Nut en noodzaak van een tankwagen met water bij de brandweer

Auteur Topic: Nut en noodzaak van een tankwagen met water bij de brandweer  (gelezen 27688 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #40 Gepost op: 15 december 2010, 23:18:50


Een andere suggestie voeg Emmen gewoon toe aan Duitsland, komen ze glech mit ein Löschzug 98uiye


Doe maar... er zijn momenten dat ik niet meer in NL zou willen zijn.    a13
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #41 Gepost op: 15 december 2010, 23:59:11
Zijn er trouwens ergens in NL ook ervaringen met deze nieuwe werkwijze?
Of zijn er steden waar ook de brandkranen (en leidingen) afgeschaft worden?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #42 Gepost op: 16 december 2010, 18:41:09
Hoeveel doden moeten er vallen voordat eens wordt gestopt met bezuinigen op veiligheid? :-\
343, never forget.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #43 Gepost op: 16 december 2010, 21:52:28
Ik heb altijd geleerd geen oude schoen weg te gooien voor.....
Zou na het invoeren van de nieuwe werkwijze toch de brandkranen nog even houden. En met één tankwagen ben je er niet. Dat ding heeft ook onderhoud, storingen etc dus je moet er minimaal twee hebben. Maar ja als jje de bezetting van de eerste TS van 6 man verdeeld over de TS en de watertankwagen heb je geen extra personeel nodig. Betekent wel dat je altijd kompleet moet rijden, ook voor THV klussen etc, je wilt de bemanning toch bij elkaar houden?
Ook benieuwd wat de inhoud van deze tankwagen wordt en of hij zelf een pomp krijgt om bijvoorbeeld in aanjaagverband de TS te voedden. Kostenbesparing, ach de waterleiding ligt er al, en dat onderhoud kostte destijds in de derde stad van het land ca. HFL 250.000 op jaarbasis. En dat waren heel wat meer brandkranen als in Emmen. Maar net als bij de VRR wordt er gemanipuleerd met cijfers, opkomsttijden, rookmelders, en nu met brandkranen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tool

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #44 Gepost op: 17 december 2010, 14:15:42
Goed plan.

Zie https://www.infopuntveiligheid.nl/Publicatie/DossierItem/1/453/SAHARA-rapport.html

In dit rapport wordt juist betoogd uit oogpunt van tijdig voldoende bluswater i.p.v. bezuinigingen dat tankwagens beter zijn dan OBK's.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #45 Gepost op: 17 december 2010, 14:33:53
@Tool, ik ben het absoluut niet met je eens dat dit een goed plan is.

Die waterleidingen liggen er, de brandkranen liggen er ook, en er wordt best nog wel eens een keer gebruik van gemaakt. Ik heb me laten vertellen (op het brw forum) dat een brandkraan in Hollands-midden € 25,- per jaar kost aan onderhoud etc. Het weghalen kost € 2.500,- per brandkraan. Dan ga ik dit nu even omzetten naar de 5.000 brandkranen die in Emmen liggen:

Onderhoud: € 125.000 per jaar.
Weghalen: € 12.500.000 eenmalig.

Let wel, hier wordt geen enkele rekening gehouden met de kosten van tankwagens die de brandkranen moeten vervangen.

Iedereen kan uitrekenen dat het veeeeeeeeeeeel goedkoper is om de brandkranen te laten liggen. Pas over 100 jaar 98uiye zou het weghalen van de brandkranen voordeliger uitpakken. Een compleet kansloze beslissing dus.

Een tankwagen zou tijdig voor voldoende bluswater moeten zorgen. Dat hangt er maar net vanaf in welk stadium die tankwagen wordt gealarmeerd, en hoeveel tijd er tussen zit qua opkomsttijd tankautospuit en tankwagen.

Een tankwagen is een leuke aanvulling op de brandkranen, maar niet meer dan dat. Lekker laten liggen die brandkranen, daar heeft men nog vaak genoeg plezier van 3hj


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #46 Gepost op: 18 december 2010, 15:36:10
Vraag 1. In de regelegeving wordt bij bouwwerken aangegeven dat er bijvoorbeeld bij hoogbouw een brandkraan binnen een bepaalde afstand van de droogblusleidng moet liggen. Bedrijven moeten ook vaak brandkranen op eigen terrein hebben. Zullen deze eisen in Emmen vervallen? MAg ik dan bedrijf een watertank neer zetten al s bluswater voorziening?
Vraag 2.Als je brandkranen laat vervallen ga je dan aanvullende eisen stellen aan oppervlakte water. Bijvoorbeeld dat sloten en vijvers toegankelijk moeten zijn voor blusvoertuigen. Vaak is het lastig om een TS op een industrie terrein bij open water te krijgen, geen verharde ondergrond, geen zinkput in het water etc. Ik zou me voor kunnen stellen dat je dus al je open water in de gemeente in kaart gaat brengen en voorzieningen gaat treffen om ze geschikt te maken als bluswater winplaats. (kosten?) Want ook die watertankwagen(s) zullen ergens gevuld moeten kunnen worden.
Vraag 3.Wat voor capaciteit moet die watertankwagen hebben? Een woningbrand kun je vaak al af met 1500 tot 3000 liter. Dat zijn dus twee TS'n. Red je daar niet mee zul je het vaak ook niet met 10.000 liter redden. En een beetje waterkanon heeft al snel 1000 tot 2000 liter nodig. Dat is dus 10 of 5 min water. Gemiddelde inzettijd van een DPU vanaf open water is al snel 30 min na ter plaatse komen. Moet je hem wel geljk mee alarmeren anders duurt het nog langer.
Is daar al iets over bekend?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #47 Gepost op: 21 december 2010, 09:37:32
Duurzame Brandweer Emmen

Omdat de Brandweer Emmen met haar tijd mee wil gaan en wil bezuinigen op haar kosten hebben zij een onderzoek verricht naar alternatieve bluswatervoorzieningen. Momenteel wordt er gebruik gemaakt van brandkranen op het leidingnet van de Waterleidingmaatschappij Drenthe(WMD). De alternatieve oplossing die uit het onderzoek is gekomen; is om het water met een tankwagen aan te voeren. Wat als voordeel heeft dat een tankwagen altijd op locaties kan komen waar brandkranen geen vasten plekken hebben.

Omdat wij twijfelde aan de duurzaamheid van dit project hebben wij contact opgenomen met de Brandweer Emmen. Zij vertelde ons dat het duurzame aan dit project is dat de brandweer geen gebruik meer maakt van het drinkwater van WMD. Aan drinkwaterzuivering gaat een duur en energievretend proces vooraf, het is dan ook zeker zaak om daar zuinig mee om te gaan. De energie die nodig is voor waterzuivering is groter dan de productie en het brandstofverbruik van een speciale watertank wagen. Geconcludeerd mag worden dat de brandweer Emmen een stap in de goede richting heeft gezet maar dit wel moet blijven voortzetten. In 2014 zullen de eerste watertank wagens worden ingezet.

http://www.clubvan30.nl/2010/12/20/duurzame-brandweer-emmen/


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #48 Gepost op: 21 december 2010, 12:28:08
hjag hjag
Citaat
De energie die nodig is voor waterzuivering is groter dan de productie en het brandstofverbruik van een speciale watertank

Die kunnen lekker rekenen, dus de waterzuivering voor heel Emmen en omgeving is kostbaarder dan een watertankwagen, met 10.000 liter voor brandbestrijding. Nogal logisch. Maar dat gezuiverde drinkwater gebruiken de inwoners en bedrijven de hele dag door, en er worden meer liters afgenomen dan die 10.000 liter in de watertankwagen. Dus ze stoppen niet met water zuiveren, of krijgen de bewoners ook voortaan drinkwater uit tankwagens? Maar schaffen wel tankwagens aan, dus het zijn bijkomende kosten. Daarbij moeten behalve de aanschafprijs, ook de personeelskosten (extra bemanning, of komt die vanaf de TS6) de afschrijving, de opleiding en oefening voor de vernieuwde procedures, en eventuele hogeere brandschades. Hoewel dit laatste natuurlijk een lastig te bewijzen kostenpost wordt.
Het voordeel van het wegvallende onderhoud aan brandkranen zie ik hier ook niet meer terug?
Wat wel teleurstellend is dat het pilot project op basis van duurzaamheid is, zo'n milieu lobby groepje, en niet op basis van repressieve brandbestrijdings ervaringen, pro-actie preparatie of preventie concepten. En over een paar jaar vragen we ons af waarom de brandweerzorg in Emmen zoveel duurder is als in de rest van Nederland.
Straks blijkt nog dat duurzame windmolens branden kunnen blussen door ze hééél hard te laten blazen, wat kunnen we dan weer opheffen
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #49 Gepost op: 21 december 2010, 15:47:57
Maar andersom gezien??? de waterleidingbedrijven hebben een verplichting om het zuiverste water bij ons aan huis af te leveren.
Dat kan alleen maar als er dunnere leidingen worden gebruikt en GEEN gebruik wordt gemaakt van de OBK.

Want menig brandweerman zal tijdens de jaarlijkse controle ook wel eens foutief afsluiten waardoor er vervuiling optreed.

En hebben wij nu wel echt die brandkraan nodig?  Hoe vaak hebben jullie ervan grbuik van gemaakt tijdens een brand?
Wij hebben vorig jaar wel 0 keer gebruik hoeven te maken.  maar wel de kosten.

En als Emmen er geen gebruk meer van wilt maken hoeft het waterleidingbedrijf ze toch niet weg te halen???? of zie ik dat nu verkeerd.