Integrale Veiligheidskunde

Auteur Topic: Integrale Veiligheidskunde  (gelezen 61058 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #40 Gepost op: 10 januari 2013, 23:25:34
Ik ben afgelopen zomer afgestudeerd. Aan het begin van mijn studie kreeg ik een heel mooi beeld voorgespiegeld. Er was werk in overvloed werd mij verteld. In mijn laatste jaar ben ik al gaan rondkijken en solliciteren. Maar helaas tijden zijn veranderd. Door de financiële crisis wordt er veel bezuinigd. Zelfs nu ik het diploma op zak heb is er geen werk te vinden. Bij een enkele vacature die er langs komt in het vakgebied vragen ze allemaal jarenlange werkervaring in de sector.

Herkenbaar verhaal ;) Daar wil ik nog aan toevoegen dat niet alleen de hoeveelheid banen in die sector is afgenomen door bezuinigingen, maar dat de markt ook verzadigd is geraakt met afgestudeerde IVK'ers. Zoals we vaker zien in het HBO (en ander hoger onderwijs, for that matter) is dat er totaal geen regulering plaatsvindt. Eerst waren het +/- 3 instellingen die IVK aanboden. Binnen enkele jaren kreeg bijna iedere zichzelf respecterende HBO instelling een opleiding Integrale Veiligheid(skunde). Het enigszins exclusieve karakter kwam dus te vervallen en het aanbod IVK afgestudeerden werd veel te groot. Daar kun je bij optellen dat werkgevers lang niet altijd te spreken zijn over de kennis en kunde van IVK'ers. Al die factoren bij elkaar zorgen ervoor dat binnen een tijdsbestek van ongeveer 6 jaar IVK van een opleiding met een ideaal banenperspectief is verworden tot een opleiding met een slecht banenperspectief.

Voor mij persoonlijk overigens één van de redenen om ook door te studeren (bestuurskunde in mijn geval).

Nou wil ik studenten niet afschrikken, maar het is dus wel iets om rekening mee te houden. Wanneer op een gegeven moment de economie weer aantrekt en de vergrijzing verder toeslaat, zullen er wel weer meer banen ontstaan. Echter moeten de kranen bij de HBO's dan wel wat dichtgedraaid worden (numerus fixus o.i.d.). Koppel daar een selectie aan vast en je kunt ook gelijk op het gebied van kwaliteit ook het één en ander verbeteren.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #41 Gepost op: 10 januari 2013, 23:40:39
Bijzonder om het zo te horen. Ik heb ernstig overwogen om eerst HBO IVK te gaan doen voordat ik bij de politie ging. Ik werd daardoor gestimuleerd door mensen om me heen, het halen van het HBO diploma zou me veel meer kansen bieden.... Echter, mijn droom bij de politie nam toch de overhand. Als ik dit zo lees heb ik er geen spijt van dat ik gekozen heb voor de politie.  ;)

Ach, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden :) Beide wegen maak ik van dichtbij mee. Maar voor de mensen die na IVK bij de politie willen kan ik het volgende zeggen:

De politie hecht steeds meer waarde aan het operationele werk, ofwel: executief personeel. Denk bijvoorbeeld aan de 'Prio 1 voor iedereen' gedachte, maar ook het feit dat een operationele achtergrond bij managers en beleidspersoneel de voorkeur geniet, omdat zij weten hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Heel legitiem overigens, als je het mij vraagt, al is een operationele achtergrond geen garantie voor succes (net zo min als een academische achtergrond die garantie biedt).

Daarnaast zie je dat er binnen de politie ook steeds meer mensen zijn die de gelegenheid krijgen om een HBO studie te volgen en die deze ook met goed gevolg afronden. Wanneer er dan binnen de politie wordt gezocht naar mensen met een HBO diploma voor een bepaalde functie, die 9 van de 10 keer eerst van binnenuit moet worden opgevuld, laat het zich raden wie die baan krijgt. Juist ja, de politiemens die een HBO studie heeft gedaan en de nodige werkervaring heeft :)

Dus hoop je op een HBO waardige functie binnen de politie, zijn je kansen mijns inziens groter wanneer je eerst de politieopleiding doet en daarna de HBO studie. Voor de IVK'ers geldt dat je wel een streepje voor heb wanneer je wilt instromen op niveau 4 (allround politiemedewerker) of niveau 5 (politie- / recherchekundige), maar je zult dan ook eerst nog 'blauw geverfd' moeten worden. Beide trajecten zullen elkaar qua duur dus weinig ontlopen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


mark20

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #42 Gepost op: 4 april 2013, 02:07:51
Hallo iedereen!

Ben hier gekomen via het zoeken op de term 'integrale veiligheidskunde'. Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met een minor(vrije minor / pakket) volgen in het buitenland, als IVK-er zijnde. Ben zelf aan het rondkijken, maar veel mogelijkheden zijn er mijn inziens niet en wellicht kan iemand hier me verder helpen.

Met vriendelijke groet,
Mark


Ikke87

  • Medewerker Veiligheid
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #43 Gepost op: 25 februari 2014, 11:05:41
Via mijn werkgever krijg ik de mogelijkheid om nog een opleiding te volgen.
Momenteel werk ik binnen een grote zorgorganisatie en houdt ik mij bezig met veiligheid binnen de organisatie.
Met name de veiligheid t.a.v. gebouwen. Dus legionella, brandveiligheid, toegang, e.d.
Dit bestaat uit scholing regelen, plannen maken, analyserem/inventariseren risicos, beleidvorming

Hier heb ik nu geen opleiding in, enkel cursussen van paar dagen.
Graag wil ik meer inzicht in veiligheid, waarom zijn dingen zo, welke eisen zijn er, wat zijn we verplicht, hoe instrueer je etc.

Nu zijn er 3 opleidingen veiligheidskunde te vinden, mijn vraag welke naar jullie idee het meest zal aansluiten bij mijn wensen.
1. Integrale veiligheidskunde 2.Hogere veiligheidskunde 3.Middelbare veiligheidskunde

Ik heb reeds een HBO-diploma in mijn bezit en wil dus in deeltijd studeren


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #44 Gepost op: 25 februari 2014, 13:53:59
Citaat van: Ikke87 link=msg=1246256 date=1393322741
Via mijn werkgever krijg ik de mogelijkheid om nog een opleiding te volgen.
Momenteel werk ik binnen een grote zorgorganisatie en houdt ik mij bezig met veiligheid binnen de organisatie.
Met name de veiligheid t.a.v. gebouwen. Dus legionella, brandveiligheid, toegang, e.d.
Dit bestaat uit scholing regelen, plannen maken, analyserem/inventariseren risicos, beleidvorming

Hier heb ik nu geen opleiding in, enkel cursussen van paar dagen.
Graag wil ik meer inzicht in veiligheid, waarom zijn dingen zo, welke eisen zijn er, wat zijn we verplicht, hoe instrueer je etc.

Nu zijn er 3 opleidingen veiligheidskunde te vinden, mijn vraag welke naar jullie idee het meest zal aansluiten bij mijn wensen.
1. Integrale veiligheidskunde 2.Hogere veiligheidskunde 3.Middelbare veiligheidskunde

Ik heb reeds een HBO-diploma in mijn bezit en wil dus in deeltijd studeren

Ik vraag me af of (integrale) veiligheidskunde de juiste opleiding voor je is, aangezien deze studie zich volgens mij veel breder uitstrekt dan de punten die je noemt. Wellicht is een hbo-opleiding als Facility Management iets voor je?
Senior GGP / Oost-Brabant


Folkert

  • Student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
Reactie #45 Gepost op: 25 februari 2014, 14:31:12
Dat kan ik bevestigen; projecten jeugdveiligheid of terrorisme gaan voor jou waarschijnlijk minder nuttig zijn. Even googlen op 'bedrijfsveiligheid' (waar het voor jou waarschijnlijk om gaat) leverde deze opleiding op: http://www.ncoi.nl/opleiding/HBO-opleidingen-HBO-Bedrijfsveiligheid.html.

Geen idee of die opleiding in deeltijd beschikbaar is, maar ik denk dat dit de richting is waarin je kan zoeken. Succes O0


RamonVersteeg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #46 Gepost op: 25 februari 2014, 15:41:18
Ik wil misschien mezelf ook gaan aanmelden voor deze opleiding. Het lijkt me erg leuk. Ik ben nu bezig met m'n 5e jaar havo NG + economie.


Ikke87

  • Medewerker Veiligheid
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #47 Gepost op: 27 februari 2014, 08:02:11
Bedankt voor jullie reacties.
Ik hoorde idd al dat integrale veiligheidskunde ook erg extern was gericht.
Vandaar dat deze al iets maar afviel.
Naar mijn idee zijn hogere en middelbare veiligheidskunde wel meer integraal gericht?

Opleiding FM heb ik reeds.

De opleiding die je aangeeft kan ik inderdaad ook nog nader bekijken.
Daarnaast moet ik nog goed ontdekken waarde organisatie behoefte aan heeft.


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Reactie #48 Gepost op: 19 maart 2014, 12:36:22
Citaat van: RamonVersteeg link=msg=1246303 date=1393339278
Ik wil misschien mezelf ook gaan aanmelden voor deze opleiding. Het lijkt me erg leuk. Ik ben nu bezig met m'n 5e jaar havo NG + economie.

De opleiding is zeer aan te raden. Weet je al bij welke instelling? Ik heb zelf eerst in Den Bosch gestudeerd en heb dit jaar de overstap gemaakt naar Utrecht. Mocht je er vragen hebben over de opleiding, instelling etc. kun je mij altijd een berichtje sturen  ;)


Folkert

  • Student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
Reactie #49 Gepost op: 11 april 2014, 13:06:20
Even een zijstraatje; ik loop tegen het einde van het tweede jaar in Rotterdam en ben op zoek naar een minor om het derde jaar mee te beginnen. 'Kies op maat' is voor ons niet langer beschikbaar, maar gewoon uit interesse vroeg ik me af wat de IV studenten hier zoal aan minoren hebben gevolgd. Wat was de rode draad in de minor, en waarom heb je juist die gekozen?