Nut en noodzaak van een tankwagen met water bij de brandweer

Auteur Topic: Nut en noodzaak van een tankwagen met water bij de brandweer  (gelezen 27545 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #50 Gepost op: 21 december 2010, 16:07:17
Citaat
Wij hebben vorig jaar wel 0 keer gebruik hoeven te maken.  maar wel de kosten
Dat is inderdaad niet rendabel, maar als je dit jaar geen brand hebt gehad, hef je de brandweer volgend jaar toch ook niet op? Ik heb afgelopen jaar veel van mijn verzekeringen ook niet gebruikt, maar blijf voor volgend jaar wel weer gewoon premie betalen. ;)

Als ik repressief kijk kun je heel veel binnenbranden makkelijk met de tank van een TS (1500) blussen. Onder deze voorwaarde: een snelle melding, een gegarandeerde opkomsstijd binnen 8 min, een goed opgeleide en ervaren en complete bemanning met de nieuwste technieken( 3D/LD/One Seven/repressieve ventieatie) is een "normale" woningbrand met de hoeveelheid water uit een TS blussen. Wanneer één van de onderstreepte factoren niet zo is valt het vaak te bezien of het lukt met de watertank en is het vaak ook nog maar de vraag of het met extra 15.000 liter(Vlissingen/iddelburg) gaat lukken.
Rekenvoorbeeld, brand in een winkelpand, oude binnenstad. Brandkranen leveren daar vaak nog 60 kub, is 1000 lp/m. Betekent dat een TS bijvoorbeeld 2-3 stralen LD kan inzetten. De 2e TS kan eventueel een torenstraal (1000) voeden vanaf een brandkraan. Zo gebruik je de maximale waterlevering van de brandkranen.
Bij gebruik van een watertankwagen is men na 7,5min. leeg.(15000:2) Gaat heel veel oefening kosten en extra open water om een GWT 1000 binnen 10 min werkend te hebben. Zeker wanneer je weet dat de regio's waar men deze maatregelen wil nemen geplaagd worden door onderbezette TS'n, SIV voertuigen inzetten, en met lange aanrijtijden te maken hebben voor derde en vierde bluseenheden.
De keten is zo sterk als de zwakste schakel is mij wel eens verteld.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #51 Gepost op: 21 december 2010, 16:20:30
Dat is inderdaad niet rendabel, maar als je dit jaar geen brand hebt gehad, hef je de brandweer volgend jaar toch ook niet op? Ik heb afgelopen jaar veel van mijn verzekeringen ook niet gebruikt, maar blijf voor volgend jaar wel weer gewoon premie betalen. ;)

Oke,  hoeveel keer heeft men dan in de afgelopen 10 jaar een brandkraan echt moeten gebruiken??  2,3 of misschien 4 keer?? was dan de waterleverantie ook echt nodig?
met 1500 tot 2000 liter water aan boord kan je toch verschrikkelijk veel doen.
Je gaat toch ook weer niet direct vollop blussen. Bij aankomst goed je ogen de kost geven en wellicht direct opschalen. Komt er nog eens een hoeveelheid aan water langs gereden.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #52 Gepost op: 21 december 2010, 17:26:08
Financieeel wordt alles goed gemotiveerd  hjag
Nu is brand een natuurkundig proces met wat scheikundige reacties, en moet het toch door de managers mogelijk zijn om aan de hand van vuurbelasting van vaste stoffen die een verbrandingsenergie in Joules opleveren uit te rekenen hoeveel water er nodig is voor branden niet behorend tot de categorie huis/tuin en keuken branden. Zoals de vuurbelasting van een restaurant, een kledingzaak, een huishoudelijke artikelen winkel, een kantoorverdieping etc. Weet je gelijk of je voldoende energie weg kan halen uit de brand met 1500, 15000, of misschien heb je wel 1.500.000 liter nodig.
Simpel rekensommetje, alle gegevens zijn bekend.
 
Citaat
2,3 of misschien 4 keer?? was dan de waterleverantie ook echt nodig?
met 1500 tot 2000 liter water aan boord kan je toch verschrikkelijk veel doen.
Klopt, hoewel sommige korpsen bij elke brand een brandkraan nodig hebben omdat ze standaard alles van buiten af met LD blussen.(zie topic effectief blussen)
En zodra er ploegen naar binnen gaan wil je 100% zekerheid dat ze niet zonder bluswater kunnen komen te zitten, één van die garantie is een onbeperkte aanvoer via de brandkraan. Dus geen garantie; geen binnenaanval, jee, komt dat goed uit die staat toch al ter discussie ::)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #53 Gepost op: 21 december 2010, 18:08:44
Weet je gelijk of je voldoende energie weg kan halen uit de brand met 1500, 15000, of misschien heb je wel 1.500.000 liter nodig.

Gewoon standaard een grootwatertransport meealarmeren.
Onee, wacht, dan komt je weer in de problemen met je personeel en financieën juhf bkll

De vraag waar het denk ik om draait is: in hoeveel procent van de gevallen heb je dat drinkwaterleidingnet nodig of kan je het met een tankwagen af? En is dat een acceptabel risico?

Bij de bouw van nieuwe wijken wordt rekening gehouden met de beschikbaarheid van oppervlaktewater.

Wat me dan wel opvalt is dat als alternatief wordt gegeven om oppervlaktewater te gebruiken. Nou heb ik even gekeken op google maps, maar ik krijg sterk de indruk dat daar in Emmen niet zoveel oppervlaktewater te bekennen is. Zeker niet in de bestaande woonwijken. Nou is dat op basis van satelietbeelden een wat gewaagde uitspraak, maar misschien dat een plaatselijk bekend iemand er iets over kan zeggen.

Maar als dat inderdaad het geval is, wordt het dus ook lastig om een grootwatertransport of aanjaagverband op te bouwen lijkt me. De back-up van je tankwagen is dan dus niet in voorzien?
Hier in de polder zou het wel kunnen werken denk ik, op praktisch elke straathoek ligt een sloot.

Ander alternatief is vulpunten. Dan vraag ik me af of de kosten voor installatie en het onderhoud van die vulpunten zijn, in vergelijking tot onderhoud van brandkranen. En wat wordt dan de spreiding van die vulpunten?


Overigens ben ik op voorhand niet tegen het idee van tankwagens, maar er zitten wel wat mitsen en maren aan...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #54 Gepost op: 21 december 2010, 18:35:38
Geen verrassing toch, dit nieuwsbericht? De vraag was alleen wanneer het zou gebeuren volgens mij.

Is het trouwens voor nieuwbouwwijken niet een idee om een droge leiding aan te leggen met brandkranen en een startpunt bij open water? Zet je daar direct een pomp neer (zoals ze vroeger achter een TS hingen), en je hebt water in overvloed voor de deur. Of is dat een heel gek idee?


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #55 Gepost op: 26 januari 2011, 11:49:03
Tankwagens voor brandweer Zuidoost-Drenthe

ZUIDOOST-DRENTHE - De brandweer in Zuidoost-Drenthe schaft over drie jaar, als eerste in Nederland, de brandkranen grotendeels af en gaat werken met tankwagens. Momenteel gebruikt de brandweer drinkwater uit het waterleidingnet van de Waterleidingmaatschappij Drenthe. Vanwege drukverschil is er niet altijd voldoende bluswater voorhanden. Door de aanschaf van een vijftal grote tankwagens is er vanaf 2014 altijd voldoende water bij de hand om een grote brand een uur lang te blussen. Daarna stapt de brandweer over op oppervlaktewater uit kanalen en sloten. De gemeente bespaart met de brandweertankwagens jaarlijks honderdduizend euro. (bron, en film- en geluidbestanden over dit onderwerp: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/56261/tankwagens-voor-brandweer-zuidoost-drenthe)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #56 Gepost op: 26 januari 2011, 19:41:13
In mijn ogen het meest idiote plan wat je ooit kunt bedenken.
Hoe denk je met die grote tankwagens door smalle straatjes te komen met hun haakse bochtjes?  :D
En waar vinden we hier water in de buurt?  :D

Aha, ik snap het al.... ik moet zelf een gat graven naast me huis en er zelf drinkwater in doen, zwembadje voor zomers.  :D

Aan de andere kant levert dit ook weer wat op. Ik kan weer parkeren boven brandputten, er hoeft geen gele verf meer op de straat geschilderd te worden (merkpunt brandkraan) en ik hoef in de winter ook geen paadjes meer schoon te maken waar de brandput zat.
Wel moet ik zorgen dat er altijd een wak in me zwembad naast me huis komt maar daar is zo voor gezorgd. (kettingzaag)  :D
En als het hele blok in de gloria staat en de brandweer een metertje of 2500 een WTS op gaat bouwen dan kunnen ze als ze bij mijn huis zijn aan het begin weer oprollen.... mijn huis is er dan al niet meer en misschien het hele blok ook niet meer.  :D

 >:( >:( >:(
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #57 Gepost op: 26 januari 2011, 20:27:13

En als het hele blok in de gloria staat en de brandweer een metertje of 2500 een WTS op gaat bouwen dan kunnen ze als ze bij mijn huis zijn aan het begin weer oprollen.... mijn huis is er dan al niet meer en misschien het hele blok ook niet meer.  :D

 >:( >:( >:(



En jij denkt dat als het hele blok in de gloria staat dat die ene ondergrondse brandkraan voldoende water levert  :-X Nee hoor dan heb je allang een WTS nodig of idd tankwagens die kunnen gaan pendelen.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #58 Gepost op: 26 januari 2011, 20:51:50
En jij denkt dat als het hele blok in de gloria staat dat die ene ondergrondse brandkraan voldoende water levert  :-X Nee hoor dan heb je allang een WTS nodig of idd tankwagens die kunnen gaan pendelen.

Heb je misschien ook weer gelijk in, maar toch blijf ik het een absurd idee vinden. Ik heb het voorbeeld al eens eerder aangehaald. Het wijk-winkelcentrum met 2 flats eraan vast en er pal naast 2 wijkcentra's. Ik zie zoveel dingen waardoor dit gedoemd is te mislukken op een of ander moment en dan? (heb je de poppen aan het dansen)
Goed voor de vernieuwing van Emmen maar O zo jammer omdat het ook anders kon.
Ik heb net nog even het topic doorgelezen en ik ben niet de enige die sterke twijfels heeft aan de goede afloop van dit soort ideeën.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #59 Gepost op: 26 januari 2011, 23:03:59
Het probleem hoeft niet direct heel groot te zijn als de tankwagen meteen meerijdt en binnen enkele minuten na de eerste TS ter plaatse is. De TS kan in de tussentijd draaien op de eigen tankinhoud en bij aankomst van de TW daarop overschakelen. Je moet er dan echter wel 100% op kunnen vertrouwen dat de tankwagen binnen een minuut of vijf na de aankomst van de eerste TS ook ter plaatse is, anders ga je met een lagedrukinzet niet ver komen -toevallig vannacht nog gezien, toen volstond een brandkraan met een TS als aanjager als waterwinning voor de eerste TS. Bij echt grote branden, bijvoorbeeld in een industriepand die bij aankomst al uitslaand zijn zal er ook qua tankwagens snel opgeschaald moeten worden. Hoe die dingen verspreid over het gebied komen te staan weet ik niet, maar op de meeste plekken kan je binnen een kwartier na de alarmering drie of vier tankautospuiten ter plaatse hebben. Als die allemaal op een tankwagen moeten draaien (in eerste instantie, want dan ligt het GWT nog niet) zullen er ook de nodige tankwagens benodigd zijn.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding