Belgische ambulance zaait verwarring - Utrecht 28-08-2007

Auteur Topic: Belgische ambulance zaait verwarring - Utrecht 28-08-2007  (gelezen 23699 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Gepost op: 28 augustus 2007, 22:19:38
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Om maar meteen met de deur in huis te vallen, Vanmiddag zag ik in Utrecht een Belgische ambulance met optische en geluidssignalen rijden. Nu staat me bij dat er afspraken tussen Nederland en Belgie zijn gemaakt dat dit mag en dat een Nederlands hulpverleningsvoortuig ook met optische en geluidssignalen in Belgie en Duitsland mag rijden, maar op internet kan ik er weinig over vinden.

Puur uit nieuwsgierigheid: Iemand die weet wat de regels hiervoor zijn? De belgische ambulance leek op zich best veel op een Nederlandse (zelfde kleur geel, blauwe zwaailichten) maar de sirene is compleet anders, dat zou verwarring in het verkeer kunnen veroorzaken.

Ik keek er hoe dan ook van op, ik had zoiets nog nooit eerder gezien. Utrecht ligt ook niet echt dicht bij de grens...




tangosierra65-1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2007, 22:34:10
was alleen de sirene anders ?? of ook de naam op de zijkant ?


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2007, 22:44:23
Ik heb de zijkant niet zo goed gezien. Op de achterkant stond op de breedte van 1 deur (het was een volkswagen-bus) "Rescue". En uiteraard was hij niet gestriped zoals de nederlandse. En de sirene was van het type dat vloeiend (maar wel snel) overgaat van hoog naar laag. En hij had een Belgisch nummerbord  ;)


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2007, 23:22:45
Ik zag toevallig zondag op de A27 vanuit de richting Utrecht een voertuig van ik meen Ambuce (belgische dienst) rijden. Was ook een VW Transporter, met rood-blauw geblokte striping. HAd die van jou dat ook toevallig?

En over het rijden van belgische voertuigen met toeters en bellen in NL, daar weten enkele forumleden ook wel wat over te vertellen, zoals een keer een verkeerschaos in Rotterdam toen een belgische ambu met blauw-blauw voor het stoplicht stond  :P

In het vakblad Incident heeft recentelijk ook een heel artikel gestaan over de werkwijze van de belgische diensten en het voeren van optische- en geluidssignalen.

groet, Michel


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #4 Gepost op: 29 augustus 2007, 08:16:55
Er is een regeling die bepaalt dat Belgische en Duitse "prioritaire" voertuigen toch met prio 1 in Nederland mogen rijden. Ik heb die regeling wel eens gevonden en hier op het forum gepost. Weet niet meer uit mijn hoofd welke regeling dat was.

Ennn....ik heb 'm....

http://www.minbzk.nl/contents/pages/6060/brancherichtlijnherzienedruk8-1-2004.pdf

Artikel 2
Belgische en Duitse motorvoertuigen ten dienste van politie en brandweer, Belgische en Duitse ziekenauto’s alsmede motorvoertuigen van de in artikel 1 bedoelde Belgische en Duitse organisaties worden vrijgesteld van het bepaalde in artikel 29, eerste lid, van het RVV 1990 en de artikelen 3, 4 en 5 van de Regeling optische en geluidssignalen onder de voorwaarde dat zij optische en geluidssignalen voeren overeenkomstig de voor hen in hun eigen land geldende wettelijke regels.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,9974.0.html
greetz,  Enrique


PH-PXA

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,465
Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2007, 10:40:38
Mischien is het deze geweest?






En 1 van binnen, wel luxe zo`n flatscreen :D


Greetz roy


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2007, 12:54:58
Mischien is het deze geweest?


Hij lijkt er erg veel op in ieder geval! Iedereen bedankt voor de reacties!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2007, 20:56:19
is dit één van die belgische cowboys?  ???

http://www.ad.nl/utrecht/article1621132.ece

woensdag 29 augustus 2007

Belgische ambulance zaait verwarring
Door ARD SCHOUTEN

UTRECHT - Huh? Een Amerikaanse politiesirene die door de stad Utrecht schalt? Veel Utrechters werden verrast door zulke onvervalste alarmtonen.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00122/ambubel_122836b.jpg
Belgische ambulance

Maar een speurtocht leert dat het een Belgische ambulance op Utrechts grondgebied was, die veel stadsbewoners en weggebruikers op het verkeerde been heeft gezet.

De ambulance reed dinsdagavond in de spits met loeiende sirenes, knipperende lichten en blauwe alarmlichten over de Kardinaal de Jongweg, via de Brailledreef naar de Cartesiusweg, om later Oog in Al in te schieten. Veel weggebruikers weigerden aan de kant te gaan, mede omdat de ambulance een ’vreemde’ sirene voerde die Nederlandse alarmdiensten niet gebruiken.

Het spoor leidt naar het Belgische Wijnegem, nabij Antwerpen, thuishaven van het Ambuce Rescue Team. Deze particuliere ambulancedient vervoert patiënten die in het buitenland medische hulp nodig hebben. Maar waarom zo ver van huis die toeters en bellen?

Woordvoerder Christiaanse zegt dat hun ambulances over de grens in principe geen alarmtonen mogen aanzetten. ,,Maar soms verslechtert de situatie van een patiënt dusdanig, dat de arts aan boord besluit om snel naar een plaatselijk ziekenhuis te gaan. In dat geval vragen we vaak om politiebegeleiding.’’

Bij de politie is dinsdag een dergelijk hulpverzoek niet binnengekomen.

Wat de Belgische ambu-met- haast wél deed op Utrechtse grondgebied is onduidelijk. En waar de patiënt is gebleven? De Utrechtse ziekenhuizen weten van niks, en Christiaanse kan het niet nagaan, zegt ie.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2007, 20:57:23


Karim

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2007, 21:28:03
Mischien is het deze geweest?




Als 't inderdaad bovenstaande VW is geweest dan is 't erg apart dat die met OGS rijdt want die voertuigen worden namelijk niet voor de 100 (spoedvervoer/112 meldingen) gebruikt en op die wagens zitten mensen met enkel een basis ehbo diploma, en daarnaast is er ook bijna niks van medische apperatuur aanwezig.

Als 'n ziekenhuis al 'n patient in slechte conditie naar 'n ander ziekenhuis stuurd (bijv. een nederland die in Belgie een ongeval heeft gehad en nu naar 'n nederlands ziekenhuis gaat) dan wordt dat zeker niet met bovenstaande soort voertuigen gedaan.


Woordvoerder Christiaanse zegt dat hun ambulances over de grens in principe geen alarmtonen mogen aanzetten. ,,Maar soms verslechtert de situatie van een patiënt dusdanig, dat de arts aan boord besluit om snel naar een plaatselijk ziekenhuis te gaan. In dat geval vragen we vaak om politiebegeleiding.’’


De arts aan boord.....  ::)

Ik heb redelijk wat spoed overplaatsingen gedaan in Belgie maar heb maar 1 keer 'n arts erbij in de wagen gehad, normaal betrof 't altijd een IC pleeg van de afdeling waar de patient vandaan kwam.

En daarnaast zal 'n arts ook nooit aan boord van 'n niet-100 ambulance gaan, zoals die VW op dat plaatje hierboven.

Die (ex-nederlandse) ambu op dat plaatje van Palmie is overigens niet van ambuce.

En waar de patiënt is gebleven? De Utrechtse ziekenhuizen weten van niks, en Christiaanse kan het niet nagaan, zegt ie.

Niet nagaan.... ?  ::)

Laat ik nu toevallig enkele jaren voor Ambuce gewerkt hebben en dus weet hoe de papierwinkel eruit ziet en wat allemaal bijgehouden wordt en zelfs voor 't secundair (niet 100) vervoer wordt alles keurig bijhouden dus wat een van de gebroeders Christiaanse hier verkondigd is ook niet waar.