Reddingsbrigade en Pers.....

Auteur Topic: Reddingsbrigade en Pers.....  (gelezen 24677 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #40 Gepost op: 11 juli 2007, 23:51:32
Zijn er trouwens ook eisen verbonden aan "de verkeersbegeleiders van de IJRB" zijn of kan iedereen zo'n hesje aan trekken, ongeacht opleiding en leeftijd?

Henk
Volgens mij gaat het daar hier niet over?  ???
343, never forget.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #41 Gepost op: 12 juli 2007, 00:05:26
Zijn er trouwens ook eisen verbonden aan "de verkeersbegeleiders van de IJRB" zijn of kan iedereen zo'n hesje aan trekken, ongeacht opleiding en leeftijd?

Henk
1 simpel antwoord: de verkeersregelaars van de IJRB zijn officiele opgeleide door politie gecertificeerde verkeersregelaars.

Zo nu back to topic...

Op en rond het strand wordt multidisciplinair samengewerkt. Zo kan het dus bij ons gebeuren dat tijdens een ongeval een RB lid de 4x4 politie jeep bestuurd, terwijl de dienstdoende agent een ambulance naar een andere oprit verplaatst en de twee plegen met RB chauffeur op weg naar een incident zijn. Zo ook bij de afzettingen. Belangrijkste is dat voor de hulpverleners en SO een veilige werkplek gecreeerd wordt. Wie dat doen maakt mij geen donder uit. Bij voorkeur door Oom agent, maar als er rond het ongeval dringende taken voor Politie zijn dan heb ik liever dat ze die aanpakken en zorgen wij voor de afzetting.

Wat betreft pers....1 het SO, 2 eventuele andere betrokkenen, 3 veiligheid hulpverleners 4 vrije werkplek 5 omstanders op afstand houden 6 afwikkeling zaken........7 eventueel pers. Dat is het prioriteiten lijstje, wat voor kaart je ook hebt bij klachten bel de Politie die zal ons (in mijn gemeente) ten alle tijde voor 100% afdekken bij de beslissing die wij (al dan niet in overleg met politie) hebben genomen.
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #42 Gepost op: 12 juli 2007, 00:29:18
Volgens mij gaat het daar hier niet over?  ???

jawel want dat wordt als argument gebruikt:

weetje_hgl,

By the way, de verkeersbegeleiders van de IJRB mag je dus ook negeren? Aanwijzingen van die personen volg je toch ook op, of rij jij door als zij je een stopteken geven?

RR (Ooo, dat zijn dus de hulpverlenings-geïnterreseerden!)

Je volgt de aanwijzingen van een meisje van de RB niet op dus zul je dan ook wel maling hebben aan de verkeersregelaars van de IJRB..

En volgens mij (en het antwoord op mjn vraag sterkt mij daarin) zijn dat twee heel verschillende dingen.

Henk


DE STUURMAN

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #43 Gepost op: 12 juli 2007, 08:05:06

Mag je niet je (negatieve) verhaal kwijt op dit forum?

Waarom niet? (voel je je persoonlijk aangevallen?)

Ik vind het wel vreemd hoor, zo'n reactie...
(ps sorry, ik ben geen hulpverlener, maar wel geinterresseerd...



Beste Weetje,

Zal je mijn reactie proberen uit te leggen,

Als postcommadant van een kleine kust RB ben ik erg blij met de weinige jeugd die zich nog VRIJWILLIG in wil zetten voor de veiligheid van badgasten! Als ik dan lees dat een jeugdlid van een naburige brigade tot de grond toe word afgebrand door iemand die niet weet waar over hij het heeft kan ik daar enigzins pissig om worden.

Gote kans dat dit meisje ook dit forum volgt en er nu aan gaat tweifeklen of ze wel op haar plek zit bij de RB, stel dat ze weg loopt, dan is er weer een schaarse vrijwilleger minder die wellicht in de toekomst jou leven of dat van een familie lid kan redden.

Het klinkt wellicht ouderwets, maar de jeugd is de toekomst!

mvg

DE STUURMAN


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #44 Gepost op: 12 juli 2007, 08:55:14

Beste Weetje,

Zal je mijn reactie proberen uit te leggen,

Als postcommadant van een kleine kust RB ben ik erg blij met de weinige jeugd die zich nog VRIJWILLIG in wil zetten voor de veiligheid van badgasten! Als ik dan lees dat een jeugdlid van een naburige brigade tot de grond toe word afgebrand door iemand die niet weet waar over hij het heeft kan ik daar enigzins pissig om worden.

Gote kans dat dit meisje ook dit forum volgt en er nu aan gaat tweifeklen of ze wel op haar plek zit bij de RB, stel dat ze weg loopt, dan is er weer een schaarse vrijwilleger minder die wellicht in de toekomst jou leven of dat van een familie lid kan redden.

Het klinkt wellicht ouderwets, maar de jeugd is de toekomst!

mvg

DE STUURMAN

En dan zet je die jeugd niet voor een onmogelijke, oneigenlijke taak die haar competentie ver te boven gaat, maar ben je er zuinig op. En als iemand wijst op een vermeende misstand dan doe je die posting niet bij voorbaat af als onzin, zonder er even kritisch naar te kijken onder het motto de RB deed het, dan kan het dus nooit verkeerd geweest zijn.

Don`t shoot the messenger! Kijk naar de oorsprong van het verhaal. Denk je dat Peter de enige is die dit zag? Hij is wel de enige die zijn hoofd hier in het wespenest steekt, waar men zijn posting afbrandt als zijnde "gebral", hij kan nooit wat zinnigs te vertellen hebben want hij is niet van een reddingsbrigade.

Ik sta open voor de mening van het publiek. Als je niet wil kijken wat er verbeterd kan worden, verbetert er nooit wat.

Flexibel ja, misbruik nee. Ordehandhaving exclusief voor de politie. (en bergen voor de bergers, slepen voor de slepers, pech voor de waterwacht, blussen voor de brandweer, beveiliging voor de beveiligingsbedrijven). En redden is een taak van iedereen.

Henk


Mario H.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • Communicatie is de sleutel tot contact.
Reactie #45 Gepost op: 12 juli 2007, 11:01:28
Ik werd er op geattendeerd dat er rond mijn persoon en die van een niet nader te noemen cameraman nogal wat stof heeft doen opwaaien.

Ik heb als de bewuste fotograaf dit eens mee zitten lezen.. Ik moet eerlijk zeggen, wat laten sommige mensen zich kennen zeg...
Roepen maar wat ongefundeerde zaken. En denken dat zij dus de regels zelf gemaakt hebbben...

Ik was verbaast dat een omstander (in dit geval "peterzelf") de pen ter hand heeft genomen. Ik heb gillend hard zitten denken wie het was, er stonden op dat moment een hoop mensen bij het hek..... ik denk wel een gezin of 10 maar dat terzijde....

Ik lach me helemaal gek wat dit voor discussie heeft losgeweekt..
Het gaat om iets heel erg kleins en er wordt een opgeblazen ballon van gemaakt.....

Ik kan nu mijn hele verhaal er op gaan zetten, dan ben ik bang dat de gemoederen helemaal hoog oplopen...
Toch wil ik even wat kernpunten neerleggen.....

* Waarom wordt een andere fotograaf wel toegelaten, waarvan de foto's zelfs op de website van de reddingsbrigadesite staan. Ik hoorde via de portofoon dat de politie had beslist totaal geen pers toelaten.
* Waarom werden de omstanders op de ongevals locatie niet weggestuurd door de politie zoals "peterzelf" ook al aangaf stond er van alles. zie de volgende foto (er was zelfs een tribune ingericht voor de jeugd)



* Als er door mij geen respect voor het slachtoffer opgebracht zou zijn, dan was ik langs de dame van de brigade gelopen en had mijn plaats op de incident locatie verworven, naast die andere fotograaf die er wel mocht zijn.. (hoe zit het dan met respect voor het slachtoffer door de personen op de bovenstaande foto....)

* Ik weet drommels goed hoe Hulpverlening in elkaar zit. De mensen die mij kennen weten dat ik 3 banen heb en daarbij 24uur per dag/7 dagen per weekl met hulpverlening te maken heb.

