Douane met optische- en geluidssignalen

Auteur Topic: Douane met optische- en geluidssignalen  (gelezen 73537 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #10 Gepost op: 9 november 2009, 18:29:54
Ik betwijfel dat. Gelet op het bouw-/dienstjaar van dit voertuig weet ik in elk geval met 100% zekerheid dat de douanevoertuigen in de ruime omgeving van Rotterdam géén blauw-blauw hadden. Misschien dat er een proef mee werd gehouden met één of enkele voertuigen?
greetz,  Enrique


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #11 Gepost op: 9 november 2009, 18:31:58
Aanvulling: als je op politievoertuigen met je muis op die foto gaat staan, staat er als tekst bij dat het een experiment was bij de douane Amsterdam en dat de blauwe balk nooit officieel is opgebouwd (?) of gebruikt.
greetz,  Enrique


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #12 Gepost op: 9 november 2009, 18:33:02
Misschien inderdaad een te snelle conclusie getrokken.
Iemand die hier meer over weet? :)

Edit: de snelheid van Enrique haalt me in zie ik 8)


PS: wat een dooddoener... :( ;D ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


DDV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 56
Reactie #13 Gepost op: 17 november 2009, 23:02:15
Voor zover ik weet betreft het hier Volvo's uitgevoerd in de zogenoemde "politieuitvoering" met bekabeling, versterkte deuren en met een plaat onder de bodem. De eerste wagens zijn in de getoonde opmaak in gebruik genomen [wit, met op motorkap, kofferdeksel en de voorportieren het opschrift Douane en een vertikale gele streep], de wagens hadden voor een stoptransparant aan de rechter zonneklep en een opklapbaar stoptransparant op de hoedenplank !! ER WAS GEEN ZWAAILICHTBALK !! Omdat het kleine stoptransparant aan de zonneklep slecht werd opgemerkt werd ook het oude grotere stoptransparant met handgreep nog veel gebruikt. Later werd een aantal van deze wagens nog voorzien van BZK-striping Geel met Groen en een Wheelenbalk met daarin een stoptransparant naar voren en naar achteren en zijdelingse zoeklichten, de zwaailichtblokken waren leeg en aan de binnenzijde afgedekt met witte plastic platen, vanaf omstreeks 2000 werden oranje lichten in de balken van Douaneauto's gemonteerd, de Volvo's waren toen reeds afgevoerd.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #14 Gepost op: 24 oktober 2011, 06:49:19
Kuch Kuch, ik kwam deze topic toevallig tegen en misschien wel handig om even
het een en ander te vertellen, want ik zie hier bij de mensen een wens die ook
bij een aantal collega's van mij leeft.

Allereerst waarom de collega's in de overige landen van europa wel met blauw rijden:
Dit komt omdat er in het buitenland ook een aantal politionele en hulpverleningstaken
aan de douane is gegeven. Zo weet ik dat de belgische collega's ook mogen bekeuren voor
de belgische wegenverkeerswet en zijn zij voor controle van het zwaar vervoer. Mijn
Duitse collega's heb ik al een paar keer met blauw langs zien rijden toen ze onderweg waren
naar een ongeval op de duitse snelweg. En wat betreft de italiaanse collega's deze zitten
wat meer in de zware opsporing en ook iets hoger in de geweldsspiraal tijdens hun acties.

Wat er ook gezegd is, en dat staat ook op mijn BOA akte, zijn wij als douaniers bevoegd voor
alle strafbare feiten. Echter de leiding bepaald waarvoor wij mogen optreden. Hierdoor zouden
wij inderdaad net als de belgische collega's politionele bevoegdheden kunnen krijgen, of zoals
een aantal proefballonnetjes flitsen langs de snelweg/ fouileren van riscogroepen in Rotterdam.
Alleen heeft de leiding (die de afgelopen jaren van de Belastingdienst en UWV afkomstig waren)
gezegd dat de douane een controle organisatie is en geen opsporingsorganisatie.

En inderdaad kunnen wij op C2000 echter is het niet mogelijk om zomaar op een politiegroep
over te schakelen. Dus mochten wij in een achtervolging raken (wat mij en een aantal collega's
regelmatig overkomt) omdat er weer iemand ons stopteken heeft genegeerd dan hebben wij
een probleem. Zeker als je de pech hebt dat er al een aantal auto's tussen jou en de betreffende
auto zijn gedoken.

Wat betreft de rijopleiding, dit is al voor de collega's in rotterdam geregeld. Deze krijgen een
voortgezette rijopleiding waarbij zij het voertuig leren beheersen en ook leren hoe zij het beste
en stopteken kunnen geven. Dit is alleen daar geregeld en de overige kantoren vinden het niet nodig
om daarvoor te zorgen. Daarnaast zijn er nog meer dingen die rond zingen waardoor het een en
ander niet geregeld (kan) word(en) maar dat ga ik niet hier op een openbaar forum plaatsen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


DDV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 56
Reactie #15 Gepost op: 27 oktober 2011, 02:02:07
Oeff;

Ik ben al een paar jaartjes achter een bureau verhuisd maar ik herken het probleem nog volledig.
Het ontbreken van OGS is een probleem dat ons ook in het verleden wel vaker is opgebroken maar de leiding had hier een duidelijke mening in en we konden zo mogelijk terugvallen op politie en K'mar. Vermoedelijk is de reden gewoon dat de leiding ons idd. liever ziet als een controledienst dan als een opsporingsdienst. Ik denk dat men, buiten de dienst, in het algemeen gewoon bang is dat er een wildgroei gaat ontstaan en dat er dan steeds meer diensten op de stoep staan voor blauw-blauw.
Volgens mij is de Nederlandse Douane de enige die niet met blauw rijdt, alhoewel ik ook twijfel aan de Italianen, de Guardia di Finanza heeft eerder iets van de FIOD/ECD de Dogane is volgens mij een andere dienst en staat daar los van maar ik weet dat niet zeker.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #16 Gepost op: 8 januari 2012, 19:03:20
inderdaad alleen amber, onze minister (zoals het zo leuk heet) heeft onze dienst nog niet goed genoeg gevonden voor een blauwe lamp.

Waarom zou  een douane voertuig voorzien moeten worden van blauwe lampen?  
Alleen door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten mogen voorzien worden van blauwe zwaailampen, naast brandweer politie en medische hulpverlenings motorvoertuigen

Of de douane moet een hulpverleningsdienst zijn (geworden) /worden.

Art. 29: Voorrangsvoertuigen en lichten.

1. Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #17 Gepost op: 8 januari 2012, 19:18:15
Is DV&O een hulpverleningsdienst? Boswachters? Prorail, mileudienst Z-H-Z en R-R, Rotterdam Port Authority etc? Wij zijn wel een handhavingsdienst alleen worden wij in onze werkzaamheden lichtelijk belemmert omdat wij geen blauw hebben. Is dit stikt gezien nodig, nee maar het is wel erg frustrerend dat als jij een auto niet achteraan kan omdat deze weigert te stoppen en jij kan niet als voorrangsvoertuig fungeren. Idem voor situaties waarbij er wel verwacht word dat wij snel ter plaatse zijn.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #18 Gepost op: 8 januari 2012, 19:22:16
Is de Douane geen handhavingsdienst in plaats van een opsporingsdienst en hebben ze daarom geen blauw?

In welke gevallen zouden zij dan blauw moeten gaan voeren?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #19 Gepost op: 8 januari 2012, 19:25:54
Is de Douane geen handhavingsdienst in plaats van een opsporingsdienst en hebben ze daarom geen blauw?
Dat zou kunnen, maar ik ben toch echt een opsporingsambtenaar en ook op mijn akte staat dat ik bevoegd ben voor alle strafbare feiten.

In welke gevallen zouden zij dan blauw moeten gaan voeren?
Zie mijn vorige post, daar haal ik een aantal voorbeelden aan. Ik zeg niet dat het moet, want ik kan zonder het blauw ook goed mijn werk doen. Maar er zijn bepaalde momenten dat ik het wel erg jammer vind dat wij geen blauw hebben.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v