Nut en noodzaak van een tankwagen met water bij de brandweer

Auteur Topic: Nut en noodzaak van een tankwagen met water bij de brandweer  (gelezen 27747 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #70 Gepost op: 7 april 2011, 17:31:35
Het voertuig is aangeschaft vooral voor de dijken rondom Leerdam en Schoonrewoerd omdat daarin bijna geen brandkranen meer inliggen. Dus dat is dan ook zo bij de lingebolder ;)

Ohh, maar ik kreeg eerder vandaag weer een OMS melding bij de Lingebolder en daar hoefde de tankwagen van Schoonrewoerd niet heen. Dus dat klopt niet. O0
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #71 Gepost op: 7 april 2011, 17:45:59
Klopt, was mij ook al opgevallen.. Toch zit er wel degelijk een verschil in de meldingen:

05-04-2011 17:04:52  Prio 1 HW852 TS816 TW868 OMS CRIT 1. CRIT 1 LINGEBOLDER, ORANJ MARIA VAN ORANJESTRAAT 5 LEERDAM BBK:403

07-04-2011 14:07:42  Prio 1 HW852 TS816 OMS CRIT 2. CRIT 2 LINGEBOLDER KONINGIN EMMALAAN 84 LEERDAM AVP:13

Kan dus goed zijn dat de 2e melding een ander gebouw betreft (ook een ander adres namelijk) op het terrein van de Lingebolder. Is namelijk een aardig terrein met meerdere gebouwen. ;)

Misschien een apart topic?


jwtjuhleerdam

  • Aspirant Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
Reactie #72 Gepost op: 7 april 2011, 17:50:16
Ja klopt inderdaad Maria van Oranjestraat ligt vlak langs de dijk ;)
Is denk wel handig dat hij afgesplitst wordt. Is namelijk geen Lexmond :P


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #73 Gepost op: 7 april 2011, 17:55:00
Ohh, maar ik kreeg eerder vandaag weer een OMS melding bij de Lingebolder en daar hoefde de tankwagen van Schoonrewoerd niet heen. Dus dat klopt niet. O0
Dat klopt wel, daarom is die TW dus aangeschaft wat hij al beschreef, is ook uitgelegd laatst toen ik daar was O0


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #74 Gepost op: 7 april 2011, 22:09:40
Het openbare drinkwaterleidingnet wordt steeds moeilijker beschikbaar. Kost tegenwoordig ook veel meer.
Secundaire bluswatervoorzieningen zijn ook (nog) niet overal voldoende beschikbaar.
Waterwagens van de brandweer zullen dus steeds meer op de weg verschijnen schat ik in.

In Haarlem doen we daar hele goede ervaringen mee op  O0


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #75 Gepost op: 7 april 2011, 22:16:41
In de regio Utrecht zijn in de bossen bronnen geslagen tot grondwater niveau. Primnair is dit voor de natuurbrand gedaan maar je ziet wel dat dit ook in de bebouwde kom steeds meer gebeurd. Deze bronnen worden dan de primaire waterwinning in de buiten gebieden en op het industrieterrein. De voertuigen hebben een bronpomp en een waterbassin van 6m3. Het voordeel hiervan is dat je geen 10 meter beperking meer hebt
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


jare

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #76 Gepost op: 22 juni 2011, 20:31:13
je zou ook bosbrandbestrijdings voertuigen zoals er in de zuidelijke landen volop rijden kunnen inzetten als tankwagen.
heb je gelijk een gedeelte van het probleem bosbrandbestrijding opgelost, en de snelle waterlevering geborgt bovendien hebben dit soort voertuigen meer mogelijkheden dan een tankwagen, denk aan een of meerdere monitoren, een groot vermogen pomp.


bewapi

  • Aspirant Niveau 4 Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Reactie #77 Gepost op: 5 september 2011, 17:09:59
Bij ons in de straat ( dorp in zuid-oost drenthe ) wordt de riolering en de waterleiding vervangen. De brandkraan in mijn voortuin is inmiddels verwijder en wordt ook niet meer terug geplaatst. Raar omdat de berichten aangeven dat het pas in 2014 in zou gaan.

Ik ben op pad gegaan naar open water maar een redelijke sloot oid is niet direct in de buurt, schrikbarend een dergelijk besluit en ik ben dan ook benieuwd hoe lang het duurt voordat dit vervelende consequenties met zich mee gaat brengen.
Tankwagens zijn er in ons dorp niet, het buurdorp heeft 1 TAS, zal een tankwagen voortaan standaard mee uitrukken of wordt deze pas gealarmeerd indien het eerstaankomende voertuig dit nodig acht. Ik hoop het eerste maar ik verwacht gezien de kosten het laatste, als dat het geval is dan zal het een hele tijd duren voordat er fatsoenlijk wat water bij mijn huis zou zijn in geval van een beste brand.


hout

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #78 Gepost op: 26 september 2011, 16:12:59
In die gevallen wordt er standaard een tankwagen mee geallarmeerd (Emmen gok ik in jouw geval) en bij ons zal het zo zijn dat er zelfs een 2e ts mee gaat rijden in afwachting van de nieuwe tankwagens in 2014. Er is dus wel over nagedacht.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #79 Gepost op: 26 september 2011, 16:16:26
Wat ook een mooi systeem is, en dan vooral rond den haag etc. is wat ze ook in Harderwijk hebben.

Zij hebben door de hele stad heen grote putten liggen, en daaronder ligt gewoon water. Dat water staat gelijk aan het veluwemeer. En is dus een zeer grote bron van water. Miljoenen liters.  >:D
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens