Belgische ambulance zaait verwarring - Utrecht 28-08-2007

Auteur Topic: Belgische ambulance zaait verwarring - Utrecht 28-08-2007  (gelezen 23716 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Karim

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 19 oktober 2007, 18:08:54
Belgie een apenland met cowboys en indianen?
 

Ik denk dat je zelf ook wel weet waar dat op slaat Harrold, want veel Belgische ambulanciers roepen namelijk 't zelfde.

Je hebt gelijk dat dingen als de SEH, en de MUG en alles prima geregeld zijn, oke het is anders als in Nederland en andere landen maar dat maakt 't zeker niet slechter.

Die zaken zijn ook prima geregeld, die opmerkingen slaat op de hoeveel zaken die nog niet goed geregeld zijn, en dan wordt er voornamelijk naar de privediensten gekeken.

Een brancard bevestigingspunt en 'n O2 bonbon en je kan je voertuig 'n ambulance noemen. Zet er iemand met enkel 'n rijbewijs op en als bijrijder 'n 16 jarige die net z'n basis ehbo diploma heeft gehaald en je kan met zwaailichten en sirene "dringende" ritten voor huisartsen en verzorgingstehuizen doen. En geen haan die er naar kraait want 't kan en mag allemaal.

Op dat gebied is er gewoon nog veel te weinig regelgeving, en er zitten in dat wereldje heel wat cowboys, en die leveren de 100 diensten die wel goed geregeld zijn en die wel alles aan banden en wetten moeten leggen een slechte naam op.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #41 Gepost op: 19 oktober 2007, 22:53:13
Ik ben inhoudelijk niet zo bekend met de medische wereld in België. Daar kan ik dus niet over mee praten. Ik vind echter dat Harold wel een punt heeft dat we in Nederland al heel snel vinden dat andere landen "achterlijk" of "primitief" zijn omdat ze de zaken anders hebben georganiseerd.

Vanuit mijn dagelijkse werk heb ik de laatste jaren veel contacten met de Duitse collega's van de Feuerwehr en de THW. Ik merk aan veel dingen dat er grote verschillen tussen Duitsland en Nederland als het gaat om denken en doen. Toch boeken ze in Duitsland vaak hetzelfde resultaat als wij hier in Nederland doen alleen met andere werkwijzen. Vanuit Nederlands perspectief lijkt al snel dat wij het beter doen. Vaak komt dit beeld voort uit het feit dat wij zo aan ons eigen doen en laten zijn gewend. Er geldt dan al heel snel "onbekend maakt onbemind".

Als ik dan toch met gezegden bezig ben heb ik nog een hele bekende: "Er leiden vele wegen naar Rome".
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #42 Gepost op: 20 december 2008, 16:35:02
Er is een regeling die bepaalt dat Belgische en Duitse "prioritaire" voertuigen toch met prio 1 in Nederland mogen rijden. Ik heb die regeling wel eens gevonden en hier op het forum gepost. Weet niet meer uit mijn hoofd welke regeling dat was.

Ennn....ik heb 'm....

http://www.minbzk.nl/contents/pages/6060/brancherichtlijnherzienedruk8-1-2004.pdf

Artikel 2
Belgische en Duitse motorvoertuigen ten dienste van politie en brandweer, Belgische en Duitse ziekenauto’s alsmede motorvoertuigen van de in artikel 1 bedoelde Belgische en Duitse organisaties worden vrijgesteld van het bepaalde in artikel 29, eerste lid, van het RVV 1990 en de artikelen 3, 4 en 5 van de Regeling optische en geluidssignalen onder de voorwaarde dat zij optische en geluidssignalen voeren overeenkomstig de voor hen in hun eigen land geldende wettelijke regels.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,9974.0.html

ff een oud topic een Kick geven. Kwam toevallig de wettelijke regeling tegen

http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=Tijdelijke%20beschikking%20erkenning%20bepaalde%20Belgische%20en%20Duitse%20hulp%20verleningsdiensten%20en%20vrijstelling%20van%20de%20Regeling%20optische%20en%20geluidssignalen


firefighter353

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 29 december 2008, 01:00:38
Ik vindt de reactie van verkeers deelnemers die problemen hebben met aparte sirene van deze belgische ambu erg overtrokken en getuige van slecht of geen verkeersinzicht, het is heel simpel, als je een voetuig met blauwe lampen en een willekeurige sirene aanziet komen en welke je dan als ambu herkent, moet je deze gewoon de ruimte geven en voorrang verlenen, het wordt anders als zo'n voertuig geen blauw voert maar een andere kleur, de reden dat deze OGS voert is niet aan andere verkeersdeelnemers te beoordelen of dit wel mag, van deze belgische chauffeur mag je wel aannemen dat hij weet waar hij mee meebezig is en dat hij daar voor is opgeleid, het is kort door de bocht om te beweren dat belgie een apeland zou zijn, er mag dan minder geregeld zijn, maar ze krijgen het zelfde voor elkaar, sterker nog sommige dingen zijn er beter regeld zonder allemaal bullshit regeltjes waar ze hier in nederland geen genoeg van kunnen krijgen.
ik ben zelf chauffeur bij de brandweer en heb tot nu toe alleen maar goede acties van medeweggebruikers gezien, ze gaven me de ruimte die ik nodig had om me snel te verplaatsen, het zijn meestal mensen die geen verkeers inzicht hebben, die dan gevaarlijke verkeers situanties veoorzaken waardoor de overheid dan snelheids beperkingen en inhaalverboden toepast en natuurlijk streng handhaaft ( dat levert toch het meeste geld op) waar de geroutineerde automobilist dan de dupe van is, je herkent ze wel, precies 50 rijden op de teller, niet rekening houden met afwijking van de km-teller (50 op de teller is 43 echte km) 100 rijden  op een 120 km weg en vervolgens ook maaar met 100 een vrachtauto inhalen, je zal maar geflitst worden; deze mensen raken, om welke reden dan ook, in paniek als ze een sirene horen en doen dan meest gevaarlijke dingen, die moeten maar eens achter de oren krabben of ze wel geschikt zijn om deel te nemen aan het verkeer, dat soort mensen moeten ze van de weg af halen en niet degene die 50 harder rijden dan is aangegeven of die bumperkleven bij de hiervoor beschreven automoblilisten


