Belgische ambulance zaait verwarring - Utrecht 28-08-2007

Auteur Topic: Belgische ambulance zaait verwarring - Utrecht 28-08-2007  (gelezen 23702 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #20 Gepost op: 31 augustus 2007, 08:32:48
Belgie/ambuce gebruikt de term A1 en B ritten niet eens, en daarnaast mag er volgends de officiele wetgeving alleen een erkende 100 dienst gebruikt worden voor de echte spoedritten.

De prive cq niet 100 diensten zijn niet tot nauwelijks aan regels gebonden kunnen dus zelf bepalen wanneer ze met OGS rijden.

Alleen de 100 voertuigen van Ambuce doen de normale spoedoverbrenginen, dat sommige mensen in de niet 100 voertuigen graag met de lampjes spelen hoeft nog niet te betekenen dat 't om 'n spoedrit gaat.
Daarnaast zal 'n arts ook alleen meegaan in 'n 100 wagen, ik heb ook af en toe secundair vervoer gedaan op bovenstaande voertuigen en die zijn gewoon niet ingericht voor 't 100 cq spoedvervoer, en daarnaast hebben ze die vergunning ook niet dus mag 't volgens de wetgeving niet eens.
Dat kan alleen bij de zuiderburen,  het lijken wel indianen die dus maar doen waar ze zin in hebben.. ::) ;D ;D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #21 Gepost op: 31 augustus 2007, 09:22:38
Dat kan alleen bij de zuiderburen,  het lijken wel indianen die dus maar doen waar ze zin in hebben.. ::) ;D ;D

Wij kunnen ten minste nog doen waar we zin in hebben hahahahahahahahahahaha.

Lol lol

ffemt19
Go home we got it !!!  We finish what others can't


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #22 Gepost op: 31 augustus 2007, 09:25:15
Wij kunnen ten minste nog doen waar we zin in hebben hahahahahahahahahahaha.

Lol lol

ffemt19
Jullie zullen ooit ook wel  met de tijd mee gaan hoor  ;) ::)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


AmbuMedic

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #23 Gepost op: 31 augustus 2007, 09:46:08
Jullie zullen ooit ook wel  met de tijd mee gaan hoor  ;) ::)

Ik wil hier geen grensoverschrijdende polemiek ontketenen maar dure ambulancevpk's inzetten om patiënten te begeleiden voor consultaties, ontslag uit ziekenhuis, radiotherapie, etc. ... is dat meegaan met de tijd ?  Waarom werden dan de hulpambulances in het leven geroepen ?  Waarom besteedt het ANWB een groot deel van zijn ambulancetransport uit aan o.a. Ambuce ?  Het is een publiek geheim dat Falck-Ambuce op overnamepad is in Nederland ... dus maak jullie borst maar nat !  Er gaat inderdaad nog heelwat veranderen ...

O ja, voor de rest geen kwaad woord over onze Noorderburen, zulle  ;)

Mvg,
Filip


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #24 Gepost op: 31 augustus 2007, 11:48:50
Filip,

Wij hebben hier in NL nogal strikte wetgeving mbt OGS (prioritair rijden). Dat beschermt niet alleen de overige verkeersdeelnemers maar ook de bemanning en diens patient. En laten we het vooral zo houden. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen waarom een belgisch ambu met OGS voor een overplaatsing door een vreemde stad rijdt . Maar goed, ik was er niet bij. Wel lijkt het me duidelijk dat als het om een verslechterde toestand ging, dat de bemanning er beter aan gedaan hadden om assistentie te roepen van de nederlandse collega's. Ze zijn immers makkelijk bereikbaar via 112.

Het lijkt me idd niet handig om een grensoverschrijdende polemiek te ontketenen. Ik durf zeker te stellen dat het heel wat beter is geregeld bij ons - en dat zeggen ze zelf!: www.first-response.be/forum/index.php. Dit is ook de reden waarom Falck voorplopg nog geen voet aan de grond krijgt bij ons. Er zijn orienterende gesprekken geweest, maar liepen op niets uit.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Mikey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #25 Gepost op: 31 augustus 2007, 15:28:37
Ik durf zeker te stellen dat het heel wat beter is geregeld bij ons - en dat zeggen ze zelf!:

Het is zo dat het in NL beter geregeld is (op papier), maar in de praktijk zal je in Belgie bij een ongeval even snel en professioneel geholpen worden door een ambulance (al dan niet in combinatie met een MUG) als in Nederland, hoor.

ps: en de sirenes in Belgie vind ik veel cooler  ;) maar da's persoonlijke smaak natuurlijk...


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #26 Gepost op: 31 augustus 2007, 18:52:45

Belgische ambulance zaait verwarring
Door ARD SCHOUTEN

UTRECHT - Huh? Een Amerikaanse politiesirene die door de stad Utrecht schalt? Veel Utrechters werden verrast door zulke onvervalste alarmtonen.

Maar een speurtocht leert dat het een Belgische ambulance op Utrechts grondgebied was, die veel stadsbewoners en weggebruikers op het verkeerde been heeft gezet.

De ambulance reed dinsdagavond in de spits met loeiende sirenes, knipperende lichten en blauwe alarmlichten over de Kardinaal de Jongweg, via de Brailledreef naar de Cartesiusweg, om later Oog in Al in te schieten. Veel weggebruikers weigerden aan de kant te gaan, mede omdat de ambulance een ’vreemde’ sirene voerde die Nederlandse alarmdiensten niet gebruiken.

Het spoor leidt naar het Belgische Wijnegem, nabij Antwerpen, thuishaven van het Ambuce Rescue Team. Deze particuliere ambulancedient vervoert patiënten die in het buitenland medische hulp nodig hebben. Maar waarom zo ver van huis die toeters en bellen?

Woordvoerder Christiaanse zegt dat hun ambulances over de grens in principe geen alarmtonen mogen aanzetten. ,,Maar soms verslechtert de situatie van een patiënt dusdanig, dat de arts aan boord besluit om snel naar een plaatselijk ziekenhuis te gaan. In dat geval vragen we vaak om politiebegeleiding.’’

Bij de politie is dinsdag een dergelijk hulpverzoek niet binnengekomen.

Wat de Belgische ambu-met- haast wél deed op Utrechtse grondgebied is onduidelijk. En waar de patiënt is gebleven? De Utrechtse ziekenhuizen weten van niks, en Christiaanse kan het niet nagaan, zegt ie.

Voor wie nog mocht twijfelen, de ambu waar ik het over had reed op de Cartesiusweg en ik meende hem al rechtdoor Oog in Al in te zien rijden. Dat dit bericht dus gaat over de ambulance die ik gezien heb staat wel vast.

Waar ik me een beetje over verbaas is de route die de ambulance genomen heeft. Ik vermoedde eerst dat hij vanaf het Mesos in Overvecht gekomen was, maar ook dan leek het me al logischer om op de Majellaknoop rechtsaf te slaan naar de A2, wat hij dus niet deed. Nou hier gesteld wordt dat hij via de Kardinaal de Jongweg is gekomen, vraag ik me helemaal af wat hij in Utrecht deed... Kennelijk volledig de weg kwijt, ik kan er niet meer van maken.   :-\


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #27 Gepost op: 31 augustus 2007, 19:19:35
In aanvulling op m'n vorige mailtje (kan ik dat niet editen?): Het kan natuurlijk zijn dat hij wel naar het Mesos Overvecht is geweest en dat de spots op de Brailledreef en de Kardinaal de Jongweg de heenrit daarnaartoe (ook met OGS) betroffen. Dan is-ie dus heen via de A27 gereden en terug via de A2 (waarbij hij de afslag naar de A2 op de Majellaknoop kennelijk gemist heeft).

Overigens: het AD heeft het over "loeiende sirenes" Dat suggereert veel herrie, maar dat vond ik erg meevallen. Ik vond de sirene zelfs aanmerkelijk zachter dan van Nederlandse ambulances. Dat kan ook hebben bijgedragen aan de late reactie van veel automonbilisten...


ehboke

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 2 september 2007, 10:17:47
Belgie/ambuce gebruikt de term A1 en B ritten niet eens, en daarnaast mag er volgends de officiele wetgeving alleen een erkende 100 dienst gebruikt worden voor de echte spoedritten.

De prive cq niet 100 diensten zijn niet tot nauwelijks aan regels gebonden kunnen dus zelf bepalen wanneer ze met OGS rijden.

Alleen de 100 voertuigen van Ambuce doen de normale spoedoverbrenginen, dat sommige mensen in de niet 100 voertuigen graag met de lampjes spelen hoeft nog niet te betekenen dat 't om 'n spoedrit gaat.
Daarnaast zal 'n arts ook alleen meegaan in 'n 100 wagen, ik heb ook af en toe secundair vervoer gedaan op bovenstaande voertuigen en die zijn gewoon niet ingericht voor 't 100 cq spoedvervoer, en daarnaast hebben ze die vergunning ook niet dus mag 't volgens de wetgeving niet eens.
Dat is niet echt helemaal waar... iemand die het noodnummer 100 belt, die moet inderdaad zowieso door een 100 ziekenwagen vervoerd worden. Maar ik heb ook even goed het recht, als ik thuis van de trap val, om een prive dienst een dringende rit te laten doen. Natuurlijk gebeurt dit in de praktijk zo goed als nooit, ik denk wel dat iedereen slim genoeg is om de 100 te bellen en er zo zeker van te zijn dat er toch tenminste 2 deftig opgeleide ambulanciers komen. Bij een privedienst kan je daar al veel minder zeker van zijn.


Siegie

  • Ambulancier
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
Reactie #29 Gepost op: 2 september 2007, 16:16:56
Rare situatie's he het word dus eens tijd dat er een europese regelmentering komt voor het ambulancevervoer dan is dat één probleem minder.

Zelf werk o.a voor een private dienst in Belgie ( West-Vlaanderen) en ook wij doen A1 ritten maar deze privaat en door oproep van huisarts , buiten deze doen we ook interklinivervoer deze van het éne ziekenhuis naar het ander voor gespesialiseerde heelkunde zoals cardio of neuropatienten.

Belgie is wel zowat het grootste apenland van europa waar alles bijna kan en mag en daardoor zijn er veel coboys op de weg en deze zowel privaat als 100 diensen die voor alles A1 rijden.

Wat ik nog wel melden is dat urgentieartsen wel veel meegaan om ziekenwagens niet 112 te begeleiden zoals klini's en repats want zelf doe ik ook nog redelijk veel klini's naar het buitenland en soms gaat de patient wel slecht maar dan is het de arts aan boord die beslist ofdat er A1 gereden word of dat er een 112 opgeroepen word.
Meestal in zo'n gevallen word er gewoon doorgereden naar het dichtsbijzijnde mediche centra  ( gps is gemakelijk)

Gr Siegie
Ambulancier ambulancedienst Turnhout