Filmen openbare weg

Auteur Topic: Filmen openbare weg  (gelezen 14210 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #30 Gepost op: 14 juli 2007, 17:27:03
Voor vorderen is een wettelijke basis benodigd en die is er. Belemmering van de taakuitoefening van een ambtenaar in functie en het slaat helemaal nergens op om te zeggen dat er eerst een afzetting moet zijn. Dus hij heeft heel veel geluk dat hij niet aangehouden wordt en die "bezorgde buurtbewoner" ook!
Je moet gewoon luisteren naar de politie en geen gemaar!
Op zo'n moment kun je gewoon niet gebruiken als agent zijnde, dat er mensen je in de weg lopen tijdens je werkzaamdheden en dat gebeurd hier helaas wel.
Het draait hier niet zomaar om een simpele aanrijding, er is hier sprake van een misdrijf en een 2e misdrijf is voorkomen.
Rijden onder invloed is het misdrijf en verlaten plaats ongeval is gelukkig voorkomen!



Aangehouden? Op welke wettelijk basis dan? Volgens mij kunnen de agenten in kwestie hun werk gewoon uitvoeren.
Nog een leuke kwestie. Hier in Rotterdam heeft dit geintje ook al een keer afgespeeld. Een fotograaf (met PPK) is bezig met een brand op de foto te zetten, als een agent hem vordert 100 meter verder te gaan staan terwijl er geen afzetting is en de rest van het publiek wel mag blijven staan. Fotograaf dient een klacht + schadevergoeding tegen politie wegens het niet kunnen uitvoeren van zijn beroep. Fotograaf wint en politie moet schadevergoeding betalen ;)


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #31 Gepost op: 14 juli 2007, 17:51:59
Aangehouden? Op welke wettelijk basis dan? Volgens mij kunnen de agenten in kwestie hun werk gewoon uitvoeren.
Nog een leuke kwestie. Hier in Rotterdam heeft dit geintje ook al een keer afgespeeld. Een fotograaf (met PPK) is bezig met een brand op de foto te zetten, als een agent hem vordert 100 meter verder te gaan staan terwijl er geen afzetting is en de rest van het publiek wel mag blijven staan. Fotograaf dient een klacht + schadevergoeding tegen politie wegens het niet kunnen uitvoeren van zijn beroep. Fotograaf wint en politie moet schadevergoeding betalen ;)

In het filmpje van geenstijl zie ik ook geen aanleiding om iemand aan te houden. Rutger is misschien ietswat drammerig maar ach in ons werk kom je mensen tegen die 1000 x vervelender zijn tijdens de uitvoering van je werk.
MBT casus Rotterdam is het moeilijk om vanaf deze positie te oordelen waarom de diender aldaar er voor gekozen heeft voor zijn beslissingen op dat moment. Een afzetting is geen voorwaarde dat die er moet zijn alvorens je tot aanhouding kan overgaan bij een verdachte die je belemmerd in de uitvoering van je werk. We kunnen hier wel honderden verschillende casustieken plaatsen maar het komt uiteindelijk altijd neer op het beoordelingsvermogen van de hele situatie van de diender die op dat moment bezig is met zijn werk. Vind hij/zij dat hij/zij belemmerd word in de uitvoering van zijn werkzaamheden en kan hij dat ook beargumenteren naar wettelijke maatstaven dan is op dat moment een aanhouding voor de diender terecht.
Helaas is in de hedendaagse maatschappij het zo dat er meer scheepslui op de wal staan. Iedereen lijkt het tegenwoordig op straat allemaal beter te weten. Naar aanleiding van het artikel op geenstijl heeft een brigadier een reactie verzonden naar geenstijl welke nu te vinden is op hun website. Het verwoord aardig hoe ik er ook over denk. al ben ik het niet met al zijn uitspraken eens. Collega aspiranten lutsers noemen... Het zijn en blijven collega's waar je toch altijd respect voor moet houden en zeker rekening houdend met hun functie (student) maar daar heb ik in mijn vorige reactie al op gereageerd. Hier is zijn reactie:

Beste redactie. Nu eens een reactie op jullie filmpje van een politieagent. Ik werk een dikke 13 jaar bij de politie, ik ben brigadier en hou me eigenlijk met niets anders bezig dan de zogenaamde noodhulp. Toezicht openbare orde, afhandelen 112 meldingen, horeca toezicht en ook bij lullige aanrijdingen zoals in jullie filmpje. Op de politie wordt geregeld gezeken, heel vaak. Vaak erger ik mij daar aan. Ik word voor bonnenschrijver uitgemaakt (hoewel ik mij niet kan herinneren wanneer ik de laatste heb uitgeschreven) en ik zou verder toch niets te doen hebben. Normaliter gaat dat het ene oor in, het andere oor uit. Maar goed, het is best vervelend als je net een kind hebt gereanimeerd, die geschept werd door een petje met net zijn rijbewijs, je van een getuige een verklaring aan het opnemen bent en terwijl je dat opschrijft een of andere kansloze voorbij komt wandelen die geen idee heeft wat er gebeurd is (want de ambulance is inmiddels vertrokken). En deze begint te schreeuwen: "Heb je niets anders te doen dan een bon uit te schrijven?"

Tja, dan heb ik heb wel de neiging om mijn hele houder leeg te schieten op dat persoon. Maar goed, dan denk ik maar: "Gelukkig weet hij niet beter en is zijn kind in goede gezondheid."

Mensen zijn kortzichtig, hebben hun conclusie al klaar voordat ze überhaupt maar 1% weet hebben wat de aanleiding is waarom we ergens staan, iets opschrijven of een bon uitschrijven.

Dronken volk wat tegen je aan begint te nuilen, een grote bek heeft maar wel om ons staat te piepen als ze zelf eens slachtoffer zijn. Belachelijk dat we hard rijden en geen bon krijgen maar wel willen dat we binnen de minuut op hun huisadres zijn als de kat heeft lopen kotsen.

De politie, en ik dus ook, heeft een lastige baan. Wij zijn ten behoeve van de bevolking aan het werk als deze zelf vrij is, kerstmis viert of lekker aan het stappen is. Hun mening is dat er harder opgetreden moet worden door de politie, maar als ze zelf eens aan de beurt zijn ten gevolge van hun eigen gedrag, dan is het een politiestaat. En krijgen wij de emmer stront in de vorm van (verbaal) geweld over ons heen. Heel af en toe, en ik benadruk, heel af en toe zijn er gelukkig nog mensen die zich misdragen, met ons te maken krijgen en achteraf (vaak na ontnuchtering) mij een handje schudden en zeggen: "Sorry, het was mijn fout" Dat stelt me dan weer gerust dat het nog niet zo slecht is gesteld met de Nederlanders.

Maar goed, ik dwaal af, mijn reden van reageren: Zoals ik al aangaf, erger ik mij vaak aan filmpjes, opmerkingen van burgers die hun mening over de politie al klaar hebben.

Maar in het geval van jullie filmpje met die Pool: IK SCHAAM ME KAPOT!! Het optreden van mijn collega's (al dan niet in wording) , met uitzondering van die motoragent, zijn zelf verantwoordelijk dat er wederom een afzeik-moment voor de politie is geboren.

Wat een vertoning, een beetje met de armen over elkaar gaan staan, vragen waarom er gefilmd wordt, en je vooral niet bezig gaan houden waarvoor ze gebeld zijn. Lekker boeien dat er een camera staat, je hebt als agent een openbaar beroep en tja, dan loop je wel eens de kans dat je op de gevoelige plaat wordt vastgelegd. Hadden ze maar normaal gereageerd, want laten we eerlijk zijn, als ze gewoon hun werk hadden gedaan, geen overdreven aandacht aan de verslaggever had gegeven, dan was er geen filmpje op het internet geweest toch?

Ik kom ook geregeld bij incidenten waar de media aanwezig is. Geen probleem hoor, als ik geen commentaar wil of mag geven, dan kan je dat gewoon uitleggen. Levert geen problemen op bij de verslaggevers. Ook als er een "schokkend incident" is, dan is 99,9% van de verslaggevers bereid om hun camera elders te richten of afstand te houden. Maar zoals deze collega's (cq kneuzen) ermee omgaan, belachelijk voor woorden. Ja hoor, doe een handje voor de camera.

En om het nog erger te maken: De persvoorlichter doet ook nog even een kooltje op het vuur.
Kom er gewoon voor uit dat die studenten het verkeerd aangepakt hebben. Maar nee, ga nog meer onbegrip tonen en ga dreigen met juridische stappen. Had hij nou maar gewoon hand in eigen boezem gestoken en het hoe- en waarom uitgelegd. Zelfs dan was mijn inziens er nog een kans geweest dat dit filmpje niet op internet was verschenen. Maar helaas.

Omdat er voor ons regels zijn om met de "media" contact op te nemen, ben ik helaas genoodzaakt om anoniem te reageren. (wat wel als voordeel heeft dat dit gepubliceerd mag worden)

Maar ik wil mij, namens die prutsers, eh collega's in wording, bij deze mijn oprechte excuses aanbieden voor hun amateuristische gedrag!

Met vriendelijke groet van een politieman (gelukkig werkzaam in een andere regio ;-) )


Bron: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/951941.html#more


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #32 Gepost op: 14 juli 2007, 20:29:03
Welja jij weet het vast allemaal beter dan de minister van Binnenlandse zaken.  ;D

"Minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat de politie juridisch geen poot heeft om op te staan om het filmen te weigeren."

Het doet er niet toe of ik het beter weet, het gaat er om wat de feiten zijn, als er gevorderd word om je te verplaatsen omdat je een agent belemmert, en je voldoet hier 2 x maal niet aan ...

Dan ga je gewoon mee voor belemmering, zonder pardon...

En of je dan staat te filmen, of je gewoon hinderlijk gedraagd, dat doet er niet toe!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #33 Gepost op: 14 juli 2007, 21:14:46
Erg goed verhaal van die agent! al heeft hij het wel over studenten maar die vrouw die zo hard liep te vorderen had toch echt 3 strepen op haar schouder


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #34 Gepost op: 14 juli 2007, 21:18:55
Erg goed verhaal van die agent! al heeft hij het wel over studenten maar die vrouw die zo hard liep te vorderen had toch echt 3 strepen op haar schouder
Strepen heeft weinig met profesionaliteit te maken, of doelde je daar niet op?


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #35 Gepost op: 14 juli 2007, 21:20:26
Strepen heeft weinig met profesionaliteit te maken, of doelde je daar niet op?

Ik bedoelde daar mee dat zij geen student is ;)


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #36 Gepost op: 14 juli 2007, 21:22:38
Ik bedoelde daar mee dat zij geen student is ;)
Kan altijd nog gedeeltelijk in de opleiding zitten, ook met 3 strepen ;)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #37 Gepost op: 14 juli 2007, 21:26:31
Kan altijd nog gedeeltelijk in de opleiding zitten, ook met 3 strepen ;)

Hatjoe..... Sorry, ben allergisch voor onzin.  :P Met drie strepen ben je agent. Het kan natuurlijk zijn dat ze momenteel studeert voor een hogere functie maar dan nog kun je jezelf gedragen als iemand die zijn/ haar opleiding fatsoenlijk heeft gevolgd en professionaliteit uitstralen. Ze hoort ieder geval beter te weten.  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #38 Gepost op: 14 juli 2007, 21:26:45
Kan altijd nog gedeeltelijk in de opleiding zitten, ook met 3 strepen ;)

Leuk dat jullie aan het gokken zijn.....  ::) maar met 3 / 4 strepen ben je een volwaardig agent die volledig inzetbaar is... ;)


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #39 Gepost op: 14 juli 2007, 21:31:28
Hatjoe..... Sorry, ben allergisch voor onzin.  :P
Leuke manier van reageren.

Mijn vader vertelde het me, maar hij doelde idd op het 'doorleerproces' voor H-agent. Comminucatie foutje tussen ons.