EHBO bij de wielerronde

Auteur Topic: EHBO bij de wielerronde  (gelezen 24203 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #40 Gepost op: 31 augustus 2007, 14:00:15
dus als je de pam als buffervoertuig neerzet ben je in principe veilig bezig?? zo maak ik op uit vele reacties, dat neem ik dan maar aan.


Anne

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #41 Gepost op: 31 augustus 2007, 14:25:54
Denk je zelf van niet dan?

De deelnemers zullen over het algemeen toch wel opletten waar ze fietsen en zo'n grote witte bus zal toch wel opvallen! Mocht dat een keer niet zo zijn dan fietsen ze tegen je voertuig aan en niet tegen jou, je collega's of je slachtoffer. En ja, ik heb het vaker op deze manier gedaan, een fietselfstedentocht met 15.000 deelnemers leg je niet zo snel stil ;)
Groet Anne


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #42 Gepost op: 31 augustus 2007, 14:32:28
tis een beetje een raar idee voormij, mss komt het omdat ik nog nooit heb hoeven werken terwijl de wedstrijd doorging. na 2x went dat wel denk ik , maar goed je ik wil ook niet dat er niemand tegen de bus aan rijdt, want hoe minder so's hoe beter, maar goed idd zon fiets11stedentocht leg je niet zomaar stil..


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #43 Gepost op: 4 september 2007, 23:10:26
Het is al weer een paar week geleden dat ik voor het laatst een update heb gedaan. Ik denk dat we richting het einde van de casus gaan. *Exuseert zich nog even voor de late update.... start van een nieuwe opleiding ed...*

Ik wil even beginnen met ene korte samenvatting:

Je bent op post gekomen en treft daar een jonge man aan die met de tandem onderuit is gegaan. De jonge man zit tegen het dranghek aan en heeft in eerste oogopslag een stel schaafwonden aan de benen. Zijn buddy is doorgereden richting finisch om voor jou nog onbekende redenen.
Bij je SLO gekomen geeft je SLO aan dat ze onderuit zijn gegaan waarbij hij hard met zijn hoofd op grond is geknald. Zijn valhelm ligt geheel door midden.
Naast de schaafwonden geeft je SLO aan dat hij erge last van zijn sleutelbeen heeft. Ook geeft hij aan misselijk te zijn en erge hoofdpijn te hebben. Daarnaast merk je ook op dat hij erg aan het rillen en gapen is. Verder stotterd hij. Na doorvragen ontdek je dat het stotteren iets is dat hij altijd doet, en dus niet voort komt uit de val.
Bij het nader onderzoeken van het sleutelbeen van je SLO raak je zijn nek aan, waarbij hij duidelijk maatk heftige pijn in zijn nek te hebben. Alleen bij aanraking.
Via het NCS is de PAM en de TL gewaarschuuwd. Deze komen allebij tp. Je bent, ivm personeeltekort, alleen op post.

En dan nu de update van vanavond:

Het duurt niet lang voor zowel de PAM als de TL ter plaatse zijn. Omdat de TL de meest ervaren Eerste Hulp verlener is besluiten jullie samen dat hij de leiding ter plaatse op zich zal nemen. Het is gaan regenen en je SLO geeft aan dat hij het toch wel koud aan het krijgen is. In overleg met de TL besluit je samen met de collega's van de PAM je SLO met isolatiefoli (dat goud-zilverkleurige aluminiumfoli) te bedekken. Bij aanraking van het been met de schaafwonden vraag je je SLO nog even of dat pijn doet. Dit is alleen niet het geval.

De TL besluit vast een ambulance te waarschuwen. Hij belt met 112 en krijgt een lieftallige dame van de MKA Apeldoorn aan de lijn. Nadat de situatie is uitgelegd zal ze een ambulance laten komen maar ze neit geen reden om deze met spoed te laten komen. (Dit is echt zo gebeurt!)

Het begint langzaam harder te regenen. Langs de kant zijn een aantal toeschouwers gaan staan, een aantal met paraplu's. Een paar van heb bied huun plu's aan ter beschutting van het SLO.

Je vermoed dus nek of rugletsel. ivm met dit laat je een van je collega's achter het SLO te gaan zitten en zijn hoofd te fixeren.

De laatste ronde is net afgelopen en de wedstrijd is dus voorbij. Het zal een kwartier duren voor de volgende wedstrijd hoort te starten. Dat is de Dikke Banden race (de race voor kinderen. meestal gefietst op gewone fietsen. Echt snel gaat het niet. En het risico op valpartijen is verwaarloosbaar.)

