Douane met optische- en geluidssignalen

Auteur Topic: Douane met optische- en geluidssignalen  (gelezen 73529 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #50 Gepost op: 11 januari 2012, 16:31:17
Was dit op schiphol of in de haven? Ik ben bij de bewapende tak gekomen net nadat de burger controles waren afgeschaft dus kan alleen over vanaf toen praten. En dan word er altijd gekeken of de collega's van de Kmar een auto hebben. Vaak zijn het collega's die kantoor dienst hebben en dus ook geen auto beschikbaar hebben. Deze stappen dan bij ons in (wij komen namelijk wel altijd met de auto), hebben ze wel een auto dan gaan we met 2 op pad. Ook leuk een keer dus met 2 auto's gemixed gezeten (ik in de Kmar auto en de bijrijder van de Kmar bij mijn collega in de auto). Toen konden we geen volg tekens geven omdat de Kmar rijder nog niet zijn opleiding had gekregen.

En weet trouwens ook wel dat zelfs met de belastingontduiking, fraude etc er tegenwoordig steeds vaker geweld mee gemoeid gaat. Ik weet nog een uitzending van Netwerk een tijdje terug waarin de FIOD werd gevolgd die bij een fraudeur naar binnen ging voor een zoeking. Die werd met diverse bewapende van de FIOD als Douane gedaan omdat deze persoon met wapens had gedreigd. Het gaat tegenwoordig allemaal om zoveel geld dat de andere niks zullen schuwen om niet te worden gecontroleerd danwel gepakt. We lopen daarbij al aardig wat stappen achter, waarom niet niet een keer een stap inlopen? Ik zal zeker niet willen dat er ten onrechte mee gereden gaat worden en dat het via onze meldkamer gelogd gaat worden etc. Want wij zijn geen gemeentelijke BOA die voor een beetje show die lampen willen hebben. Al denken sommige hoge heren dat wel.

Het was op Schiphol. In de haven reed ik nooit zelf, omdat we daar vanuit Schiphol naartoe gingen der ondersteuning. De Douanecollega kent de weg daar beter dan ik.

Ik begrijp dat er steeds meer geweld wordt gebruikt door verdachten. Ook tegen de Douane. Dat geweld heeft alleen weinig te maken met een blauw zwaailicht op je dak. Meer met het mogen en kunnen gebruiken van geweld en ook door je leidinggevende gesteund worden als je geweld hebt gebruikt. Die steun krijg je niet als je opeens een ander daklicht hebt.

De vraag of de Douane met OGS moet kunnen rijden kan alleen maar beantwoord worden met het beantwoorden van de volgende vraag:

Heeft de Douane in bepaalde gevallen een dringende taak te vervullen en zo ja, welke?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #51 Gepost op: 11 januari 2012, 17:33:42

De vraag of de Douane met OGS moet kunnen rijden kan alleen maar beantwoord worden met het beantwoorden van de volgende vraag:

Heeft de Douane in bepaalde gevallen een dringende taak te vervullen en zo ja, welke?

ok, dan ff oneerbiedig een vraag met wedervraag beantwoorden:

Heeft de KMar een dringende taak buiten de afgesloten gebieden?
De Politie?

Denk bij je antwoord dat deze taken ook veelal onder het taken paket vallen van de Douane.

Primair is het voorkomen van onveilige situatie's en het opsporen en doen stoppen van een overtreding/misdrijf.

Persoonlijk denk ik dat ik liever een politievoertuig zonder blauw zie die een brommer niet kan volgen dan een Douanier die een gewapende drugsrunner probeert staande te houden.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


jordi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #52 Gepost op: 11 januari 2012, 18:09:07
ok, dan ff oneerbiedig een vraag met wedervraag beantwoorden:

Heeft de KMar een dringende taak buiten de afgesloten gebieden?
De Politie?

Denk bij je antwoord dat deze taken ook veelal onder het taken paket vallen van de Douane.

Primair is het voorkomen van onveilige situatie's en het opsporen en doen stoppen van een overtreding/misdrijf.

Persoonlijk denk ik dat ik liever een politievoertuig zonder blauw zie die een brommer niet kan volgen dan een Douanier die een gewapende drugsrunner probeert staande te houden.

wat bedoel je met de afgesloten gebieden?


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #53 Gepost op: 11 januari 2012, 18:24:12
Ik begrijp dat er steeds meer geweld wordt gebruikt door verdachten. Ook tegen de Douane. Dat geweld heeft alleen weinig te maken met een blauw zwaailicht op je dak. Meer met het mogen en kunnen gebruiken van geweld en ook door je leidinggevende gesteund worden als je geweld hebt gebruikt. Die steun krijg je niet als je opeens een ander daklicht hebt.
excuus als ik dat niet duidelijk genoeg heb gemaakt, maar ik bedoelde daarmee ook dat ze met alle geweld aan de controle proberen te
ontlopen. En dan niet het fysieke geweld maar simpel dat ze niet willen stoppen en daarbij ook dingen gaan doen om te zorgen dat jij niet
achter ze aan kan.

De vraag of de Douane met OGS moet kunnen rijden kan alleen maar beantwoord worden met het beantwoorden van de volgende vraag:

Heeft de Douane in bepaalde gevallen een dringende taak te vervullen en zo ja, welke?
Dan kan ik ook terug vragen welke dingende taak de volgende organisaties hebben dat zij blauw (al dan niet legaal) mogen voeren?:
DV&O, de normale cellenbussen; de stafafdeling van de arrondissementale stafdienst amsterdam; mileudienst Z-H-Z en Rijnmond; Luchthaven authority Schiphol; Beveliging Flora Holland (en ik dacht ook hier op het forum de gemeentelijke handhavers van Barneveld met blauw te hebben
gezien). Dit zijn allemaal diensten die feitelijk ook geen primaire taak hebben waarvoor ze blauw echt nodig hebben. Zeker bij de authority en beveiliging die voornamelijk op afgesloten terrein rijden kunnen ook zonder rijden. Deze auto's zijn dusdanig herkenbaar dat als ze met alleen amber zouden rijden men ook wel aan de kant zou gaan voor hen.

En om jou antwoord te geven, primair hebben wij inderdaad geen dringende taak waarvoor wij het echt moeten gebruiken. Echter als er een assisitentie roep is, of wij een melding krijgen moet het toch niet zijn dat wij voor elk stoplicht moeten wachten en hopen dat we niet op een 1 baansweg achter een trage oma/opa terecht komen. Want dan is de vogel gevlogen voor wij in de buurt zijn.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #54 Gepost op: 11 januari 2012, 18:32:43
Is er in dit geval dan geen (tijdelijke) tussenweg mogelijk? De voertuigen (nog) niet uitrusten met OGS, om zich als voorrangsvoertuig te kunnen bewegen. Maar geef opsporingsambtenaren van de Douane dezelfde vrijstellingen van het RVV als waar de Politie/Kmar gebruik van mag maken. Dit uiteraard wel met de nodige rijopleidingen.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #55 Gepost op: 11 januari 2012, 18:43:43
wat bedoel je met de afgesloten gebieden?

Dat de KMar's meeste taken in daartoe aangewezen gebieden gebeuren, kazerne terreinen, vliegvelden en grensstreken. Niet nu roepen dat ze meer doen en mogen dat weet ik.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #56 Gepost op: 11 januari 2012, 18:56:28
Dan kan ik ook terug vragen welke dingende taak de volgende organisaties hebben dat zij blauw (al dan niet legaal) mogen voeren?:
DV&O, de normale cellenbussen; de stafafdeling van de arrondissementale stafdienst amsterdam; mileudienst Z-H-Z en Rijnmond; Luchthaven authority Schiphol; Beveliging Flora Holland (en ik dacht ook hier op het forum de gemeentelijke handhavers van Barneveld met blauw te hebben
gezien). Dit zijn allemaal diensten die feitelijk ook geen primaire taak hebben waarvoor ze blauw echt nodig hebben. Zeker bij de authority en beveiliging die voornamelijk op afgesloten terrein rijden kunnen ook zonder rijden. Deze auto's zijn dusdanig herkenbaar dat als ze met alleen amber zouden rijden men ook wel aan de kant zou gaan voor hen.
Het feit dat beveiliging op Schiphol en Flora Holland met blauw rijden heeft niks te maken met toestemming o.i.d.
Deze rijden enkel en alleen op afgesloten terrein, en dus niet de openbare weg.
Daar mag dan ook, voor zover ik weet, gewoon met OGS worden gereden, zolang niet zichtbaar vanaf de openbare weg.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #57 Gepost op: 11 januari 2012, 18:57:15
ok, dan ff oneerbiedig een vraag met wedervraag beantwoorden:

Heeft de KMar een dringende taak buiten de afgesloten gebieden?
De Politie?

Denk bij je antwoord dat deze taken ook veelal onder het taken paket vallen van de Douane.

Primair is het voorkomen van onveilige situatie's en het opsporen en doen stoppen van een overtreding/misdrijf.

Persoonlijk denk ik dat ik liever een politievoertuig zonder blauw zie die een brommer niet kan volgen dan een Douanier die een gewapende drugsrunner probeert staande te houden.
De Kmar voert politietaken uit. Politietaken zijn soms dringend en daarvoor voert de KMar OGS.

Dat de Douane ook achter drugsrunners aan zat wist ik niet. Ik weet dat er samenwerkingsverbanden bestaan in de grensregio's tussen de politie en KMar om drugsrunners te pakken. Dat de Douane daarin participeert is mij onbekend. Als dat niet zo is dan zou dat wel kunnen cq moeten, maar dan kom je toch weer bij de Douaneleiding uit...

excuus als ik dat niet duidelijk genoeg heb gemaakt, maar ik bedoelde daarmee ook dat ze met alle geweld aan de controle proberen te
ontlopen. En dan niet het fysieke geweld maar simpel dat ze niet willen stoppen en daarbij ook dingen gaan doen om te zorgen dat jij niet
achter ze aan kan.
Dan kan ik ook terug vragen welke dingende taak de volgende organisaties hebben dat zij blauw (al dan niet legaal) mogen voeren?:
DV&O, de normale cellenbussen; de stafafdeling van de arrondissementale stafdienst amsterdam; mileudienst Z-H-Z en Rijnmond; Luchthaven authority Schiphol; Beveliging Flora Holland (en ik dacht ook hier op het forum de gemeentelijke handhavers van Barneveld met blauw te hebben
gezien). Dit zijn allemaal diensten die feitelijk ook geen primaire taak hebben waarvoor ze blauw echt nodig hebben. Zeker bij de authority en beveiliging die voornamelijk op afgesloten terrein rijden kunnen ook zonder rijden. Deze auto's zijn dusdanig herkenbaar dat als ze met alleen amber zouden rijden men ook wel aan de kant zou gaan voor hen.

En om jou antwoord te geven, primair hebben wij inderdaad geen dringende taak waarvoor wij het echt moeten gebruiken. Echter als er een assisitentie roep is, of wij een melding krijgen moet het toch niet zijn dat wij voor elk stoplicht moeten wachten en hopen dat we niet op een 1 baansweg achter een trage oma/opa terecht komen. Want dan is de vogel gevlogen voor wij in de buurt zijn.
Ik (en ben niet de enige) versta onder geweld in elk geval niet het primair negeren van een stopteken. Nogmaals, het negeren van een stopteken is in de basis geen reden om met OGS een achtervolging te starten.

M.b.t. de andere diensten met OGS weet ik voor een deel waarom zij dit hebben. DV&O bijvoorbeeld om met spoed verdachten over te brengen waarbij het gevaar bestaat dat zij hulp krijgen om onderweg bevrijd te gaan worden of indien er onderweg een dreiging daartoe ontstaat. Airport Authority e.d. bevinden zich niet op de openbare weg en maken dus zelf uit of ze hun voertuigen uitrusten met OGS. Gezien de taken die Airport Auhority heeft bij de calamiteitenbestrijding en de begeleiding van ambulances die niet bekend zijn op airside begrijp ik de reden waarom zij OGS moeten kunnen voeren.

Voor de duidelijkheid, ik sta niet negatief tegenover de Douane uit te rusten met OGS. Het moet alleen wel noodzakelijk zijn. De eerder genoemde afweging of het gebruik van OGS door de Douane proportioneel is en of de taakstelling van de Douane het noodzakelijk maakt lijkt mij leidend. Als de Douane door het uitrusten met OGS meer verschuift richting de uitvoering van politietaken dan lijkt het mij niet wenselijk.

Is er in dit geval dan geen (tijdelijke) tussenweg mogelijk? De voertuigen (nog) niet uitrusten met OGS, om zich als voorrangsvoertuig te kunnen bewegen. Maar geef opsporingsambtenaren van de Douane dezelfde vrijstellingen van het RVV als waar de Politie/Kmar gebruik van mag maken. Dit uiteraard wel met de nodige rijopleidingen.
Dat lijkt mij in elk geval zeker een goed idee.
Dat de KMar's meeste taken in daartoe aangewezen gebieden gebeuren, kazerne terreinen, vliegvelden en grensstreken. Niet nu roepen dat ze meer doen en mogen dat weet ik.
De politietaken op bijvoorbeeld Schiphol beperkt zich in elk geval niet alleen tot de afgesloten gebieden.
Bij andere taken is het aantal afgesloten gebieden ook zeer beperkt. De politietaken tbv de Krijgsmacht gebeurt ook buiten de kazernes. Grensstreken zijn in elk geval niet afgesloten.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #58 Gepost op: 11 januari 2012, 19:14:51
De Kmar voert politietaken uit. Politietaken zijn soms dringend en daarvoor voert de KMar OGS.

Zoals ik al zei ik weet dat ze meer taken hebben, heb het zelf een aantal jaartjes mogen ervaren.

DV&O bijvoorbeeld om met spoed verdachten over te brengen waarbij het gevaar bestaat dat zij hulp krijgen om onderweg bevrijd te gaan worden of indien er onderweg een dreiging daartoe ontstaat.

Ehm, dan zou ik dus eerder denken dat deze mensen Politie onderstuening vragen ipv. een Douanier die zijn taakstelling uitvoert.

Als de Douane door het uitrusten met OGS meer verschuift richting de uitvoering van politietaken dan lijkt het mij niet wenselijk.

Dat is nou het kromme, de Douane heeft bij mijn weten dezelfde algemene taakstelling alleen een specifieke taak erbij.

Ik (en ben niet de enige) versta onder geweld in elk geval niet het primair negeren van een stopteken. Nogmaals, het negeren van een stopteken is in de basis geen reden om met OGS een achtervolging te starten.

Het zou idd niet zo moeten zijn, echter weet ik niet beter dan in alle gevallen toch wordt overgegaan tot volgen met OGS.
Het feit dat beveiliging op Schiphol en Flora Holland met blauw rijden heeft niks te maken met toestemming o.i.d.
Deze rijden enkel en alleen op afgesloten terrein, en dus niet de openbare weg.
Daar mag dan ook, voor zover ik weet, gewoon met OGS worden gereden, zolang niet zichtbaar vanaf de openbare weg.

Tbv rijden op afgesloten terrein heb je helemaal gelijk, niet zichtbaar van de openbare weg is niet juist.  De regelgeving zegt hier niets over.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #59 Gepost op: 11 januari 2012, 19:18:43
Het feit dat beveiliging op Schiphol en Flora Holland met blauw rijden heeft niks te maken met toestemming o.i.d.
Deze rijden enkel en alleen op afgesloten terrein, en dus niet de openbare weg.
Daar mag dan ook, voor zover ik weet, gewoon met OGS worden gereden, zolang niet zichtbaar vanaf de openbare weg.
De beveiliging van Flora rijd inderdaad op eigen terrein, echter is deze wel weer openbaar toegankelijk.
Authority schiphol rijd wel regelmatig op de openbare weg. Nu is wel hun voornaamste taakstelling op het afgesloten
luchtvaartterrein, maar ze rijden regelmatig buiten het hek.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v