* En erg jammer dat een persoon van de reddingsbrigade die mij later in de jachthaven aansprak niet eens de moeite nam om uit de auto te stappen en zijn verhaal deed. Wel om mijn gegevens vroeg, ik heb zelfs mijn telefoonnummer gegeven. Toen hij een vreemde houding aannam en mijn gegevens terug vroeg reed hij hard weg. En tot op de dag van vandaag heeft hij mij nog niet gebeld.......  (hoeft ook niet meer hoor)

* Ik zeg ook zeker niet dat het meisje ongeschikt is, maar wil wel een paar tips aan haar kwijt...  Zoals "Peterzelf" ook aangeeft zet je portofoon flink wat zachter zodat de omstanders niet mee kunnen luisteren, of vraag aan je leidinggevende een oortelefoontje...
Doe de volgende keer gewoon het hek op slot en ga zelf achter het hek staan op ruime afstand, dit voorkomt een hoop discussie en als er een auto of wat dan ook doorheen moet kun je gewoon het hek weer open doen. (maak gebruik van de middelen die je hebt.)
En ga zeker niet als een medewerker van voorlichting staan te vertellen aan omstanders wat er is gebeurt. Dat vindt ik wel een minpuntje van deze dame, dat zij in geuren en kleuren aan de jeugd vertelde wat er was gebeurt.

* Mijn werk als fotograaf staat altijd zeer hoog aangeschreven, ik was dan ook zeer verbaasd dat ik van de medewerker reddingsbrigade in de auto hoorde dat ik de dame geintimideerd zou hebben. Niets is minder waar, dat is totaal niet waar. Ik heb haar wel gevraagd waarom de andere personen dan wel op de pier mochten en die andere fotograaf. Maar daar kon ze geen zinnig antwoord op geven..... Ik heb ook gevraagd naar haar naam of die van haar leidinggevende (zelfs een agent dient deze te geven of zijn dienstnummer)

* En een tip voor de brigademedewerker in de auto, stap de volgende keer uit en doe je verhaal, nu was het net of je een bestelling bij de mc-drive aan het opgeven was. Komt niet echt professioneel over. En mij bellen hoeft niet meer hoor. Je hebt je verhaal al gedaan en bent weggereden.... Jammer dat ik nu wel een verkeerde indruk van de reddingsbrigade ijmuiden heb gekregen...

En meer wil ik er eigenlijk niet over kwijt.......

Dit zal wel weer wat stof doen opwaaien, maar goed ik ben er klaar mee, voor mij is het sluiten en uuuuuuuuiiiiiiiiiit.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #46 Gepost op: 12 juli 2007, 21:10:01
Kijk meneer de fotograaf,

ik ga uw stukje proza niet analyseren en een weerwoord neerleggen. Maar het toont dus wel, dat U bar weinig weet van vrijwilligers, vrijwilligers werk, hulpverleners en hulpverlening. Misschien moet U eens in 1 baan voldoening vinden en die beter uitdiepen, want als uw werk zo hoog staat aangeschreven, zou je er een beste boterham in kunnen verdienen.

Het verbaast me steeds meer hoeveel mensen alles weten van hulpverlening. En leuker nog, men zegt dat men drommels goed weet hoe het werkt. Raar dan dat er personen van een reddingsbrigade vrijgemaakt moeten worden van de hulpverlening, om niet-geëigende reddingsbrigade-taken te moeten uitvoeren, omdat die personen die het allemaal zo goed weten uit de buurt te houden, omdat zij de hulpverlening bemoeilijken. En dan nog zeggen dat het allemaal niet aan hun ligt.

Henk,

iedereen op dit forum weet dat er in Nederland maar 1 echt goed werkende waterhulpdienst is, geheel conform alle richtlijnen, etc etc. Maar dat redden voor een ieder is weggelegd en orde handhaving voor de Politie is ietwat kort door de bocht. Want ga me nu niet vertellen dat als de camera met bijbehorende tas met lenzen van je buurman uit de auto wordt gejat door een groepje (vul maar wat in, bijvoorbeeld oude vandagen met rolators) jij eerst 0900-8844 gaat bellen, om daarna deze delinquenten te achtervolgen en te kijken wat er nog te redden is van de camera met bijbehorende tas met lenzen van de buurman en daarna deze delinquenten aan te wijzen bij de wetshandhavers.
Ik zou dat stukje bellen uitbesteden en hopelijk voor de rollator-gang zijn de wetshandhavers er snel, want is er voor deze delinquenten anders weinig te redden.

RR (wat was het nummer ook alweer??? >:D)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #47 Gepost op: 12 juli 2007, 21:16:42
Feit blijft dat ook ik me stoor aan het wegzettten van de reddingsbrigades als een stel amateurtjes, dat houdt maar niet op. Ook politie, brandweer en ambulancemensen zijn niet altijd even professioneel, maar dat trekt nauwelijks de aandacht.

Verder vraag ik me af hoe het zit met een echte perskaart, ik denk dat die verregaande mogelijkheden geeft tot toegang en of het dan een 'brigademeisje' is of een stoere OVD brandweer, dat maakt dan weinig uit, alleen de politie kan dan met reden weigeren. Wie weet hoe het precies zit?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #48 Gepost op: 12 juli 2007, 22:17:06
Om veiligheid kan je mensne weg sturen, echter niet om een rustig werk gebied. Zelf zou ik de pers in gesprek op afstand houden zodat ik of mijn collega's ons werk goed kunnen uitvoeren. Hiernaar heeft mijn leidinggevende (of waarneer ik de hoogste leidinggevende ben wel tijd om de pers te woord te staan en eventueel ruinmte om foto's te maken. Zelf ben ik er geen voorstander van om slachtoffers op de foto te zetten deze geven weinig meerwaarde aan de foto. Kan me verschillende foto's in kranten voor de geest halen waar hier met minder respecxt voor mijn gevoel mee om wordt gegaan. Zelf ben ik van mening dat we samen met de aanwezige pers tot een goede oplossing moeten kunnen komen, bij voorkeur een goede eenduidige verklaring naar de pers. Dat een locatie niet goed wordt afgezet kan ik me voorstellen omdat niet de eerste prioriteit heeft voor de hulpverleners.

Zelf zou ik tijden het landen van de heli de peir hebben ontruimd om zo een veilige landingplek te maken. drie man bij het het begin van de peir en niemand behalve de hulpverleners erop. Maar dat is m,ijn mening.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #49 Gepost op: 12 juli 2007, 22:38:39
9910001,

waarom houden een aantal fotograven zich netjes aan de spelregels en anderen niet. Ik heb ondertussen met vele fotograven samengewerkt. Heb zelfs fotograven een paar blauwe ogen bespaart. Maar daarnaast ook, per ongeluk, diverse camera's zien sneuvelen. Waarom heeft de ene fotograaf wel de ethiek begrepen en de andere niet. Hoe moet je dan met onwillenden afspraken maken?

Als ik dan mag refereren aan het jetski ongeval van zondag jl. Ik ben op het hele internet slechts 1 foto tegen gekomen van het hele incident. Terwijl de gehele wereldpersfotograven er bij stonden. Alleen wij konden kiezen voor een werkplekmanagement, waarbij het gehele hulpverleningsgebeuren afgesloten werd door voertuigen. En dus uit het zicht gehouden werd. Had men op de pier een TAS van de Brandweer neergezet in de opening van het hek, had dit hele topic nooit ontstaan. Nee, nu stond er een lid van de reddingsbrigade en konden deze omstanders en fotograven er een slaatje uit slaan. En dat noemt zich tegenwoordig hulpverlenings-geïnterresseerden.

Maar de pers te woord staan moet je niet op het plaats incident doen. Als er een groot incident is komt de burgemeester ook ff kijken, maar belegt hij/ zij ook een persbijeenkomst op de juiste plek. Dat kan voor en reddingsbrigade op een reddingspost zyn.

RR (is de Dikke van Dalen al ingelicht over hulpverlenings-geïnterresseerden?)

PS. Van mij mag er een slotje op Mod.
Elke hulpverlening start met communicatie.