Offcieel brandweerfotograaf

Auteur Topic: Offcieel brandweerfotograaf  (gelezen 28886 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #20 Gepost op: 10 augustus 2007, 11:50:25
Las het hele topic nu pas maar ik ben één van de twee fotografen uit Haaglanden!

Gr. Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


1591

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
    • Kazerne Maastricht
Reactie #21 Gepost op: 10 augustus 2007, 11:59:01
Hallo Ricardo,

kun je misschien vertellen hoe jullie daar werken ?
Wat zijn de afspraken, hoe gaan jullie om met intern fotomateriaal ?
Worden jullie appart gealarmeerd of reageren jullie net zoals wij op het OvD alarm ?
Hoe zijn jullie gekleed bij een uitruk ?
Staan jullie officieel onder contract ?
En misschien heb je zelf nog dingen die je wil toevoegen.
Als je dit allemaal niet op dit forum wil bespreken mag het ook via pm hoor.


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #22 Gepost op: 10 augustus 2007, 12:13:01
Hallo Ricardo,

kun je misschien vertellen hoe jullie daar werken ?
Wat zijn de afspraken, hoe gaan jullie om met intern fotomateriaal ?
Worden jullie appart gealarmeerd of reageren jullie net zoals wij op het OvD alarm ?
Hoe zijn jullie gekleed bij een uitruk ?
Staan jullie officieel onder contract ?
En misschien heb je zelf nog dingen die je wil toevoegen.
Als je dit allemaal niet op dit forum wil bespreken mag het ook via pm hoor.
Ik heb je even een pm gestuurd maar het komt grotendeels overeen, alleen worden wij op de code van de woordvoerder gealarmeerd.

Gr. Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #23 Gepost op: 10 augustus 2007, 13:48:46
Laaste reactie hierop dan maar:
Punt 1) Je geeft geen antwoord op mijn vraag waarom ik gefrustreerd zou moeten zijn, en jij weet waarom??? (graag via pm anders idd off topic), jij snapt mijn reactie niet helemaal, en blaast te hoog van de toren.
Punt 2) Bestaat er dan ook een oficieele cursus brandweerfotografie, en als je dan voor een diploma slaagd, bijna een compleet brandweer uniform met helm en porto ontvangt?? (dat vragen we naar dan doe ik dat ook voor een ander brandweerkorps)
Punt 3) Vraag of bedel jij dan niet aan die zogenaamde ramtoeristen voor foto's als jij aan het werk bent als pompbediende ( positief bedoeld, omdat die mensen er ook moeten zijn, anders zijn we toch maar arme stilstaande automobilisten) als je niet op de plek des onheils kan zijn? dacht het dus wel, b.v uitslaande brand bunderruwe waar je om gevraagd (gebedeld) hebt heb die ik, als jou zeggen ramptoerist gemaakt hebt achter het afzetlint (positief is wel de naamsvermelding) gemaakt heb.(waar is mijn deel dan als je alles betaald krijgt?
Punt 4) Als je het over ramptoeristen en nieuwschierigen hebt,,, hoe ben jij dan begonnen???
Het is eigenlijk allemaal off topic, maar meer persoonlijk, maar moest het ff kwijt.
Moderators sorry voor deze reactie op forum gebied, ik had het mischien op pm moeten doen maar zoals ik al zei ik moest het ff kwijt.
Ik zeg altijd doe maar normaal dan doe je gek genoeg, en veeg eerst voor je eigen deur en dan van de andere.

Einde discussie voor mij op deze topic,   Groet   Bommie.


Ik wil je vragen wel beantwoorden hoor.

1- op jouw verzoek is inmiddels een en ander via PM naar jou verstuurd heb ik begrepen.

