Media bezorgd over nieuwsvoorziening

Auteur Topic: Media bezorgd over nieuwsvoorziening  (gelezen 65498 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Gepost op: 6 september 2007, 10:42:02
De Vereniging Mediabelangen maakt zich zorgen over de nieuwsvoorziening in de regio Rijnmond nu de politie gebruik maakt van een digitaal en gecodeerd communicatie-systeem. Tot vorig weekeinde kon iedereen nog via de scanner met de politie meeluisteren.

Bij het nieuwe C2000-systeem is dat niet meer mogelijk.

Volgens voorzitter Roel Dijkstra van de Vereniging Mediabelangen gaat de politie in het vervolg uitmaken wat nieuws is. Ook de hoofdredactie van RTV Rijnmond maakt zich zorgen over de nieuwsvoorziening en wil de ontwikkelingen komende tijd scherp in de gaten houden.

Een woordvoerder van de politie Rotterdam-Rijnmond ontkent dat de media vanaf nu mondjesmaat geïnformeerd zullen worden over schietpartijen, moorden en ander belangrijke zaken.  Er zijn tussen de politie Rotterdam-Rijnmond en de Vereniging Mediabelangen inmiddels goede afspraken gemaakt over hoe de journalisten bij een incident gealarmeerd worden.

De Vereniging Mediabelangen heeft inmiddels brieven verstuurd aan alle leden van de Tweede Kamer en hoopt dat er vragen gesteld zullen worden aan de minister van Binnenlandse Zaken.



Volgens mij is deze actie een beetje achterhaald en is deze kwestie allang besproken op landelijk niveau, met als conclusie dat de pers géén C2000 mag meeluisteren. Bovendien is Rotterdam-Rijnmond de enige regio die zeer regelmatig politiemeldingen doorgeeft via P2000, met concrete en actuele info (inclusief updates) erbij. Natuurlijk is dat niet hetzelfde als in het analoge tijdperk, maar ik denk dat we in Rijnmond als pers en belangstellenden onze handjes mogen dichtknijpen!


greetz,  Enrique


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 6 september 2007, 11:07:43
Ik wou al zeggen, volgens mij doet Rijnmond z'n stinkende best om de pers te voorzien van informatie. Uiteraard kan de politie zelf kiezen wanneer ze wel de pers alarmeren en wanneer niet (ze zouden censuur kunnen toepassen). Maar gezien de hoeveelheid persalarmen en updates geloof ik dat de politie er flink veel tijd in steekt en er serieus werk van maakt.

Echt complimenten voor Rijnmond! Hopen dat andere regio's volgen...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #2 Gepost op: 6 september 2007, 21:41:15
Nou Sorry hoor, maar ze mogen blij zijn in RR met dat beetje wat ze nu al mee krijgen.
Er zijn regio's die 0.0 doen voor de Pers......je hebt gewoon maar lekker pech sinds het C2000
en krijgt niks meer mee....ook iet via "persalarm" of gelijkende maatregelen.

Dus ik vind dat RR nog schappelijk is met hoe het nu gaat....


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #3 Gepost op: 7 september 2007, 13:47:03
Uiteraard kan de politie zelf kiezen wanneer ze wel de pers alarmeren en wanneer niet (ze zouden censuur kunnen toepassen). Maar gezien de hoeveelheid persalarmen en updates geloof ik dat de politie er flink veel tijd in steekt en er serieus werk van maakt.

Het is wel overduidelijk dat het aantal berichten verschilt per dienst/centralist. Het ene moment zie je 10 berichten in een paar uur, vervolgens kan het ineens urenlang stil zijn. In sommige diensten zie je steeds aanvullingen op eerder verzonden incidenten, even later mag je al 'blij' zijn als er überhaupt een bericht wordt verzonden.

Of het nog steeds een kwestie van wennen is (voor de centralisten) weet ik niet, maar dee keuze om iets al dan niet te verzenden blijft bij de centralist liggen, evenals het versturen van aanvullende informatie. Ieder mens zal daar anders mee om gaan, ook al hebben ze bepaalde instructies gekregen. Sommige centralisten zijn zelf misschien ook een beetje 'hobbyist', hadden vroeger misschien zelf ook een scanner staan en zijn enthousiaster met alarmeringen.

Censuur zal er toch wel blijven, bewust of onbewust. Het is en blijft immers een extra handeling naast de reguliere werkzaamheden...

Groeten, Peter.


brielle

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 7 september 2007, 15:19:05
ik heb een vraagje over het persalarm(misschien niet het juiste topic hierzo, maar ik weet ook niet precies waar ik het anders moet vragen). Op p2000 monitor op internet zie ik altijd 2 capcodes voorbij, dat zijn de volgende:

1430020 Politie Rotterdam-Rijnmond ( Persalarm )
1430030 Politie Rotterdam-Rijnmond ( Persalarm )

en nou vraag ik me dus af of iemand mij kan vertelen hoe dat nou zit want worden de berichten nou naar de politie gestuurd lijkt logies( is het misschien ook wel) maar je ziet maar 2 capcodes en je er zijn naturlijk veel meer politie(dus dan zouden er meer moeten zijn? . of is het echt puur voor de pers ( omdat er Persalarm achter staat) .

Ik hoop dat ik me vraag een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen en dat er iemand antwoord kan geven.

alvast vriendelijk bedankt O0


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #5 Gepost op: 7 september 2007, 17:37:08
De codes voor het persalarm zijn inderdaad bestemd voor de pers en dus niet bedoeld voor de politie.
Het mediabericht heeft een kleine voorgeschiedenis. De afspraak met de politie was dat vanaf september 2007 de p2000 alarmeringen mee zouden gaan lopen naast de analoge koppeling. De koppeling zou erin blijven tot eind december 2007. Dit om te kijken of alles naar behoren werkt. Nu is er van de afspraken afgeweken door opeens de koppeling eruit te knikkeren en de p2000 berichten "in de ether" te gooien. Nu kan dus niet gecontroleerd worden of ook voor elke boeiende melding een persalarm gegeven wordt. En daar ligt het struikelblok een beetje bij de Rotterdamse pers.
Daarnaast is er sprake van zgn. boodschappendienst. Vanaf middelbrand of boeiende politieincidenten kreeg je een telefoontje van de boodschappendienst om door te geven wat er precies aan de hand is. De brandweer heeft nu gezegd dat de boodschappendienst een pagertje krijgt en deze zullen dus niet meer gebeld worden. Hierdoor wordt de pers dus weer gekort in hun informatiestroom. De enige frustratie bij sommige perslieden is dan wel te begrijpen O0


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #6 Gepost op: 10 november 2007, 12:16:06
Pilot P2000 in Rijnmond groot succes

De pilot P2000 - naar de pager waarmee journalisten uitgerust worden en waarop ze meldingen krijgen van ongelukken en dergelijke - die enkele maanden geleden van start ging in de regio Rijnmond is een groot succes gebleken. De journalisten die er gebruik van maken zijn er over het algemeen zeer tevreden over. Het streven is nu om deze pager P2000 en het meldsysteem zoals dat in Rijnmond is gebruikt - met nog enkele verbeteringen - voor het einde van dit jaar in het gehele land in te voeren.

Jacqueline Wesselius

Op 6 september werd besloten de in Rotterdam Rijnmond gestarte pilot als voorbeeld voor het hele land te nemen. Dat werd afgesproken tussen onder anderen de NVJ - die bijdroeg met suggesties ter verbetering van het systeem - en Fup Goudswaard, voorzitter van de Raad van hoofdcommissarissen van politie.
Over C2000, het inmiddels overal ingevoerde, nieuwe alarmeringssysteem bleven n.l. veel klachten komen. Ook P2000, waarbij pagers worden ingeschakeld, is buiten Rotterdam Rijnmond nog vaak onbevredigend voor (foto)journalisten, want het systeem blijft teveel afhankelijk van de goede wil of alertheid van degene die de meldkamer bemenst. Bovendien ontbreken berichten die alleen bij de politie binnenkwamen.
Ook zijn er grote regionale verschillen in de wijze waarop de pers gealarmeerd wordt; in de ene regio werkt het systeem redelijk, in de andere ronduit slecht. Goudswaard erkent dat.
Samen met onder anderen de NVJ is besloten om in  Rotterdam Rijnmond de politie op het P2000 systeem toe te voegen om de relevantie voor (foto) journalisten te vergroten. Het systeem werkt nu goed, op een paar details na. De brandweer met name zou nog specifieker kunnen zijn.
Het is de bedoeling dat slechts in enkele gevallen – zoals arrestaties – er geen melding komt op de pagers van de geabonneerde journalisten. Het streven is dat alle korpsen deze versie van P2000 nu eind 20007/begin 2008 invoeren.

http://www.villamedia.nl/journalist/n/2007.19.p2000.shtm


Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #7 Gepost op: 10 november 2007, 16:29:13
De brandweer heeft nu gezegd dat de boodschappendienst een pagertje krijgt en deze zullen dus niet meer gebeld worden. Hierdoor wordt de pers dus weer gekort in hun informatiestroom. De enige frustratie bij sommige perslieden is dan wel te begrijpen O0

Ben ik niet helemaal met je eens: De boodschappendienst heeft nu dan wel een pager, maar dat is alleen maar in jullie (pers) voordeel. Vroeger werd bij snelle opschaling de boodschappendienst wel eens vergeten te bellen, of (volgens de pers zelf) te laat.
De berichtgeving van middelbrand gaat nu gelijktijdig met de opschaling van de brandweer en daarnaast kan het niet vergeten worden, aangezien het in GMS zit. Het enige verschil is dat de boodschappendienst nu naar ons moet bellen voor info, ipv andersom.
Als het bericht van opschaling nu dus te laat bij de pers komt is het niet de schuld van de meldkamer... Het mes snijdt dus aan twee kanten!!  O0 Dat men dan nog niet tevreden is komt gewoon door het feit dat men niet mee kan luisteren 24/7. En dat zal ook nooit gaan gebeuren, is gezegd door min. van bzk.  ;)
Met vriendelijke groet, Arlé  


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #8 Gepost op: 11 november 2007, 19:00:04
Ben ik niet helemaal met je eens: De boodschappendienst heeft nu dan wel een pager, maar dat is alleen maar in jullie (pers) voordeel. Vroeger werd bij snelle opschaling de boodschappendienst wel eens vergeten te bellen, of (volgens de pers zelf) te laat.
De berichtgeving van middelbrand gaat nu gelijktijdig met de opschaling van de brandweer en daarnaast kan het niet vergeten worden, aangezien het in GMS zit. Het enige verschil is dat de boodschappendienst nu naar ons moet bellen voor info, ipv andersom.
Als het bericht van opschaling nu dus te laat bij de pers komt is het niet de schuld van de meldkamer... Het mes snijdt dus aan twee kanten!!  O0 Dat men dan nog niet tevreden is komt gewoon door het feit dat men niet mee kan luisteren 24/7. En dat zal ook nooit gaan gebeuren, is gezegd door min. van bzk.  ;)

Op het moment van het schrijven van het bericht waarop je reageert was het bij ons nog niet bekend dat het de bedoeling was dat de boodschappendienst de meldkamer zelf ging bellen. Dus de uitspraak in het geciteerde deel trek ik weer in ::) ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2008, 18:58:27
Amsterdam heeft ook een systeem met SMS, weet niet of ze ook P2000 gaan doen  :-\
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !