Douane met optische- en geluidssignalen

Auteur Topic: Douane met optische- en geluidssignalen  (gelezen 73563 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

.G illes

  • Criminoloog (UGent)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #40 Gepost op: 9 januari 2012, 23:58:24
De Belgische Douane motorbrigade heeft een zeer intensieve opleiding genoten, samen met motorrijders van de Militaire Politie en de Federale Wegpolitie. Het zijn dus zeker geen 'opsporingsambtenaartjes' die denken dat ze voor politieagent kunnen spelen. ;)


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #41 Gepost op: 10 januari 2012, 21:13:34
In de jaren dat ik bij de KMar werkzaan was, heb ik ook combi diensten met de Douane gedraaid. Mij viel toen ook al op dat zij zelf zeiden dat zij zich aan de verkeersregels dienen te houden. Zij hebben geen vrijstelling, zoals de politie of de KMar. Bij deze combi diensten was het zo ingedeeld dat 1 Douanier en 1 wachtmeester op een auto zat. Dit kon een herkenbaar dienstvoertuig zijn van de Douane, maar ook een herkenbaar voertuig van de KMar.

Hierdoor heb ik dus weleens een situatie meegemaakt dat wij een voertuig niet aan de kant konden zetten omdat deze een stopteken negeerde en wij in een Douane voertuig reden. Eerlijk gezegd ben ik daar nog steeds een beetje verbaasd over, want ik zie persoonlijk de Douane als opsporingsdienst.

Maar zoals eerder al meerdere malen gezegd is het is de leiding die het waarschijnlijk tegen houd.
Ik ben van mening geef de Douane OGS, geef ze daarbij ook meer bevoegdheden zoals in Belgie. Daarbij ben ik ook een voorstander voor een nauwere samenwerking tussen de verschillende diensten in Nederland, zoals de Douane, KMar en politie.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #42 Gepost op: 10 januari 2012, 21:25:41
Vind het wel fijn dat dit dus niet alleen bij ons leeft maar ook bij de blauwe tak. Wat betreft die extra bevoegdheden zoals belgie,
dat hoeft van mij nu niet perse. Als ik zie wat ik tijdens een dienst aan verlichting, bellen etc tegen kom ben ik meer daarmee bezig
dan met mijn eigen werkzaamheden  ;).

Die beter samenwerking, ja het kan beter maar zoals het nu is mag ik toch zeker niet klagen. In de hal is er al een gedeelte van de grens
en een gedeelte van mijn collega's die elkaars taken kunnen overnemen in geval van calamiteiten. Tussen ons en de Kmar PD is het ook altijd
goed. Als ik de meldkamer bel heb ik binnen 5 min een auto ter plaatse, al zou het misschien wel leuk zijn om wat vaker bij elkaar op de koffie te gaan. En tussen de politie en ons mag ik ook niet klagen. Vandaag weer een trucker zonder rijbewijs (die mogelijk ook nog ongeldig was) aangetroffen waar H-M snel bij was.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #43 Gepost op: 10 januari 2012, 21:33:55
In het Westelijk Havengebied altijd perfect samen gewerkt met zowel de Douane als de KMar. Met de KMar hadden we een convenant dat we tenalletijde van elkaar gebruik konden maken.

De Douane kwam ook elke dag langs op het bureau soms voor niks alleen koffie. Ook wel om een collega op te pikken om samne te surveilleren. De samne werking was perfect. Een aantal Douaniers negeerde ook alle verkeersregels als er een flinke klapper was of een ass collega. Deden gewoon die oranje lampen aan en gingen door eht rood over het fietspad en noem maar op wat een agent ook doet met blauw.


Rossie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Reactie #44 Gepost op: 10 januari 2012, 22:11:10
Hier geef ik zo even geen antwoord op omdat ik dan mogelijk dingen ga zeggen die ik niet naar buiten wil brengen.

Vooral ook niet doen dan!  998765


Rossie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Reactie #45 Gepost op: 10 januari 2012, 22:13:47


Als de burocratie nu eens werd verminderd zou de politie kunnen doen waarvoor ze opgeleid zijn en hoeven niet allerlei mensen gaan denken dat ze ook voor politieagent kunnen gaan spelen.

Met jou kan ik praten   098uo


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #46 Gepost op: 11 januari 2012, 13:52:50
Tja, Douane met blauw blauw uitvoeren. Ik weet het niet. Je zal moeten kijken naar het nut en de noodzaak. Als de Douane het wil gebruiken om eventueel een achtervolging in te zetten indien een voertuig een stopteken negeert dan zal men moeten kijken naar de proportionaliteit. De Douane is meer en meer in de controlerende taak gedrukt. Meer dan iemand aan de kant zetten voor een controle houdt een stopteken vaak niet in. Is het proportioneel om iemand met optisch en geluid te gaan achtervolgen, omdat deze zich niet aan een controle wenst te onderwerpen? Anderzijds is na moord en doodslag het ontduiken van belasting bijna het zwaarste misdrijf dat we in Nederland kennen volgens mij (ok, het beledigen van de koningin is net een tandje erger).

Het lijkt mij dus een lastige discussie waarbij proportionaliteit, maar zeker ook de taakstelling van de Douane een rol speelt. De meer controlerende rol die de Douane heeft is tegelijkertijd ook het bestaansrecht van de Douane. Als we alleen zouden kijken naar de controle op goederen bij grensoverschrijdingen dan zou het logisch zijn om deze Douanetaken onder te brengen bij de KMar. Voordeel daarvan voor de douaniers is dat ze meteen blauw blauw hebben...

Overigens heb ik vaak genoeg samengewerkt met de Douane op Schiphol en een aantal maal in IJmuiden en ik begrijp de frustratie die er bij de douaniers achter zit. Zeker als je hoort welke visie de Douaneleiding heeft op het werk en hoe zeer deze visie verschilt met de werkelijkheid op straat. Toen mijn aanstelling bij de KMar dreigde niet verlengd te worden (gelukkig alsnog wel) kreeg ik ook een aanbod om bij de Douane te solliciteren. Het beeld dat de collega's van de Douane mij tijdens de samenwerking hebben geschetst van hun organisatie heeft er voor gezorgd dat ik vriendelijk heb bedankt voor het aanbod van de Douane.

Nog even terug naar het blauw blauw verhaal: Als ik dan op surveillance ging met de Douane werd er vaak gekozen voor het Douanevoertuig, terwijl "mijn" KMar auto ook gewoon beschikbaar was met blauw blauw. Wordt de roep om blauw blauw bij de Douane wel breed gedragen vraag ik mijzelf dan af?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #47 Gepost op: 11 januari 2012, 13:59:44
Tja, Douane met blauw blauw uitvoeren. Ik weet het niet. Je zal moeten kijken naar het nut en de noodzaak. Als de Douane het wil gebruiken om eventueel een achtervolging in te zetten indien een voertuig een stopteken negeert dan zal men moeten kijken naar de proportionaliteit. De Douane is meer en meer in de controlerende taak gedrukt. Meer dan iemand aan de kant zetten voor een controle houdt een stopteken vaak niet in. Is het proportioneel om iemand met optisch en geluid te gaan achtervolgen, omdat deze zich niet aan een controle wenst te onderwerpen? Anderzijds is na moord en doodslag het ontduiken van belasting bijna het zwaarste misdrijf dat we in Nederland kennen volgens mij (ok, het beledigen van de koningin is net een tandje erger).

In een tijd waar smokkel weer grotere vormen aanneemt en de toezicht op de opiumwet ook onderdeel is van de Douane denk ik dat je deze twee vergeet. De Douane heeft meer pijlen op zijn/haar boog al was het maar dat ze meer info hebben over de mogelijke smokkelzaken. Tevens ben ik van mening dat je deze mensen wel BOA vuurwapendragend maakt, maar ze dan niet breder inzet.

Nog even terug naar het blauw blauw verhaal: Als ik dan op surveillance ging met de Douane werd er vaak gekozen voor het Douanevoertuig, terwijl "mijn" KMar auto ook gewoon beschikbaar was met blauw blauw. Wordt de roep om blauw blauw bij de Douane wel breed gedragen vraag ik mijzelf dan af?

In de tijd dat ik bij de KMar zat hadden we vooral Fordjes en Peugeotjes die bij de collega's van de Doune werden overtroffen alleen al door het rijgerief. Ik zat ook liever in een volvo van de Douane dan in het Fordje van de KMar. Wij reden bij de KMar nog in T2's terwijl de Douane al T4's had met airco.... wel zo lekker bij +20graden.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #48 Gepost op: 11 januari 2012, 14:03:41
In een tijd waar smokkel weer grotere vormen aanneemt en de toezicht op de opiumwet ook onderdeel is van de Douane denk ik dat je deze twee vergeet. De Douane heeft meer pijlen op zijn/haar boog al was het maar dat ze meer info hebben over de mogelijke smokkelzaken. Tevens ben ik van mening dat je deze mensen wel BOA vuurwapendragend maakt, maar ze dan niet breder inzet.

Daarom ook mijn vraag of bepaalde taken van de Douane niet beter ergens anders ondergebracht kunnen worden. (Ik zet ook maar een stelling neer zodat er nog wat discussie ontstaat ;) )

In de tijd dat ik bij de KMar zat hadden we vooral Fordjes en Peugeotjes die bij de collega's van de Doune werden overtroffen alleen al door het rijgerief. Ik zat ook liever in een volvo van de Douane dan in het Fordje van de KMar. Wij reden bij de KMar nog in T2's terwijl de Douane al T4's had met airco.... wel zo lekker bij +20graden.
Ach ja, die oude Fordjes. ;D
In de tijd dat ik samenwerkte was het voertuigbestand bij de KMar een stuk beter ingevuld (en nog steeds).


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #49 Gepost op: 11 januari 2012, 15:39:19
Nog even terug naar het blauw blauw verhaal: Als ik dan op surveillance ging met de Douane werd er vaak gekozen voor het Douanevoertuig, terwijl "mijn" KMar auto ook gewoon beschikbaar was met blauw blauw. Wordt de roep om blauw blauw bij de Douane wel breed gedragen vraag ik mijzelf dan af?
Was dit op schiphol of in de haven? Ik ben bij de bewapende tak gekomen net nadat de burger controles waren afgeschaft dus kan alleen over vanaf toen praten. En dan word er altijd gekeken of de collega's van de Kmar een auto hebben. Vaak zijn het collega's die kantoor dienst hebben en dus ook geen auto beschikbaar hebben. Deze stappen dan bij ons in (wij komen namelijk wel altijd met de auto), hebben ze wel een auto dan gaan we met 2 op pad. Ook leuk een keer dus met 2 auto's gemixed gezeten (ik in de Kmar auto en de bijrijder van de Kmar bij mijn collega in de auto). Toen konden we geen volg tekens geven omdat de Kmar rijder nog niet zijn opleiding had gekregen.

En weet trouwens ook wel dat zelfs met de belastingontduiking, fraude etc er tegenwoordig steeds vaker geweld mee gemoeid gaat. Ik weet nog een uitzending van Netwerk een tijdje terug waarin de FIOD werd gevolgd die bij een fraudeur naar binnen ging voor een zoeking. Die werd met diverse bewapende van de FIOD als Douane gedaan omdat deze persoon met wapens had gedreigd. Het gaat tegenwoordig allemaal om zoveel geld dat de andere niks zullen schuwen om niet te worden gecontroleerd danwel gepakt. We lopen daarbij al aardig wat stappen achter, waarom niet niet een keer een stap inlopen? Ik zal zeker niet willen dat er ten onrechte mee gereden gaat worden en dat het via onze meldkamer gelogd gaat worden etc. Want wij zijn geen gemeentelijke BOA die voor een beetje show die lampen willen hebben. Al denken sommige hoge heren dat wel.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v