Nut en noodzaak van een tankwagen met water bij de brandweer

Auteur Topic: Nut en noodzaak van een tankwagen met water bij de brandweer  (gelezen 27560 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #60 Gepost op: 27 januari 2011, 16:47:47
anders ga je met een lagedrukinzet niet ver komen
Hoge druk net zo min, ik zou graag hebben dat de waterwinning in orde is als ik bij die zolderbrand zit. :|
343, never forget.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #61 Gepost op: 28 januari 2011, 00:07:24
Hoge druk net zo min, ik zou graag hebben dat de waterwinning in orde is als ik bij die zolderbrand zit. :|

Met een hogedrukinzet hou je het in ieder geval langere tijd vol. Daarbij zal het in veel gevallen ook zo zijn dat de brand veel kleiner is bij een hogedrukinzet. Bij een volledig uitslaande woningbrand kom je niet ver met een HD. De vraag is of er -bij een vrijstaande woning- nog opgeschaald moet worden, want er zal toch weinig meer te redden zijn, maar dat is een andere discussie denk ik...

Als je de garantie hebt dat binnen 5 minuten na aankomst eerste TS de TW er is kan je prima meteen een inzet met HD doen. Lage druk wordt wellicht een ander verhaal, maar dat hangt ook van de situatie af natuurlijk :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #62 Gepost op: 28 januari 2011, 03:22:24
WTS 1000
aanjaagverband
dompelpompen

Ik denk dat er nog genoeg mogelijkheden overblijven als die woonblokken van jullie in brand staan.
Niet te veel doemdenken.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #63 Gepost op: 28 januari 2011, 20:57:51
Praktijk zegt ook, eerste TS op brandkraan, eventuele tweede TS ook nog op een eigen brandkraan, de derde en verder volgende blusvoertuigen moeten secundair bluswater gebruiken, dus open water, bluswater riool etc.
Bij effecient blussen, (zie iegen tiopic) kun je met één TS heel wat doen, 1500l, met twee TS'n ook, en met een watertank wagen kun je dhele woning afvullen.
Estafette systeem voor pendelen zijn berekeningen voor, maar ik denk dat dit in de praktijk niet voor gaat komen, dan is een WTS veel efficienter en bedrijfs zekerder.
Citaat
De gemeente bespaart met de brandweertankwagens jaarlijks honderdduizend euro
Maar alle brandkranen weg om uiteindelijk maar 100.000 op jaar basis te besparen??? Moet er niet teveel mis gaan (reparatie kosten tankwagens, of aanpassen stallingsplaatsenetc) of extra personeel nodig zijn om de inzetbaarheid te waarborgen en het financiele voordeel is verdwenen als sneeuw voor de zon.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #64 Gepost op: 6 april 2011, 21:34:49


Dit is hem de tankwagen van Schoonrewoerd ;)

Aha, mooi voertuig wat is het nut van zo'n voertuig bij een OMS melding. Kreeg gisteren namelijk en melding van een OMS in Leerdam, en dit voertuig moest er ook heen?
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #65 Gepost op: 6 april 2011, 21:37:45
Aha, mooi voertuig wat is het nut van zo'n voertuig bij een OMS melding. Kreeg gisteren namelijk en melding van een OMS in Leerdam, en dit voertuig moest er ook heen?

Volgens mij rijdt hij standaard mee bij een OMS bij de Lingebolder in Leerdam. Is min of meer een risico object (er wonen o.a. gehandicapte mensen).  ;)


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #66 Gepost op: 6 april 2011, 21:41:21
Dit voertuig is een bevoorrading van water voor een TAS  op die plaatsen waar minder watervoorziening als brandkranen, brandputten of open water is.
Bij instappen begint de inzet.


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #67 Gepost op: 7 april 2011, 10:33:24
Dan hebben ze wel erg weinig brandkranen in de omgeving van Leerdam want die TW rukt nog vrij vaak uit.
Brandweer Papendrecht


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #68 Gepost op: 7 april 2011, 13:22:44
Dan hebben ze wel erg weinig brandkranen in de omgeving van Leerdam want die TW rukt nog vrij vaak uit.

Vreemde conclusie. Dat voertuig is nu eenmaal beschikbaar, dus beter mee verlegen dan om verlegen. Zo gaat het wel vaker met dergelijke voertuigen. In Haaglanden wordt bij bepaalde meldingen de HA+TWH ook standaard meegepiept terwijl die 9 van 10x niet noodzakelijk is.


jwtjuhleerdam

  • Aspirant Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
Reactie #69 Gepost op: 7 april 2011, 17:07:32
Het voertuig is aangeschaft vooral voor de dijken rondom Leerdam en Schoonrewoerd omdat daarin bijna geen brandkranen meer inliggen. Dus dat is dan ook zo bij de lingebolder ;)