Reddingsbrigade en Pers.....

Auteur Topic: Reddingsbrigade en Pers.....  (gelezen 24679 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #50 Gepost op: 12 juli 2007, 23:19:32
Beste mensen,

Zelf ben ik zeven jaar in bezit geweest van de Landelijke Politieperskaart en bijbehorende rellenkaart. Met als werkterrein Den Haag had ik dat ding keihard nodig om mijn werk te kunnen doen. Als freelancer ben ik bij veel rellen, grootschalige ongelukken en de Bijlmerramp geweest. In de hectiek van die ramp was er geen eenduidige lijn voor toelating van media tot het rampterrein. Van de ene diender kreeg je de lange lat in je nek en van de ander een warm welkom.

Op de website van de NVJ staat het volgende over de kaart:

Bij demonstraties, rellen en calamiteiten als gijzelingen, vliegrampen, overstromingen, branden, ongelukken etc. sluit de politie en/of het bevoegd gezag straten en/of terreinen af voor het publiek.
Om hun werk te kunnen doen laat de politie - in principe - vertegenwoordigers van media op vertoon van de politieperskaart alswel de rellenkaart toe binnen het/de afgezette gebied(en).


De woordjes 'in principe' zeggen eigenlijk alles. Je kan zo hard schreeuwen als je wilt als journalist, maar een afzetting is een afzetting en het is inderdaad de politie die bepaalt of de kaart wel of niet het recht geeft binnen de afzetting te komen. De politie baseert zich daarbij overigens wel 1 op 1 op wat de feitelijke hulpdiensten adviseren/vragen. Dat kan dus ook een reddingsbrigade zijn. De eisen om in aanmerking te komen zijn streng en de laatste jaren verder aangescherpt. Het is overigens de enige officlele door de overheid erkende perskaart met een sterke betrokkenheid van de ministeries van justitie en binnenlandse zaken.

We komen als RedNed binnenkort met een protocol voor operationele (pers)voorlichting met daarin tips en richtlijnen. Het moet kader maar ook strandwachten houvast bieden bij het omgaan met de pers. We zullen daar ook op deze situatie ingaan. Het staat brigades uiteraard vrij of ze daar wel of geen gebruik van maken.

Journalisten zijn geen vreselijke mensen....kijk naar mij!

Luc


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #51 Gepost op: 12 juli 2007, 23:30:17
Feit blijft dat ook ik me stoor aan het wegzettten van de reddingsbrigades als een stel amateurtjes, dat houdt maar niet op. Ook politie, brandweer en ambulancemensen zijn niet altijd even professioneel, maar dat trekt nauwelijks de aandacht.


Nee, de mensen van de RB zijn over het algemeen wel-opgeleide vrijwilligers. Waar hoge eisen aan gesteld worden, ondanks dat het vrijwilligers zijn. En geen groep zet zich zo breed in en loopt zich dus zo in de kijkerd.

Waar je echter voor moet waken dat het gezonde enhousiastme overslaat in een te gretig alles maar doen van wat je maar even denkt dat er van je verwacht zou kunnen worden.

Het is vreemd dat in een zich professioneel noemende organisatie ieder geluid van kritiek eerst wordt afgedaan met "je hebt er geen verstand van en je snapt het dus niet" en als blijkt dat er wel degelijk grond voor kritiek is beschuldigend met de vinger gewezen wordt dat daarmee alle vrijwilligers van de RB onrecht wordt gedaan.

Kritiek moet kunnen, ik vind het verdacht dat daar zo overdreven op gereageerd wordt.

En als hier dan gauw een slotje op moet dan laat je je helemaal kennen.

En op de opmerking dat in een krant geen foto's van ongevallen horen en de RB wel bepaald (hé! weer een taak erbij, wat zijn we toch belangrijk!! O0) wat er wel of niet in de krant kan en hoe een echte nieuwsfoto er uit dient te zien reageer ik niet meer. Daar gaat het hier niet om, daar hebben we het al over gehad en de NVF-NVJ is daar druk mee bezig.

Henk


Peterzelf

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 13 juli 2007, 01:17:53
Wat mijn bericht allemaal niet teweeg heeft gebracht.....
Als ik het zo lees dan voelen de "redders" zich wel aardig in de kuif gepikt.....

Ik heb op een ding nog niets gezien, waarom was de fotograaf van leeuwen (zie foto's op reddingsbrigade site) wel op de plaats incident, ondanks dat er door de medewerker van de reddingsclub via de walkie talkie werd gemeld dat er totaal geen pers toegelaten mocht worden...  (was dit dan toch een interne beslissing ????)

Was dit een gevalletje vriendjespolitiek..... Of pure discriminatie...  had de heer van leeuwen een blank fototoestel, en de geweigerde heren werkten met andere apparatuur... Want waar ligt dan de grens....  waarom hij wel en de andere twee niet..... En waarom werden die andere omstanders niet weggestuurd... ???

Sommige personen laten zich wel erg kennen.......

Ik vind dit nog leuker hier dan op de pier zelf.....

En waar ik helemaal niemand over hoor hoe is het met het slachtoffer vergaan.... (over respect gesproken)

Hahahahaha wat een lachertje dit zeg... Ik ga vaker naar ijmuiden zo maak je nog eens wat mee......


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #53 Gepost op: 13 juli 2007, 08:47:04
Als je even terug leest zie je dat het de gewoonte (taak?) is dat de reddingsbrigade selecteert wat een goede en wat minder goede journalist is. De goede mogen door naar het incident, de minder goede achter de het afzetwagenpark. (auto's zijn beter dan meisjes.)

Mario is kennelijk een minder goede fotograaf.

En hij levert misschien geen gratis plaatjes voor de site...

Hier zie je maar weer dat je in het algemeen beter kunt antwoorden op kritiek:

"Als dat zo gegaan is als U zegt verdient het niet de schoonheidsprijs. We moeten wellicht eens kijken of we dat de volgende keer niet op een andere manier moeten doen."

Hoe meer je na het maken van een vermeende fout in de (zwakke?) verdediging schiet, des te meer aandacht krijgt het gebeurde.

Na iedere positieve uiting vanuit het ene kamp, komt weer een negatief statement vanuit het andere en tot elkaar komen doe je oplaast niet meer.

Ik wordt bijna blij dat hier (aan de Randmeren) voldoende (betaalde, goed opleide, aan regels gebonden, ter verantwoording te roepen) politie is  ;)

Henk


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #54 Gepost op: 13 juli 2007, 08:51:49
Was dit een gevalletje vriendjespolitiek..... Of pure discriminatie...  had de heer van leeuwen een blank fototoestel, en de geweigerde heren werkten met andere apparatuur... Want waar ligt dan de grens....  waarom hij wel en de andere twee niet..... En waarom werden die andere omstanders niet weggestuurd... ???
Nog geen ervaring met (veel) incidenten zeker? Dat wat jij noemt is nou eenmaal overal zo! Er staan bij elke brand of elk ongeluk mensen achter het lint, en omstanders ervóór. Ik heb ook wel eens gehad dat ik met m'n titelperskaart gewoon achter de afzetting kwam, terwijl iemand met een PPK er niet door mocht. Een beetje krom, maarja de evenaar is ook niet recht. ;)
343, never forget.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #55 Gepost op: 13 juli 2007, 10:07:19


Ik vind dit nog leuker hier dan op de pier zelf.....

Hahahahaha wat een lachertje dit zeg... Ik ga vaker naar ijmuiden zo maak je nog eens wat mee......


En bedankt voor je eerlijke en oprechte mening O0
Hoezo je zelf laten kennen >:D
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #56 Gepost op: 13 juli 2007, 12:20:56
Aan allen,

ik had dit topic niet eerder opgemerkt want anders had ik wel eerder
gereageerd. Ondertussen is er al zoveel zin en onzin geschreven dat ik niet
meer op alles kan reageren. Toch zal ik bij deze een poging doen.

Om te beginnen vind ik het zeer tendentieus dat iemand lid wordt van een
forum om even lekker uit te halen richting hulpverleners. Daarnaast wordt
een sterk eenzijdig verhaal neer gezet waarbij vrij denigrerend over het
lid van de IJRB wordt gesproken.

Ik was de fotograaf die wel op de pier stond. Gewoon een kwestie van mazzel
omdat ik eerder was. Dat heeft niets te maken met het feit dat ik
'bevriend' ben met de IJRB. Bij de plaats incident heb ik m'n
titelperskaart aan de politie laten zien en kom vervolgens m'n werk doen
buiten de z.g. 10 meter lijn (2 man de de KMar gaven dat met hun brede
ruggen duidelijk aan ;)).
Zoals wel vaker voorkomt kan vroeg of laat komen een heel verschil
uitmaken. Ik heb ook wel eens pech gehad (tankstation Vijfhuizen), nu had
ik mazzel.

Verder stoort het mij mateloos dat hier gesproken wordt over een 'meisje'.
Ergens wordt zelfs een leeftijd van 14 jaar genoemd. Ook zou ze geen
RB-kleding aan hebben. Dat is beiden niet het geval. Het ging om een
keurige jongedame van begin 20 in RB-kleding en daarover heen een hesje.
Daarnaast stond de IJRB daar omdat de politie geen mensen meer had c.q.
ergens anders nodig had.

Dat dit meer een taak van de politie is lijkt mij duidelijk. Aan de andere
kant is het ook de IJRB die de pier afsluit bij stormweer. Ook dat gaat
niet altijd goed en een enkele keer moet daar ook politie aan te pas komen.

Of de pers door mocht heeft ze netjes gevraagd aan haar collega op de PI.
Deze zei nee. Ik hoorde dat en heb gevraagd of hij dat bij de politie wilde
verifieren. Dat heeft hij gedaan en het bleef nee.

De jongedame mag dan misschien burger zijn maar ze staat daar wel als
hulpverlener en in opdracht van de politie. Een gecertificeerd verkeersregelaar
en/of  klaarover is ook een burger maar het lijkt mij wel handig als iedereen zich
aan zijn/haar aanwijzingen houd. De wettelijke basis doet er dan niet zo veel toe.

De pier is geen openbaar gebied. Officieel is het verboden om op de pier te
komen (art 471). Maar in de praktijk is de pier vrij toegankelijk. Daar
vanuit gaande en afgaande op jurispredentie uit het verleden had de politie
de pers niet bij het bewuste hek tegen mogen (laten) houden. Immers, tussen
het hek en de PI zat een paar honderd meter. Wel kan de politie verlangen
dat we buiten het hulpverleningsgebied blijven. Zie ook de reactie van Luc
Dietz.

Meestal kan ik in Kennemerland normaal mijn werk doen maar soms ontstaan er
dit soort situaties. Ik vraag me ook sterk af of de politie daadwerkelijk
kennis heeft van persvrijheid e.d. Dit zeg ik mede omdat een collega van
mij dit een keer vroeg aan een politieagent en deze toen aangaf er
eigenlijk niets van te weten. In het bovenstaande geval weet ik ook niet
wie de beslissing heeft genomen. Dit dichtsbijzijnde agent of de
leidinggevende. Ik heb de indruk dat we te vaak afhankelijk zijn de
toevallige agent ter plaatse. En dat is jammer. Een eenduidig beleid met
respect van/voor beide partijen is altijd beter.

Wat mij wel verbaasd is dat de jongedame alleen stond bij het hek. M.i.
hadden ze daar met minimaal 2 mensen moeten staan en mogelijk met een wagen
er bij. Het lijkt wat meer toneelspel maar het geeft de zaak wel meer
'body'.

Twee dagen na het begin van dit topic schrijft Peterzelf:

Wat mijn bericht allemaal niet teweeg heeft gebracht.....
Als ik het zo lees dan voelen de "redders" zich wel aardig in de kuif gepikt.....
...
Ik vind dit nog leuker hier dan op de pier zelf.....
...
Hahahahaha wat een lachertje dit zeg...
Ik ga vaker naar ijmuiden zo maak je nog eens wat mee......

Wie zich zo nadrukkelijk manifesteert zou het lef moeten hebben om zich
kenbaar te maken i.p.v. zich achter een nickname te verschuilen. Bovendien,
waarom pas de 10e met dit verhaal komen als heet op de 8e gebeurd is? En
waarom gaan kijken als je een dagje uit bent met vrouw en kinders?


P.S.: Nog even een reactie op de opmerking van Peterzelf waarom hij
helemaal niemand hoort over hoe het met het slachtoffer is vergaan: Het
42-jarige slachtoffer heeft een ernstige hoofdwond. Hoe het verder met hem
gaat is niet bekend want dat is prive (over respect gesproken).

met vriendelijke groeten,
Ko van Leeuwen


Mario H.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • Communicatie is de sleutel tot contact.
Reactie #57 Gepost op: 13 juli 2007, 13:11:22
Om ook nog even richting Resque Ranger te ventileren, ik weet donders goed wat vrijwilliger betekend, ben zelf al flink wat jaren actief brandweervrijwilliger, vrijwilliger bij een lokale omroep, vrijwilliger bij een voetbalvereniging. Heb zitting in diverse besturen en commissies waar ik naast mijn 3 banen ook veel tijd en energie in steek. Dus ik weet donders goed waar ik het over heb. Over denigerend gesproken.. Maar goed dat terzijde...

Ik denk dat nu door iedereen alles gezegd en geschreven is... En laten we maar met het verhaal van KO afsluiten....

Om onnodige discussies te stoppen. Ik denk dat alle disciplines hun zegje hebben gedaan (zoals gewoonlijk de politie niet) maar ach dat is algemeen bekend..) op mijn foto's die ik niet heb gepubliceerd is duidelijk te zien dat politie agenten tijdens het incident druk zijn met het praten, met de daar aanwezige omstanders.. Dus hadden ook wel een politiemens bij het bewuste hek kunnen neerzetten. Dit nog even ter aanvulling.

En ik wil hiermee afsluiten.
Jammer dat het zo is gelopen. En erg jammer dat de brigade wel contact opneemt met de redactie van het nieuwsmedium waarop mijn foto is geplaatst en niet met mijzelf... (ik heb notabene mijn nummer gegeven weliswaar via de mc-drive manier...)
Ik heb inmiddels wel een ander inzicht gekregen m.b.t. vrijwilligers langs het strand zo de reactie hier lezende......
Er is geen een organisatie hetzelfde dat blijkt...

Als er mensen zijn die toch nog contact hier over willen hebben, bel me maar, doe het dan wel op een beetje schappelijke tijden en niet s'nachts zoals de afgelopen dagen, en dan ook nog niets zeggen....(met een klein beetje moeite is mijn nummer zo bekend) of stuur een PB...


Bart S

  • Gast
Reactie #58 Gepost op: 13 juli 2007, 13:44:44
(...) Ik wist niet dat het zo leefde en dat ik tegen glazenhuisjes aan trapte.... (...)

Is het ooit in je opgekomen dat de manier waarop je je verhaal doet misschien niet helemaal de juiste is? Juist daarom reageren mensen zo geprikkeld.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #59 Gepost op: 13 juli 2007, 17:45:29