2- Ja dat klopt, hier is intern ruim aandacht en een stukje opleiding aan besteed. Alles gebeurt tegenwoordig op regioniveau en niet meer vanuit de korpsen zelf. Zomaar even brandweerfotograaf voor een korps worden gaat dus niet meer. Zo voorkom je ook dat zaken toegeëigend worden door bepaalde personen. Uiteraard mag je alles navragen. Doe het even via de juiste weg en schrijf of bel naar:
 Brandweer Zuid-Limburg
 Holstraat 35  
 6269 AW Margraten  
 Telefoon:  (043)4507272
 Even vragen naar het hoofd communicatie en voorlichting.


3- Nee hoor niet nodig. Met regelmaat puilen de mailboxen uit met fotomateriaal van derden. Natuurlijk is er een verschil tussen ''wat plaatjes schieten'' voor op de website en het maken van beeldmateriaal voor andere doeleinden.

4- Als geïnteresseerde. Maar het klopt als je zegt dat we allemaal ergens  begonnen zijn. Ik wist in die tijd mijn plek, en gedroeg me netjes zoals dat hoorde. Tegenwoordig lopen bepaalde malloten je omver en klimmen ze het liefste in de korf van de autoladder.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


1591

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
    • Kazerne Maastricht
Reactie #24 Gepost op: 10 augustus 2007, 14:42:34

Ik wil je vragen wel beantwoorden hoor.

1- op jouw verzoek is inmiddels een en ander via PM naar jou verstuurd heb ik begrepen.

2- Ja dat klopt, hier is intern ruim aandacht en een stukje opleiding aan besteed. Alles gebeurt tegenwoordig op regioniveau en niet meer vanuit de korpsen zelf. Zomaar even brandweerfotograaf voor een korps worden gaat dus niet meer. Zo voorkom je ook dat zaken toegeëigend worden door bepaalde personen. Uiteraard mag je alles navragen. Doe het even via de juiste weg en schrijf of bel naar:
 Brandweer Zuid-Limburg
 Holstraat 35  
 6269 AW Margraten  
 Telefoon:  (043)4507272
 Even vragen naar het hoofd communicatie en voorlichting.


3- Nee hoor niet nodig. Met regelmaat puilen de mailboxen uit met fotomateriaal van derden. Natuurlijk is er een verschil tussen ''wat plaatjes schieten'' voor op de website en het maken van beeldmateriaal voor andere doeleinden.

4- Als geïnteresseerde. Maar het klopt als je zegt dat we allemaal ergens  begonnen zijn. Ik wist in die tijd mijn plek, en gedroeg me netjes zoals dat hoorde. Tegenwoordig lopen bepaalde malloten je omver en klimmen ze het liefste in de korf van de autoladder.



Jos, bedankt je was me even voor, was net bezig zijn vragen te beantwoorden.
Jammer dat er toch nog enkele personen zijn die niet weten waar ze over schrijven.


VRK Fotografen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,355
    • Brandweer Kennemerland VRK
Reactie #25 Gepost op: 10 augustus 2007, 22:47:12
Ik, K1, ben zelf een officiele brandweerfotograaf van de brandweer Haarlem.
Ben altijd fotograaf geweest en ben sinds 2001 vaste leverancier van fotomateriaal.
Hiervoor is mij uitgereikt een blauw veiligheidsvest met opdruk.
Een jas met met opdruk, 1 paar laarzen en een HV-helm.
Ik ben bijzonder lid van de personeelsvereniging.
Ook heb ik mijn eigen alarmeringscode.

Voor alle personeelszaken (bijv FLO-recepties) wordt ik betaald.
Voor uitrukken niet en dat heeft voor mij persoonlijk een goede rede.
Wanneer je betaald wordt, wordt diegene die je betaald mede eigenaar van de foto.
Nu blijf ik zelf baas over mijn bestanden, wel zijn hier afspraken over gemaakt over gebruik hiervan.

Ik ben en blijf fotograaf en zal mij zelf nooit als een brandweerman zien.
Doordat ik bij oefeningen aanwezig ben ken ik de werkwijze en ik te weten welke gevaren er zijn.
Door een juiste opstelling en gezond verstand is een goede combinatie van mooie foto's en verantwoordelijk werken mogelijk.

