Media bezorgd over nieuwsvoorziening

Auteur Topic: Media bezorgd over nieuwsvoorziening  (gelezen 65597 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #30 Gepost op: 8 mei 2009, 19:32:54
En waarom niet een (of aantal) dag(en) later als podcast het radio verkeer op het Net zetten?  ;) Zoals Henk dat doet: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,23812.0.html

Kan je alle privicy gevoelige info eruit knippen en ook mensen die vroeger meeluisterden om te weten of de politie hun nog niet op het spoor was hebben er niets aan.  :)

Leuk idee, alleen denk ik niet dat het haalbaar is. Het opgenomen communicatieverkeer zal dan handmatig bewerkt moeten worden. Dit is denk ik een behoorlijk tijdrovend klusje, zeker gezien de hoeveelheid radioverkeer dat dagelijks over C2000 gaat. Je zal in elke regio een aantal mensen moeten vinden die bereid is dit te doen, en dat voor alle disciplines (of in ieder geval politie en brandweer). Ik denk niet dat het zal lukken dit op landelijke schaal van de grond te krijgen, hoe mooi het ook zou zijn.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #31 Gepost op: 9 mei 2009, 14:10:36
Leuk idee, alleen denk ik niet dat het haalbaar is. Het opgenomen communicatieverkeer zal dan handmatig bewerkt moeten worden. Dit is denk ik een behoorlijk tijdrovend klusje, zeker gezien de hoeveelheid radioverkeer dat dagelijks over C2000 gaat. Je zal in elke regio een aantal mensen moeten vinden die bereid is dit te doen, en dat voor alle disciplines (of in ieder geval politie en brandweer). Ik denk niet dat het zal lukken dit op landelijke schaal van de grond te krijgen, hoe mooi het ook zou zijn.

Eigenlijk helemaal niet over nagedacht, maar je hebt gelijk. Vroeger nam ik ook volcontinu op en als ik dan een specifiek incident wilde bewerken dan was ik daar al even zoet mee, laat staan als je een complete stream wilt "censureren" dan heb je daar toch echt wel een paar FTE's voor nodig. Ofterwel een functie creeeren puur en alleen voor het censureren en online zetten van deze communicatie.

Goed idee, daar niet van, maar absoluut niet haalbaar.


SteKel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 638
Reactie #32 Gepost op: 14 mei 2009, 12:23:19
Het is toch zo dat de speciale onderdelen zoals recherche, arrestatieteams en zo op eigen frequenties, kanalen en gespreksgroepen werken? Daar vindt meestal de gevoelige communicatie plaats, niet op het meldkamerkanaal voor de surveillancedienst spoedhulp en wijkzorg. Daar worden gewoon de incidenten uitgegeven waar we het hier over hebben. Misschien zal er soms eens iets op het randje zitten, maar in het algemeen kan ik me niet voorstellen dat er ongewenste was wordt buitengehangen als het radioverkeer bijv. de volgende dag online zou staan. Ik word steeds enthousiaster van dat idee. Na 30 jaar scannerluisteren mis ik het enorm. Vorige week heb ik een dienst meegedraaid met de Politie Den Haag en kreeg toen een eigen C2000 portofoon mee. Geweldig om dat geluid weer te kunnen horen! Ik zou het helemaal te gek vinden om weer de spanning en sfeer via een online stream te kunnen beleven, ook al is die dan 1 of meer dagen oud. Je proeft dan toch goed hoe het eraan toe ging. Want zeg nou zelf: http://www.therulez.nl/sf.mcgi?586&bg=d
(3 C2000 geluidsfragmenten van ik weet niet hoe lang geleden, maar zat je niet aan de speakers gekluisterd???).

Ervan uitgaande dat er feitelijk niets hoeft te worden gecensureerd, zouden die streams dus ook zonder extra FTE's online kunnen worden gezet. Gewoon standaard, ongeacht de inhoud. Een enkel incidentje zal nooit erger zijn dan in het analoge scannertijdperk. Het zou mooi zijn als een agent hobbyist hiermee iets zou doen, maar nog mooier als de Politie zelf een dergelijk systeem zou opzetten. Dat kan volgens mij volledig geautomatiseerd, zodat het geen extra inspanningen vergt. Dit heeft in mijn ogen ook een groot voordeel voor de Politie zelf. Momenteel heeft de Politie de schijn van geheimzinnigheid, geheimhouden en oncontroleerbaarheid tegen zich omdat de burger en vooral de journalistiek ze niet meer kan controleren. Dat neem je weg als je de boel later gewoon vrijgeeft.

Maar goed, het zal jammer genoeg wel een gevalletje "keep on dreaming" blijven...
Groeten uit Den Haag, Gerard  


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #33 Gepost op: 14 mei 2009, 19:10:59
Het is toch zo dat de speciale onderdelen zoals recherche, arrestatieteams en zo op eigen frequenties, kanalen en gespreksgroepen werken?

Gespreksgroepen; ja, frequenties/kanalen; nee. Welke gespreksgroep er ook wordt gebruikt, het netwerk wijst dynamisch een kanaal en tijdslot toe (zegmaar een stukje van het kanaal), welke 5 seconden geleden door een brandweerman en 30 seconden geleden door een ambulance gebruikt kan worden. Net als met het Haagse EDACS netwerk, daar hoorde je ook steeds andere gesprekken op 1 en hetzelfde kanaal. De gespreksgroepen maken het onderscheid, niet de frequenties.


SteKel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 638
Reactie #34 Gepost op: 14 mei 2009, 19:25:09
Dat bedoelde ik eigenlijk ook  ;)

Dus die gevoelige communicatie is automatisch afgeschermd, als alleen de incidenten voor de spoedhulp online zouden worden gezet.
Groeten uit Den Haag, Gerard  


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #35 Gepost op: 14 mei 2009, 21:57:08
Waarom zou men zoveel moeite doen om dergelijke berichten online te zetten?


SteKel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 638
Reactie #36 Gepost op: 14 mei 2009, 22:17:39
Waarom zou men zoveel moeite doen om dergelijke berichten online te zetten?

Misschien om die kritiek van oncontroleerbaarheid tegen te gaan? Ik weet het niet, ik borduurde alleen maar voort op het idee dat hier geboren is en werd nogal enthousiast bij de gedachte alleen al.
Groeten uit Den Haag, Gerard  


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #37 Gepost op: 15 mei 2009, 09:11:37
Misschien om die kritiek van oncontroleerbaarheid tegen te gaan?

Sorry, wat een kwats. Waarom controleren? Omdat de politie ons ook voortdurend loopt te controleren? Jullie ons controleren, wij jullie controleren? Ik controleer liever bij de lokale chinees of mijn babi pangang wel hygienisch verantwoord wordt bereid of dat ze hun neus snuiten in dezelfde doek als waar de pannen mee worden schoongemaakt.

Het luisteren naar de hulpdiensten is gewoon niet meer mogelijk. Ook ik was een luisteraar in hart en hieren maar blijf wel realistisch en heb me erbij neergelegd. Een beetje hoop blijft altijd wel bestaan (hoop doet leven), maar een online stream? Sorry, maar laten we eerst maar zien of die landelijke P2000 politieberichtjes wel van de grond komen :)


SteKel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 638
Reactie #38 Gepost op: 15 mei 2009, 09:27:31
Niks kwats, feit. Sla de media er maar op na. Sinds C2000 wordt de Politie beticht van het voeren van de eigen regie, het achterhouden van informatie en het naar eigen hand zetten ervan. De pers is volledig afhankelijk geworden van voorlichters en woordvoerders, die naar hartenlust kunnen censureren. Ik verzin het niet hoor. Natuurlijk niet omdat zij de burger ook controleren, dat is pas onzin.

Mede om deze redenen zou de Politie inderdaad de pers gaan informeren via P2000. De invoering hiervan zou per 1 januari aanvangen en op 1 juli landelijk operationeel moeten zijn. Weet iemand hoe het hiermee staat? Ik heb nog niets gezien, behalve de pilot in Rotterdam-Rijnmond dan.

Ik had al gezegd dat ik gewoon voortborduurde op een idee dat in dit topic is ontstaan en daar gewoon enthousiast door werd. Ook ik onderken de realiteit en heb al gezegd dat het om een gevalletje "keep on dreaming" gaat. Hoe jammer ook, inderdaad.

Maar wat zou het een genot zijn, getuige de eerder geposte geluidsfragmenten!
Groeten uit Den Haag, Gerard  


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #39 Gepost op: 15 mei 2009, 10:27:51
Met alle respect maar wat via P2000 aan informatie komt zal in veel gevallen toch al lang bekend zijn? Kijk naar het persalarm via P2000 in Rijnmond. Is dit nu info die we zonder deze persfuncte, zo noem ik het maar even, niet hadden geweten. Een melding voor de brandweer is al lang te zien geweest en ook bij elke enigszins noemenswaardige politie melding waarbij gewonden zijn gevallen is dit in 9 van de 10 keer al bekend voordat die persmelding via P2000 volgt.

Overigens is het een hele makkelijke manier om via 1 code alleen de "leuke" meldingen te volgen. Het verwachtingspatroon is denk ik iets wat te hoog gegrepen. En ja, ook ik vond het leuk om mijn collega's te kunnen horen via de scanner of om te weten dat er twee straten verderop een aanrijding had plaatsgevonden maar helaas is dit niet meer en ik denk dat we daar mee moeten leven. Mocht er ooit weer een mogelijkheid komen om dit wel te volgen dan zouden een hoop mensen blij gemaakt worden, maar niet om naar een stream van een dag oud te moeten luisteren.

Om nu alle hoop op een persfunctie via p2000 of op een vertraagde live stream te zetten, is denk ik hetzelfde als wachten tot pasen en pinksteren op één dag vallen.