Vergunning noodzakelijk?

Auteur Topic: Vergunning noodzakelijk?  (gelezen 7499 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #20 Gepost op: 12 september 2010, 20:22:34
Al gevonden (google is my friend)  0098 http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/geldigheidsdatum_12-09-2010#HoofdstukVI  :)

Nu nog de wetgeving die rws aanwijst als bevoegd gezag.  ;)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #21 Gepost op: 12 september 2010, 20:26:54
Wacht, ik had je vraag verkeerd begrepen. Vergunningen volgen uit de Wet Beheer Rijkswaterstaatswerken, ontheffingen volgen uit de verkeerswetten. RWS zelf is geen bevoegd gezag: dat is de Minister van Verkeer & Waterstaat. RWS is door de minister gemandateerd als zijnde de uitvoeringsorganisatie. (Vergelijk dat de burgemeester een ontheffingverlening bijvoorbeeld mandateert aan de afdeling openbare ruimte.)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #22 Gepost op: 12 september 2010, 20:28:50
Wacht, ik had je vraag verkeerd begrepen. Vergunningen volgen uit de Wet Beheer Rijkswaterstaatswerken, ontheffingen volgen uit de verkeerswetten. RWS zelf is geen bevoegd gezag: dat is de Minister van Verkeer & Waterstaat. RWS is door de minister gemandateerd als zijnde de uitvoeringsorganisatie. (Vergelijk dat de burgemeester een ontheffingverlening bijvoorbeeld mandateert aan de afdeling openbare ruimte.)

Maar is dat weer door gemandateerd naar de districten of ligt dat centraal? Kan ik ook een ontheffing bij RWS krijgen voor het parkeren in woonerven? :)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #23 Gepost op: 12 september 2010, 20:54:10
Wanneer het Rijk een woonerf zou beheren, dan kan dat voor dat specifieke woonerf. Onze Minister is alleen het bevoegd gezag voor de Rijkswegen (zoals Gedeputeerde Staten dat is voor de provinciale wegen en de Burgemeester dat is voor gemeentelijke wegen - en volgens mij de Watergraaf voor de waterschapswegen). Gezien het feit dat een woonerf (overigens een wegcategorie die strikt genomen niet meer bestaat) vrijwel altijd in beheer is bij een gemeente, kun je daarvoor dus niet bij RWS terecht.

Het mandaat van RWS ligt in de praktijk bij de wegendistricten, voorzover het de vergunningen en ontheffingen betreft. Bij grote werken kan dit worden overgenomen door de regionale directie (overkoepelend voor meerdere districten). Voor heel specifieke zaken ligt het mandaat o.a. bij de verkeerscentrales of de dienst verkeer en scheepvaart (DVS). Zo wordt de aanstelling van landelijke verkeersregelaars "namens de Minister" afgehandeld door VC-NL.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #24 Gepost op: 14 september 2010, 17:21:44
Er is een aanvraag voor een vergunning gedaan. Toen dit niet mogelijk bleek te zijn is er gevraagd of er een alternatief was. Dit was er niet.