Wel ben ik nieuwsgierig met welke apparatuur andere brandweerfotografen werken.
Zelf werk ik met de Canon 1D MKIIn, 1DsMKII, 17-40 4.0L, 28-70 2.8L, 70-200 2.8L IS USM, 300mm 2.8L, 15mm 2.8 en de 580EX flitser.
Mike Berghoeffs - District Noord Jan Kol jr. - District Midden George Bakker - District Zuid Jeffrey Koper - District Zuid  (Coördinator Brandweerfoto


1591

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
    • Kazerne Maastricht
Reactie #26 Gepost op: 11 augustus 2007, 14:37:58
Ikzelf werk gewoon met een Sony dsc-f707 inclusief externe flits.
En ik moet zeggen dat ik hier best tevreden over ben.
Niet al te groot en makkelijk bij je te dragen.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #27 Gepost op: 11 augustus 2007, 14:57:03
Zelf werk ik met de R1





Op onderstaande url meer info

http://www.letsgodigital.org/nl/news/articles/story_5045.html

Ik wil wel opmerken dat het een heerlijk toestel is om mee te werken.
Toestel is trouwens eigendom van de brandweer.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


firemanr

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 12 augustus 2007, 01:41:19
Ook in Terneuzen bestaat er een officiele brandweerfotograaf en dat is ondergetekende.... ;D Ik ben aangesteld door de gemeente Terneuzen, heb hiervoor ook een pas voor gekregen met foto ondertekend door de burgemeester. Hiermee kom ik dus op plaatsen waar een andere fotograaf weggestuurd wordt, of helemaal niet doorgelaten in de eerste plaats. ;)
Dat dit niet onverstandig is , is wel eens gebleken bij een HV uitruk (waar ik het hier niet over ga hebben), maar waar dus de fatsoensnormen dus duidelijk overschreden werden door de zgn. hobbiefotografen.

Gevolg: bij een "simpele" woningbrand worden nu alle fotografen achter de lijnen gebonjoerd, terwijl ik gewoon kan blijven gaan en staan waar ik wil. ;)

Het hele gebeuren is gegroeid uit het feit dat ik altijd een website gehad heb van mijzelf en dat ik vrijwillige brandweerman ben uit Terneuzen.
In die zin is gevraagt of ik dit "erbij" wil doen., samen met nog een collega uit Sas van Gent. Ook hij is officieel brandweerfotograaf en vrijwilliger in die stad. 8)

Ik heb geen OVD code (wilde ik niet, want om nu 3 x wakker te worden snachts, voor een melding" neem eens contact op met ac", vindt ik nogal wat), maar heb een pieper met alle 10 de kazerne codes van Terneuzen.
Wij zijn dus voorgesteld aan brandweer (in zover nog nodig.. ;D), politie en ambulance en worden dus overal toegelaten. ;)
Ik gebruik dus een NIKON D70S met externe flitser.

Het gebruik van de foto's en/of tekst op de website van Terneuzen : http://www.terneuzen.nl/veiligheid/brandweer wordt door ons geschreven en de foto's uitgezocht, en na controle door OVD geplaatst. Bij dodelijke afloop van iemand bij ongeval of brand wordt hiermee minstens 24 uur gewacht uit pieteit met de familie. (en daar wringt nogal eens de schoen.  >:()
Wij zijn ook geen website met inhoud die het moet hebben van sensatie o.i.d., maar we hebben een website (onderdeel van Terneuzen website zelf) voor de burger die meer wilt weten over het brandweerwezen in het algemeen en in het bijzonder van Terneuzen.

Ben verder in bezit van helm, fluoriserende jas met opschrift "brandweerfotograaf", statief, nog een extra zoomlens etc.


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #29 Gepost op: 12 augustus 2007, 18:07:01
Ik fotografeer op het moment met een Nikon D200 met een 18-200mm DX VRII lens. Samen met een Nikon SB-800 flitser heb ik eigenlijk weinig anders nodig op het moment. Misschien dat ik over een tijd nog een 2.8 lens ga kopen maar dat moet ik nog even kijken.

Gr. Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen