Douane met optische- en geluidssignalen

Auteur Topic: Douane met optische- en geluidssignalen  (gelezen 73557 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #20 Gepost op: 8 januari 2012, 19:29:59
Dat zou kunnen, maar ik ben toch echt een opsporingsambtenaar en ook op mijn akte staat dat ik bevoegd ben voor alle strafbare feiten.

Die tekst klopt helemaal maar er staat ook bij dat je niet voor alles bent aangewezen :D
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #21 Gepost op: 8 januari 2012, 19:39:17
BESLUIT  BUITENGEWOON  OPSPORINGSAMBTENAAR  BELASTINGDIENST/DOUANE  2007

Artikel 2

1. De buitengewoon opsporingsambtenaar is bevoegd tot het opsporen van alle strafbare feiten.

2. De opsporingsbevoegdheid geldt voor het grondgebied van Nederland.

In mijn akte staat nergens dat ik alleen dat mag doen waarvoor ik ben aangewezen. Wel is bekend dat wij niet voor alle strafbare feiten worden ingezet, dat dit beperkt word door de leiding. Wat jij zegt dacht ik inderdaad toendertijd in mijn akte te lezen, maar heb hem net terug gelezen en kan het niet meer terug vinden.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #22 Gepost op: 8 januari 2012, 19:43:16
Is DV&O een hulpverleningsdienst? Boswachters? Prorail, mileudienst Z-H-Z en R-R, Rotterdam Port Authority etc? Wij zijn wel een handhavingsdienst alleen worden wij in onze werkzaamheden lichtelijk belemmert omdat wij geen blauw hebben. Is dit stikt gezien nodig, nee maar het is wel erg frustrerend dat als jij een auto niet achteraan kan omdat deze weigert te stoppen en jij kan niet als voorrangsvoertuig fungeren. Idem voor situaties waarbij er wel verwacht word dat wij snel ter plaatse zijn.

Okee je hebt me om voornamelijk door deze zin: "dat als jij een auto niet achteraan kan omdat deze weigert te stoppen"  maar ook door de andere niet hulpverleningsdiensten die met blauw rijden.

Dat zou kunnen, maar ik ben toch echt een opsporingsambtenaar en ook op mijn akte staat dat ik bevoegd ben voor alle strafbare feiten.

het eea is te vinden in de    Politiewet 1993 (PolW)
BESLUIT  BUITENGEWOON  OPSPORINGSAMBTENAAR  BELASTINGDIENST/DOUANE  2007  

De buitengewoon opsporingsambtenaar is bevoegd bij de opsporing van de strafbare feiten waarvoor hij is beëdigd, gebruik te maken van de bevoegdheden, bedoeld in  artikel 8, eerste en derde lid, van de Politiewet 1993. Hij gedraagt zich overeenkomstig het bepaalde in hoofdstuk 7 van de Ambtsinstructie voor de politie, de Koninklijke marechaussee en de buitengewoon opsporingsambtenaar.


Dus het eigenlijk vreemd  dat een douane-motorvoertuig geen blauw heeft! (als het klopt wat ik hierboven neer gezet heb)  
 (het gebeurt niet vaak dat ik van mening verander..)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #23 Gepost op: 8 januari 2012, 20:13:08
Dus het eigenlijk vreemd  dat een douane-motorvoertuig geen blauw heeft! (als het klopt wat ik hierboven neer gezet heb)  

Nee dat is het niet, de Douane en alle andere inspectie-diensten (die dus wel stoptekens en dergelijke mogen geven) voeren geen ''spoed-eisende'' taken uit waarvoor het gebruik van OGS toegestaan is. Artikel 1 uit de Richtlijn Optische en Geluidssignalen van 2009  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #24 Gepost op: 8 januari 2012, 21:32:33
Nee dat is het niet, de Douane en alle andere inspectie-diensten (...)

Wettelijk gezien klopt het natuurlijk allemaal, maar ik ben wel van mening dat de Douane ook over OGS zou moeten beschikken.

Het verschil met die andere inspectiediensten is namelijk dat die niet bevoegd zijn voor alle strafbare feiten en ook niet wapendragend zijn.* Weliswaar is het optreden van de Douane in de praktijk beperkt tot een aantal taakvelden (door de leiding), maar mijns inziens zouden zij ook breder ingezet moeten worden. Vergelijkbaar met Douane in bijvoorbeeld de landen om ons heen. Hoe meer blauwe ogen en handen op straat, hoe beter O0

*Bijzondere Opsporingsdiensten (FIOD e.d.) even buiten beschouwing gelaten.

Even twee praktische voorbeelden:
- Een auto negeert een stopteken en blaast er met ruime snelheidsoverschrijding vandoor. In principe moet de Douane die dus gewoon laten rijden ::)
- Een collega die enkele kilometers verderop aan het werk is roept spoedassistentie (Douane is niet voor niets wapendragend, dus het is niet ondenkbaar dat de douane in een gevaarlijke situatie terecht komt). De aanstormende collega's moeten dan netjes voor het verkeerslicht blijven wachten ::)

Ik heb denk ik een iets andere visie over de Douane dan de mensen die erover gaan, maar wat mij betreft zouden ze net zo makkelijk met de politie moeten kunnen meewerken als de KMar dat doet. Dus: schakelen naar politie-gespreksgroepen als dat nodig is, meerijden op meldingen als men in de buurt is, onderling assisteren en ga zo maar door.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #25 Gepost op: 8 januari 2012, 21:43:01
Maarten kuddo's voor hoe jij het verwoord. Dit is ook de mening van diverse collega's alleen
van hoger hand word hier wantrouwig naar gekeken. Echter ervaringen uit het verleden zijn
echt geen garantie voor de toekomst. Even nog als extra beeldvorming, diverse collega's zijn
al ter assistentie geroepen door de politie (niet altijd met grote spoed) en ook zijn er al
diverse dronkerijders aangehouden met behulp van douane collega's. En dan vergeet ik bijna
nog te melden dat de politie vaak gebruik maakt van douane honden bij een instap (veelal
VM maar ook geldhonden). En dat geeft nog al eens een appart beeld als het AT met blauw door het rood
licht dendert en die hondegeleider stil blijft staan bij dat zelfde licht.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Rossie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Reactie #26 Gepost op: 8 januari 2012, 22:46:56
Maarten kuddo's voor hoe jij het verwoord. Dit is ook de mening van diverse collega's alleen
van hoger hand word hier wantrouwig naar gekeken. Echter ervaringen uit het verleden zijn
echt geen garantie voor de toekomst. Even nog als extra beeldvorming, diverse collega's zijn
al ter assistentie geroepen door de politie (niet altijd met grote spoed) en ook zijn er al
diverse dronkerijders aangehouden met behulp van douane collega's. En dan vergeet ik bijna
nog te melden dat de politie vaak gebruik maakt van douane honden bij een instap (veelal
VM maar ook geldhonden). En dat geeft nog al eens een appart beeld als het AT met blauw door het rood
licht dendert en die hondegeleider stil blijft staan bij dat zelfde licht.

We weten toch allemaal dat het AT "eerst" naar binnen gaat en als het sein veilig is, pas de aanverwante diensten waaronder dus ook de hondjes naar binnen mogen??
Zie dus nog steeds niet in waarom de Douane OGS zou moeten voeren  :-\

Ook "achtervolging" is GEEN reden om OGS te moeten voeren als Douane zijnde.... daar bel je dan de Politie voor......


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #27 Gepost op: 8 januari 2012, 23:22:05
We weten toch allemaal dat het AT "eerst" naar binnen gaat en als het sein veilig is, pas de aanverwante diensten waaronder dus ook de hondjes naar binnen mogen??
Zie dus nog steeds niet in waarom de Douane OGS zou moeten voeren  :-\

Ook "achtervolging" is GEEN reden om OGS te moeten voeren als Douane zijnde.... daar bel je dan de Politie voor......
Hier geef ik zo even geen antwoord op omdat ik dan mogelijk dingen ga zeggen die ik niet naar buiten wil brengen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #28 Gepost op: 8 januari 2012, 23:24:51
Ook "achtervolging" is GEEN reden om OGS te moeten voeren als Douane zijnde.... daar bel je dan de Politie voor......

Dat is zoals het nu werkt / zou moeten werken, binnen de huidige kaders. Maar waarom zou de Douane dit niet gewoon zelf ook kunnen doen? ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #29 Gepost op: 9 januari 2012, 07:29:47
Ook "achtervolging" is GEEN reden om OGS te moeten voeren als Douane zijnde.... daar bel je dan de Politie voor......

Ik zie het al voor me.........  
De Douane (Customs) geeft een auto een stopteken,  deze auto negeert het stopteken.
Costums belt de politie: "hallo,  een auto met het kenteken ..-..-..  wilde ik controleren maar deze negeert mijn stopteken."

Alsof er op die hoek een politiewagen staat..........om dat voertuig te achtervolgen.....  

Volgens mij is het zo dat als de politiewagen er is de auto al verdwenen is, want Customs had net 3x rood licht én daar mag die dus niet door heen rijden daar hij geen voorrangsvoertuig is..................auto ..-..-..  reed daar wel door heen   want hij weet dat Costums moet stoppen.
(geen idee of Costums daadwerkelijk stopt maar even wettelijk gezien)  

Het lijkt mij logischer dat Costums dit gewoon zelf kan en mag doen: natuurlijk kan die ten alle tijden de politie voor ondersteuning bellen of zijn collega's wat weer een ontlasting is voor de politie.