Belgische ambulance zaait verwarring - Utrecht 28-08-2007

Auteur Topic: Belgische ambulance zaait verwarring - Utrecht 28-08-2007  (gelezen 23767 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #50 Gepost op: 29 december 2008, 23:48:37
dat er aandacht genoeg aan wordt besteed binnen de rijopleiding?

Dat er i.i.g. genoeg over wordt verteld. Waar wel meer aandacht aan kan worden geschonken, is misschien het in de praktijk oefenen met het ruimte maken voor hulpdiensten. Dat ben ik zeker met je eens. Of inderdaad dan maar nog meer theorie! Zou een examenvraag kunnen zijn. ''Er nadert een hv-voertuig (situatieschetsje in beeld) en wat doet u?

a- even verderop halt houden en laten passeren
b- naar rechts verplaatsen, er is ruimte genoeg
c- Niets, het is onveilig een manoeuvre te maken
d- Anders, namelijk..etcetera.... :)

Maar kijk alleen al eens naar die laatste campagne; ''Geef hulpdiensten de ruimte''.
In de praktijk werkt het niet, het dringt maar niet door. Als ik in de file sta, hou ik of uiterst links, of uiterst rechts. Er zijn er helaas maar enkelen die dat netjes doen. En vaak zie je dat je zelfs de enige bent die het doet!
Op de motor is het hetzelfde verhaal. Continu kom je ''zwalkers'' tegen, die de doorgang blokkeren.

Moet de rijopleiding dan  nog uitgebreider worden dan ie al is? Het is misschien de enige optie...


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #51 Gepost op: 29 december 2008, 23:55:12
Dat er i.i.g. genoeg over wordt verteld. Waar wel meer aandacht aan kan worden geschonken, is misschien het in de praktijk oefenen met het ruimte maken voor hulpdiensten. Dat ben ik zeker met je eens. Of inderdaad dan maar nog meer theorie! Zou een examenvraag kunnen zijn. ''Er nadert een hv-voertuig (situatieschetsje in beeld) en wat doet u?

a- even verderop halt houden en laten passeren
b- naar rechts verplaatsen, er is ruimte genoeg
c- Niets, het is onveilig een manouvre te maken
d- Anders, namelijk..etcetera.... :)

Maar kijk alleen al eens naar die laatste campagne; ''Geef hulpdiensten de ruimte''.
In de praktijk werkt het niet, het dringt maar niet door. Als ik in de file sta, hou ik of uiterst links, of uiterst rechts. Er zijn er helaas maar enkelen die dat netjes doen. En vaak zie je dat je zelfs de enige bent die het doet!
Op de motor is het hetzelfde verhaal. Continu kom je ''zwalkers'' tegen, die de doorgang blokkeren.

Moet de rijopleiding dan  nog uitgebreider worden dan ie al is? Het is misschien de enige optie...





Goede vraag ik denk er ook wel eens over na, maar je komt er niet uit. je kunt niet in de praktijk oefenen. Het is mooi meegnomen dat het je een keer overkomt tijdens de praktijklessen maar daar houd het dan ook ver bij op. Denk inderdaad dat meer aandacht in de theorie een optie is.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 30 december 2008, 00:43:16
Wat je met name tijdens het filerijden en het stilstaan in een file ziet is dat men boven op de voorganger zit. En als er dan een Hv voertuig tussendoor komt men geen kant opkan.