Nederland niet voorbereid op rampen

Auteur Topic: Nederland niet voorbereid op rampen  (gelezen 17853 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Robert

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 1 september 2004, 22:12:21
Ten aanzien van de logistieke kant begrijp ik niet wat je exact bedoelt met integreren. Een integratie met de RAV is ook voor de hand liggend. De rekensom laat ook duidelijk zien dat e.e.a. moeilijk te realiseren is. Wat dat aangaat is er nog veel te verbeteren. Echter de veiligheidsregio is thans nog een containerbegrip waar weinig regio's daadwerkelijk handen en voeten aan hebben gegeven. Zowel vanuit BZK als VWS komt geen eensluidende visie over de SEH.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #21 Gepost op: 2 september 2004, 20:58:04
Door een integratie van logistieke keten van Brandweer, Ambulancediensten, GHOR, defensie kan er veel effectiever en goedkoper, (zowel in investeringen als in exploitatie) geregeld worden.

Dat VWS en BIZA maar eens tot een gezamenlijk effectieve oplossingen moeten komen, lijkt me eigenlijk wel een must...


Robert

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 5 september 2004, 22:54:44
Toch begrijp ik nog niet wat je er precies mee bedoelt. Wie, wat en waar wil je combineren. Als je bedoelt dat VWS is met BZK moet synchroniseren over de ambulancedienst kunnen wij lang wachten. De ziektekostenverzekeraars gaan daar over. Bovendien debkt ik datals je teveel op één hoop schuift het bureaucratisch, log en inflexibel wordt. Daar schieten wij dus ook niks mee op. Wellicht een betere regionale invulling?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #23 Gepost op: 6 september 2004, 00:25:57
Toch begrijp ik nog niet wat je er precies mee bedoelt. Wie, wat en waar wil je combineren. Als je bedoelt dat VWS is met BZK moet synchroniseren over de ambulancedienst kunnen wij lang wachten. De ziektekostenverzekeraars gaan daar over. Bovendien debkt ik datals je teveel op één hoop schuift het bureaucratisch, log en inflexibel wordt. Daar schieten wij dus ook niks mee op. Wellicht een betere regionale invulling?


Ziektekostenverzekeraars zouden juist geen partij moeten zijn bij het verstrekken van de zorg of bij het aansturen van deze zorg. DE verantwoordelijke in 1e instantie is de overheid (wettelijke taak) en daar zal de regie moeten liggen en liefst ook de voorfinanciering die evt. op declaratiebasis later aan de zorgverzekeraar doorberekend moet worden via de ritprijs etc. Wanneer de overheid de regie in deze uit handen geeft is het eind zoek in de marktwereld.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #24 Gepost op: 6 september 2004, 18:22:25
Joffry,

Dat met je laatste opmerking gelijk hebt, hebben we intussen gemerkt.


Robert

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 9 september 2004, 22:00:42
Blij dat jullie dan wakker worden want de ambulancezorg in Nederland is een zaak van de ziektekostenverzekeraars en de (privaat aangestuurde) ambulancediensten. De aansturing van de ambulances middels en MKA is een zaak van de gemeenten. Deze hebben de verantwoordelijkheid om een meldkamer op te richten en in stand te houden.
Dus Peter zijn pleidooi om e.e.a. op één hoop te schuiven is mijns inziens wat kort door de bocht. ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #26 Gepost op: 10 september 2004, 10:41:09
Hmmm nog ff wachten, dan vertel ik meer..

Kom anders naar ede toe, 15 september... Misschien word daar al een tipje van de sluier opgelicht...


Michel

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 11 oktober 2004, 12:27:09
We zijn nu een maandje verder, kun je er al meer over vertellen Peter?

Groeten van Michel


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #28 Gepost op: 28 oktober 2004, 19:52:29
ja, was ff vergeten hier op te reageren..

Zowel in ambulancezorg in nederland, zie je een koepelvorming.. je ziet al integratie van besturen van RAV's en GHOR en veiligheidsregio's. En tijdens rampencoordinatie, werd daar een boel over verteld.

binnenkort zou er een link, zijn met een samenvattingen van het congres. Vraag ik morgen even na..


Robert

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 13 november 2004, 19:56:21
De veilghiedsregio wordt gevormd door de GHOR en de Regionale brandweer. De RAV kan onder hetzelfde bestuur vallen als het een publieksrechtelijke organisatievorm is anders zal dit niet het geval zijn. De MKA zal publieksrechtelijk worden aangestuurd middels het GHOR bestuur. De uitvoering van de MKA wordt door de RAV gedaan.

Kortom er zullen in Nederland verschillende organisatievormen  blijven bestaan. De structuur van de bestuurlijke bovenbouw is wel vergelijkbaar/ eenduidig.

De beginvraag is daarmee echter nog niet beantwoord.