdswinst ten opzichte van lage druk en veel bedien gemak door kleine slang (HD slang).


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 30 juni 2012, 22:24:40
Ook bij ons is er bij de pomp twee extra aansluitingen gemaakt (aftakking) van de HD pomp.
Je zou ook de HD haspel kunnen aansluiten maar met eerst 90 meter krijg je dan wel verlies.
Inmiddels hebben we meerdere panden zowel hoogbouw als parkeergarages waar het systeem is aangebracht.

Dat was eigenlijk een beetje mijn punt. Wij  sluiten dus ook een toevoer aan op de stijgleiding, maar je zou dus ook gewoon direct het haspel kunnen aansluiten. Maar dan treed er dus weldegelijk drukverlies op. Goed om te weten!
Overigens zijn bij beide TSen van ons ook een extra aansluiting gemaakt voor dit doel. En zeker met die Oetikerkoppeling werkt dit zeer snel.


laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #5 Gepost op: 30 juni 2012, 23:41:41
Ik zal mijn collega vragen die als regiovrijwilliger werkzaam is in Zwolle.
In het nieuwbouw object van een groot ziekenhuis komt dit systeem ook.
En zoals ik van hem hoorde zijn ze er nu mee aan het oefenen en uitproberen.
Meer info volgt dan zodra ik meer weet.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #6 Gepost op: 30 juni 2012, 23:43:44
Let op bij wat voor objecten dit toepast. Wooncomplexen met normale branden die wat oppervlakte betreft met een HD te behappen zijn is dit een goed systeem. Ik zou alleen een aansluiting gebruiken zodat ik een tweede straal kan inzetten, maar dan moet je hem zeker niet via je 90 m haspel aansluiten.
Bij kantoorcomplexen etc zou ik het niet aanraden, daar kun je veel te grote oppervlaktes tegen komen, waar je met een HD niet veel meer begint.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 1 juli 2012, 09:09:58
Let op bij wat voor objecten dit toepast. Wooncomplexen met normale branden die wat oppervlakte betreft met een HD te behappen zijn is dit een goed systeem. Ik zou alleen een aansluiting gebruiken zodat ik een tweede straal kan inzetten, maar dan moet je hem zeker niet via je 90 m haspel aansluiten.
Bij kantoorcomplexen etc zou ik het niet aanraden, daar kun je veel te grote oppervlaktes tegen komen, waar je met een HD niet veel meer begint.
Het gaat voornamelijk om de woningen die boven de winkels zitten. De winkels zelf zijn allemaal op straatniveau, dus mocht het daar echt misgaan kan daar altijd gewoon met lage druk worden ingezet. ;)


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #8 Gepost op: 1 juli 2012, 23:09:26
Ik blijf steeds met vragen zitten, dus een HD set met een HD akron lans (die volgens de leverancier  ook gebruikt kan worden als LD straalpijp??????), is het dan niet gewoon een LD straalpijp die we gebruiken met HD??? Ook in België worden op de HD haspels zulk type straalpijpen gezet, dus eigenlijk gewoon LD straalpijpen (want zo worden ze in de States verkocht).

Het debiet blijft voor mij te beperkt, je zou boven maar aankomen en net te weinig water kunnen opbrengen.
Wanneer je een straalpijp met debiet 250 L/min 1 sec open zet heb je ongeveer 4 liter water gespoten. Hier kan je nog hoger gaan want het is LD en min. debiet.
Wanneer je een straalpijp met debiet 115 L/min 1 sec open zet heb je ongeveer 2 liter water gespoten. Hier kan je niet meer hoger gaan want zit al op maximaal debiet (HD).

En dan kom je op het koelend vermogen en zo verder.

Heb even gekeken op de site van de constructeur van de lans (Akron Bras) en zij zeggen dus het volgende:
The Akron Brass Style # 1704 Turbojet is a lightweight select flow handline nozzle suited for 19 mm medium pressure rewind hose reels and fire hose.The Akron # 1704 Turbojet has three flow rate settings of 50-90-115 Lpm @ 7 bar (700Kpa) and adjustable stream shape patterns from full fog to straight stream.

Maak zelf jullie besluit maar. Maar ik vrees voor goede werking. WIj hebbne hier nu een nieuw type lans gekocht van Leader de G-force, met een ongelooflijke goede druppelvorming bij 7 bar en 250l/min, beter dan met de HD straalpijpen.
http://www.vanassche-fire.be/pdf/892011111527-Leader%20G-Force_website.pdf
Go home we got it !!!  We finish what others can't