Reddingsbrigade en Pers.....

Auteur Topic: Reddingsbrigade en Pers.....  (gelezen 24681 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #30 Gepost op: 11 juli 2007, 19:40:15
Wat als de leider plaats ongeval niet op de hoogte is van de 'rechten' die een PPK de betreffende fotograaf biedt? Dat is dan toch echt het probleem van die "leider" en niet van de fotograaf. Als je een PPK hebt dan ga je er vanuit te maken te krijgen met personen die weten hoe ze hiermee om moeten gaan. Is dat niet het geval, wat in hemelsnaam is dan de meerwaarde van zo'n kaart? De politie heeft nog altijd het meeste te vertellen, zij kunnen je immers -in het ergste geval- in de boeien slaan. Daarom heet het ook een PPK. Als iemand anders je dan wegstuurt zonder enig overleg met een politieagent dan heeft hij of zij (zij in dit geval) het dus absoluut niet begrepen en is het naar mijn bescheiden mening het goed recht van de fotograaf cq cameraman om gewoon door te lopen, anders kun je je wel door iedere boerenl*l laten tegenhouden...

Groeten, Peter.

Hoe het in dit incident is gelopen weet ik niet,ga ik ook niet over oordelen.Maar zodra er brandweer bij betrokken is,gaat het nog steeds in overleg met de OVD-brandweer of er wel of geen pers toegelaten wordt.Hij zal het erg vaak terug schuiven naar de politie,de meeste OVDen hebben opdat moment wl wat anders aan hun hoofd.

Op het moment dat het gaat om een incident met gevaarlijke stoffen beslist de OVD-brandweer wel.Gaat het om zeer gevaarlijke stoffen,is het jammer van die perskaart,maar dan komt er geen pers bij.Pas als het incident gestabiliseert is,mag/kan er pers bij.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 11 juli 2007, 20:39:38
Hoe het in dit incident is gelopen weet ik niet,ga ik ook niet over oordelen.Maar zodra er brandweer bij betrokken is,gaat het nog steeds in overleg met de OVD-brandweer of er wel of geen pers toegelaten wordt.Hij zal het erg vaak terug schuiven naar de politie,de meeste OVDen hebben opdat moment wl wat anders aan hun hoofd.

Op het moment dat het gaat om een incident met gevaarlijke stoffen beslist de OVD-brandweer wel.Gaat het om zeer gevaarlijke stoffen,is het jammer van die perskaart,maar dan komt er geen pers bij.Pas als het incident gestabiliseert is,mag/kan er pers bij.

Dat is een discussie die we al gehad hebben. Het gaat om iemand van de reddingsbrigade die pers tegen (probeert) te houden.

Die bezit noch de kennis, noch de macht om te oordelen ie er wel en niet door mag.

Ik vind het prima Peter dat de pers en de gevaarlijke stoffen gescheiden blijven, dat is ook beter voor de pers.

Ik kan ook niet meer terug vinden wie dat nu was die hier zei dat het wel een goede mix was en aan wie je dat dus nu uit moest leggen.

Een OVD bepaald als hij/zij incidentleider is wie er wel en wie er niet op de pier mag. Maar hij hoeft/kan/mag zelf niet de lange lat ter hand te nemen, daar heb je je mensen toch voor?

Henk


Peterzelf

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 11 juli 2007, 21:36:29
Ik heb dit eens even aangezien, en bemerk dat er aan de ene kant twee kampen zijn.... De ene partijd verdedigt zijn standpunt uit hun eigen Hobby beleving. En de andere partij staat er loodrecht tegen op...

Even wat zaken op een rijtje...

  • Waarom zou ik mijn identiteit kenbaar moeten maken, iedereen heeft hier nicknames
  • Ik ben geen hulpverlener
  • Ik ben geen fotograaf
  • Ik heb een eigen mening
  • Ik vind niet dat ik denigerend bezig ben, dat beeld heeft de dame op mij en andere omstanders gemaakt.
  • Ik was gewoon een dagje met vrouw en kinderen op het strand en toevallig passant en geen beroeps ramptoerist

Ik heb het een en ander eens staan te bekijken en mee te luisteren en kon het niet plaatsen.. Er werd voor de pers doorgang geweigerd terwijl de halve pier bij het ongeval vol stond met vakantiegangers, kinderen, vissers en een fotograaf. Dat kan ik dan niet rijmen hoe zijn die er dan door gekomen, en waarom zijn zij dan ook niet van de pier afgestuurd. Waar was dan de politie om de boel af te zetten.
De cameraman zei zelfs tegen de dame dat hij door de eerste post aan het begin van de pier (door een agent) was doorgelaten, dan stuit hij op een "meisje" wat in mijn ogen zeker haar best deed, maar ongeschikt voor deze taak. Die laat hem niet door. En via de walkie talkie hoorde ik alleen maar een medewerker van de reddingsclub en geen politie naar mijn idee, want alle info via dit apparaat was keurig mee te luisteren. Ik ben vlak bij de fotograaf en cameraman gaan staan en kon dus alles op de voet en woord voor woord volgen... En ik kan me best voorstellen dat de heren het er niet mee eens waren, want er liep daar op de incidentplaats wel een andere fotograaf rond, dan begrijp ik best dat er een gevoel van oneerlijkheid is.

Als de dame zich door mij verkeerd beoordeeld voelt dan vindt ik dat jammer, ik heb alleen mijn bevindingen neergeschreven, en dat deed ik hier, omdat ik dit forum vond en zo heb je volgens mij alle disciplines bij elkaar, ik ben bewust niet bij de redders aangehaakt omdat ik bang was op een eenzijdig verhaal. En wilde dit wat breder trekken omdat ik alles heb gezien daar politie, brandweer, ambulance....

Ik hoop dat ik weer iets duidelijker ben........

Ik wist niet dat het zo leefde en dat ik tegen glazenhuisjes aan trapte....
Ik ben net als iedereen belastingbetaler en vind dat ik er een mening over mag hebben, en of je hem deelt of niet.. so what....


DE STUURMAN

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #33 Gepost op: 11 juli 2007, 21:50:29
Peter,

Als je geen hulpverlener bent ga dan ergens anders lopen zeiken!

groeten uit het 'glazen huis'

DE STUURMAN


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #34 Gepost op: 11 juli 2007, 22:02:04
"Ik was gewoon een dagje met vrouw en kinderen op het strand en toevallig passant en geen beroeps ramptoerist."
"Ik ben vlak bij de fotograaf en cameraman gaan staan en kon dus alles op de voet en woord voor woord volgen... En ik kan me best voorstellen dat de heren het er niet mee eens waren" ???
Om te beginnen kan ik dit al niet met elkaar rijmen.

Duidelijk dat je jouw bevindingen hier neerzet, geen van alle zijn wij er verder bij geweest.
Maar ik vind het ronduit zielig dat als ik lees in de pers dat iemand zwaar gewond is afgevoerd er mensen zijn die met hun perskaart staan te zwaaien om daar foto`s van te maken. En dan nog op de proppen komen met persvrijheid en dat soort geneuzel, het zal je eigen vader zijn die daar ligt.

Lang leve de C2000, hiermee hebben wij contact rechtstreeks met politie en zodra hun te weinig mensen hebben om in eerste instantie iets af te zetten en de reddingsbrigade heeft deze mensen wel doen wij dit in overleg. Een ieder weldenkend mens die een traumaheli, ambulances, brandweer en van alles ziet staan en die wordt door wie dan ook tegen gehouden, ook al lopen daar wel badgasten, wil daar toch NIET heen.

Wettelijk zal alles wel weer niet kloppen, maar hier moet toch echt een verstandig mens beter weten.

Tot slot hebben wij ook dit wel eens aan de hand gehad en er komt op dat moment echt niemand door, ook al staan ze met honderd kaarten van de pers, mc Donald, Albert heijn en weet ik veel te zwaaien.
Wij zijn daar om het slachtoffer te helpen, hulpverleners de mogelijkheid hulp te bieden en naasten op te vangen. 8)


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #35 Gepost op: 11 juli 2007, 22:15:16
Was het wel een PPK en geen titelperskaart? Is dat laatste het geval, dan hebben ze al helemaal geen recht om de afzetting te passeren.  :|
343, never forget.


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #36 Gepost op: 11 juli 2007, 22:19:35
Peter,

Als je geen hulpverlener bent ga dan ergens anders lopen zeiken!

groeten uit het 'glazen huis'

DE STUURMAN

Mag je niet je (negatieve) verhaal kwijt op dit forum?

Waarom niet? (voel je je persoonlijk aangevallen?)

Ik vind het wel vreemd hoor, zo'n reactie...
(ps sorry, ik ben geen hulpverlener, maar wel geinterresseerd...

On topic:

Een lid van de Rb (ReddingsBrigade) krijgt opdracht (neem ik aan) van de politie om niemand meer door te laten tot de plaats incident.
Op dat moment is die persoon herkenbaar als zijnde lid van een Rb, door de kleding die de RB'er draagt.

Dan kan IK me goed voorstellen dat de politie-agenten denken:
"er is iemand die het publiek op afstand houdt, dus kunnen wij ons bemoeien met het ongeval/incident."

Waar door die agenten niet op gerekend is, is dat dat Rb-lid, geen kennis van zaken heeft mbt afzetten/pers en andere relevante zaken mbt de afzetting die door de Rb'er bewaakt moet worden.

Daarom blijven die agenten in feite verantwoordelijk voor hetgene wat dat Rb-lid doet,  en dienen ze die Rb'er ook te ondersteunen met kennis en hulpmiddelen.

In dit geval heeft het Rb-lid via de beschikbare communicatiemiddelen contact gezocht om na te gaan of de pers er bij mocht.
Dat het niet mocht, werd bevestigd door de stem uit de "walky talky"...(portofoon).

Die Rb-er heeft zich precies aan het verwachtingspatroon van de agenten gehouden, (tegenhouden van alle omstanders, zodat het incident vrij blijft van nieuwsgierige ogen...)

Dat de topicstarter het er niet mee eens is, kan ik goed begrijpen, maar, wat had je dan liever gehad?
Dat er een agent had gestaan die gezegt had:  Nee, er mag niemand door lopen, want..(?).. (ondanks de politieperskaart)?

Dan had je dit topic niet gestart volgens mij...

(Ik heb respect voor alle mensen die opkomen voor slachtoffers, of ze nou als hulpverlener aanwezig zijn, of als passant.)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #37 Gepost op: 11 juli 2007, 22:45:45
weetje_hgl,

omdat je geen hulpverlener bent, is het misschien eerst verstandig om de achtergronden van verschillende disciplines te kennen. De kracht van reddingsbrigades is heel divers, mede door hun flexibiliteit. De flexibiliteit om meerdere disciplines te ondersteunen is bijvoorbeeld één deel van die diversiteit. Misschien is het ook voor jou verstandig om niet zomaar wat op dit forum te brallen, maar eerst de informatie in te winnen, om enigszins geloofwaardig over te komen op dit forum, bij de informatie houder => de IJmuider Reddingsbrigade.

By the way, de verkeersbegeleiders van de IJRB mag je dus ook negeren? Aanwijzingen van die personen volg je toch ook op, of rij jij door als zij je een stopteken geven?

En ff terug te komen op een perskaart. Er zijn fotograven die ik er altijd bij laat, bijvoorbeeld de medewerkers van K3. Die hebben de discipline om zich netjes te gedragen en weten wat wel en niet kan. Helaas zijn er ook cameramensen die teveel willen en daarbij de hulpverlening kunnen dwarsbomen. De betreffende cameraman weet precies over wie ik het nu heb en dat kost hem simpelweg een camera en nooit meer goede plaatjes als ik in de buurt ben. Ik vertrouw dus niet op een PPK, maar op goed verstand en duidelijke werkafspraken. Maar over dit topic, pers en fotograven bij incidenten, is al meerdere keren gesproken binnen dit forum en wat mij betreft ook allang afgesloten.

Volgens mij is weetje_HGL net zo'n ramptoerist als Peterzelf. Mensen die bij een eerste hulp klus wachten op de reddingsbrigade, maar verder niks doen. En als de reddingsbrigade dan gearriveerd is, wel commentaar leveren op het vingerverbandje of de mittela of zeggen dat de reddingsbrigade veeeels te laat is. Elke hulpverlener kent ze, de stemmen uit de meute.

RR (Ooo, dat zijn dus de hulpverlenings-geïnterreseerden!)
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #38 Gepost op: 11 juli 2007, 22:53:21
Zou het zelf iets voorzichteger brengen maar mijn mening komt hier wel mee overeen. Verder kan er een agent aan het begin van een pier staan en mogelijk zijn werk niet goed uitvoeren. Verder zou ik het niet een vraag over de bak willen horen of iemand door een afzetting heen mag omdat wij als brigade hulp aan het verlenen zijn en dat geouwehoer niet willen horen als we aan het werk zijn. De lijnen die genoemd worden dat de politie omstanders en pers op afstand houdt kloppen redelijk maar het probleem is dat ze niet altijd gelijk ter plaatse kunnen zijn en niet altijd hiervoor de prioriteit kunnen leggen. Als er een incident op het strand plaats vind dan is er bepekte politie cappaciteit en deze kan vaak ook nodig z\ijn om andere hulpverleners ter plaatse te kunnen krijgen.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #39 Gepost op: 11 juli 2007, 23:16:17
Zijn er trouwens ook eisen verbonden aan "de verkeersbegeleiders van de IJRB" zijn of kan iedereen zo'n hesje aan trekken, ongeacht opleiding en leeftijd?

Henk