C rijbewijs

Auteur Topic: C rijbewijs  (gelezen 11045 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #10 Gepost op: 26 augustus 2007, 10:20:44
ikv vind het niet raar... want de rijbewijzen zijn ingedeeld op kilo's en niet op grote van voertuigen..


Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Reactie #11 Gepost op: 26 augustus 2007, 10:53:25
Bij mijn weten mag je officieel geen vrachtwagen die beladen is rijden zonder een of ander certificaat, ook al heb je je CE. Maar het kan zijn dat ik nu dus zeg wat net ook al uitgelegd is, dat dat wel mag.  :-X

Ik dacht dat ik de kosten op papier heb voor je C maar dat heb ik niet.

Ik betaal:
Theorie: €141,71
Rijopleiding B: €1.630,78
Theorie verkeer C: €398,57
Rijopleiding C: €330,40
Rijopleiding E bij C: €330,40
Totaal: €2.831,86

Dit is inclusief lesgeld, leermiddelen en examen. De kosten zonder korting vanuit de branche is €6.239,98

Maar ja, ik krijg dus bijna €3.500 subsidie, dus dat is even een ander verhaal...
*leegheid*


Karim

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 29 augustus 2007, 02:56:57
Eigenlijk best raar dat er voor de AMbulance geen aparte opleiding is mbt de Ambu-Chauffeur. Stel je hebt geen vrachtwagenrijbewijs, maar die moet je wel hebben om hem te besturen.

Dan moet je duur betalen voor een vrachtwagenrijbewijs, terwijl je misschien noooit in een vrachtwagen gaat rijden maar het papiertje nodig hebt voor de extra kilo's op de ambu...

Vinden jullie dit ook niet maf of denk ik er alleen zo over?

Niks mafs aan, vondt 't zelf ook bijzonder frusterend dat ik ipv 1 theorie examen zoals bij de auto er nu 3 moest doen.

Verkeerstheorie voor de vrachtauto oke, maar al die regeltjes en wetten mbt tot buitenlands vervoer, en dat examen vrachtwagen techniek vondt ik echt super irritant. Het interesseerd me geen hol hoe zo'n vrachtwagen er van binnen/onder uit ziet en hoe de versnellingen werken e.d. maar helaas moest ik 't toch allemaal leren, om ver vervolgens nooit meer iets mee te doen.


Bart S

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 30 augustus 2007, 21:38:10
Voor de meeste typen ambulance is C ook helemaal niet verplicht (op het kenteken onder de 3500 kg) maar willen de meeste werkgevers het wel graag omdat je dan (hopelijk) weet om te gaan met de zwaardere, langere en hogere voertuigen. Ander verhaal wordt het voor de Moduvans, die over de 4 ton gaan.

Persoonlijk ben ik van mening dat het rijbewijs D (dat is het busrijbewijs) misschien een beter alternatief is, hierbij leer je namelijk ook om te gaan met hele grote voertuigen én hoe het is om met passagiers te rijden. Da's namelijk andere koek dan 20 eurootjes met stukgoed ;)


Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Reactie #14 Gepost op: 1 september 2007, 22:16:50
Persoonlijk ben ik van mening dat het rijbewijs D (dat is het busrijbewijs) misschien een beter alternatief is, hierbij leer je namelijk ook om te gaan met hele grote voertuigen én hoe het is om met passagiers te rijden. Da's namelijk andere koek dan 20 eurootjes met stukgoed ;)
Op zich heb je daar wel gelijk in, anderzijds zijn mensen in het verkeer heel anders naar bussen toe dan naar vrachtwagens en is het niet vergelijkbaar. Als je met een tank vol gevaarlijke stoffen rijd heb je wat mij betreft niet minder verantwoordelijkheid dan met een bus vol mensen. En als je met een bus rijd rij je minder snel.

Ik denk dat het beide zijn voordelen heb en dat je het beste als eis BC én D kunt stellen, samen met een aantal jaar rijervaring.

