Nederland niet voorbereid op rampen

Auteur Topic: Nederland niet voorbereid op rampen  (gelezen 17880 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #70 Gepost op: 27 februari 2009, 06:54:03
Laten we met zijn allen nou niet te snel juichen. Een oud gezegde is hier volgens mij van toepassing: "één zwaluw brengt nog geen zomer". Het blijft een feit dat onze rampenbestrijding een bijzonder ingewikkeld systeem is met heel veel verschillende diensten, heel veel verschillende baasjes en heel veel verschillende procedures. Dat het hier nu een keer goed gaat is natuurlijk fantastisch en daar zal een goede voorbereiding vast en zeker aan hebben bijgedragen. Maar denk nu niet dat we ineens de hele wereld aan kunnen.

Het lijkt een beetje op het EK voetbal van afgelopen zomer. Nog voor het Nederlands elftal zijn eerste wedstrijd had gespeeld riepen mensen al: "nou dat zal weer niets worden". Nadat we een paar wedstrijden op rij hadden gewonnen waanden we ons ineens Europees Kampioen. En we weten allemaal hoe dat is afgelopen.....
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #71 Gepost op: 27 februari 2009, 11:12:57
Een goede beurt van Kennemerland. Mogelijk dat het toch wat uitmaakt dat politie, brandweer en geneeskundige hulp nu in één hand zijn in plaats van de oude situatie van voor 1 januari 2008. Deze goede ervaring is een goede les voor diegenen die altijd maar pleiten voor bestuurlijke schaalvergroting.

Enkele citaten naar aanleiding van de parlementaire enquete m.b.t. de Bijlmerramp:

  • De Commissie constateert dat hulpverleningsdiensten snel en adequaat zijn gealarmeerd.
  • Hulpverleningsdiensten zijn in korte tijd op de plaats van het ongeval aangekomen.
  • De rampenbestrijding is naar het oordeel van de Commissie snel op gang gekomen.
  • De rampenbestrijding is conform de Rampenwet uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van de burgemeester van Amsterdam. De verantwoordelijkheden waren voor het lokale bestuur direct duidelijk en zijn naar het oordeel van de Commissie conform de wettelijke bepalingen uitgeoefend.

Zoals u kunt lezen was ook dit deel tijdens de Bijlmerramp in de regio Amsterdam goed geregeld, inhoudelijke en niet zichtbare deel is als buitenstaander dus nog niet te beoordelen.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #72 Gepost op: 30 april 2010, 00:19:40
Rampenbestrijding nog niet helemaal op orde
29 april 2010

De organisatie van de rampenbestrijding is nog niet overal in Nederland op orde. Van de 25 veiligheidsregio’s voldoen er acht bijna volledig aan de gestelde eisen. Het gaat om de regio’s Rotterdam-Rijnmond, Kennemerland, Twente, Noord- en Oost-Gelderland, Gelderland-Midden, Noord-Holland-Noord, Zuid-Holland-Zuid en Zuid-Limburg. De meeste andere regio’s zijn goed op weg, maar moeten nog de nodige verbeteringen doorvoeren. Dat constateert de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid in een onderzoek naar de rampenbestrijding in Nederland.

Staatssecretaris Bijleveld van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties verwacht dat als de veiligheidsregio’s daadkrachtig aan verbeteringen werken, de rampenbestrijding in de loop van 2011 op orde is. Zij heeft het rapport van de Inspectie OOV naar de Tweede Kamer gestuurd.

De Inspectie OOV heeft onderzocht of de 25 veiligheidsregio’s voldoen aan de eisen die onder meer worden gesteld in de Wet op de veiligheidsregio’s. Deze wet treedt dit najaar in werking. Een van de eisen is dat politie, brandweer en ambulancediensten de bestrijding van een ramp of crisis gezamenlijk aanpakken. De inspectie constateert echter dat van deze multidisciplinaire benadering nog te weinig sprake is en nog te vaak vanuit één discipline wordt gedacht. Ook is van groot belang dat zowel bestuur als operationele diensten over de juiste informatie beschikken. Dat vraagt om informatiemanagement en daar valt volgens de inspectie nog veel aan te verbeteren. Verder wordt er nauwelijks geoefend met de meldkamer. De inspectie wijst erop dat permanente aandacht van bestuurders nodig is voor de verbetering van de kwaliteit van de rampenbestrijding. Per veiligheidsregio heeft de Inspectie OOV in kaart gebracht hoe die presteert op de verschillende aspecten van de rampenbestrijding zoals het maken van een risico-inventarisatie, opleiden en oefenen, alarmering, opschaling en informatiemanagement. Daaruit blijkt dat tussen de verschillende regio’s grote verschillen bestaan.

Staatssecretaris Bijleveld wil dat de veiligheidsregio’s die achterblijven een inhaalslag maken om aan de gestelde wettelijke eisen te voldoen. Zij verhoogt nog dit jaar het budget voor de veiligheidsregio’s om ze daarbij te helpen. Ook zal zij regelmatig de voortgang bespreken met het bestuur van de veiligheidsregio’s. Voor 1 mei wil de staatssecretaris afspraken met de veiligheidsregio’s over de verbetering van de informatievoorziening; de regio’s hebben hiervoor inmiddels een IT-systeem gekregen. Tenslotte zal zij de Inspectie OOV vragen periodiek onderzoek te doen naar de ‘staat van de rampenbestrijding’, waarbij mede gebruik gemaakt wordt van de informatie uit de kwaliteitssystemen van de regio’s zelf.

bron: www.ioov.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #73 Gepost op: 30 april 2010, 00:26:16
http://www.ioov.nl/@126477/nieuw

Brief aan de Tweede Kamer over Beleidsreactie op rapport Inspectie OOV "Rampenbestrijding op orde"
28 april 2010
Ga direct naar het volgende onderdeel:

    * Bestanden

Van rampen- naar crisisbeheersing

Afgelopen 20 jaar zijn er binnen de regio’s forse investeringen en structurele verbeteringen gerealiseerd ten aanzien van de brandweerzorg en rampenbestrijding.

Enkele grotere rampen en crisissituaties in de afgelopen decennia hebben echter het besef versterkt dat ontwikkelingen in de samenleving sneller en anders verlopen dan de hulpverleningsorganisaties hebben kunnen bijbenen. Rampenbestrijding dient daarom professioneler en grootschaliger georganiseerd te worden en te worden verbreed naar crisisbeheersing. Hierin wordt rekening gehouden met een breder scala aan mogelijke verstoringen van de samenleving door natuurlijke, technische of maatschappelijke oorzaken.


Bestanden

    * Brief 2e kamer Beleidsreactie rapport IOOV
http://nl.sitestat.com/minbzk/minbzk/s?brief2ekamerbeleidsreactierapportioov&ns_type=pdf&ns_url=http://www.ioov.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/104848/brief2ekamerbeleidsreactierapportioov.pdf

    * Eindrapportage Rampenbestrijding op orde compleet
http://nl.sitestat.com/minbzk/minbzk/s?microsoftword-eindrapportagerampenbestrijdingopordecompleet27-04-2010&ns_type=pdf&ns_url=http://www.ioov.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/104848/microsoftword-eindrapportagerampenbestrijdingopordecompleet27-04-2010.pdf

    * Advies financiele gevolgen wet veiligheidsregios
http://nl.sitestat.com/minbzk/minbzk/s?adviesfinancielegevolgenwetveiligheidsregios&ns_type=pdf&ns_url=http://www.ioov.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/104848/adviesfinancielegevolgenwetveiligheidsregios.pdf


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #74 Gepost op: 3 december 2010, 11:36:30
http://www.nrc.nl/binnenland/article2646302.ece/Terreurbestrijder_krijgt_ook_rampen_en_crises_erbij

Terreurbestrijder krijgt ook rampen en crises erbij
Gepubliceerd: 2 december 2010 14:40 | Gewijzigd: 2 december 2010 16:44
Door onze redacteuren Barbara Rijlaarsdam en Jos Verlaan

Den Haag, 2 dec. De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb) krijgt er een groot aantal taken bij. Vanaf 1 januari is de landelijke anti-terrorismeorganisatie ook verantwoordelijk voor rampen- en calamiteitenbestrijding.Dat blijkt uit een interne e-mail van secretaris-generaal Joris Demmink aan de medewerkers van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Bij rampen en crises is de NCTb voortaan de instantie die de politie, brandweer en ambulancediensten aanstuurt.

Met de komst van het ministerie van Veiligheid en Justitie in oktober verloor Binnenlandse Zaken zijn centrale taken op het gebied van openbare orde en veiligheid en crisisbeheersing. Daarmee komt een einde aan de klassieke stammenstrijd tussen de departementen van Binnenlandse Zaken en Justitie als het gaat om terrorismebeleid en veiligheid.

De NCTb werd in 2004 juist opgericht om een einde te maken aan de lappendeken van opsporings- en inlichtingendiensten die elkaar eerder tegenwerkten dan dat zij samenwerkten bij de bestrijding van terrorisme. Arrestatieteams van politie en defensie, essentieel om snel in te kunnen grijpen bij een aanslag, waren verwikkeld in een interne machtsstrijd en onvoldoende op hun taak toegerust.

De afgelopen jaren groeide de NCTb uit tot een organisatie van circa honderd professionals die werden geworven bij de inlichtingendiensten, de recherche, de marechaussee en de douane. De ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken kregen de politieke verantwoordelijk over de organisatie, maar bleken in de praktijk slecht samen te werken.

Vanaf volgende maand houdt de NCTb zich niet meer uitsluitend bezig met terreurbestrijding en persoonsbeveiliging. De dienst wordt dan uitgebreid met de crisis- en rampenbestrijding en is daarmee verantwoordelijk voor de ‘nationale veiligheid’ in het algemeen. Hoe deze twee onderdelen precies worden geďntegreerd in de nieuwe organisatie moet de huidige NCTb, Erik Akerboom, de komende maanden gaan bedenken. Vóór 1 juli 2011 moet hij met een plan komen.

Volgens ingewijden hebben de voorgenomen veranderingen gezorgd voor onrust op de werkvloer. „De NCTb ziet zichzelf als een chique terreurclubje”, zegt een betrokkene. „Medewerkers willen zich echt niet bezighouden met, bijvoorbeeld, de aanrijtijden van de lokale brandweer.”

Het lijkt erop dat binnen de nieuwe organisatie een aparte coördinator voor terrorisme blijft bestaan. In de Tweede Kamer is daar de afgelopen jaren veel waarde aan gehecht.

De woordvoerder van de NCTb wil nog niet reageren op de reorganisatieplannen. „We moeten nu bekijken hoe de nieuwe organisatie eruit komt te zien. Het is te voorbarig om daar nu iets over te zeggen.”


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #75 Gepost op: 3 december 2010, 12:19:36
Nou, dan kan ik naar huis  0021

Zonder gekheid, ik ben zeker benieuwd hoe dan de verhouding gaat worden tot een NCC en een LOCC op landelijk niveau en de weerslag op het regionale niveau.
Gaat deze "club" de rol opnemen van de Landelijke Operationele Staf waarmee het LOCC de laatste tijd geexerimenteerd heeft of gaat het zelfs verder?
Hoever gaan de verantwoordelijkheden/bevoegdheden worden, naast landelijk/regionaal niveau ook m.b.t. incidenten op de Noordzee dus internationale wateren bijvoorbeeld?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #76 Gepost op: 3 december 2010, 12:25:01
Maar wat vind je van het punt dat de Rijksoverheid zich toch wel meer op uitvoeringsniveau wil gaan roeren Simon?

De afgelopen jaren is er i.m.o. vooral een terugtrekkende beweging geweest van de Rijksoverheid op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing, maar ik denk dat het niet slecht is dat bepaalde zaken strakkere landelijke coördinatie krijgen.

GRIP 5, NCTb, kom er maar in 8)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #77 Gepost op: 3 december 2010, 14:19:46
Ik ben vorige week naar het congres van de oefening FloodEx geweest waar je weer eens met de neus op de feiten wordt gedrukt dat we ons tegenwoordig niet bezig houden met rampen maar met zware ongevallen. Ik ben zelf ook van mening dat 1953 de laatste echte ramp in NL is geweest.

Als we dus worden getroffen door een echte ramp, zoals een grote overstroming, is het nog maar de vraag of de veiligheidsregio's in staat zijn deze zelf, al dan niet gezamenlijk, te bestrijden. Dan zal er op landelijk niveau knopen moeten worden doorgehakt en daarom was ik blij met een ontwikkeling als de Landelijke Operationele Staf.

Dus op zich een goede gedachte om een centraal persoon als landelijk crisismanager aan te wijzen, maar terreurbestrijding is toch wat anders dan rampenbestrijding of crisisbeheersing. Het NTCB richt zich bijvoorbeeld ook niet op terreurgevolgbestrijding...


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #78 Gepost op: 3 december 2010, 15:38:21
Dus op zich een goede gedachte om een centraal persoon als landelijk crisismanager aan te wijzen, maar terreurbestrijding is toch wat anders dan rampenbestrijding of crisisbeheersing. Het NTCB richt zich bijvoorbeeld ook niet op terreurgevolgbestrijding...

Ben ik met je eens. Ik zou dan ook liever zien dat de NCTb onderdeel wordt van een nieuw te vormen crisismanagement orgaan, dan dat de NCTb er crisisbeheersing bij krijgt.

Als je overigens naar de definitie van crisis* kijkt, zoals bedoeld in de Wet VR, kun je denk ik wel stellen dat terrorismebestrijding onder de paraplu crisisbeheersing valt.

*crisis: een situatie waarin een vitaal belang van de samenleving is aangetast of dreigt te worden aangetast (art. 1)

Daarmee komt een einde aan de klassieke stammenstrijd tussen de departementen van Binnenlandse Zaken en Justitie als het gaat om terrorismebeleid en veiligheid.

Nu nog een eind aan de stammenstrijd met de andere departementen. Wie gaat er straks bijvoorbeeld over het crisistype grootschalige infectieziekte (epidemie/pandemie)? Of over een zoönose uitbraak? Vitale infra? Milieurampen?

Vanaf volgende maand houdt de NCTb zich niet meer uitsluitend bezig met terreurbestrijding en persoonsbeveiliging. De dienst wordt dan uitgebreid met de crisis- en rampenbestrijding en is daarmee verantwoordelijk voor de ‘nationale veiligheid’ in het algemeen. Hoe deze twee onderdelen precies worden geďntegreerd in de nieuwe organisatie moet de huidige NCTb, Erik Akerboom, de komende maanden gaan bedenken. Vóór 1 juli 2011 moet hij met een plan komen.

Huh? ??? Vanaf volgende maand krijgen ze de taken erbij, maar dhr. Akerboom moet uiterlijk voor 1 juli met een plan komen?
Ik dacht dat het logisch was om eerst een plan te maken en daarna de uitvoering te starten.

Het lijkt erop dat binnen de nieuwe organisatie een aparte coördinator voor terrorisme blijft bestaan. In de Tweede Kamer is daar de afgelopen jaren veel waarde aan gehecht.

Een nationaal coördinator crisisbeheersing lijkt me een winstpunt, maar een aparte coördinator voor terrorismebestrijding levert m.i. versnippering op. Dat moest nu juist verkomen worden met het instellen van de NCTb. Daarnaast ben ik van mening dat terrorisme niet een dusdanig groot risico is voor de nationale veiligheid dat het een aparte coördinator nodig heeft (maar wie ben ik).

Zonder gekheid, ik ben zeker benieuwd hoe dan de verhouding gaat worden tot een NCC en een LOCC op landelijk niveau en de weerslag op het regionale niveau.

Wat ik mis vanuit de rijksoverheid is een integrale visie van hoe ze de hele hulpverlening, rampenbestrijding en crisisbeheersing nou willen organiseren. Zeg maar de grote lijn. Die zal er vast wel zijn, maar ik heb 'm nog niet kunnen vinden. Dit komt op mij over als de zoveelste deelmaatregel, waarin ik het verband met andere ontwikkelingen (zoals een LOS) mis.

Wie gaat straks over wat en hoe wordt dat georganiseerd?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #79 Gepost op: 26 maart 2011, 00:52:10
Minister Opstelten stelt meer geld beschikbaar voor grensoverschrijdende rampen- en crisisoefening

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011/03/23/minister-opstelten-stelt-meer-geld-beschikbaar-voor-grensoverschrijdende-rampen-en-crisisoefening.html
Nieuwsbericht | 23-03-2011

Dat zei Opstelten tijdens het bijeenkomst in Aken met zijn collega de minister van Binnenlandse Zaken van Noordrijn- Westfalen, de heer Jäger. “Rampen en Crisis houden geen rekening met landsgrenzen. Het is essentieel dat we samen met onze buren oefenen en gezamenlijk de voorbereidingen ter hand nemen.”

Er is eenmalig € 50.000,- voor dit jaar vrijgemaakt. In beginsel geeft het ministerie geen subsidies voor oefeningen (zit al in rijksbijdrage), maar hiermee willen we proces aanjagen. De gezamenlijke oefening wordt nog gepland. In het actieprogramma Nationale Veiligheid zijn grensoverschrijdende oefeningen met Benelux en Duistland als prioriteit genoemd.
Samen sterk in de hulpverlening!