C rijbewijs

Auteur Topic: C rijbewijs  (gelezen 10998 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #20 Gepost op: 2 september 2007, 14:34:18
als jij een gemiddelde nederlandse ambu een 'grote voertuig'vind?? vergeleken naast een gemiddelde vrachtwagen is het maar een lachertje.. maar je hoeft geen bus of vrachtwagenchauffeur te zijn om ervaring te kunnen hebben.  trouwens dan moet je ook eisen dat men naast ccvb personen vervoer ook touringcarchauffeur moet zijn. want als k de meeste lijnbuschauffeurs met ccvb personenvervoer zie rijden dat lijkt nergens op. de meesten kunnen alleenmaar vooruit rijden met de bus en absoluut niet achteruit.

bovendien kun je ook taxichauffeur/koerrier.directiechauffeur/ zijn of je kunt voor je werk heel veel op de weg zijn met je personenauto. ik ken mensen die 60.000 tot 80.000 km per jaar rijden en deze mensen zijn ook geen beroepschauffeurs. hiermee bedoel ik te zeggen om 'ervarening' te hebben hoef je geen beroepschauffeur te zijn, en zeker geen bus of vrachtwagenchauffeur.


peteroff

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 3 september 2007, 20:54:47
Citaat:
bovendien kun je ook taxichauffeur/koerrier.directiechauffeur/ zijn of je kunt voor je werk heel veel op de weg zijn met je personenauto. ik ken mensen die 60.000 tot 80.000 km per jaar rijden en deze mensen zijn ook geen beroepschauffeurs. hiermee bedoel ik te zeggen om 'ervarening' te hebben hoef je geen beroepschauffeur te zijn, en zeker geen bus of vrachtwagenchauffeur.
----------------------
Leuk geschreven, maar een beroepschauffeur (C versus D) komt in VEEL meer ingewikkelde situaties terecht dan een chauffeur van een klein voertuig. Je leert VEEL verder vooruit kijken, en vooral vooruit DENKEN. En 60 tot 80.000 klinkt voor jou misschien veel, maar een beetje beroepschauffeur rijdt wel even wat meer hoor, wat dacht je van 2 tot 4.000 per week?
En dat is allemaal pure rijervaring.

Ik vraag me werkelijk af of sommige mensen op dit topic wel beroepschauffeur zijn (en dus beschikken over C versus D). De discussie over het technische gedeelte van het CCV wordt door alle beroepsgroepen onderschreven, en het zal niet lang meer duren of dat wordt sterk vereenvoudigd. Maar het verschil tussen wel of geen vakdiploma wordt vaak duidelijk op de snelweg als we kijken naar de Poolse collegae die zonder dat document OOK mogen rijden (de betere niet te na gesproken natuurlijk).

Persoonlijk kan de functieeis voor een ambulanchechauffeur inderdaad BD(E) zijn in plaats van C. Dit geeft Bart S aan, een van de weinige deelnemers op dit topic die inderdaad kennis heeft van het beroepsveld ambulanchechauffeur. Ten minste, het spijt mij te moeten zeggen dat ik de indruk heb dat veel deelnemers niet werkzaam zijn in de ambulancesector. Buschauffeurs (touring en lijnbus is hetzelfde rijbewijs hoor!) hebben van huis uit meer invoelingsvermogen om rustig en drempelvrij te rijden. C-rijbewijshouders kunnen dat ook prima leren, maar je merkt bij selectietrainingen wel duidelijk verschil.

Sebastiaan
Ambulancechauffeur met BDCE (en taxi haha).


Karim

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 6 september 2007, 13:05:27

Persoonlijk kan de functieeis voor een ambulanchechauffeur inderdaad BD(E) zijn in plaats van C. Dit geeft Bart S aan, een van de weinige deelnemers op dit topic die inderdaad kennis heeft van het beroepsveld ambulanchechauffeur. Ten minste, het spijt mij te moeten zeggen dat ik de indruk heb dat veel deelnemers niet werkzaam zijn in de ambulancesector.

