Media bezorgd over nieuwsvoorziening

Auteur Topic: Media bezorgd over nieuwsvoorziening  (gelezen 66228 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #50 Gepost op: 14 april 2010, 16:31:25
Maar waarom voldoet het normale telefonisch persalarm niet dan?:D
Want als er in Drunen overval is, weet ik dat binnen halfuurtje met persalarm

Je haalt 2 dingen door elkaar. Persalarm wordt vaak in een later stadium gegeven, dat heeft een redelijk hoge drempel en behelst vaak grotere incidenten. Dus niet de huis-, tuin- en keukenincidenten zoals aanrijdingen. Dat soort dingen zie je wel in Rijnmond, dat systeem is ingevoerd ter compensatie van het wegvallen van de meeluistermogelijkheid als een soort tegemoetkoming richting de pers.

Dat systeem (en wat er dus ook landelijk gaat komen) wordt ten onrechte "persalarm" genoemd, het is meer een soort "persinformatiesysteem" met een lagere drempel dan het oude (lees: daadwerkelijke) persalarm.

Daarnaast wordt het persalarm vaak in een laat (soms: te laat) stadium gegeven. Middels dit persinformatiesysteem worden meer incidenten in een eerder stadium verzonden. Als je in Rijnmond kijkt, vaak tegelijk (of soms zelfs eerder) dan de CPA. Ofterwel, tegelijk met het uitgeven aan de eerste politiewagen.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #51 Gepost op: 14 april 2010, 16:34:01
O oké het is inderdaad iets verwarrend.
Word die SMS systeem alleen voor politie perskaart houders?
Of gewoon ook voor elke hobby fotograaf.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #52 Gepost op: 14 april 2010, 16:36:13
Word die SMS systeem alleen voor politie perskaart houders?
Of gewoon ook voor elke hobby fotograaf.

Goeie vraag. Het enige wat ik weet is dat het SMS-systeem extra kosten voor de regio met zich meebrengt waardoor de meeste regio's voor P2000 zullen kiezen. Kost immers niets.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #53 Gepost op: 14 april 2010, 16:41:21
Goeie vraag. Het enige wat ik weet is dat het SMS-systeem extra kosten voor de regio met zich meebrengt waardoor de meeste regio's voor P2000 zullen kiezen. Kost immers niets.

Wat ik begreep is dat het alleen met PPK of de nodige accreditatie bij de regio kan :)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #54 Gepost op: 14 april 2010, 19:07:51
''Schijnt'' kan je wel weglaten, het komt er inderdaad aan :)

Ik weet niet hoe lang je dit onderwerp al volgt, maar ik zeg niet voor niets "schijnt". Een paar jaar geleden was het ook al op het allerhoogste niveau (Raad van Hoofdcommissarissen) besloten dat dit systeem landelijk ingevoerd moest worden. Toch werd het steeds weer opnieuw uitgesteld. Dus waarom dit keer geen vertraging? ;)


Koos Grandioos

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 613
Reactie #55 Gepost op: 15 april 2010, 11:45:39
Wat betreft de regio Noord en Oost Gelderland: Nou ik zal blij zijn als het er komt. Nu duurt het soms uren voordat er een persalarm wordt gegeven. Of blijft het persalarm geheel achterwegen. Als fotograaf/camjo ben ik dan veel te laat om nog goede beelden te maken. Hoewel de laatste tijd gaat het af en toe wel beter en sneller.

Daarnaast moet ik per jaar een vast bedrag betalen en worden kosten per alarm in rekening gebracht.

Het voordeel van alarmering (persmeldingen) per P2000 lijkt me de snelheid, in tegenstelling tot sms. Maar het nadeel is dan weer dat iedereen dat kan meelezen, met de nodige ramptoeristen en ongewenste amateur(tje)s tot gevolg.

Hier in de NOG zijn ze nogal spastisch met het verstrekken van informatie. Verschillende belangen, privacy ed. Dat is ook de reden waarom de alarmering van de ambulances via C2000 loopt en niet via P2000.

Ik ben benieuwd naar ontwikkelingen, we blijven het volgen
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!


SteKel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 638
Reactie #56 Gepost op: 20 april 2010, 08:24:54
Veel berichten over dit onderwerp komen uit de wandelgangen. Zo ook dat er een landelijke communicator zou komen voor dit doel, waarvan alle regio's dus gebruik kunnen maken. Lijkt me afgezien van de eenmalige aanschaf inderdaad de goedkoopste en meest efficiënte manier. Maar juist die aanschafkosten zouden nu nog het struikelblok zijn, waardoor het zo lang duurt. Waar of niet waar, ik weet het niet.
Groeten uit Den Haag, Gerard  


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #57 Gepost op: 20 april 2010, 16:04:38
Veel berichten over dit onderwerp komen uit de wandelgangen. Zo ook dat er een landelijke communicator zou komen voor dit doel

Dat is inderdaad een wandelgang verhaal, want ik denk dat de regio's veel meer baat hebben bij een landelijke communicator voor hun eigen alarmeringen dan die van de pers. Vrijwel elke regio heeft zo'n ding staan (lang niet elke regio gebruikt hem via P2000), alleen is dat systeem module gebaseerd. Elke module, elke uitbreiding kost een enorme duit centen en als er landelijk gezien communicators moeten worden uitgebreid met een SMS-module, louter als handreiking naar de pers, dan zijn ze natuurlijk gek dat ze niet gewoon gratis berichten via P2000 gaan versturen. Dat is ook het idee wat er leeft, maar zoals altijd blijft het een kwestie van zien en dan pas geloven.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #58 Gepost op: 26 april 2010, 02:34:35
Inmiddels anderhalf jaar oud, maar ik had het nog niet gelezen :

Python in wc-pot: wel/geen persalarm?

woensdag 22 oktober 2008

Een ontsnapte python zorgde met Prinsjesdag voor paniek onder hotelgasten in Maastricht. En voor woede onder foto- en camerajournalisten. Zij kregen geen persalarm en konden dus geen journaal- en voorpaginaplaatjes schieten. Het zoveelste incident sinds de invoering van C2000. Weldra komt alles goed, belooft de politie.

Groot was de opwinding met Prinsjesdag in Maastricht en daar had de koningin toevallig niks mee van doen. In een hotel waren dertig exotische dieren ontsnapt, waaronder een babykrokodil, vogelspinnen en nijlvaranen. In de wc-pot van een hotelkamer lag zelfs een 2,5 meter lange python.

Er was die dag wat aan de hand, zoveel vingen enkele attente journalisten op via het alarmeringssysteem van de hulpdiensten. ‘Is niks voor jullie’, suste politiewoordvoerder Bert van Klaveren hun nieuwsgierigheid.

‘En dan krijg je 24 uur later te horen dat er een joekel van een python in een wc-pot lag. Dat had een mooi plaatje opgeleverd’, foetert fotograaf Marcel van Hoorn. Cameraman Fer Traugott: ‘De politie liet zelf videobeelden vanuit een dierenopvangcentrum maken. Is toch je reinste broodroof? L1 nam de beelden over, gratis.’ ANP-correspondent Henri Haenen baalt er nog altijd van. ‘Dit was beslist media-alarmwaardig. De voorlichter dacht er anders over.’

‘Dat klopt’, zegt voormalig dagbladjournalist Van Klaveren. ‘Een ontsnapte python staat niet tussen ongelukken en branden op het pers¬¬alarmlijstje.’ Zijn vaste collega Piet Tans had het anders aangepakt. ‘Hier was sprake van een uitzonderlijke situatie. Daarom had ik wel persalarm gegeven.’

Collega Hans van Kruchten van de politie Limburg-Noord neemt het – ‘voor zover ik de zaak ken’ – op voor Van Klaveren. ‘Ik kan me voorstellen dat zo’n hoteleigenaar geen camera¬ploegen over de vloer wil. Het was een ander verhaal geweest wanneer de python ontsnapt zou zijn. Dan had de politie het publiek moeten waarschuwen.’ Tans relativeert de vermeende gevoeligheid: ‘De eigenaar hoefde niet bang te zijn voor reputatieschade. Later heeft hij zelf een persbericht naar buiten gebracht. Lag de naam van zijn hotel toch op straat.’

Het gekrakeel rond het persalarm bestaat sinds 2005 toen C2000, het landelijke communicatienetwerk van de politie, werd ingevoerd. Sindsdien kan niemand meer meeluisteren. Journalisten zijn afhankelijk van wat de politie openbaar maakt of wat ze (toevallig) via andere bronnen vernemen.

‘De media scheppen het beeld dat de politie ze wat heeft afgenomen. Dat is niet zo’, stelt politiewoordvoerder Van Kruchten van Limburg-Noord. ‘Het was namelijk nooit de bedoeling om de media mee te laten luisteren; de techniek maakte dat toevallig mogelijk. C2000 heeft daar een einde aan gemaakt. Korpsen kunnen nu vrijuit communiceren, zonder dat ze bang hoeven te zijn dat privacy- en onderzoeksgevoelige informatie uitlekt.’

Als doekje voor het bloeden introduceerden de (meeste) politiekorpsen naderhand een persalarm. In de hectiek van incidenten vergeten meldkamers echter soms alarm te slaan richting media, faalt de communicatie tussen brandweer en politie of hanteren voorlichters de regels zo strikt dat – met de Maastrichtse python als voorbeeld – het publiek verstoken blijft van een wereldverhaal.

De Nederlandse Vereniging van Journalisten registreerde twee jaar geleden een waslijst aan klachten afkomstig uit het hele land. Het missen van nieuws kost kranten abonnees, klaagden hoofdredacteuren. ‘De journalisten hebben zitten slapen’, vindt Van Kruchten, die deel uitmaakt van de landelijke expertgroep persalarmering. ‘Ze hadden in het voorstadium via de NVJ aan de bel moeten trekken bij de minister.’

Dat laatste is gebeurd, beweert NVJ-secretaris Ellie Speet. ‘In gesprekken met de minister en de politie kregen we te horen dat het technisch te ingewikkeld zou zijn om gevoelige berichten uit het systeem te filteren. Op mij kwam de hele discussie over als, “journalisten worden niet toegelaten tot C2000, punt”.’

Alle hoop is nu gericht op het vervolg van de pilot P2000 in de regio Rijnmond. Journalisten zijn er uitgerust met een pager waarop ze meldingen krijgen van ongelukken, branden en andere incidenten. In geval van twijfel hakt de dienstdoende voorlichter de knoop door.

Politie tevreden, pers tevreden, dus wordt het systeem landelijk ingevoerd. Korpsen kunnen indien gewenst verfijningen aanbrengen. De Groningse politiewoordvoerder Pieter Booms¬ma, tevens voorzitter van de expertgroep media-alarmering: ‘Ik kan me voorstellen dat een aanrijding met gewonden in een dorp in Zeeland meer impact heeft dan op de Coolsingel.’

Eind goed, al goed? Speet van de NVJ: ‘Gaat het pas 1 juli volgend jaar in? Ik ging uit van 1 januari. En eigenlijk had het 1 januari van dit jaar al zo ver moeten zijn. Daar zullen we toch nog eens over moeten praten.’ De drie Limburgse journalisten houden een slag om de arm. ‘Er zijn vaker beloften gedaan’, zegt Traugott. Van Kruchten: ‘Het spanningsveld zal blijven. Politie en media hebben nu eenmaal uiteenlopende belangen. En ondanks alle regels en techniek, het blijft toch mensenwerk.’

http://www.dejournalist.nl/achtergronden/bericht/python-in-wc-pot-wel-geen-persalarm


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #59 Gepost op: 26 april 2010, 02:53:15
Het schijnt er binnenkort toch echt aan te komen, heb geduld. Het hoeft echter niet perse via P2000 te gaan, regio's kunnen ook kiezen voor SMS.
Meer hierover :

Ondanks dat er in 2004 al een landelijke lijst is opgesteld van Persalarmwaardige zaken heeft ongeveer elke politieregio dit verzaakt in te voeren. We weten dat er in diverse regio's niet eens een persalarmregeling is, in andere regio's voorlichters rondlopen met de mening 'ik zit hier om veiligheid te communiceren en alles wat met onveiligheid te maken heeft communiceer ik niet' , en vrijwel overal waar wel alarm gemaakt wordt is geen enkele regelmaat te vinden in de motiveringen waarom de ene keer wel en de andere keer niet ( voor eenzelfde soort incident). Kortom : puinhoop. En wederom bepaald een persvoorlichter wat nieuws is. Een landelijke regeling was al voor begin 2009 toegezegd, er was al een maand geprikt waarop geevalueerd zou moeten worden maar helaas is alleen in Rotterdam Rijnmond tot nu toe een redelijk werkend systeem in bedrijf.

Egas heeft goed werk gedaan en twee weken geleden is in de HC raad zijn uitgewerkte voorstel op de agenda geplaatst. Als er geen vragen over zouden zijn gesteld was het een hamerstuk geweest en had elk korps de regeling in moeten gaan voeren. Een HC had echter een opmerking over de verantwoordelijkheid ( politie of veiligheidsregio) en wilde daarover dingen vastgelegd hebben zodat het onderwerp wederom op de agenda staat, nu op 12 april. De verwachting is dat het nu wel een hamerstuk is. (De politie wordt verantwoordelijk en dat geeft gelukkig gelijk aan waar we moeten zijn als ze verzaken.)

Er wordt in vastgelegd dat er volgens een in grove lijnen opgestelde lijst persalarmering gemaakt moet gaan worden. De wijze waarop wordt echter wel aan de zelfstandige korpsen overgelaten (Egas: er is helaas nog geen landelijke politie, dan was het allemaal een stuk gemakkelijker). Men kan beslissen voor pagen via de brandweerpieper zoals veel visuele mediamensen al gebruiken om de brandweer te volgen (en op diverse P2000 sites), of via een in veel korpsen in gebruik zijnde communicator, een soort computer die aan veel geadresseerden tegelijkertijd een SMS kan sturen of een opgenomen boodschap kan laten horen. In de praktijk van het Rotterdamse is echter gebleken dat de communicator een stap te ver is. Er moet een bandje worden ingesproken of een smsje ingetikt en dat gebeurd per definitie pas als alle drukte in de Meldkamer is weggeebt. Te laat dus. Het bericht via de pager wordt softwarematig in de meldkamersoftware ingebouwd en in theorie heb je de melding op de pieper misschien al voordat ie aan de politiewagen op straat is doorgegeven. Het pagen wordt namelijk tijdens de intake van de melding al gedaan. Het betekent misschien wel dat je af en toe een melding ontvangt die tijdens het melden bij de 112 meldkamer misschien wat ruiger leek dan 10 minuten later als de eerste politieauto arriveerd. De hoop is dat meldkamermensen dan misschien er een update achteraan sturen. In Rotterdam gebeurt dat toch wel regelmatig. Het is sterk afhankelijk van de betrokkenheid van de meldkamermensen. Het nadeel van pagen via de brandweerpieper is dat het openbaar is en in principe door heel nederland met een internet aansluiting kan worden meegelezen. Dat weegt volgens het bestuur voorlopig niet op tegen de voordelen van de snellere melding. Maar zoals gezegd, we hebben alleen ervaring in Rotterdam. Op het moment dat een politieregio dus voor een communicator wil kiezen is het advies van het bestuur om ze op andere gedachten te brengen. Er speelt namelijk iets anders mee, je kan nooit meer je telefoon afzetten als er teveel berichten binnen gaan komen die minder interessant blijken te zijn. De praktijk moet dat uitwijzen maar met de pager is er een alternatief: Je kan gezamelijk een pieper voor je eigen regio bij een boodschappendienst/doktersdienst etc neerzetten en daar en abonnement afsluiten. Je moet dan wel de beslissing om wel of niet gewaarschuwd te worden (vooral in de nachtelijke uren) aan de daar aanwezige mensen overlaten. Die zullen een combinatie moeten maken met eventueel uitgerukte hoeveelheden brandweer en ggd en voor jou moeten beslissen of ze je bellen. We hadden in Rotterdam al vrij snel slapeloze nachten door de hoeveelheden berichten. Maar onze telefoon blijft hoe dan ook vrij en dat is niet het geval bij sms-jes of ingesproken berichten.

Vandaag zijn we met een aantal mensen bij de politie Haaglanden geweest en daar is men ondanks dat er nog geen definitief besluit is van de raad van HC's al wel met volle kracht bezig om het paging systeem op te tuigen en het moet voor eind mei in werking zijn. Nog even doorbijten dus. Helaas blijft het in alle gevallen nog steeds een beslissing van meldkamer of voorlichter of iets nieuwswaardig is of niet. Men gaat op onze stoel van vrije nieuwsgaring zitten en we zullen zeker niet rusten voor we weer ouderwets kunnen meeluisteren met de mobilofoon. Maar voorlopig zijn we blij dat er schot in Landelijke Persalarmering zit. Ondertussen zullen redacties, zeker van landelijk werkende media, zich moeten voorbereiden op een nieuwe functie, zeker in de nachtelijke uren zal iemand constant de P2000 site (of brandweerpiepers) moeten bekijken voor 25 regio's. Het voordeel is wel dat het een landelijk dekkend systeem is en alles vanaf een werkplek geregeld kan worden.

http://www.mediabelangen.nl/100301MededelingBestuur.html