Nederland niet voorbereid op rampen

Auteur Topic: Nederland niet voorbereid op rampen  (gelezen 17822 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Michel

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 22 augustus 2004, 12:20:59
Een concept waarbij hulpverleners sneller ter plaatse zijn spreekt natuurlijk altijd aan. Maar ik als ik het zo voor me zie in mijn eigen regio (Friesland), dan zie ik een aantal haken en ogen.
Zo hebben wij maar drie clusters van GE-leden in Friesland. We wonen per cluster zo'n 10 minuten van elkaar af. Dat houdt ook in dat we met zo'n cluster of heel snel met veel, of juist laat op een ongevalslocatie komen.
Iets anders is het bereiken van de ongevalslocatie. Er komen namelijk 27 voertuigen extra op het rampterrein. Dat terwijl je het terrein graag zo open mogelijk houd. Het is mogelijk dat je geblokkeerd wordt door voertuigen die van het terrein afkomen, maar ook door ramptoeristen. En dat terwijl je niet herkenbaar bent als hulpverlener. Daarnaast lijkt het me heel moeilijk om na een tijdje weer als groep op te treden. Je bent immers allemaal verspreid over het terrein. Hoe kun je er dan voor zorgen dat het logistieke deel van het takenpakket van het SIGMA er niet bij inschiet? Ik bedoel, trell-tent opzetten, transportgereedmaken van slachtoffers et cetera.
Het is een mooi streven om de rampenhulpverlening te verbeteren, maar het vergt een grondige analyse van nieuwe concepten waarna de voor- en nadelen tegen elkaar moeten worden afgewogen. Het SIGMA is sinds de oprichting ervan al zoveel veranderd. Ik denk dat het beter is het huidige systeem te optimaliseren, dan nu weer op een andere manier te gaan werken. Dat zou voor de vrijwilligers die het allemaal mogen uitvoeren ook betekenen dat ze tijd krijgen zichzelf te verbeteren in het huidige systeem, en op die manier de kwaliteit van zorg te verbeteren.

Groeten van Michel


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 22 augustus 2004, 15:40:41
Yep, wat ik probeerde aan te geven, is dat het Sigma, nu werkt met ideeen die in de eind 80 zijn verzonnen. Sinds implementatie een paar jaar later, is de nadruk meer op de logistieke ondersteuning en dat het allemaal binnen de spelregels past die we met lekaar verzonnen hebben..

Ik dik het misschien aan, maar met de huidige opkomst tijden zijn er bij de meeste calamiteiten komt de Sigma, als mosterd na de maaltijd.., of verzint de AC pas na een half uur of uur, dat ze het sigma ook hadden kunnen alarmeren..

En als ik dan evaluatierapporten zie ik echt een gebrek aan VISIE. er zijn meerdere manieren om de opkomst tijd te versnellen.. Een First Responder oplossing is 1 van de mogelijkheden, en er zijn ook combinaties mogelijk.

Maar dan moet je de aanpak niet alleen bekijken in een GHOR aanpak, maar in een multi-disiplinaire aanpak..

Maar misschien dat de veiligheidsregio's daar langzaam verbetering in brengen.  Meer geintergreerde VISIE..


Marc S

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 77
Reactie #12 Gepost op: 22 augustus 2004, 16:26:36
Op www.rtl4.myweb.nl  klik bij medische hulp bij rampen faalt . Dan onderaan deze pagina op smalband daar zie je de reportage die nova daar van maakte.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #13 Gepost op: 23 augustus 2004, 21:11:07
Ik dik het misschien aan, maar met de huidige opkomst tijden zijn er bij de meeste calamiteiten komt de Sigma, als mosterd na de maaltijd.., of verzint de AC pas na een half uur of uur, dat ze het sigma ook hadden kunnen alarmeren..

Probleem is dat bij de CPA en AC allerlei protocollen zijn, maar niet voor sigma. Verder zijn niet alle ovdg's evengoed op de hoogte met sigma.
Er moet gewoon een procedure komen in de trant van ongeval met meer dan ... gewonden: sigma direct alarmeren verder bij grip 2 of 3 zou je ook sigma moeten alarmeren.

Men wacht nu vaak te lang met de beslissing met als gevolg dat het dan te laat is.


RAdeR


Michel

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 24 augustus 2004, 18:29:46
Yep, wat ik probeerde aan te geven, is dat het Sigma, nu werkt met ideeen die in de eind 80 zijn verzonnen. Sinds implementatie een paar jaar later, is de nadruk meer op de logistieke ondersteuning en dat het allemaal binnen de spelregels past die we met lekaar verzonnen hebben..

Op het werken met ideeën die al even meegaan is volgens mij opzich niets tegen. Immers, hoe lang rijden we al auto's. Het is alleen mooi als een idee in de loop der tijd wordt aangepast aan de dan geldende eisen.
Het SIGMA is opgericht om in ieder geval het logistieke deel van de hulpverlening uit handen van de professionals te nemen. Hoe jij het formuleert, lijkt het net alsof dat niet goed is geweest. Ik ben dan ook benieuwd of je het zo bedoelt, en hoe je denkt dat het anders zou kunnen. Het lijkt me logisch dat je activiteiten ontplooid op basis van de spelregels die je met elkaar verzind. Wat klopt er volgens jou niet aan die spelregels?

Citaat
Ik dik het misschien aan, maar met de huidige opkomst tijden zijn er bij de meeste calamiteiten komt de Sigma, als mosterd na de maaltijd.., of verzint de AC pas na een half uur of uur, dat ze het sigma ook hadden kunnen alarmeren..

Wanneer het probleem van de alarmering wordt opgelost, denk ik dat we al veel gewonnen hebben. En even in het algemeen. Het valt me op dat er bij het SIGMA altijd wordt uitgegaan dat we de maximale opkomsttijd nodig hebben. Bij de inzet in Friesland in juni, was het SIGMA binnen 30 ter plaatse in een uithoek van de provincie.

Citaat
En als ik dan evaluatierapporten zie ik echt een gebrek aan VISIE. er zijn meerdere manieren om de opkomst tijd te versnellen.. Een First Responder oplossing is 1 van de mogelijkheden, en er zijn ook combinaties mogelijk.

Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe visie, moet je bij aanbevelingsrapporten kijken. Een evaluatierapport opzich behandelt alleen de gepleegde inzet en wijst daarna op verbeterpunten binnen de huidige visie. Wanneer ik jou idee van de FR bekijk, schoffelt dat fundamentele zaken van het SIGMA onderuit. Dat is niet erg, wanneer er iets beters voor in de plaats komt. Maar met jou visie wordt het logistieke deel van het SIGMA zwaar verwaarloosd.

Citaat
Maar dan moet je de aanpak niet alleen bekijken in een GHOR aanpak, maar in een multi-disiplinaire aanpak..

Hoe bedoel je dit precies? Ook de brandweer en politie erbij betrekken? De GHOR is opzichzelf al een bonte verzameling van disciplines natuurlijk.

Citaat
Maar misschien dat de veiligheidsregio's daar langzaam verbetering in brengen.  Meer geintergreerde VISIE..

Ik begrijp best dat het heel ver voert om hier zo'n geïntegreerde visie neer te zetten. Je moet me dan ook maar niet kwalijk nemen dat ik de delen die je hier post bekritiseer. Het kan best zijn dat wanneer ik het hele verhaal zou kennen, ik er meer voorstander van word. Maar van wat je tot nu toe hebt geschreven loop ik niet echt warm.

Groeten van Michel

P.S. Gefeliciteerd met je 1000e bijdrage aan dit forum!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 24 augustus 2004, 18:46:33
Dank je wel voor je uitgebreide reactie..

Ja, ik denk dat de logistieke tak van de GHOR geintergreerd zou kunnen worden in de logistieke keten van brandweer en politie, en defensie.

Een meer multi-displinaire benadering en organisatie zou ook in de logistieke benadering veel geld kunnen besparen.. Gelukkig gaat dit met de vorming van de veiligheidsregio's ook meer die kan op. maar ik zie ook nu nog steeds te veel mono-disiplinaire initiatieven.

Als ik denk aan FR initiatieven en GHOR SIGMA, zou ik dat ook meer geintergreerd zien. Niet alleen op de werkvloer, maar ook in de organisatie..

Als je die initiatieven intergreerd dan kom je heel erg ver...


Robert

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 28 augustus 2004, 21:46:48
Jammer dat je er niets van snapt! De Ghordiaanse knoop doorgehakt gaat in het geheel niet in op de operationele kant van de zaak. Het integreren van de logistiek bij de brandweer en of politie!! Deze diensten hebben het zelf nauwelijks operationeel voor elkaar. Neen de rapportage is een advies aan het Kabinet omtrent de bestuurlijke positie van de GHOR in de veiligheidsregio. De bestuurlijke aansturing van de witte kolom in bijzondere omstandigheden. Niks dagelijkse zorg. Dat er strategische allanties gesloten moeten worden is evident. Maar het is te eenvoudig om een FR systeem in te willen voeren zonder de kwaliteitsvraag te beantwoorden.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #17 Gepost op: 29 augustus 2004, 00:39:22
als je uitgaat van 5 minuten tussen melding en terplaatse zijn van 1 FR. dan zijn daar optimaal vier minuten verplaatstijd voor beschikbaar.

als ze een gemiddelde halen van 7,5 km/h, dan hebben ze een actie radius van 500 meter. Het is dan niet onredelijk om te tellen met 5 FS per vierkante kilometer.
Zo'n 5000 vierkante kilometer is stedelijkgebied, dus daar zijn 25.000 FS nodig, niet onredelijk dat deze mensen ook ziek mogen worden, vakantie hebben, dus is zal men 40.000 vrijwilligers nodig hebben om om de snelle respons tijd van 5 minuten te waarborgen.

En dan tel ik nog niet eens mee dat deze mensen hun aktiviteiten moeten afbreken omdat het alarm gaat.

Ik geloof nooit dat dit goedkoop word.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #18 Gepost op: 29 augustus 2004, 13:28:15
Probleem is dat bij de CPA en AC allerlei protocollen zijn, maar niet voor sigma. Verder zijn niet alle ovdg's evengoed op de hoogte met sigma.
Er moet gewoon een procedure komen in de trant van ongeval met meer dan ... gewonden: sigma direct alarmeren verder bij grip 2 of 3 zou je ook sigma moeten alarmeren.

Men wacht nu vaak te lang met de beslissing met als gevolg dat het dan te laat is.


RAdeR

Ik denk ook niet dat het eenvoudig is om 'even' in te schatten of een SIGMA-team vereist is. Op het moment van een ongeval met een X aantal gewonden ligt het aan de plaats van het ongeval, de aard van de verwondingen, het beschikbaar aantal ambulancehulpverleners en nog een aantal andere zaken of dit ongeval binnen een bepaalde tijd kan worden 'afgehandeld'.
Als je een paar keer met je SIGMA-team middenin de laatste afrondingen van een ongeval bent binnengevallen - je hebt nou eenmaal te maken met een bepaalde opkomsttijd en het operationeel maken van de handel - dan is het denk ik snel gedaan met de motivatie van de vrijwilligers EN HUN WERKGEVERS.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #19 Gepost op: 29 augustus 2004, 14:46:39
Jammer dat je er niets van snapt! De Ghordiaanse knoop doorgehakt gaat in het geheel niet in op de operationele kant van de zaak. Het integreren van de logistiek bij de brandweer en of politie!! Deze diensten hebben het zelf nauwelijks operationeel voor elkaar. Neen de rapportage is een advies aan het Kabinet omtrent de bestuurlijke positie van de GHOR in de veiligheidsregio. De bestuurlijke aansturing van de witte kolom in bijzondere omstandigheden. Niks dagelijkse zorg. Dat er strategische allanties gesloten moeten worden is evident. Maar het is te eenvoudig om een FR systeem in te willen voeren zonder de kwaliteitsvraag te beantwoorden.

Ik weet  niet of ik het wel of niet snap..  en waarschijnlijk snap jij alles.  Het enige wat ik gezegd heb dat er gebrek aan visie was en dat veel opties al zogenaamd bij voorbaad zijn weggevaagd. zonder dat er echt naar gekeken is..

De logistieke kanalen worden op dit moment in diverse regio's al geintergreerd in de veiligheidsregio's. zowel de operationele en preparatieve kant. En door de integratie word de kwaliteit van alle logistieke kanalen verbeterd.

De kwalitatieve kant van een FR systeem wil ik best in een disussie daarover beantwoorden..  en er zijn meerdere mogelijkheden daarvoor..
Er zijn meerdere opties mogelijk. Het gebrek aan de visie en opties verkennend, en nog zoveel mogelijk vasthoudend aan oude en bestaande structuren..