Reddingsbrigade en Pers.....

Auteur Topic: Reddingsbrigade en Pers.....  (gelezen 24895 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bart S

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 11 juli 2007, 10:32:47
Ik vind het een ontzettend suggestief en eenzijdig verhaal van Peterzelf. Het staat ook vol met aannames door hem. Als de heren 'pers' gewoon de eerste keer hadden geluisterd was er helemaal niets aan de hand geweest. Ze vroegen of ze erop mochten en het antwoord was 'nee'. Dan ben je toch klaar?


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #11 Gepost op: 11 juli 2007, 10:38:19
Peter,

Allereerst zou ik mijn handen dichtknijpen dat er nog mensen als vrijwilliger het werk van de reddingsbrigade willen uitvoeren.
Ten tweede is de manier waarop er door jou gesproken wordt over de desbetreffende vrijwilliger zeer denigrerend.
Zoals al eerder opgemerkt, is de persoon in kwestie niet voor dit soort taken opgeleid. Dus is het niet vreemd dat ze niet uiterst professioneel over komt.

Tevens wil ik opmerken dat mede door het gedrag van omstanders zaken veel minder vlot en correct verlopen. Indien men zich eens zou realiseren dat een ongeval geen kijkcijferkanon is maar een tragisch geheel, en dat men dan zeker geen omstanders kan gebruiken, dan zouden de zaken in een hoop gevallen anders verlopen.

En wanneer al die mensen die er zonodig bij moeten zijn en het vaak nog beter weten als de hulpverleners zelf, nu eens lid worden van een brigade en zo eens de handen uit de mouwen zouden steken, dan zijn we in nederland een stuk beter af!

Ron  >:(
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #12 Gepost op: 11 juli 2007, 10:42:18
Volgens mij is het vrijhouden van een werkgebeid wel een taak ven de reddingsbrigade, omdat het van belang is om een goede hulpverlening te organiseren en daar hoort werkruimte ook bij. Ook brandweerlieden zullen af en toe mensen op afstand moeten houden om zo een goed werkgebeid te hebben en het overzicht te bewaren. Zeker waarneer deze niet worden ingezet bij de actie.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 11 juli 2007, 11:14:37
Ik vind het een ontzettend suggestief en eenzijdig verhaal van Peterzelf. Het staat ook vol met aannames door hem. Als de heren 'pers' gewoon de eerste keer hadden geluisterd was er helemaal niets aan de hand geweest. Ze vroegen of ze erop mochten en het antwoord was 'nee'. Dan ben je toch klaar?

Als je je door iedere burger (want al verbeelden ze zich heel wat en spelen ze soms dat ze meer zijn, een brandweerman of lid van een reddingsbrigade is gewoon een burger zonder bijzondere bevoegdheden, ook tijdens akties) tegen laat houden ben je als journalist gauw klaar in je vak, daar heb je gelijk in.

Peter,

Allereerst zou ik mijn handen dichtknijpen dat er nog mensen als vrijwilliger het werk van de reddingsbrigade willen uitvoeren.
Ten tweede is de manier waarop er door jou gesproken wordt over de desbetreffende vrijwilliger zeer denigrerend.
Zoals al eerder opgemerkt, is de persoon in kwestie niet voor dit soort taken opgeleid. Dus is het niet vreemd dat ze niet uiterst professioneel over komt.

Tevens wil ik opmerken dat mede door het gedrag van omstanders zaken veel minder vlot en correct verlopen. Indien men zich eens zou realiseren dat een ongeval geen kijkcijferkanon is maar een tragisch geheel, en dat men dan zeker geen omstanders kan gebruiken, dan zouden de zaken in een hoop gevallen anders verlopen.

En wanneer al die mensen die er zonodig bij moeten zijn en het vaak nog beter weten als de hulpverleners zelf, nu eens lid worden van een brigade en zo eens de handen uit de mouwen zouden steken, dan zijn we in nederland een stuk beter af!

Ron  >:(

Daarvoor geldt hetzelfde. Ik heb alle respect voor leden van de reddingsbrigade, maar dat houdt nog niet in dat ik dat ook heb voor kinderen die politieagentje spelen.

Zoals een reddingsbrigade hier die dagen achtereen (tijdens de Libelleweken bijvoorbeeld) meer op een beveiligingsbedrijf lijkt dan op een reddingsbrigade.  Er zijn allemaal taken die de REDDINGS brigade naar zich toe harkt, oneigenlijke taken die niets met redden te maken hebben (zo hebben we het regelmatig al gehad over pech hulp).

Volgens mij is het vrijhouden van een werkgebeid wel een taak ven de reddingsbrigade, omdat het van belang is om een goede hulpverlening te organiseren en daar hoort werkruimte ook bij. Ook brandweerlieden zullen af en toe mensen op afstand moeten houden om zo een goed werkgebeid te hebben en het overzicht te bewaren. Zeker waarneer deze niet worden ingezet bij de actie.

9910001

Ergens BELANG bij hebben wil nog niet zeggen dat het dus automatisch je taak is. Het is wel het belang EN de taak van de fotograaf een mooi plaatje in te kunnen leveren op de redactie.  Hoewel in het belang van de RB over een werkcirkel te kunnen beschikken om veilig te kunnen werken, het is geen taak van de RB dit ook te bereiken, anders dan de mensen om ruimte te verzoeken. En de afsluiting van een pier valt daar al helemaal niet onder. Een agent zal meteen begrijpen (daar heeft ie voor geleerd) dat afsluiting alleen zin heeft als eerst de al aanwezige mensen van de pier gehaald zijn.

Een agent die zijn boekje te buiten gaat daar kun je wat mee doen,  die heeft zich aan allerlei regels te houden en weet precies wat hij wel of niet kan afdwingen en hoe, daar heeft ie een cursus voor gevolgd. En dan zijn er nog de afspraken gemaakt rond de politie perskaart en is hij daarvan op de hoogte.

Als een lid van een reddingsbraigade zegt je mag er niet heen omdat ik dat zegt en nee is nee en het belang van pers niet in ziet, noch de betekenis van een perskaart weet door gebrek aan algemene ontwikkeling en opleiding geeft dat al aan dat hier iemand op het verkeerde moment op de verkeerde plaats is.

Zeg niet dat het niet anders kan, ik weet reddingsbrigades die het niet in hun hoofd halen om ergens af afzetlint te gaan dienen, ook leden van HOGE zal je niet als dranghek aantreffen, daar zijn we niet voor.
 
Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #14 Gepost op: 11 juli 2007, 11:21:48
Met bijspringen op taken is niet verkeerd maar hou het wel binnen de perken.

9910001
9910001


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #15 Gepost op: 11 juli 2007, 11:36:39
Citaat
Daarvoor geldt hetzelfde. Ik heb alle respect voor leden van de reddingsbrigade, maar dat houdt nog niet in dat ik dat ook heb voor kinderen die politieagentje spelen.

Zoals een reddingsbrigade hier die dagen achtereen (tijdens de Libelleweken bijvoorbeeld) meer op een beveiligingsbedrijf lijkt dan op een reddingsbrigade.  Allemaal taken die de REDDINGS brigade naar zich toe harkt, oneigenlijke taken die niets met redden te maken hebben.

Ik ben met je eens dat de achtergrond van de mensen niet geschikt is om bepaalde taken uit te voeren.
Maar, en ik zeg met klem, maar, als de verschillende gemeenten dan ook voor bepaalde zaken professionele mensen beschikbaar stelt ipv dat door een RB te laten uitvoeren, dan heb je helemaal gelijk, echter het blijkt dus zo niet te werken. Bij steeds meer evenementen worden de RB's gevraagd hun steun te verlenen en dan krijgen ze taken die misschien wel ver buiten de competentie liggen.

In het geval wat hier geschetst wordt, lijkt het er op dat de politie de taak voor de afscherming van het incident, ook heeft gedelegeerd naar iemand van de RB.

Dat valt dan de persoon die daar staat niet aan te rekenen, die doet gewoon haar best. In het ergste geval kan je boos cq teleurgesteld zijn in de handelswijze van de politie.

Ik ben van mening dat persvrijheid belangrijk is, alleen de laatste jaren lijkt het erop dat het laten zien van een ongeval belangrijker is dan de bestrijding daarvan.

Ron
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


Bart S

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 11 juli 2007, 11:41:53
Als je je door iedere burger (want al verbeelden ze zich heel wat en spelen ze soms dat ze meer zijn, een brandweerman of lid van een reddingsbrigade is gewoon een burger zonder bijzondere bevoegdheden, ook tijdens akties) tegen laat houden ben je als journalist gauw klaar in je vak, daar heb je gelijk in.

In dit geval ging het niet om zomaar een burger, maar iemand die herkenbaar was en kennelijk daar stond om de afzetting te 'bewaken'. Tenminste, dat maak ik uit het verhaal op. Dat zij niet voor die taak is opgeleid danwel er niet op berekend is vind ik een andere discussie. De fotograaf en cameraman vroegen aan haar of ze erlangs mochten, dan is 'nee' ook een antwoord.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #17 Gepost op: 11 juli 2007, 11:54:20
In dit geval ging het niet om zomaar een burger, maar iemand die herkenbaar was en kennelijk daar stond om de afzetting te 'bewaken'. Tenminste, dat maak ik uit het verhaal op. Dat zij niet voor die taak is opgeleid danwel er niet op berekend is vind ik een andere discussie. De fotograaf en cameraman vroegen aan haar of ze erlangs mochten, dan is 'nee' ook een antwoord.

En dan wordt het weer simpel, het is niet aan een burger iemand de toegang tot een openbaar terrein te onzeggen. Zelfs als iemand in je eigen tuin is mag je 'm er nog niet zelf uitgooien. Maar alleen al dat het meisje denkt dat ze dat wel mag geeft het bedenkelijke aan van de situatie. Een "nee" van haar heeft geen enkele betekenis. Ook al zet de politie haar daar neer. Ook al zet de burgemeester haar daar neer, er ontbreekt een wettelijke basiis zoals bij "verkeersregelaars" en "klaar overs".

Alleen al dat je denkt dat de pers er is om weggestuurd te worden geeft aan dat het gevaarlijk is mensen zonder opleiding regelend neer te zetten als afzetlint. (waarbij voor afzetlint wel een wettelijke basis is... ;D)

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 11 juli 2007, 11:58:37
Ik ben met je eens dat de achtergrond van de mensen niet geschikt is om bepaalde taken uit te voeren.
Maar, en ik zeg met klem, maar, als de verschillende gemeenten dan ook voor bepaalde zaken professionele mensen beschikbaar stelt ipv dat door een RB te laten uitvoeren, dan heb je helemaal gelijk, echter het blijkt dus zo niet te werken. Bij steeds meer evenementen worden de RB's gevraagd hun steun te verlenen en dan krijgen ze taken die misschien wel ver buiten de competentie liggen.

In het geval wat hier geschetst wordt, lijkt het er op dat de politie de taak voor de afscherming van het incident, ook heeft gedelegeerd naar iemand van de RB.

Dat valt dan de persoon die daar staat niet aan te rekenen, die doet gewoon haar best. In het ergste geval kan je boos cq teleurgesteld zijn in de handelswijze van de politie.

Ik ben van mening dat persvrijheid belangrijk is, alleen de laatste jaren lijkt het erop dat het laten zien van een ongeval belangrijker is dan de bestrijding daarvan.

Ron

Ik ben de laatste om kritiek te hebben op het meisje op de pier. Maar haar verblijf daar toejuichen houdt goedkeuring in van een verkeerd georganiseerde hulpverlening.

Daar moet je haar niet op afrekenen maar de RB die zich daar voor leent en de politie die exclusieve politietaken afschuift naar kinderen.

Henk


AntiHeld

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
    • De enige echte Reddingsbrigade
Reactie #19 Gepost op: 11 juli 2007, 12:08:40
Daar gaan we weer,

weer zo'n zinloze discussie.. En jullie weten dat ik deze altijd erg leuk vind...!!!

Allereerst wil ik aangeven dat Peter inderdaad zeer denigrerend op mij over komt, misschien is dit niet zijn intentie geweest echter wel mijn interpretatie van zijn verhaal. Volgens mij kan dat "meisje" er op dat moment weinig aan doen, zij krijgt van hoger hand de opdracht er niemand door te laten en gaat dit dus naar eer en geweten, lijkt mij, uit voeren! Hulde aan dit Meisje!!!!

En dan of het de taak van de reddingsbrigade is om dit af te zetten, iedereen die zegt dat dit geen taak is snapt niet wat hulpverlening inhoud! Kom op zeg, iedereen in de hulpverlening weet dat je een veilige werkplek om je heen moet maken, en als dit betekent de pier afzetten dan wordt de pier afgezet!

Ik begin me steeds meer af te vragen wat voor soort hulpverleners er op dit forum zitten, ik krijg steeds meer het beeld dat hier hulpverleners zitten dit het leuk vinden om op andere goedwillende hulpverleners af te geven om te laten zien hoe goed hun eigen parate kennis is, of zoals sommige suggereren opvoeding en algemene kennis(Perskaart????--> HENK)

Daar nou toch over beginnend, dat vind ik ook zeer denigrerend om iemand die niet weet wat een perskaart is gelijk te bestempelen! Misschien is dit meisje afgelopen weekend voor het eerst in contact gekomen met zo'n kaart omdat ze nieuw in deze professie is.. Als ik jou de definitie van een OBM vraag, weet jij die dan ook gelijk en zo niet ligt dit aan je opvoeding? Hou toch op, en trouwens niet gelijk allemaal gaan Googlen...;)

Ik ben het helemaal eens met de RR, toevallig heb ik afgelopen weekend ook even gekeken naar dat ek jetski in Zandvoort en inderdaad ze deden een hele hoop dit niet in hun kerntaken staat.. Maar ze waren wel flexibel, en is preventiviteit niet het hoofddoel van een reddingsbrigade..? Dus als de organisatie van zo'n evenement helaas de beveiliging niet op orde kan krijgen, en de strandwachten vinden het leuk om daar te helpen zonder dat de gewonen bewakingstaak er voor onder doet.. Dan ben je eigenlijk daar toch preventief aanwezig, als je er niet bent en er crasht iemand is de kans groot dat diegene verdrinkt of niet op tijd zijn professionele hulp krijgt.. En ik zeg trouwen nu niet dat de reddingsbrigades overal bij elk evenement aanwezig moeten zijn hoor, maar een stukje flexiblilteit is toch leuk meegenomen!

En dan nog iets, het afzeiken van vrijwilligers die in hun burgerkleding lopen met een 'oversized'hesje.. Het is een burger! PUNT
Ik ben al blij dat ze er staat, om misschien wel de volgende keer er voor te zorgen dat jullie vrouw of kind die er ligt rustig geholpen kan worden, en dat ze dan ook nog een hesje aan heeft is voor mij al goed nagedacht van haar! Had ze zich eerst even rustig volgens jullie moeten omkleden?

Dat hesje stond trouwens mooi bij je hoor RR..!

En dan de fotografen, natuurlijk willen deze niet luisteren en alsnog door.. Dat is inderdaad journalistiek! Echter zoals peter aangaf was er via de 'te hard' aanstaande porto te horen dat de politie er niemand bij wilde hebben, waar is het respect van de fotografen! Dus dat hele gezeur over of dat meisje wel of niet de fotografen mocht weigeren is al weg te vegen omdat blijkbaar de mensen konden horen dat de politie dit niet wilde!

En dan gaan ze hier op het forum discussieren dat een agent wel weet dat een afzetting alleen zin heeft als de mensen al van de pier afgehaald waren.. HENK doe toch beter je huiswerk! Een afzetting kan er juist voor zorgen dat je deze mensen er af krijgt omdat je geen extra toeloop meer hebt... En jah dit zegt iemand die er voor opgeleid is!

Ik ben klaar met deze discussie! wat voor mij trouwens geen discussie is want de meeste mensen hier laten door hun argumenten een brevet van onvermogen zien! Er zijn enkele die het wel snappen, RR, Joris enz..

Liefs AntiHeld
RR wat een topweekend alsnog heh???
Verzet houdt je scherp!