Douane met optische- en geluidssignalen

Auteur Topic: Douane met optische- en geluidssignalen  (gelezen 73556 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Gepost op: 5 september 2007, 00:18:30
Zonder een gehele offtopic discussie te willen beginnen, iets wat we dus ook niet gaan doen

Wat is de exacte reden dat de Douane met blauwblauw rijd in België?


GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #1 Gepost op: 5 september 2007, 07:56:45
Zonder een gehele offtopic discussie te willen beginnen, iets wat we dus ook niet gaan doen

Wat is de exacte reden dat de Douane met blauwblauw rijd in België?

In de meeste landen om ons heen rijdt de douane met blauw-blauw. Denk omdat het opsporingsambtenaren zijn die regelmatig in situaties kunnen komen waar OGS op z'n minst handig is (achtervolging bijvoorbeeld). In Nederland zijn het ook opsporingsambtenaren en kunnen ze dus ook stoptekens geven. Als iemand de stoptekens negeert, moet de douane in Nederland dus eerst de politie waarschuwen om enigszins veilig te kunnen achtervolgen.... eigenlijk heel raar dus hoe het hier is geregeld. Vind ik....
greetz,  Enrique


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 5 september 2007, 11:12:09
Zonder een gehele offtopic discussie te willen beginnen, iets wat we dus ook niet gaan doen

Vind ik wel een interessante discussie eigenlijk. Is het een idee dit af te splitsen ???

In de meeste landen om ons heen rijdt de douane met blauw-blauw. Denk omdat het opsporingsambtenaren zijn die regelmatig in situaties kunnen komen waar OGS op z'n minst handig is (achtervolging bijvoorbeeld). In Nederland zijn het ook opsporingsambtenaren en kunnen ze dus ook stoptekens geven. Als iemand de stoptekens negeert, moet de douane in Nederland dus eerst de politie waarschuwen om enigszins veilig te kunnen achtervolgen.... eigenlijk heel raar dus hoe het hier is geregeld. Vind ik....

Zou je dan ook bijvoorbeeld de AID, IVW en de Belastingdienst Motorrijtuigenbelasting met blauw willen laten rijden? Dit zijn ook opsporingsambtenaren en kunnen ook stoptekens geven (en dus ook in een achtervolgingssituatie terecht komen). Zo zijn er wel meer diensten die je om die reden met blauw zou moeten uitrusten. Of dat een succes wordt...

Daarnaast wordt de afweging gemaakt tussen het doel van het blauw blauw en de gevaren die het met zich mee brengt. Je kun je afvragen of de 'economische' kwesties waar de Douane zich mee bezig houdt, opwegen tegen het gevaar van rijden met OGS.

Ik spreek hiermee overigens niet mijn mening uit, maar ik wil aangeven dat er ook een andere kant aan het verhaal zit.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Michelle1983

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 5 september 2007, 11:37:30
Ter info, de Belgische wetgeving:

Artikel 28 §2 sub 1 onder c lid 4 van het Algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen
De voertuigen van de politiediensten, de niet gebanaliseerde voertuigen van de dienst wegcontrole van het Bestuur van de Verkeersreglementering en van de Infrastructuur te Land, de niet gebanaliseerde voertuigen van de Administratie der Douane en Accijnzen aangeduid door de Minister van Financiën, de niet gebanaliseerde voertuigen van de militaire politie en van de diensten voor het ophalen en vernietigen van explosieven aangeduid door de Minister van Landsverdediging, de voertuigen van de Federale Overheidsdienst van Justitie bestemd voor het vervoer van gedetineerden en voor het Openbaar Ministerie, het dienstvoertuig van de provinciegouverneurs, de herkenbare voertuigen van de inspectiediensten van de gewesten en van de maatschappijen voor openbaar vervoer belast met wegcontrole, de ziekenauto's, de voertuigen voor dringende medische interventie van de dienst 100, de brandweervoertuigen, de voertuigen van de Civiele Bescherming, de voertuigen van de veiligheidsdienst van de spoorwegen, de voertuigen voor hulpverlening van Infrabel, de voertuigen voor hulpverlening bij ernstig incident veroorzaakt door water, gas, elektriciteit of radioactieve stoffen, mogen vooraan of op het dak één of meer blauwe knipperlichten voeren.
Bij wijze van uitzondering kan de Minister van Verkeerswezen de toelating verlenen om andere voertuigen, bestemd voor een openbare dienst, vooraan of op het dak uit te rusten met één of meerdere blauwe knipperlichten.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #4 Gepost op: 5 september 2007, 13:11:34
Voor Maarten: is inderdaad interessant; waar leg je de grens? Maar de douane is bevoegd tot het aanwenden van gepast geweld en (deels) vuurwapendragend i.v.m. de risico's van het douanewerk (smokkel etc.). Zie het Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar Belastingdienst/Douane 2002:

Artikel 4
1. De buitengewoon opsporingsambtenaar is bevoegd bij de opsporing van de strafbare feiten waarvoor hij is beëdigd, gebruik te maken van de bevoegdheden, bedoeld in artikel 8, eerste en derde lid (geweldstoepassing), van de Politiewet 1993. Hij gedraagt zich overeenkomstig het bepaalde in hoofdstuk 7 van de Ambtsinstructie voor de politie, de Koninklijke marechaussee en de buitengewoon opsporingsambtenaar.
 
2. De direct toezichthouder zendt meldingen van het gebruik van geweld door de buitengewoon opsporingsambtenaar toe aan de toezichthouder.
 
3. De buitengewoon opsporingsambtenaar, bedoeld in artikel 1, onder a, kan gedurende de uitoefening van zijn taak als buitengewoon opsporingsambtenaar uitgerust zijn met:

a. een korte wapenstok van een door de ministers van Justitie en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties goedgekeurd merk en type;
 
b. een semi-automatisch pistool van het merk Walther, type P5, kaliber 9 millimeter maal 19 millimeter en
 
c. handboeien van een door de ministers van Justitie en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties goedgekeurd merk en type.
 
d. de pepperspray van een door de ministers van Justitie en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties goedgekeurd merk en type.
 
Dit is m.i. wel duidelijk iets anders dan de AID/IVW/motorrijtuigenbelasting etc. doen.

Wel leuke kwestie; ik ben vóór. :)
greetz,  Enrique


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 5 september 2007, 18:18:49
(...)

Dan hebben we nog het kostenaspect.

De Douaniers moeten een rijopleidig krijgen (politie-rijopleiding ???) om met OGS te mogen rijden en om technieken voor achtervolgen aan te leren e.d.

Ik vraag me sowieso af in hoeverre de Douane een waardig partner wordt bevonden in de opsporing. Ik heb af en toe de indruk dat het een beetje een ondergeschoven kindje is. Waar bijv. Marechaussee en Justitie (soms zelfs stadswacht e.d.) wel op het politieradionetwerk konden, kon de Douane dat niet. Best lastig in noodgevallen (spoedassistentie, achtervolgingen).
Kan dat met C2000 nu wel trouwens? Of mogen ze nog steeds slechts op 'eigen' kanalen communiceren?

En dus ook geen blauw blauw voor de Douane in Nederland.

Ben benieuwd of mijn indruk de juiste is...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #6 Gepost op: 5 september 2007, 18:34:03
Inderdaad beter iets voor een nieuw topic.....

maarre... de douane zit op C2000 hoor. En ja, die rijopleiding hebben ze nu ook al (althans, de douaniers die daarvoor in aanmerking komen, alleen dan wordt ie nog wat uitgebreid met het OGS-verhaal).

En in de haven/grensgebieden is de douane volgens mij wel een volwaardige partner hoor. Het feit dat je er minder van hoort dan van bv de KMar komt denk ik omdat de KMar wat meer taken heeft, althans wat meer zichtbare taken.

Maar ik ben benieuwd wat de rest ervan vindt. :)
greetz,  Enrique


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 5 september 2007, 19:40:11
maarre... de douane zit op C2000 hoor.

I know, ik heb me niet helemaal duidelijk uitgedruk ;) Ik bedoelde of ze nu ook met de politie via C2000 kunnen communiceren (zoals de KMar dat kan), of dat ze alleen eigen C2000 kanalen hebben.

Ik ben overigens ook vóór blauw blauw bij de Douane. Mede omdat ze voor elk feit mogen schrijven (net als een algemeen opsporingsambtenaar). Dan komen er denk ik best wel situaties voor waarbij blauw blauw gewenst is. Bijvoorbeeld zo'n achtervolging; je staat behoorlijk machteloos wanneer je er niet fatsoenlijk achteraan kunt. Dan wordt er a.h.w. een loopje genoemen met het gezag.
Ook bij assistentie collega is blauw blauw wel handig.

Maar wat je zegt Enrique, ik ben ook benieuwd naar wat anderen ervan vinden...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #8 Gepost op: 5 september 2007, 20:13:59
Ze hebben hun eigen gespreksgroepen, maar dat kan vrij simpel gekoppeld worden. Zal niet vaak voorkomen, maar het ís mogelijk.

Ja, eigenlijk vind ik het best wel raar dat men hier niet met blauwe lampen mag rijden. Misschien leuk als een buitenlandse douanier iets kan vertellen over de praktische ervaringen met blauw-blauw (hoe vaak, wanneer, wat zijn de gevolgen etc.). Misschien leuk om op de Flikkendag te vragen, dan is de Belgische en Franse douane ook aanwezig!
greetz,  Enrique


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 9 november 2009, 14:50:27
In navolging van dit oude topic:

Vroeger had de Douane kennelijk wel blauwe lampen. Zo blijkt uit deze foto van www.politievoertuigen.nl
Fotograaf is denk ik S. Verbeek, maar dat weet ik niet zeker.

Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s