D'r zijn er in dit topic inderdaad maar 3 die daadwerkelijk achter 't stuur van 'n ambulance kruipen en dat zijn jij bart en ik  ;)  Overigens heb ik geen D rijbewijs maar ik geef je wel gelijk, ik zou ook liever D gedaan hebben als C, ookal rijden we hier in vrij grote voertuigen.

Trouwens ruim 70 % van de ambulancediensten hier vraagt ook om 't D rijbewijs bij de sollicitatie, ik heb geluk dat mijn dienst daar niet om vroeg en ik enkel het C hoefde te halen.


Harry007

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 6 september 2007, 14:05:16
Ik heb BCD en Taxi.
Ik deel de mening dat hoe het voertuig uitgevoert is, er het rijbewijs voor gehaald dient te worden. Ik heb van zowel C als D ook het chauffeursdiploma, ik vond het ook grote onzin dat ik voor mn Taxi wel vrijstelling kreeg voor Theorie, maar niet voor praktijk. Ik mocht zonder Taxi dus wel met 50 pax door de franse alpen, maar niet met 4 van het ziekenhuis naar het station.
Ook zon puntje, staat al ergens anders op het forum, taxipas voor HAP chauffeurs. Veel van deze mensen zullen nooit een meter taxi rijden, maar omdat de wet nu eenmaal zegt dat het personenvervoer is valt het onder die wet en is het verplicht. (en interessant voor de hapbedrijven, geen bpm en geen wegenbelasting)
Zo vraag ik me ook af of in de rode kolom waar in sommige auto's 10 zitplaatsen totaal zitten, 2 voor en 8 achterin busrijbewijs vereist is. In principe is een vrachtauto met meer dan 9 zitplaatsen inclusief chauffeur een bus, dus de BRW van Sint Anthonis en Wanroij hebben in principe een bus?!?
Wel vind ik persoonlijk dat je zowel met vrachtauto als met bus veel verder vooruit leert te kijken en anticiperen, dit is wat bij veel mensen met alleen B nog wel eens ontbreekt.
Mooie materie, het rijbewijsverhaal...


Karim

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 6 september 2007, 15:23:55
Je kan hier trouwens ook op je voor D1 rijbewijs, wat 'n kleine bus is met maximaal 16 passagiers.



Category D1: light buses with a maximum of 16 + 1 seats.

En met 17 mag je op voor je b rijbewijs en 'n auto besturen.


Bart S

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 6 september 2007, 19:32:42
(...)
Wel vind ik persoonlijk dat je zowel met vrachtauto als met bus veel verder vooruit leert te kijken en anticiperen, dit is wat bij veel mensen met alleen B nog wel eens ontbreekt.
Mooie materie, het rijbewijsverhaal...

Zeker. In het kader van vooruitkijken en anticiperen vind ik rijbewijs A weer een pré. Motorrijders kijken en anticiperen vaak beter uit lijfsbehoud ;)


Karim

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 6 september 2007, 19:47:10
Zullen we dan maar gewoon ABCDE verplichten voor de ambu, komt tenslotte allemaal wel ten goede  ;D


Harry007

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 7 september 2007, 13:57:46
Wil jij je patienten dan in een aanhanger leggen Karim? Ik geloof niet dat je personen in aanhangers mag vervoeren.... Tenzij het met een krat bier op een platte kar is omdat de voetbalclub gepromoveerd is.......


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #28 Gepost op: 7 september 2007, 16:58:18


Bart S

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 9 september 2007, 19:45:15
Wil jij je patienten dan in een aanhanger leggen Karim? Ik geloof niet dat je personen in aanhangers mag vervoeren.... Tenzij het met een krat bier op een platte kar is omdat de voetbalclub gepromoveerd is.......

Als je als chauffeur van het AMBU-team gaat rijden, is E toch wel erg fijn hoor.... ;)