Media bezorgd over nieuwsvoorziening

Auteur Topic: Media bezorgd over nieuwsvoorziening  (gelezen 65622 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #20 Gepost op: 3 mei 2009, 21:26:09
Politie beperkt regelmatig persvrijheid

Utrecht - Journalisten en fotografen zien steeds vaker dat de politie hen beperkt in hun persvrijheid. Dit blijkt uit een enquête door hoogleraar criminologie Frank Bovenkerk gehouden voor de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ). De uitkomst werd bekend gemaakt op de dag van de persvrijheid.

Dienders sturen veelvuldig journalisten weg en zijn vaak niet op de hoogte van het feit dat fotograferen in het openbaar is toegestaan. Het belemmeren van het maken van foto's en het dreigen met arrestatie is volgens Bovenkerk een veel gehoord probleem.

De NVJ zegt dat de defensieve houding van de politie wel begrijpelijk is, maar er zijn regels voor wat journalisten wel en niet mogen en die zijn bij de politie kennelijk niet overal bekend. Het is voor sommige geïnterviewden zelfs reden om nooit aangifte te doen van agressie of bedreiging. Dat kan niet de bedoeling zijn.

 
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/96248


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #21 Gepost op: 6 mei 2009, 19:23:08
Als dat C2000 nu gewoon openbaar wordt zijn alle problemen met de nieuwsvoorziening opgelost. Ik vind dat iedereen het recht heeft mee te luisteren, tenzij er echt gevoelige informatie wordt verspreid, die kan dan versleuteld blijven. We leven in democratische rechtsstaat waar je de poltie toch wel een beetje moet kunnen volgen. Ik vraag me dan af wat voor grote problemen de scanner in het verleden heeft opgeleverd, waardoor alles nu geheim moet blijven. Volgens mij is de criminaliteitsbestrijding niet echt veel beter geworden en de zorgen voor de politie ook niet minder.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #22 Gepost op: 6 mei 2009, 19:42:47
Als dat C2000 nu gewoon openbaar wordt zijn alle problemen met de nieuwsvoorziening opgelost. Ik vind dat iedereen het recht heeft mee te luisteren, tenzij er echt gevoelige informatie wordt verspreid, die kan dan versleuteld blijven. We leven in democratische rechtsstaat waar je de poltie toch wel een beetje moet kunnen volgen. Ik vraag me dan af wat voor grote problemen de scanner in het verleden heeft opgeleverd, waardoor alles nu geheim moet blijven. Volgens mij is de criminaliteitsbestrijding niet echt veel beter geworden en de zorgen voor de politie ook niet minder.

Sorry, maar dit vind ik een beetje een zielig verhaal. Je hebt net zo min het recht om de telefoongesprekken van de buurman af te luisteren. Zo graag als ik zelf mee zou willen luisteren, zo hard schiet ik in de lach als ik dit soort gejammer lees. Als je geen hulpverlener bent dan heb je niets met C2000 te maken en moet je echt dankbaar zijn dat je als buitenstaander P2000 mee kunt volgen. Iets wat helaas in de loop der jaren ook minder interessant is geworden omdat het "te open" was (als het nou nooit op internet had gestaan....).

Je hebt net zo min het recht in de operatiekamer mee te kijken hoe iemands blinde darm wordt verwijderd of hoe koningin Beatrix haar ontbijtje eet als dat je met de politie mee mag luisteren. Meeluisteren is simpelweg verleden tijd en als je je daar niet bij neer kunt leggen dan zou ik bijna medelijden met je krijgen. Ja ik mis het ook, maar met dit soort gejammer bereik je helemaal niets. Natuurlijk zullen ze de vele oortjes op bepaalde momenten wel missen, maar aan de andere kant zal het grote een opluchting zijn dat hun gesprekken niet meer vanaf elke vensterbank kunnen worden meegeluisterd.

Misschien een rare vraag, maar je leest P2000 zeker via internet mee?


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #23 Gepost op: 6 mei 2009, 23:49:31
Sorry, maar dit vind ik een beetje een zielig verhaal. Je hebt net zo min het recht om de telefoongesprekken van de buurman af te luisteren. Zo graag als ik zelf mee zou willen luisteren, zo hard schiet ik in de lach als ik dit soort gejammer lees. Als je geen hulpverlener bent dan heb je niets met C2000 te maken en moet je echt dankbaar zijn dat je als buitenstaander P2000 mee kunt volgen. Iets wat helaas in de loop der jaren ook minder interessant is geworden omdat het "te open" was (als het nou nooit op internet had gestaan....).

Je hebt net zo min het recht in de operatiekamer mee te kijken hoe iemands blinde darm wordt verwijderd of hoe koningin Beatrix haar ontbijtje eet als dat je met de politie mee mag luisteren. Meeluisteren is simpelweg verleden tijd en als je je daar niet bij neer kunt leggen dan zou ik bijna medelijden met je krijgen. Ja ik mis het ook, maar met dit soort gejammer bereik je helemaal niets. Natuurlijk zullen ze de vele oortjes op bepaalde momenten wel missen, maar aan de andere kant zal het grote een opluchting zijn dat hun gesprekken niet meer vanaf elke vensterbank kunnen worden meegeluisterd.

Misschien een rare vraag, maar je leest P2000 zeker via internet mee?


Die vergelijking met telefoongesprekken gaat echt volledig mank en al die andere vergelijkingen trouwens ook. Dit gaat over de openheid van de overheid en ik pleit er helemaal niet voor dat je zomaar alles mag meeluisteren (medische informatie, privacy gevoelige informatie etc.  moeten ook beschermd blijven), maar als er ergens een overval, schietpartij of iets anders met nieuwswaarde zich ergens voortdoet dan vind ik wel dat de politie wat meer openheid mag betrachten en niet 5 uur later nog met een mededeling komt. Trouwens het lijkt eerder omgekeerd de burger moet steeds meer vrijheden en privacy inleveren, terwijl de overheid steeds minder informatie loslaat.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #24 Gepost op: 7 mei 2009, 10:45:38
En waarom niet een (of aantal) dag(en) later als podcast het radio verkeer op het Net zetten?  ;) Zoals Henk dat doet: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,23812.0.html

Kan je alle privicy gevoelige info eruit knippen en ook mensen die vroeger meeluisterden om te weten of de politie hun nog niet op het spoor was hebben er niets aan.  :)


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #25 Gepost op: 7 mei 2009, 14:16:15
En waarom niet een (of aantal) dag(en) later als podcast het radio verkeer op het Net zetten?  ;) Zoals Henk dat doet: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,23812.0.html

Kan je alle privicy gevoelige info eruit knippen en ook mensen die vroeger meeluisterden om te weten of de politie hun nog niet op het spoor was hebben er niets aan.  :)
Omdat het dan niet meer actueel is, dan is het 'leed al geschoten'.
Overigens ben ik totaal geen voorstander om de media maar massaal mee te laten luisteren op C2000.
Weer of geen weer... altijd brandweer


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #26 Gepost op: 7 mei 2009, 21:40:36
Ik vind het helemaal nog niet zo'n gek voorstel van Palmpie. Ik was/ben ook een scannerluisteraar in hart en nieren.
Alle vormen van communicatie is goed om te beluisteren. (en dan bedoel ik geen telefoon!)
Ik mis het enorm. Mijn scanner loopt nu alleen nog wat luchtvaart kanalen langs en de diensten in Duitsland.

Het was altijd "leuk" om te luisteren. Met name naar b.v. de politie van Amsterdam die op 5 december in dichtvorm de meldingen doorgaf aan de agenten op straat.
Een genot om te horen!
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #27 Gepost op: 7 mei 2009, 21:46:05
Omdat het dan niet meer actueel is, dan is het 'leed al geschoten'.
Overigens ben ik totaal geen voorstander om de media maar massaal mee te laten luisteren op C2000.

Dit was juist één van de redenen dat C2000 gekomen is.
Nu is er bijna geen ramptoerisme bij "gewone" ongevallen.
Er hoeft niet meer gescheurd te worden om als eerste ergens aan te komen en er staan geen -tig auto's waardoor hulpverleners er niet meer bij konden.
Met het voorstel van Palmpie heb je hier zeker geen "last" meer van en je komt een beetje tegemoet aan die vele luisteraars. Bijkomend feit is dat je openheid van zaken geeft aan het publiek.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #28 Gepost op: 7 mei 2009, 23:48:59
Dit was juist één van de redenen dat C2000 gekomen is.
Nu is er bijna geen ramptoerisme bij "gewone" ongevallen.
Er hoeft niet meer gescheurd te worden om als eerste ergens aan te komen en er staan geen -tig auto's waardoor hulpverleners er niet meer bij konden.
Met het voorstel van Palmpie heb je hier zeker geen "last" meer van en je komt een beetje tegemoet aan die vele luisteraars. Bijkomend feit is dat je openheid van zaken geeft aan het publiek.
Dat was en is een van de redenen waarvoor het nieuwe communicatie systeem is gekomen, maar in sommige delen van Nederland is het precies andersom. Daar is juist het 'ramptoerisme' enorm toegenomen, door met name de P2000 websites en het makkelijk en goedkoop aanschaffen van P2000-pagers. Het meeluisteren over de scanner mis ook ik inderdaad, maar ik denk dat dit helaas niet meer zal terug komen, althans niet realtime. Het idee van Palmpie zit eigenlijk wel wat in, zoals je ook zelf beargumenteerd.

Wanneer je dus het 'ramptoerisme' ver(der) wilt terug draaien, zou ik zelfs een voorstel doen om de P2000-berichten/capcodes te beveiligen/coderen zodat alleen de hulpverlenende instanties deze codes kunnen ontvangen, eventueel ook mensen van de media/pers zodat zij hun werk kunnen doen.
Weer of geen weer... altijd brandweer


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #29 Gepost op: 8 mei 2009, 09:01:52
zou ik zelfs een voorstel doen om de P2000-berichten/capcodes te beveiligen/coderen

Is al vaker aan de orde geweest en dit is om verschillende redenen geen optie. Het door P2000 gebruikte FLEX-protocol biedt weliwaar standaard encryptie, maar deze is alleen vanuit de PED computer te aktiveren. Vervolgens kan er uit slechts 3 codeersleutels gekozen worden (1 tegelijk) die voor alle codes binnen een oproep gelijk zal (moet) zijn. Deze encryptie is een zeer zwak systeem, maar ik zal niet in details treden. GMS heeft geen mogelijkheid om gecodeerde berichten te versturen en volgens mij komen 99% van de alarmeringen nog steeds uit GMS. Dat valt misschien centraal wel weer op te lossen door elk bericht in de centrale te laten vercijferen, maar dan is het dus echt alles of niets. Volgend probleem is de pagers. In Amerika schijnen pagers van Motorola te zijn die encryptie ondersteunen (Flex is immers van Motorola), maar geen enkele gangbare P2000 pager ondersteunt dit. Dus dat betekent dat heel Nederland om moet naar geschikte pagers, of in elk geval de gangbare pagers (da's wel zo handig omdat men er reeds aan gewend is) geschikt maken voor codering.

Als je denkt dat dergelijke pagers niet in handen van hobbyisten zullen komen dan leef je misschien in een droomwereld, het wemelt inmiddels al van de Galaxy's onder hobbyisten, terwijl ze toch echt alleen aan hulpdiensten worden geleverd...

Daarnaast zal de foutkans toenemen, in de huidige situatie zullen er vaker fouten optreden in de ontvangst dan je misschien zult merken. De foutcorrectie kan veel omgevallen bitjes rechtzetten, maar als er nog een codering overheen komt dan is dat een extra factor waarop het mis kan gaan. Voorts is het natuurlijk een dikke investering en als je de voordelen afweegt tegen de nadelen dan vraag ik me af of ze echt zo dom zullen zijn om er zoveel geld in te steken. Het netwerk is gewoon mee te lezen door derden en voor de mensen die het nog niet mochten weten, BZK heeft zich daar enkele jaren openlijk bij neergelegd.