Douane met optische- en geluidssignalen

Auteur Topic: Douane met optische- en geluidssignalen  (gelezen 74109 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #70 Gepost op: 11 januari 2012, 23:10:41
Dat de KMar's meeste taken in daartoe aangewezen gebieden gebeuren, kazerne terreinen, vliegvelden en grensstreken. Niet nu roepen dat ze meer doen en mogen dat weet ik.

Aangewezen gebieden? Dit alles vind toch echt uiteindelijk plaats op de openbare weg. Een KMar post is vrijwel altijd buiten een kazerne terrein.

Als voorbeeld onze post. Wij hebben 3 kazerne's en 2 belangrijke opslag complexen onder onze hoedde. Tussen locatie A en D zit 40 minuten reistijd. Als er ergens nood aan de man is zullen we toch echt wel ZSM die kant op moeten met OGS. Het is echt niet zo dat we binnen één kazerneterrein blijven rijden, ik denk zelfs dat ik 80 tot 90% van de tijd buiten de kazerne door breng. Op onze brigade zijn in totaal 5 kazernes, 1 luchthaven, 1 kleiner vliegveld en nog talloze militaire objecten en complexen.
Bovendien werk ik in een bewakingsgebied welke door 5 provincies loopt. Als er ergens iets gebeurd met een militair in dat stukje gebied, worden wij erbij geroepen.

En in het grensgebied? Daar bevindt je je aan de binnen grenzen (op Schiphol na) toch echt buiten op de openbare weg.

Maar goed ik denk ook wel dat het een ieder te goede zou komen als de douane zelf OGS zou kunnen voeren, nadat een verdachte het stopteken negeert. Maar hier in het gebied werken ook BOA's(boswachters) met een stop-transparant op de auto. Moeten deze ook OGS krijgen dan?

En bovendien lijkt het me stug dat de KMartop en de politietop erover beslissen of de douane met OGS mag rijden, zoals eerder geroepen is.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #71 Gepost op: 11 januari 2012, 23:27:03
Ik ben ook wel eens aangehouden op de veluwe door de KMar. Reed rond 4 uur 's nachts midden op de weg... en moest blazen.
Gelukkig snapte de heren dat dit ivm de zwijntjes en andere beestjes was, die hier zeker 2 keer per week werden aangereden ^-^


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #72 Gepost op: 12 januari 2012, 22:02:39
En weet trouwens ook wel dat zelfs met de belastingontduiking, fraude etc er tegenwoordig steeds vaker geweld mee gemoeid gaat. Ik weet nog een uitzending van Netwerk een tijdje terug waarin de FIOD werd gevolgd die bij een fraudeur naar binnen ging voor een zoeking. Die werd met diverse bewapende van de FIOD als Douane gedaan omdat deze persoon met wapens had gedreigd. Het gaat tegenwoordig allemaal om zoveel geld dat de andere niks zullen schuwen om niet te worden gecontroleerd danwel gepakt. We lopen daarbij al aardig wat stappen achter, waarom niet niet een keer een stap inlopen? Ik zal zeker niet willen dat er ten onrechte mee gereden gaat worden en dat het via onze meldkamer gelogd gaat worden etc. Want wij zijn geen gemeentelijke BOA die voor een beetje show die lampen willen hebben. Al denken sommige hoge heren dat wel.

Die aanhouding werd gedaan door de collega's van het HARC-team Rotterdam, wat een samenwerkingsverband is tussen de FIOD, de Douane en de Zeehavenpolitie Rotterdam. Daarnaast is er ook een HARC-team op Schiphol, wat weer een samenwerkingsverband is tussen de FIOD, de Douane en de KMar. Overigens is het bij de FIOD standaard dat aanhoudingen door de vuurwapendragers worden gedaan en zijn er ook altijd vuurwapendragers aanwezig bij zoekingen.

De discussie over bredere inzet van de Douane loopt al geruime tijd, echter dat wordt niet door de leiding onderkend omdat dit niet tot hun takenpakket zou behoren. De Douane wordt namelijk gezien als een controlerende dienst en niet als opsporingsdienst. Daarom is jaren geleden de Douanerecherche overgegaan naar de FIOD en hebben de meeste Douane-collega's hun vuurwapen mogen inleveren, met uitzondering van de collega's van de Surveillance. Gelukkig wordt er de laatste tijd wel goed samengewerkt tussen de Douane en de FIOD in de vorm van ondersteuning bij grote acties.

Berucht is het verhaal van een aantal jaren terug van twee gewapende Douane-collega's die tijdens hun surveillance assistentie verlenen aan twee politiecollega's. Deze collega's werden belaagd door een groepje jongeren, waarbij de twee Douane-collega's te hulp schieten en daarbij gebruik maken van hun wapenstok. Helaas voor de collega's kon de dienstleiding deze actie niet waarderen, aangezien dit optreden niet tot hun taakstelling behoorde.... Het gevolg was een goed gesprek gevolgd door een berisping. Vanuit de poltie werd gelukkig wel positief gereageerd in de vorm van een officiële bedankbrief en een bos bloemen voor hun optreden.

Leuker kunnen we het niet maken.... O0

Grtz,
Marcel


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #73 Gepost op: 12 januari 2012, 22:19:02
Die aanhouding werd gedaan door de collega's van het HARC-team Rotterdam, wat een samenwerkingsverband is tussen de FIOD, de Douane en de Zeehavenpolitie Rotterdam. Daarnaast is er ook een HARC-team op Schiphol, wat weer een samenwerkingsverband is tussen de FIOD, de Douane en de KMar. Overigens is het bij de FIOD standaard dat aanhoudingen door de vuurwapendragers worden gedaan en zijn er ook altijd vuurwapendragers aanwezig bij zoekingen.

De discussie over bredere inzet van de Douane loopt al geruime tijd, echter dat wordt niet door de leiding onderkend omdat dit niet tot hun takenpakket zou behoren. De Douane wordt namelijk gezien als een controlerende dienst en niet als opsporingsdienst. Daarom is jaren geleden de Douanerecherche overgegaan naar de FIOD en hebben de meeste Douane-collega's hun vuurwapen mogen inleveren, met uitzondering van de collega's van de Surveillance. Gelukkig wordt er de laatste tijd wel goed samengewerkt tussen de Douane en de FIOD in de vorm van ondersteuning bij grote acties.

Berucht is het verhaal van een aantal jaren terug van twee gewapende Douane-collega's die tijdens hun surveillance assistentie verlenen aan twee politiecollega's. Deze collega's werden belaagd door een groepje jongeren, waarbij de twee Douane-collega's te hulp schieten en daarbij gebruik maken van hun wapenstok. Helaas voor de collega's kon de dienstleiding deze actie niet waarderen, aangezien dit optreden niet tot hun taakstelling behoorde.... Het gevolg was een goed gesprek gevolgd door een berisping. Vanuit de poltie werd gelukkig wel positief gereageerd in de vorm van een officiële bedankbrief en een bos bloemen voor hun optreden.

Leuker kunnen we het niet maken.... O0

Grtz,
Marcel

Even een tussendoortje; Waar staat HARC voor en hebben die jongens een speciaal takenpakket qua opsporing, of is het een soort VAG eenheid?


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #74 Gepost op: 13 januari 2012, 00:10:17
Even een tussendoortje; Waar staat HARC voor en hebben die jongens een speciaal takenpakket qua opsporing, of is het een soort VAG eenheid?

HARC staat voor Hit And Run Cargo en zij zijn met name gericht op de verdovende middelen.
De FIOD beschikt daarnaast over een VAG-team, die landelijk opereert.

Grtz,
Marcel


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #75 Gepost op: 13 januari 2012, 06:24:56
Die aanhouding werd gedaan door de collega's van het HARC-team Rotterdam, wat een samenwerkingsverband is tussen de FIOD, de Douane en de Zeehavenpolitie Rotterdam. Daarnaast is er ook een HARC-team op Schiphol, wat weer een samenwerkingsverband is tussen de FIOD, de Douane en de KMar. Overigens is het bij de FIOD standaard dat aanhoudingen door de vuurwapendragers worden gedaan en zijn er ook altijd vuurwapendragers aanwezig bij zoekingen.
Ik had begrepen dat hierbij leden van de rotterdamse OSODT assistentie hadden verleend omdat er toen nog niet genoeg wapendragers waren bij de FIOD. Dat is de afgelopen tijd wel aardig ingehaald als ik zo hoor wie er allemaal die kant op zijn gegaan.

De discussie over bredere inzet van de Douane loopt al geruime tijd, echter dat wordt niet door de leiding onderkend omdat dit niet tot hun takenpakket zou behoren. De Douane wordt namelijk gezien als een controlerende dienst en niet als opsporingsdienst. Daarom is jaren geleden de Douanerecherche overgegaan naar de FIOD en hebben de meeste Douane-collega's hun vuurwapen mogen inleveren, met uitzondering van de collega's van de Surveillance. Gelukkig wordt er de laatste tijd wel goed samengewerkt tussen de Douane en de FIOD in de vorm van ondersteuning bij grote acties.
Juist omdat de recherche is overgegaan is die samenwerking bij ons tot een nul punt gebracht. Er zijn in het verleden wel een paar keer instappen gedaan waarbij collega's van mijn kantoor hebben geassisteerd. Echter nu  :-X :-X :(

Berucht is het verhaal van een aantal jaren terug van twee gewapende Douane-collega's die tijdens hun surveillance assistentie verlenen aan twee politiecollega's. Deze collega's werden belaagd door een groepje jongeren, waarbij de twee Douane-collega's te hulp schieten en daarbij gebruik maken van hun wapenstok. Helaas voor de collega's kon de dienstleiding deze actie niet waarderen, aangezien dit optreden niet tot hun taakstelling behoorde.... Het gevolg was een goed gesprek gevolgd door een berisping. Vanuit de poltie werd gelukkig wel positief gereageerd in de vorm van een officiële bedankbrief en een bos bloemen voor hun optreden.

Leuker kunnen we het niet maken.... O0

Grtz,
Marcel
Ag schei uit hou op. Heb hier al genoeg verhalen van dat soort situaties gehoord en meegemaakt. Een paar keer dronken bestuurder (auto maar ook brommer) wat een discussie opleverde en zelfs bijna ontheffening uit functie. En heb zelf ook al een keer tijdens de gewone werkzaamheden op wat gestuit waarna ik mocht verklaren waarom ik mijn werk doe. Gelukkig is pas geleden de aanhouding en het afboeien van een heterdaadje mishandeling wel positief afgehandeld, al moest daar wel de hoogste heer hier aan te pas komen.

Even een tussendoortje; Waar staat HARC voor en hebben die jongens een speciaal takenpakket qua opsporing, of is het een soort VAG eenheid?
Het rotterdamse HARC is dusdanig getraind dat zij de lichte AT klusjes zelf kunnen doen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #76 Gepost op: 13 januari 2012, 20:01:21
Ik had begrepen dat hierbij leden van de rotterdamse OSODT assistentie hadden verleend omdat er toen nog niet genoeg wapendragers waren bij de FIOD. Dat is de afgelopen tijd wel aardig ingehaald als ik zo hoor wie er allemaal die kant op zijn gegaan.

Het aantal wapendragers is het afgelopen jaar inderdaad drastisch gedaald en vooralsnog zal dat niet echt veranderen....
Ik schat dat er nu nog zo'n 40 collega's inzetbaar zijn  :(
Overigens, waar staat OSODT voor?

Het rotterdamse HARC is dusdanig getraind dat zij de lichte AT klusjes zelf kunnen doen.
De HARC-teams zitten ongeveer op het niveau van een VAG-team.

Om on-topic te blijven, ook het VAG-team van de FIOD heeft niet de bevoegdheid om met OSG te rijden.
De collega's hebben wel hun rijopleiding en in de VAG-voertuigen zitten stop-matrixen, maar daar houdt het bij op....

Dat komt omdat ook de FIOD niet als zodanig in de regeling vermeld staat.

Grtz,
Marcel


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #77 Gepost op: 13 januari 2012, 20:22:31
Het aantal wapendragers is het afgelopen jaar inderdaad drastisch gedaald en vooralsnog zal dat niet echt veranderen....
Ik schat dat er nu nog zo'n 40 collega's inzetbaar zijn  :(
Overigens, waar staat OSODT voor?
Mmmm had juist begrepen dat er een stuk meer waren. OSODT staat voor Onbekende Sub- en Objecten Douane Toezicht, andere
benamingen is Ambulant of Binnenland teams.

Om on-topic te blijven, ook het VAG-team van de FIOD heeft niet de bevoegdheid om met OSG te rijden.
De collega's hebben wel hun rijopleiding en in de VAG-voertuigen zitten stop-matrixen, maar daar houdt het bij op....

Dat komt omdat ook de FIOD niet als zodanig in de regeling vermeld staat.

Grtz,
Marcel
Had juist begrepen dat het HARC ook met OGS reed onder de noemer van de FIOD, maar dan zullen ze dat wel van de politie danwel
Kmar vandaan halen. Van de rijopleiding wist ik.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


jordi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #78 Gepost op: 13 januari 2012, 21:09:40
cargo harc op schiphol die hebben wel ogs
maar daar bestaat een koppel altijd uit 1 persoon van de kmar en 1 persoon van de douane


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #79 Gepost op: 13 januari 2012, 21:12:21
Had juist begrepen dat het HARC ook met OGS reed onder de noemer van de FIOD, maar dan zullen ze dat wel van de politie danwel
Kmar vandaan halen. Van de rijopleiding wist ik.

Op Schiphol rijdt zowel het Schipholteam als het Cargo-HARC team met OGS in hun voertuigen, dit is overigens eigen ervaring. Onder de noemer KMar. Er zit 7 van de 10 keer een KMar-collega in het voertuig. De meeste voertuigen staan ook op naam van het KMar. Al zijn er ook DOuane/FIOD voertuigen voorzien van OGS.