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #44 Gepost op: 29 december 2008, 01:14:02
dat soort mensen moeten ze van de weg af halen

Twee hele sterke zinnen.  ;) ::)

Maar ik ben het met je eens; blauwe lampen en herrie = plaats maken. Lukt dat niet direct, dan geef je gas en maak je ff verderop plaats. En mocht er zo'n tamme eend voor mij zitten die de toeters en bellen nog niet eens heeft opgemerkt, dan ben ik niet te beroerd om ook in de claxon te hangen en met m'n lampjes te seinen.  ;D

Ik woon aan een drukke weg en zie veel HV-diensten voorbij komen. Man, wat kan ik me kapot ergeren als die voertuigen voorrang vragen en ik zie mensen vol op de rem trappen als er een HV-voertuig met haast achter ze zit.  :-X


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #45 Gepost op: 29 december 2008, 08:50:29
Twee hele sterke zinnen.  ;) ::)

Maar ik ben het met je eens; blauwe lampen en herrie = plaats maken. Lukt dat niet direct, dan geef je gas en maak je ff verderop plaats. En mocht er zo'n tamme eend voor mij zitten die de toeters en bellen nog niet eens heeft opgemerkt, dan ben ik niet te beroerd om ook in de claxon te hangen en met m'n lampjes te seinen.  ;D

Ik woon aan een drukke weg en zie veel HV-diensten voorbij komen. Man, wat kan ik me kapot ergeren als die voertuigen voorrang vragen en ik zie mensen vol op de rem trappen als er een HV-voertuig met haast achter ze zit.  :-X

Ik erger me er ook aan, maar laten we eerlijk zijn. Wat krijg je er nou in je rijopleiding over geleerd?
Wat dat betreft niet zo heel verwonderlijk dat mensen gewoon niet weten wat ze moeten doen.

Zelf woon ik trouwens in een grensgebied en zie regelmatig de duitse ambu op NL grondgebied. Dus ik weet niet beter. Sterker nog, soms wordt hij als eerste ingezet in NL.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #46 Gepost op: 29 december 2008, 17:47:50
Ik erger me er ook aan, maar laten we eerlijk zijn. Wat krijg je er nou in je rijopleiding over geleerd?

Er wordt genoeg over verteld, toch? Optische-en geluidssignalen = voorrangsvoertuig. Die mensen hebben niet voor niets haast (in dit land i.i.g. niet, wordt vrijwel geen misbruik van gemaakt) dus, aan de kant, of zorg er sowieso voor dat je het voorrangsvoertuig niet ophoudt. Als je geen kant op kan, dan niet. Maar dan kun je er niets aan doen. Dat ziet iedereen op zo'n moment.

Maar ik denk dat je sommige mensen bepaalde dingen nooit kunt leren. Onnodig links rijden, niet rechts kunnen houden op de roltrap, dat soort dingetjes. Echt Hollands... :-X


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #47 Gepost op: 29 december 2008, 19:09:40
Er wordt genoeg over verteld, toch? Optische-en geluidssignalen = voorrangsvoertuig. Die mensen hebben niet voor niets haast (in dit land i.i.g. niet, wordt vrijwel geen misbruik van gemaakt) dus, aan de kant, of zorg er sowieso voor dat je het voorrangsvoertuig niet ophoudt. Als je geen kant op kan, dan niet. Maar dan kun je er niets aan doen. Dat ziet iedereen op zo'n moment.

Maar ik denk dat je sommige mensen bepaalde dingen nooit kunt leren. Onnodig links rijden, niet rechts kunnen houden op de roltrap, dat soort dingetjes. Echt Hollands... :-X
Ben ik het niet mee eens Dinges

Ik weet niet welke ervaring je hebt op een OOV voertuig  maar als je ziet wat mensen voor toeren uithalen, vol op de rem, midden op de weg stil staan, de kruising door rood volledig passeren om voorrang te verlenen, noem maar op noem maar op. Dat is echt geen dwars liggen maar puur onwetendheid in mijn ogen. Ik weet nog dat ik op de rijles leerde , dat je aan de kant moest op een veilige manier. Maar voor de rest bleef het daar ook bij.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #48 Gepost op: 29 december 2008, 23:36:38
Ben ik het niet mee eens Dinges

Ik weet niet welke ervaring je hebt op een OOV voertuig  maar als je ziet wat mensen voor toeren uithalen, vol op de rem, midden op de weg stil staan, de kruising door rood volledig passeren om voorrang te verlenen, noem maar op noem maar op. Dat is echt geen dwars liggen maar puur onwetendheid in mijn ogen. Ik weet nog dat ik op de rijles leerde , dat je aan de kant moest op een veilige manier. Maar voor de rest bleef het daar ook bij.

En waar ben je het niet mee eens?

Citaat
Als je geen kant op kan, dan niet. Maar dan kun je er niets aan doen. Dat ziet iedereen op zo'n moment.

?


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #49 Gepost op: 29 december 2008, 23:39:35
En waar ben je het niet mee eens?

?

dat er aandacht genoeg aan wordt besteed binnen de rijopleiding?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.