Filmen openbare weg

Auteur Topic: Filmen openbare weg  (gelezen 14207 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #20 Gepost op: 13 juli 2007, 23:05:18
Dus komt het aan op het fatsoen van de verslaggever die -in zijn geval uiteraard- het randje opzoekt. Daar zie ik het nut niet zo van in. Wat voegt het nou werkelijk toe? Niets volgens mij, alleen maar een hoge bloeddruk die ook weer tot onnodige discussies leiden, zoals hier. Leuk.  :|

Ik proef hier geen ernstig fatsoensgebrek hoor, verslaggever blijft rustig, vraagt ook normaal waarom hij niet mag filmen, maar krijgt van geen enkele agent een antwoord waar hij iets mee kan. Argumenten als "dat vinden wij niet prettig", vind ik geen argumenten.

Uiteraard had de verslaggever MI gewoon moeten stoppen toen de agente dat vroeg, maar dat neemt niet weg dat ik de agenten hier wel raar te werk vind gaan.

Over dat vorderen, ik dacht dat dat als volgt werkte: "Ik vorder u nu om te stoppen met filmen".

Maar zo ging het niet. Meneer vraagt: waarom mag ik niet filmen? "Omdat ik u een vordering geef". Volgens mij is dat nog geen goede vordering? Misschien dat iemand die er verstand van heeft dit even kan uitleggen.


Peterzelf

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 13 juli 2007, 23:27:23
Hahah typisch Rutger dit! Hij heeft ook bij RTV Rijnond gewerkt en daar had hij ook al van dit soort gevalletjes  ^-^. Leuk dat de agenten zich richten op de portret-en auteursrecht, alleen geldt dat niet in dit geval. En daarnaast kan de agent vorderen wat hij wil, maar zolang er geen afzetting is gemaakt sta je inderdaad op de vrije openbare weg en mag je nagenoeg alles filmen wat je wilt, zolang je de agenten maar niet hinderd in hun werkzaamheden ;)

Het leuke is namelijk dat Rutger niets filmt, hij staat alleen maar met een microfoon voor zijn neus, en converseert met jan en alleman..... De man met camera kan keurig op afstand gaan staan en rutger kan keurig rondlopen met de microfoon in zijn jaszak en in het wilde weg vragen stellen... Er is geen formele afzetting en dus ook een vrij gebied.. Zogauw hij met de microfoon bij mensen onder de neus gaat drukken wordt het verhaal al iets anders...
Erg leuk gevalletje dit....


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #22 Gepost op: 13 juli 2007, 23:31:26
Dat zelfde geval viel mij ook op in het telefoon gesprek van de politie naar de redactie van geenstijl, men zegt dat Rutger opnames heeft gemaakt van politie maar Rutger was niet degene die filmde ;)


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #23 Gepost op: 14 juli 2007, 10:25:36
Ik proef hier geen ernstig fatsoensgebrek hoor, verslaggever blijft rustig, vraagt ook normaal waarom hij niet mag filmen, maar krijgt van geen enkele agent een antwoord waar hij iets mee kan. Argumenten als "dat vinden wij niet prettig", vind ik geen argumenten.

Uiteraard had de verslaggever MI gewoon moeten stoppen toen de agente dat vroeg, maar dat neemt niet weg dat ik de agenten hier wel raar te werk vind gaan.

Over dat vorderen, ik dacht dat dat als volgt werkte: "Ik vorder u nu om te stoppen met filmen".

Maar zo ging het niet. Meneer vraagt: waarom mag ik niet filmen? "Omdat ik u een vordering geef". Volgens mij is dat nog geen goede vordering? Misschien dat iemand die er verstand van heeft dit even kan uitleggen.

De woordkeuze van de aspirant was misschien niet zo goed, maar de bedoeling is duidelijk.
Op dat moment is er een onderzoek gaande en men loopt daar heel dicht bij de plaats delict.
Ook al is er geen afzetting: als de politie vind dat je in de weg loopt hebben zij de bevoegdheid om je te verwijderen, laat dat duidelijk zijn. ( volgens art. 184Wetboek van Strafrecht, het niet voldoen aan bevel of vordering )
De agenten worden op dat moment gehinderd in hun werkzaamheden en dus hebben ze het volste recht om de cameraman en Rutger te verwijderen. Dat vorderen moet zoveel mogelijk gebeuren met het woord vorderen zelf, echter op andere manieren die overduidelijk zijn is het ook toegestaan. Het maakt niet uit waar de agent voor vordert: een vordering is gewoon een vordering en daar heeft men direct bij de eerste keer aan te voldoen.

Ik ga verder niet in op de discussies of men nu wel of niet gehinderd word en of het wel of niet mag.
Vordering is voldoende om verwijderd te worden, de politie bepaalt wanneer men vind dat er in de weg gelopen wordt. ;)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #24 Gepost op: 14 juli 2007, 11:50:37
Als ik met een collega of kennis sta te praten en er komt iemand met een microfoon
bovenop staan vind ik dat ook niet prettig. In dit geval is er sprake van het afhandelen
van een aanrijding en dus een formele handeling van de politie. Jezelf dan even
buiten het gesprek houden is een kwestie van fatsoen.

Verder wordt een lulligheid enorm opgeklopt door beide partijen. Rutger wordt in
eerste instantie niet gevorderd te stoppen maar verzocht wat afstand te houden.
Dat doet hij niet en dan escaleert de zaak.

Je beroepen op de openbaarheid van de weg en dan klagen dat er 8 agenten
zijn is erg dom. Me dit soort acties lok je uit dat er ook voor zo'n lullige aanrijding
meteen een blik agenten wordt opengetrokken. En dan gaat hij zeker weer
klagen dat het een politiestaat is?
Inderdaad geen stijl.


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #25 Gepost op: 14 juli 2007, 12:27:55
Als ik met een collega of kennis sta te praten en er komt iemand met een microfoon
bovenop staan vind ik dat ook niet prettig. In dit geval is er sprake van het afhandelen
van een aanrijding en dus een formele handeling van de politie. Jezelf dan even
buiten het gesprek houden is een kwestie van fatsoen.

Het was dus zo dat Rutger er was VOOR dat de politie er was, en die agenten gaan zig dus bemoeien met het nette gesprek wat Rutger met die mensen aldaar voert.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #26 Gepost op: 14 juli 2007, 12:44:32
Of het nou wettelijk mag of niet mag maakt niets uit. Het werkt in ieder geval weer ten nadele voor een heleboel van ons.  >:(


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #27 Gepost op: 14 juli 2007, 15:02:58
Het was dus zo dat Rutger er was VOOR dat de politie er was, en die agenten gaan zig dus bemoeien met het nette gesprek wat Rutger met die mensen aldaar voert.

Een van zijn gesprekspartners had anders wel zelf de politie gebeld.


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #28 Gepost op: 14 juli 2007, 15:42:56
Hier de reactie achteraf van de persvoorlichter AA http://www.geenstijl.tv/2007/07/rutger_opnieuw_bij_de_pliesie.html

Als ik dit filmpje zo bekijk gaan bij mijn haren overeind staan. Echter kan je het de twee aspiranten in kwestie niet eens al te zeer kwalijk nemen. Zij zitten nog midden in de ontwikkeling van hun loopbaan en zitten nog volop in het leerproces. Door de krappe personele bezetting gebeurt het helaas te vaak dat aspiranten samen naar buiten toe gaan zonder coach.  Het is vanaf hier natuurlijk niet te zien in welk kwartiel deze studenten zitten want een aspirant uit een hoger kwartiel is op een gegeven moment competent voor het afhandelen van verkeersongevallen en kan dan wel tesamen met een andere aspirant zo'n melding afhandelen. Echter neemt dat niet weg dat de coaching op straat steeds meer afneemt.

rutger stond al te filmen een veel logischere reactie zou mogelijk geweest kunnen zijn om in ieder geval eerst van de scooter af te stappen en je even voor te stellen en Rutger verzoeken om even wat afstand te houden zodat je de aanrijding kan opnemen en dat je hem daarna ter woord zal staan. Mocht hij zich dan toch hinderlijk ophouden en je belemmeren in je werkzaamheden dan vorder je hem afstand te houden en voldoet hij hier niet aan mag hij achterin de dienstauto plaats nemen.
Deze twee aspiranten moeten dit alles nog leren echter valt de vrouwelijke hoofdagent in kwestie haar gedrag wel aan te rekenen. Straalt geen profesionaliteit uit hoe haar reactie is.
Het is goed dat geenstijl dit toch even zo onder de aandacht brengt zodat in de toekomst zulke incidenten uit kunnen blijven.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #29 Gepost op: 14 juli 2007, 16:15:02
Hier de reactie achteraf van de persvoorlichter AA http://www.geenstijl.tv/2007/07/rutger_opnieuw_bij_de_pliesie.html

Als ik dit filmpje zo bekijk gaan bij mijn haren overeind staan. Echter kan je het de twee aspiranten in kwestie niet eens al te zeer kwalijk nemen. Zij zitten nog midden in de ontwikkeling van hun loopbaan en zitten nog volop in het leerproces. Door de krappe personele bezetting gebeurt het helaas te vaak dat aspiranten samen naar buiten toe gaan zonder coach.  Het is vanaf hier natuurlijk niet te zien in welk kwartiel deze studenten zitten want een aspirant uit een hoger kwartiel is op een gegeven moment competent voor het afhandelen van verkeersongevallen en kan dan wel tesamen met een andere aspirant zo'n melding afhandelen. Echter neemt dat niet weg dat de coaching op straat steeds meer afneemt.

rutger stond al te filmen een veel logischere reactie zou mogelijk geweest kunnen zijn om in ieder geval eerst van de scooter af te stappen en je even voor te stellen en Rutger verzoeken om even wat afstand te houden zodat je de aanrijding kan opnemen en dat je hem daarna ter woord zal staan. Mocht hij zich dan toch hinderlijk ophouden en je belemmeren in je werkzaamheden dan vorder je hem afstand te houden en voldoet hij hier niet aan mag hij achterin de dienstauto plaats nemen.
Deze twee aspiranten moeten dit alles nog leren echter valt de vrouwelijke hoofdagent in kwestie haar gedrag wel aan te rekenen. Straalt geen profesionaliteit uit hoe haar reactie is.
Het is goed dat geenstijl dit toch even zo onder de aandacht brengt zodat in de toekomst zulke incidenten uit kunnen blijven.

Netjes afgehandeld van de voorlichter!  ;) Ik denk dat z'n baas hem ook wat in zijn oor gefluisterd heeft na het inspreken van de betreffende voicemail...  ;)