Maar dit is een beetje offtopic geloof ik :$
*leegheid*


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #15 Gepost op: 1 september 2007, 23:15:40
ik vind het onzin, een ambu is geen bus met 40 passagiers, geen tankwagen vol benzine of een vrachtwagen vol stukgoed.. een ambu is een voertuig (lees busje) ingericht voor ziekenvervoer. dus vind ik niet dat je van personeel kunt eisen dat zij C of D rijbewijs gaan halen. tenzij het voertuig een max massa =/<3500kg heeft of ingericht is voor vervoer van meer dan 8 passagiers. dat je van een ambu-chauffeur enige rijervaring mag verwachten vind ik wel terecht want het is natuurlijk niet niks om een dergelijk voortuig veilig door het verkeer te sturen. maar om van mensen een 'bevoegdheid'te eisen welke niet overeenkomt met het type voertuig wat zij besturen vind ik geen meerwaarde hebben voor de kwaliteit van het werk wat wordt geleverd. want er zijn zat ambu's welke je gewoon kan en mag besturen met een B rijbewijs.

 kortom een ambu komt naar mijn mening komt een ambu nieteens in de buurt van een bus/vrachtauto. ook vind ik het gedeelte voertuigtechniek klinklare onzin. zie jij het al voor je een chauffeur die motor demonteert om een  bougie, een snaar of een klep te vervangen?? ;D ;D ;D ;D  echtniet ;D laat dat maar lekker over aan de technici.


Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Reactie #16 Gepost op: 2 september 2007, 01:23:12
ik vind het onzin, een ambu is geen bus met 40 passagiers, geen tankwagen vol benzine of een vrachtwagen vol stukgoed.. een ambu is een voertuig (lees busje) ingericht voor ziekenvervoer. dus vind ik niet dat je van personeel kunt eisen dat zij C of D rijbewijs gaan halen. tenzij het voertuig een max massa =/<3500kg heeft of ingericht is voor vervoer van meer dan 8 passagiers. dat je van een ambu-chauffeur enige rijervaring mag verwachten vind ik wel terecht want het is natuurlijk niet niks om een dergelijk voortuig veilig door het verkeer te sturen. maar om van mensen een 'bevoegdheid'te eisen welke niet overeenkomt met het type voertuig wat zij besturen vind ik geen meerwaarde hebben voor de kwaliteit van het werk wat wordt geleverd. want er zijn zat ambu's welke je gewoon kan en mag besturen met een B rijbewijs.
Dat klopt, maar hoe meer rijervaring, hoe beter. Is mijn bescheiden mening.

Citaat
kortom een ambu komt naar mijn mening komt een ambu nieteens in de buurt van een bus/vrachtauto. ook vind ik het gedeelte voertuigtechniek klinklare onzin. zie jij het al voor je een chauffeur die motor demonteert om een  bougie, een snaar of een klep te vervangen?? ;D ;D ;D ;D  echtniet ;D laat dat maar lekker over aan de technici.
Stel nu dat de ambu onderweg met pech in de file stil komt te staan, en er met geen mogelijkheid een andere ambu bij kan komen. Dan is het wel handig hoor  ;) Oké, dit is een non-argument, ik weet het. Is voertuigtechniek iets verplichts dan?
*leegheid*


Bart S

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 2 september 2007, 10:29:20
Is voertuigtechniek iets verplichts dan?

Techniek zit in je chauffeursdiploma én komt ook nog terug in de SOSA opleiding.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #18 Gepost op: 2 september 2007, 11:58:03
Dat klopt, maar hoe meer rijervaring, hoe beter. Is mijn bescheiden mening.

daar heb je gelijk in. helemaal mee eens. hoe meer ervaring hoe beter. maar dan hoeft het niet zo te zijn dat je een vrachtwagenchauffeur zet in een auto met een massa van 2500 kg.

Citaat
Stel nu dat de ambu onderweg met pech in de file stil komt te staan, en er met geen mogelijkheid een andere ambu bij kan komen. Dan is het wel handig hoor  ;) Oké, dit is een non-argument, ik weet het. Is voertuigtechniek iets verplichts dan?[[/

tja als je pech krijgt als chauffeur kun je wel de motorkap openen. maar dat heeft ook geen enkele meerwaarde. want 95% van alle chauffeurs weet wel hoe het voertuig werkt, en weet onderdelen wel te vinden en te benoemen, maar kan in geval van een storing geen diagnose stellen. en bovendien zal niet iedere voertuig een uitgebreide gereedschapkist in huis hebben.


Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Reactie #19 Gepost op: 2 september 2007, 13:13:37
Hoe doe je meer ervaring op? Juist, als je vrachtwagen/bus rijd. Je zit dan meer op de weg, leert manouvreren met grote voertuigen, dus heb je meer ervaring als iemand met alleen B of BE. En een ambulance is natuurlijk niet vergelijkbaas met een vrachtwagen, net zo min als je een vrachtwagen met een bus kunt vergelijken ;)
*leegheid*