VRAGEN:
- Wat doe je met het aanbod van het publiek om de paraplu's als beschutting tegen de regen te gebruiken?
- Waar let je op tijdens het wachten op de AMBU?
- Wat doe je met de keuze van de centralist om de ambu niet met spoed te laten komen?
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #44 Gepost op: 5 september 2007, 09:17:09
Wat doe je met het aanbod van het publiek om de paraplu's als beschutting tegen de regen te gebruiken?
Ik gebruik de paraplu's maar laat tegelijkertijd een wat beter geschikte voorziening aanvoeren, van mij part een groot zeil wat mbv een paar hekken tot tent omgevormd kan worden. leuke klus voor de padvinders onder de toegestroomde aanwezigen....

Waar let je op tijdens het wachten op de AMBU?
ABCD, parameters goed in de gaten houden zodat verslechtering gesignaleerd wordt en het verloop daarvan bij de overdracht aan de ambu medegedeeld kan worden.
Veder afkoeling voorkomen, geruststellen etc
Zorgen voor aflossing van de gene die het hoofd stabiliseren, patient zo stabiel mogelijk ondersteunen etc

Wat doe je met de keuze van de centralist om de ambu niet met spoed te laten komen?
De werkwijze van de medisch centralisten een beetje kennend ga ik er van uit dat de TL de centralist onvolledig geinformeerd heeft, ik bel dus alsnog zelf op.
Ik heb overigens aangegeven dat ik dit geval sowieso al zelf zou bellen nog voor de aankomst van de TL, dus deze vraag is voor mij niet zo relevant.
Ik heb er alle vertrouwen ik dat ik in dit geval de centralist van de noodzaak van een A1 kan overtuigen.


Je vermeldt overigens een beetje tot mijn verbazing in je samenvatting (waar ik geen nieuwe info verwacht) dat de helm ernstig beschadigd is, ik kan dat in je eerdere informatie niet vinden ! (sterker nog, ik zie het woord "helm" in je samenvatting voor het eerst  ;))
Het was wel fijn geweest wanneer we deze essentiele info gelijk al gehad hadden, het is immers een teken van hoog energetisch trauma, voor een centralist mede reden voor een A1 rit..... 8)

Ach het is een mooie bevestiging van de kreet in mijn 'handtekening' : Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources
Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #45 Gepost op: 5 september 2007, 14:36:50
VRAGEN:
- Wat doe je met het aanbod van het publiek om de paraplu's als beschutting tegen de regen te gebruiken?
ik neem de plu's aan,

- Waar let je op tijdens het wachten op de AMBU?
*bewustzijnsnivo
*so zo min mogelijk wordt bewogen
*ABC
*onderkoeling voorkomen/beperken

- Wat doe je met de keuze van de centralist om de ambu niet met spoed te laten komen?
ik weet niet wat de LPA zegt over een soortgelijke situatie, maar ik zou wel protesteren.


daarnaast lees ik dat de wedstrijd is afgelopen, en er opnieuw een wedstrijd begint over 15 minuten. ik zou er voor kiezen om de  volgende wedstrijd uittestellen tot de so, en hv-ers van het parcours zijn. net was het wat lastig om een wedstrijd halverwege stil te zetten. maar nu je de mogelijkheid hebt vind ik dat je de wedstrijd even kunt uitstellen tot het parcours vrij is. ookal is de kans op valpartijen minimaal is.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #46 Gepost op: 30 september 2007, 22:14:41
Moet ik dit opvatten alsof je twijffelt aan het feit dat deze casus echt gebeurt is? Tot vandaag weet ik nog niet waarom de buddy doorfietse. Later is hij wel terug gekomen in de auto maar toen waren wij nog bezig met het SO. Toen dachten we er niet aan te vragen waarom hij weg fietste ;-) MAar daar gaat deze casus ook niet over ;-) Dus zullen we terug gaan naar de casus? Iemand nog aanvullingen of ideeën over wat tot nu toe bekent is?
Nee, dat moet je niet zo opvatten.
Zoals Jaques ook al aangeeft, Het is een zorg voor later, maar de kans dat de buddy een s.o. (lichamelijk en/of geestelijk) id. is erg groot. Dat mogen duidelijk zijn.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #47 Gepost op: 30 september 2007, 22:27:45
Deze casus laat weer eens zien hoe belangrijk het is om volgens de ABCDE methodiek te werken.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #48 Gepost op: 2 oktober 2007, 11:22:12
Deze casus laat weer eens zien hoe belangrijk het is om volgens de ABCDE methodiek te werken.

Inderdaad, deze manier van werken kan in het ehbo onderwijs niet voldoende benadrukt worden, nu zie ik heel vaak dat het zichtbare letsel behandeld wordt en dat niet verder uitgevraagd wordt.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources