Integrale Veiligheidskunde

Auteur Topic: Integrale Veiligheidskunde  (gelezen 61060 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #50 Gepost op: 11 april 2014, 13:17:35
Hoezo is KOM niet beschikbaar dan?
Ik heb de minor Fysieke Veiligheid bij Saxion (Deventer) gedaan. Zeer aan te raden voor 'fysiek' ingestelde studenten; gaat uitgebreid in op o.a. water-, brand-, proces- en externe veiligheid met daarbij een uitdagend onderzoeksproject. O0
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Folkert

  • Student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
Reactie #51 Gepost op: 11 april 2014, 13:30:34
Inholland heeft, samen met een aantal andere hogescholen, in al haar wijsheid besloten om dit jaar uit het KOM programma te stappen >:(. Komt er op neer dat je nog wel voor externe minors kan inschrijven, maar dat je dan het instellingscollegegeld betaalt. In de praktijk voor mij helaas niet haalbaar :-X.
De in-house minors zijn, afgezien van enkele uitzonderingen als 'terrorismebestrijding' (ja lijkt mij eigenlijk heel interessant! :D, voornamelijk bedrijfskundig georiënteerd.


jvo91

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Reactie #52 Gepost op: 16 april 2014, 17:08:35
Hallo!

Ik wacht al meer dan 1,5 jaar op vacatures bij de politie. Helaas met nog geen succesvol resultaat. 2 weken geleden kans gehad, maar helaas niet door kunnen komen!!

Heb al langer overwogen om deze opleiding te gaan volgen (even ter info: ja ik weet dat het niets met politie zijnde straat agent te maken heeft!)
Maar ik wil niet stil staan, en dat doe ik op dit moment wel. Mijn plan tot nu toe was om HBO aan de politieacademie te gaan studeren, maar wie weet zou ik na deze opleiding ook wel op niveau 6 kunnen instromen bij de politie (mocht ik dit nog steeds willen dan)

Vind het namelijk niet meer leuk om iets te doen waar je niet helemaal 100% achter staat (huidige werk met mijn MBO diploma), en ben klaar met het wachten op de vacatures, al genoeg tijd verspilt voor mijn gevoel nu! Had verwacht wat sneller na mijn MBO bij de politieacademie te kunnen starten.

Goed lang verhaal, maar dacht even een inleiding haha.

Mijn vraag: meerdere mensen hier die bij de politie zitten na het volgen deze opleiding? Zoja welke richting bij de politie doe je nu en hoe oud was je toen je begon bij de politie? Hoor altijd wel dat het geen probleem is, maar mocht ik de IV studie afmaken ben ik bijna 27 als ik afstudeer (en zou dan nog bij politie moeten beginnen) en ja dat kan ook weer even duren als het tegen die tijd nog zo gaat als nu qua aanbod van opleidingsplaatsen!


Folkert

  • Student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
Reactie #53 Gepost op: 17 april 2014, 09:42:35
Hey jvo91,

allereerst welkom op het forum! Om dan vervolgens maar meteen de deur het huis in te trappen; het is enkele posts geleden ook al gezegd, en ik herken het verhaal: het is helaas niet zo dat je IV kan zien als een 'opstapplank' naar de politieacademie. Het wordt door sommige opleidingen af en toe zo gepresenteerd, maar de kans dat je vanuit deze opleiding daadwerkelijk soepel door kan stromen is echt heel gering (ik dacht dat het cijfer van die poster 2 op 28 o.i.d. was).

Wat veel voorkomt is dat politiemedewerkers deze opleiding in deeltijd volgen, om zodoende door te kunnen groeien binnen de politie, maar andersom is het helaas veel minder het geval. :-\

Los hiervan kan ik je de opleiding zeker aanraden. Als je interesse in het politiewerk hebt zullen de onderwerpen die aan bod komen je ook zeker interesseren en is het uiteindelijk prima mogelijk om een gave baan bij een publieke of private veiligheidsinstantie te vinden. Ik raad je alleen ten zeerste af deze opleiding te doen met als enige doel bij de politie te geraken. Het kan wel, maar mocht het niet lukken dan ben je een dikke vier jaar eraan kwijt.

Dus, kort en goed; ja je gaat dit waarschijnlijk een interessante opleiding vinden, maar nee, de instroom naar de politie gaat niet zoals jij (en heel veel anderen, geloof me) zou willen.

Over de leeftijd kan ik verder niet veel zinnigs melden, op dit forum genoeg die dat weer kunnen O0 98uiye


jvo91

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Reactie #54 Gepost op: 18 april 2014, 08:48:04
Citaat van: Folkert link=msg=1259158 date=1397720555
Hey jvo91,

allereerst welkom op het forum! Om dan vervolgens maar meteen de deur het huis in te trappen; het is enkele posts geleden ook al gezegd, en ik herken het verhaal: het is helaas niet zo dat je IV kan zien als een 'opstapplank' naar de politieacademie. Het wordt door sommige opleidingen af en toe zo gepresenteerd, maar de kans dat je vanuit deze opleiding daadwerkelijk soepel door kan stromen is echt heel gering (ik dacht dat het cijfer van die poster 2 op 28 o.i.d. was).

Wat veel voorkomt is dat politiemedewerkers deze opleiding in deeltijd volgen, om zodoende door te kunnen groeien binnen de politie, maar andersom is het helaas veel minder het geval. :-\

Los hiervan kan ik je de opleiding zeker aanraden. Als je interesse in het politiewerk hebt zullen de onderwerpen die aan bod komen je ook zeker interesseren en is het uiteindelijk prima mogelijk om een gave baan bij een publieke of private veiligheidsinstantie te vinden. Ik raad je alleen ten zeerste af deze opleiding te doen met als enige doel bij de politie te geraken. Het kan wel, maar mocht het niet lukken dan ben je een dikke vier jaar eraan kwijt.

Dus, kort en goed; ja je gaat dit waarschijnlijk een interessante opleiding vinden, maar nee, de instroom naar de politie gaat niet zoals jij (en heel veel anderen, geloof me) zou willen.

Over de leeftijd kan ik verder niet veel zinnigs melden, op dit forum genoeg die dat weer kunnen O0 98uiye

Bedankt Folkert!

Nee ik zie het ook niet zo dat als ik deze opleiding heb gevolgd je grote(re) kans hebt om bij de politie te komen. Maar zoals je ook zegt ik zie het als dat er wel ''raakvlakken'' zijn in bepaalde vakken, waardoor ik het natuurlijk interessant ga vinden! En de opleiding lijkt me ook gewoon leuk en bij me passen. Politie is op dit moment wel wat ik in me hoofd heb maar wie weet ontdek ik via deze opleiding ook andere nieuwe dingen op het gebied van werken met/in veiligheid/maatschappij etc. En voor me gevoel is deze opleiding dan nog altijd beter dan de horeca waar ik nu in zit! En mocht een sollicitatie niet lukken bij de politie wat natuurlijk ook altijd een kans is, heb ik hopelijk wel iets aan een diploma als dit, en niet zoals met mijn huidige hotelschool diploma waar ik gewoon niets mee wil doen!

Bedankt voor je reactie :)


LuukPol

  • Politie Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 228
Reactie #55 Gepost op: 5 mei 2014, 01:14:50
Citaat van: Folkert link=msg=1257620 date=1397214380
Even een zijstraatje; ik loop tegen het einde van het tweede jaar in Rotterdam en ben op zoek naar een minor om het derde jaar mee te beginnen. 'Kies op maat' is voor ons niet langer beschikbaar, maar gewoon uit interesse vroeg ik me af wat de IV studenten hier zoal aan minoren hebben gevolgd. Wat was de rode draad in de minor, en waarom heb je juist die gekozen?

Hoi Folkert, Ik volg Integrale Veiligheid aan de NHL in Leeuwarden. Op dit moment ben ik aan het afstuderen. Voor mijn minor heb ik Cybersafety gekozen, opgezet door het lectoraat cybersafety. Waarom? Omdat het mij eigenlijk niet zo veel zei. Ik ben redelijk technisch ingesteld maar absoluut geen ICT'er. En omdat er op het moment toch een groeiende vraag is naar veiligheid in onze gedigitaliseerde wereld leek het mij een goed idee om dat via deze minor eens te ontdekken. Ik heb de minor inmiddels met goed gevolg afgerond. Tijdens de minor kregen we een aantal hoorcolleges van mensen uit de praktijk, ze gaven erg fijne colleges en de inhoud was zeer praktijkgericht. Naast een aantal andere onderdelen bestond het hoofddeel uit het doen van een onderzoek. Door ondersteuning van onderzoekers uit het lectoraat was ook dit erg leerzaam. Als je nog vragen hebt over de minor dan hoor ik het wel, desnoods via PM!

p.s. Aan de NHL is ook de minor Human Factors te volgen. Deze minor behandeld de mens (en het menselijk falen) als component van een veiligheidssysteem. Erg interessant (maar niet gevolgd)!


bco_student

  • Werkzaam in de ICT
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #56 Gepost op: 4 juni 2014, 14:50:19
Ik zal geheel in de traditie dit topic nog maar eens een kick geven.

Ik las al eerder in dit topic dat de vooruitzichten mbt werk voor afgestuurde IVK'ers niet al te rooskleurig zijn. Zelf heb ik in 2005-2006 het propedeusejaar IVK gedaan, en heb daarna andere universitaire studies afgerond (Psychologie met een minor Bestuurskunde en de master Beleid, Communicatie en Organsatie). Momenteel ben ik in een compleet andere sector aan het werk, en zou ik heel graag in het veiligheidsdomein willen werken. Ik zie hier alleen geen ingangen toe, dus overweeg momenteel zelfs om in het kader van omscholing alsnog IVK verder af te maken (instromen in jaar 2 en dan jaar 3 en 4 0,8 fte leerarbeidsplaats in de praktijk). Dit om hopelijk een gedegen opzet te creeëren om toch in deze sector aan de slag te kunnen gaan.

Maar goed, als maar 10% van de net afgestudeerden een baan in de sector kunnen vinden, is dit wellicht een dure en vooral ineffectieve manier om te proberen toch deze sector in te kunnen komen... Met name als er al een overvloed aan IVK'ers op de arbeidsmarkt zijn. Wellicht maak ik wel een betere kans omdat ik ook een brede universitaire opleiding heb afgerond, alhoewel dit ook tegen je kan werken ivm leeftijd en bijv. loonkosten mbt opleidingsniveau.


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Reactie #57 Gepost op: 9 augustus 2014, 23:39:46
Hallo allemaal,

Hopend dat ik hier een beetje goed zit de volgende vraag:
Wie weet een stageplek voor een 2de jaars IVK student aan de Hogeschool in Utrecht

Eisen:
- IVK-gerelateerd bedrijf
- IVK-gerelateerde opdracht
- 224 uur tot aan 22 mei 2015
- 1x per week (dinsdag)

Verder is alles helemaal vrij en zelf in te vullen.

Alle beetjes hulp zijn welkom

Dankjullie
P2Elst


LuukPol

  • Politie Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 228
Reactie #58 Gepost op: 10 augustus 2014, 16:10:17
Informeer eens bij gemeentes in de buurt, brandweer, politie (niet via het officiële stagebureau) of andere grote bedrijven. Wat een goede stageplek is, is ook erg afhankelijk van je eigen interesse en of je de mogelijkheid wil hebben dat een stageplek misschien na je opleiding ook plek voor je heeft. Verwacht je van ons een kant-en-klare vacature?


VandeVoskamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
  • Hoofdbrandmeester
Reactie #59 Gepost op: 10 augustus 2014, 16:25:38
De HU heeft een eigen marktplaats waar stageopdrachten worden vermeld. Vraag eens na bij het praktijkbureau (?)
|| Before the emergency, nobody cares; During the emergency, nobody knows; After the emergency, everone is an expert ||  Veiligheidsregio Kennemerland